Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Brushless motor elektronika
 
Témaindító: zoz11, idő: Jan 14, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 27
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Jún 9, 2010 /
 
Szia C27!
Az IC adatlapján megvan, hogy ”H” vagy ”L” szinten teljesül pl.: a forgásirány, és így tovább, az EN= enabled, be van kapcsolva a motorkimenet. Ezek a kapcsolók tehát csak logikai szinteket raknak a megfelelő bemenetekre. Itt van az a kapcsolási rajz részlet, ahol az ominózus IC kimenetei egy külső, nagyáramú motormeghajtóval vannak összekötve. (MP6901. Az IC adatlapját érdemes tanulmányozni).

C27_A0.jpg
    
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Jún 9, 2010 /
 
Nem vettem észre hogy már írtál nah mindegy Szóval én azért ragaszkodnék hozzá, mert ez a gyári vezérlője a két mocinak és a hall szenzorokhoz inkább ezt használnám nem biztos kompatibilis minden ic-hez. A másik gondom hogy nincs felesleges vezérlő ic csak ez a 2db ill. van rajta fék és stop funkció ami még jól jöhet. Azt lefelejtettem, hogy az egyik motor tényleg nagy és jó lenne ha az egyik egy 4A-es lenne. Az eredeti tranyókból van valamennyi sajnos a végfokok már nincsenek meg és nem tudom érdemes e az eredetit használni: C2655 3db, C1815 3db és 2201 3db bár ez utóbiakkról nem talaáltam semmit az első 2-ről van adatlap csak kell elé egy 2S bár ez a tranyón nincs nekem is 2 hétbe került mire rájöttem. Van még 3db Ir30df dióda jó vastag erről sincs adatlap. (Persze mindenből van mégegyszer annyi a másik ic-hez. Azt sem tudom a többi ic szükséges e a Ta7712P-hez van pár ic: TC4013BP TC9192P TC9203P TC4066BP TA75902P és 2db TA76494P)
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Jún 9, 2010 /
 
Szerintem az amikor hozzá van kötve az MP6901 kb. olyan mint a kiemelt rajzodon (adatlap 11. oldalon) csak az Mp6901-nél az ic-ben vannak a tranyók kivéve azt a 3-at ami külön van és ha jól látom ott nem kell szimmetrikus táp (mármint az MP6901-nél bár érdekes, hogy Vm=10-60V és a tekercsekhez meg 80V 4A van írva de mindegy)
(#) janocsi válasza c27 hozzászólására (») Jún 9, 2010 /
 
Szia C27!
Az a 80V/4A a motor, ill az IC maximális teljesítményére vonatkozik. Természetesen, itt nem lesznek ekkora áramok, és főleg nem ekkora feszültségek a majd épülő külső áramkörön.
Azok az IC-k, amiket felsoroltál, nem feltétlenül szükségesek a megható működéséhez. Talán a TA76494, mint PWM szabályozó áramkör még szóba jöhet. Szerintem, ha ragaszkodsz a TA7712P IC-hez, teljesen át kell tervezni a hozzá kapcsolódó külső áramkört FET-es végfokra. Ennek az illesztése sem olyan egyszerű feladat, alaposan át kell hozzá tanulmányozni az adatlapját. A tranzisztoros áramköri részt ez esetben el lehet felejteni.
(#) ldjanos hozzászólása Jún 9, 2010 /
 
Hello!
ezt tanulmányozza akit érdekel a BLDC motorvezérlő, a back EMF helyett szenzoros motor esetén pedig a szenzorok kimenetei az MCU bemeneteire mennek.
Erre a célra használható 6 PWM-es mikrokontrollereket találtok a chipcadnál 1000HUF környékén.

Bővebben: Link
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Jún 9, 2010 /
 
Szia Janocsi.
Hát mint említettem 2db eltérő motor van az egyik talán 3-4A-t is kajálna 24V-ot természetesen mindkettő, de a nagy tekercsének 2.4ohm az ellenállása, de méretileg nem olyan nagy így passzolom a teljesítmény kérdést. Kicsit el is tértem a lényegtől nem feltétlenül fontos mindkettőt 4A-re tervezni (azért nem hátrány) és valószínűleg max 24V lesz rákapcsolva a végfokokra. A lényeg, hogy mostanában megnézem alaposabban a nyákot és megpróbálok készíteni valami kapcsolás szerűséget amin elindulhatok(unk). Ahogy eddig néztem nincs kapcsolat a pwm-es ic és a Ta7712p között, de még alaposabban megnézem elég bonyolult nyák 2 oldalas és ki van használva minden szabad terület. (Még a hall szenzoros részt is megnézem milyen ellenállások kellenek, pár dolgot meg lehet nézni a nyákon 80%-a ép, akkor igyekszek valami rajzot készíteni hogy mi van kötve az ic lábaira.) Egyébként kösz, hogy segítesz.
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Jún 12, 2010 /
 
Szia.
Sajnos elég sok dolgom van és nem sok időm van mostanában foglalkozni a motorvezérlővel, de annyi bztos, hogy az ic Tfg bemenete az eredeti kapcsolásban nincs használva. A hall szenzorok elég egyszerűen vannak bekötve csak egy 1K ellenállás van beiktatva minden bemenet elé. Megpróbálok szétnézni a neten milyen Fetes kapcsolások vannak 3 fázisú motoroknál és még megnézem milyen kapcsolat van a pwm és az ic között ha van egyáltalán. (Amint időm engedi megnézem ezeket.)
(#) c27 válasza janocsi hozzászólására (») Jún 18, 2010 /
 
Szia.
Eddig csak nem sikerült elintézni amit akartam, de pár próbálom. Fetes kapcsolást nem tudsz valahol? (Amint ki tudom forrasztani az ic-ket írok.)
(#) kisedison hozzászólása Jún 18, 2010 /
 
Mivel itt brushless motorokról van szó ezért ide írom.

Szereztem egy ilyen motort és azt írták hogy max 3000W. Az a kérdésem hogy ez a 600grammos kis csodabogár el tudná e vinni a rolleremet (megfelelő szabályzóval, akkuval)?

Üdv, kisedison (a webshopos ára irtó magas)
(#) zolika60 válasza kisedison hozzászólására (») Jún 18, 2010 /
 
Megfelelő áttételekkel biztos. De nem tudom mennyire lenne tartós.
(#) trudnai válasza kisedison hozzászólására (») Jún 18, 2010 /
 
Biztosan, de ezt nem ilyesmire terveztek. Elso gond, hogy ennek 10 LiPo cella kell, tehat az olyan 34V. Masik, hogy 90-150A aramkkal kell szamolni, oda mar eleg tisztesseges meghajtok kellenek. Hogy mekkora nyomatekot ad le azt nem latom, de elkepzelheto, hogy fizikailag elvinne a rollert ha az eroatviteli rendszered jol van megtervezve.

Viszont a nagyobbik gond, hogy a szenzor nelkuli motorokat nem lehet alacsony fordulatszamon uzemeltetni. Emiatt az indulaskor fellepo hirtelen nagy terheles hatasara nagyon megugorhat az aramfelvetel es rosszabb esetben le is eghet a tekercsed. Indulaskor ugyanis open looppal indulnak ezek, es nagy kezdo terhelesre nem szamitanak (alacsony fordulaton a propeller meg alig utkozik lenyeges legellenallasba).

Tovabbi problema lehet, hogy ha el is indul, kesobb ha hirtelen terheles valtozas lephet le, akkor szinkront veszithet, aminek furcsa ugralasok vagy rosszabb esetben "leporges" lehet a kovetkezmenye.

Szoval szerintem inkabb olyan motor utan nezz amit direkt ilyesmire terveztek -- elektromos jarmu meghajtasra vagy forgo gepekhez.
(#) Harry hozzászólása Jún 20, 2010 /
 
Segítségeteket szeretném kérni.
Tegnap kiszedtem egy régi lézernyomtatóbol a papírmozgatásért felelős motort. Először úgy gondoltam léptetőmotorral van dolgom, és ott kopogtattam információért fórumon), de miután tovább bontottam a motort (leszedtem a fémtakaró lemezt ami egyben a csapágyazása is volt a motornak) tudtam meg hogy egy csillag-ba kötött BLDC motorral van dolgom.
Utánnaolvasgattam, elolvastam ezt a fórumot is és odajutottam hogy igen meló egy ilyet megépíteni.
Ezért szeretném a motorra köré integrált áramkört használni. Reménykedek benne hogy azt lehetne használni.
A motorról információk:
Kép1
Kép2

Ami a képen nem látszik de a Q1 tranzisztor fölötti írás ami a gyártót Kokusan Denki lenne.
A nyáklap típusa TA0401, míg a weboldal szerint a motor típusa BLM06-10C .
Az IC típusáról viszont egyáltalán nem találtam informácókat :S .
A nyomtató "alaplapjához" a CN-A (7pin-es) csatlakozón csatlakozott.
Reménykedem benne, hogy esetleg már láttatok ilyet és ne adj isten egy szabvány csatlakozóról lenne szó. Esetleg ilyen komplett modulnál kitalálható (mérhető) a működés?
A másik kérdésem az lenne hogy a nyákoldalon J12-J13 környkén van 3 feltűnően egyforma modul. Azok lehetnének a Hall elemek (ha egyáltalán van benne)?
Elnézést a regényért.
(#) mex válasza Harry hozzászólására (») Jún 20, 2010 /
 
Idézet:
„nyákoldalon J12-J13 környkén van 3 feltűnően egyforma modul. Azok lehetnének a Hall elemek (ha egyáltalán van benne)?”

Igen.
(#) janocsi válasza Harry hozzászólására (») Jún 20, 2010 /
 
Szia!
Miután ilyen szépen megfogalmaztad, legyen megoldása. Valóban van 3 egyforma, Hall vezérlés bekötése a motor- vezérlőnek. A motor Brushlees, 3 fázisú vezérlésű, amelyet egy ráépítet áramkör tud vezérelni. Ennek típusát célszerű tanulmányozni, A motor-vezérlő leírása mindenre ad információt, ha valamilyen okból nem tudnánk erre megoldást. Ezt követően be tudod kötni, a megfelelő áranköri kapcsolást.a működéshez.
(#) Harry válasza janocsi hozzászólására (») Jún 20, 2010 /
 
Köszönöm a válaszokat (kezdek reménykedni, hogy ebből még kisülhet valami jó is )
Igazából nem találkoztam még hall elemmel, így alulról nem akartam dönteni mivagyiságáról. És tényleg a uVezérlőhoz kanyarodnak.
A motor elvi működését (ma utánnaolvasással, ha nem is tökéletesen, de) "elsajátítottam".
Próbáltam a panelre(TA0401), ill. magára a vezérlőre rákeresni (OD1 KA20885D), de nem sok sikerrel.

Úgy gondolom hogy ezen rajta van a kész elektronika.
Amit megnéztem még, hogy a tekercsekről közvetlen rámegy a q1-es jelzésű SMA6012-es erősítőre(tranzisztorra?). (feltételezhetem hogy a mikrovezérlő ezen a tranzisztoron keresztül kapcsolja tekercsre a feszültségeket?)
Azon kívül nem olyan lehetetlen számú alkatrész van, talán ki lehet bogarászni. Van egy 6MHz-s kristály, ami szintén a uVez működéséhez kell.
Természetesen nem elbagatelizálni szeretném, inkább csak tanácsot, mit nézzek meg, vagy az esetben ha nincs meg a mikrovezérlő adatlapja, mi a teendő.
Egyik itt lévő fórumtárs azt írta hogy régóta szenved magával a program megírásával (eredménytelenül akkor még).

A tekercsek csillagba vanak kötve legalább is ez alapján a mérés szerint:
az u,v,w és a 3 összekötött között egységesen mértem 3Ohm-ot.
az U-V, U-W, V-W között egységesen mértem 5.5 Ω-ot
(#) janocsi válasza Harry hozzászólására (») Jún 21, 2010 /
 
Szia!
Jónéhány BLDC motorral találkoztam már, de azt nem lehetne rájuk fogni, hogy valamiféle ”szabvány” létezne a csatlakozók bekötésében. Ilyen 7 pólusú csatlakozók nagyon sok hasonló motoron léteznek, (pl.. Capstan VCR motorok, videó-fejmotorok, stb.), amelyeknél a gyártó saját szabványa szerint vannak kivezetve a szükséges áramköri pontok. Ha nincs a vezérlő IC-ről adatlap, akkor is be tudod üzemelni, csak nagyon alaposan ki kell elemezni a csatlakozó főbb bekötéseit. Ezalatt azt értem, hogy a GND, a Vdd, (ez a +főtáp), ill.ha van, Vcc, (+5V), feszültség bemeneti pontjait Ha ezeket be tudod azonosítani, jó esélyed lehet a motor beindításához, mert a maradék kivezetések többnyire logikai szintekkel már próbálhatók, ezek előre/hátra, Stop, ect. pontok lehetnek még.
(#) Harry válasza janocsi hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Köszönöm a választ,
sajnos péntekig jegelve a dolog, mert nincs számítógép a közelemben. Ha hazaértem megnézem a csatlakozókat, jó esélyem van rá hogy megtalálom az említett pontokat.
Szóval majd böngészem.
A tesztelésben megköszönném a segítséget mert fogalmam nincs, hogy az említett lábakra milyen impulzus/ok kéne/ének.
(#) zsoltee0001 válasza Harry hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Szia

Pár tippem nekem is van, mivel párszor már használtam fel fénymásolóból kitermelt BLDC mocit.
Mindig úgy álltam neki, hogy kerestem egy kb 50 V értékű
elko-t, ez rögtön adja is, hova kell a táp, ami 12-24 volt lehet (12v-nál lassabban forog)
Ha ez megvan áram alá kell tenni, 5V-ot nem igényel, mivel ez nem mikrovezérlővel működik.
Egy 1 kohm körüli ellenállást letestelsz és elkezded a kivezetéseket földre húzni vele, ha mázlid van, akkor csak ennyi és elindul, ha még nagyobb mázlid van, akkor 2 irányba forgó a motor.
(#) Harry válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jún 27, 2010 /
 
Köszönöm a válaszokat.
Előrelépést jelenthetek be Sikerült kielemeznem a teljes elektronikáját körülbelül. Volt időm és szépen kiszíneztem a vezetősávokat, gondoltam megosztom veletek. Innen le lehet tölteni. (photoshoppal gyártottam elméletileg az adott rétegeket ki-be lehet kapcsolgatni)

A CN_A (fő)csatlakozó lábai:
1. Vdd +24V
2. GND
3. Vcc +5V
4. GND
5. Vezeték a mikrovezérlőhöz közvetlen
6. Vezeték a a Q2 tranzisztor Kollektorára közvetlen
7. a CN_B csatlakozó 1-es tüskéjére

A CN_B csatlakozóra egy darab (nyitás)érzékelő volt kötve a nyomtatóban:
1. CN_A 7-es lába
2. +5V (egy ellenálláson keresztül)
3. GND


Q2 tranzisztor:
Emitter: GND
Kollektor: CN_A 6-os lába
Bázis: közvetlen az IC-re kötve(, és C6-al még GND-re)


Q1 tranzisztor(motorvezérlő):
1. +24V
5.,12. :GND
3., 7., 10. :U V W
2., 8., 9. :ráadja a +24-et az U V W -re
4., 6., 11. :Lehúzza GND-re az U V W-t

Szerintem ilyen infóra voltatok kíváncsiak. Reménykedtem hogy a sok láb sok funkciót takar, de most kezdem úgy gondolni ahogy Zsoltee mondja, hogy az egyik csatlakozó az előre menet, és ha mázlim van a másik meg a hátramenet.
Egy megerősítést megköszönnék.
Meeg egy PC tápegységem lenne a célra godnolom maximálisan megfelel az is.
Egy másik kérdésem az lenne, hogy ehez a kapcsoláshoz elengedhetetlennek tűnik a +5V. Nem hinném hogy hanyagolni lehetne a bekötését. Persze nem a tapasztalatoddal vitatkoznék....(esetleg azokban a nyákon ez is meg volt oldva így nem kellet 4 vezeték a tápcsatlakozónak).
Még egy kérdés eszembe jutott. Esetlegesen PWM-el lehetne változtatni a fordulatát az ilyesfajta (BLDC) motorokonak?
Előre is örök hála
(#) tomboly hozzászólása Jún 28, 2010 /
 
Sziasztok!
Hat mint majdnem mindenki,en is segitseget szeretnek kerni !Ha egy brushless motorra kotok egy sebesseg szabalyozot.Akkor en a motrot tudnam pwm-el meghajtani ?S ha igen akkor a sebesseg szabalyozo melyik bemenetere kell adjam a jelet?
Elore is koszonom!
(#) Harry válasza janocsi hozzászólására (») Jún 28, 2010 /
 
Sikeresen beüzemeltem a motort.
GYorsan csináltam is róla egy videót .
Köszönöm a segítségeket. Rákötöttem mindent úgy ahogy írtatok, és indult.
A CN_A 5 -ös lábat ha GND-re húztam elindult a motor. Viszont a 6-os lábat hiába kötöttem +5V-ra ill 0V-ra nem változott a forgás iránya. Próbáltam a motor forgása közben az említett jelszinteket rákötni a 6-os lábra de az sem vezetett semmi működésbeli változásra.
Szerintetek mi funkciója lehet? Az megy rá a Q2-re.

A másik kérdésem hasonló lenne mint tomboly-nak. Hogy lehetne a sebességet szabályozni? PWM használható ilyen esetben?

Tomboly, a szabályzód az készen van, PWM működésű és csak illeszteni szeretnéd a BLDC motorhoz, vagy magad szeretnéd megépíteni mikrovezérlővel PWM jel használatával?
Ha készen van a szabályzó valami infót esetleg tudnál küldeni írni, linket bármit...?
(#) tomboly hozzászólása Jún 29, 2010 /
 
A szbalyzo az mar meg van,egy FLYING 30A BEC Electronic Speed Controller,s egy mikrovezerlovel adom a pwm-et.Csak az a baj,hogy a sebesseg szabalyozonal nem tudom,hogy a 3 vekony szal kozul melyikre kell adni a PWM-et.Ugy halottam hogy a harom szalak kozul,az eggyik a +,a masik a -,de nem tudom mi a harmadik...S az ugy lenne,hogy ha a +ra adom a jelet,akkor normalon forog,s ha a -ra akkor ellentetesen?S a harmadik szalra nem kell semmit adni,lehet szabadon?
(#) Harry válasza tomboly hozzászólására (») Jún 29, 2010 /
 
Utánanéztem ennek a Speed Controllerek.
Először egész másra gondoltam. De így ha jól értem a problémád:
a kimeneti kékekre a Brushless motor rá van kötve szóval azza már probléma nincs. A bemeneteknél a két szélső vastagabb (piros-fekete), a motor tápja ami meghajtja magát a tekercseket (pl. 12V, 24... ami kell neki).
És van még 3 vékonyabb szalagkábel, amire szeretnél rájönni. Én szerintem, abból a piros és a fekete lenne a táp ill a föld. De ez a szabályzó elektronikájának szolgáltat energiát (pl. 5V-ot). A kimaradó fehér lábra pedig szerintem lehet kötni a PWM-et.
Biztos nem vagyok benne, de fő a határozottság. Az én esetemben pont így nézett ki a dolog. 4 tápvezeték, és egy logikai jel ami müködteti a motort. Elképzelhető hogy a szabályzódnál is így legyen.
(#) tomboly hozzászólása Jún 30, 2010 /
 
Koszi Harry! De akkor csak egy iranyban tudom meghajtani a motort?Mert ahogy eszreveszem mas lehetoseg nincsen ,s nekem szuksegem lenne mindket iranyban forgatni! Ha igy van akkor muszaly lesz mas motort tipust valasszak.
(#) SBandee hozzászólása Jún 30, 2010 /
 
Sziasztok!

A brushless szabályzóknak a háromágú szalagkábelén a sárga/fehér színű érre kell adni a pwm-et, aminek a negatív(fekete) kábel a földpontja. A piros vezetéken +5V jön ki általában 2-3 amper terhelhetőséggel. A pwm-et 555-ös ic-vel is lehet elvileg csinálni, bár én még nem próbáltam.

Az ilyen szabályzókról mindent megtudhattok egy modellező fórumból, pl. ebből.

Vagy akinek van rá lehetősége, menjen el egy modellezőboltba, ahol szívesen segítenek kiválasztani a legmegfelelőbbet.
Aki mindkét irányba szeretné forgatni a motort, annak autós szabályzó kell, mert azokon van általában "hátramenet".
Ugyanitt lehet venni ún. szervótesztert, amit rádugva, egy potméterrel vezérelhetjük a szabályzót.

Remélem segítettem. Üdv: András
(#) tomboly hozzászólása Jún 30, 2010 /
 
S akkor a FLYING 30A BEC Electronic Speed Controller sebesseg szabalyozoval,sehogy sem tudom elerni,hogy a motor mindket iranyba forogjon?S ha igen akkor szerintetek,mi kell meg hozza?Mert az autos szabalyozoknak igen nagy aruk van,s nekem egyaltalan nem erne meg.Elore is koszi,utolag is
(#) tomboly hozzászólása Jún 30, 2010 /
 
Jah,majd el is felejtettem.A moci tipusa : Mystery A2212-15 930KV Outrunner Brushless Motor
(#) SBandee válasza tomboly hozzászólására (») Jún 30, 2010 /
 
Mivel a szabályzó "FLYING" azaz repülőbe való, ezzel közvetlenül nem lehet forgatni a motort két irányba.

Viszont ha a motorhoz menő 3 vezeték közül kettőt fölcserélsz, akkor máris ellentétesen fog forogni.
Lehetne ezt egy kapcsolóval, vagy elektronikusan is csinálni, ha az megfelelő neked.


Ui.: Remélem rákerestél, hogy mik a motor paraméterei, nehogy leégesd, és biztos legyél benne, hogy ez a teljesítményű/sebességű kell neked.
(#) gabi06 hozzászólása Júl 3, 2010 /
 
Kérdezni szeretném, hogy van egy brushless repülő motor ami leégett kb 200w (túlterhelés miatt!)! 3db 0,2 -es vezeték volt összesodorva tekercsenként 12 menet! A kérdés az lenne ha esetleg egy vezetéket tekerek ami meg felel a 3 keresztmetsztének akkor mi váltoik? A másik ha a menetszámot változtatom esetleg 16 menet akkor merre változik a fordulatszám és teljesítmény?
(#) SBandee válasza gabi06 hozzászólására (») Júl 3, 2010 /
 
Hááát a motortekercselés nem egy egyszerű dolog, én már próbáltam, és szívtam vele eleget...
De ha vállalkozó kedvű vagy akkor sok sikert!

A lényeg: úgy olvastam, hogy egyrészt azért használnak sodrott vezetéket, mert így egyszerűbb a sorozatgyártás, jobb a helykihasználás a tekercsen, illetve így nagyobb lesz a drótok összfelülete, ami azért fontos, mert a hangfrekvenciás váltóáram miatt már számolni kell a skin hatással is.
Lehet sima vezetékkel is megtekerni, bár akkor nem lesz már olyan mint újkorában. Értsd: kisebb teljesítmény, jobban melegedhet.
Bízom benne, hogy utánaolvastál a tekercselés irányainak, mert eléggé kacifántos és ha egy menetet tévedsz, már nem fog jól működni!

A menetszám/fordulatszám úgy függ össze, hogy ha többet tekersz rá a kv érték kisebb lesz, ha kevesebbet, akkor gyorsabb lesz. A teljesítmény a motor fizikai méretéből adott, de azért lehet bizonyos határokon belül változtatni és az újabb leégést kockáztatva.
Szóval, ha kevesebbet tekersz rá, akkor gyorsabban pörög, kisebb nyomatékkal, (kisebb légcsavar kell) de a tekercs kisebb ellenállása miatt több áramot fog fölvenni. A teljesítmény, nő, de a hatásfok romlik(melegszik).
Ha többet tekersz rá amit nehezen lehet kivitelezni, mert sok helyed nincs, akkor: kisebb kv érték, nagyobb nyomaték, kisebb lesz a teljesítmény, de így nagyobb feszültségről hajtva nagyobb teljesítményt vehetsz ki belőle, kisebb kockázattal.
Következő: »»   2 / 27
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem