Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   42 / 86
(#) rozsda válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 8, 2010 / 1
 
ÁÁÁ,te is nagy király vagy.Kezdők számára is érthető példákkal fűszerezve.
Hát már nem kicsi ez a fórum de nagyon sokminden van rajta ami hasonlóképp van kivesézve.Csak a keresőt kell használni és ...
Persze tegnap kinyirtam a tápot.Meghalt benne ez is meg az is.De ma ismét üzemkész.
Lényegében ami változtatást csináltam az annyi hogy az áramváltó 1 menetét méshogy csavartam.Rajzoltam egy mórickát hogy miröl is van szó.A fölső a tegnapi 1 menet az alsó pedig a mai.És az alsóval tökélletesen megy a táp.A felsővel tegnap meghalt és fűrész volt az áramjel.De a kis AL értékű magokkal csak a felsővel működött a táp.Gondolom a hurok már két menetnek számit és ebböl is az következik hogy ez a mag a megfelelő.
A mag 2*8 (16mm2-es) 66 menettel.Most abbol indulok ki hogy a motor adatlapján az állórészhez az van irva hogy 12V 16.5A.Gondolom 12V-nál 16.5A vesz föl.Most 10V van a kimeneten,akkor elvileg 13.7A folyik.A 66-os áttátellel a gerjesztőáram 200mA.Jelenleg 3.5ohm a záróellenállás.
A szkópábrán felső az UC 3-as lába,alsó az álltalad ajánlott mérés a visszamágnesező áramra.Szerintem ez igy jó mert a fet bekapcsolása előtt visszaáll 0V-ra.Bár nemsokkal előtte.A 100ohm-on jelenleg 2V folyik csúcsban ami 20mA visszamágnesező áramot jelent.Szerintem ez igy közelit a tökélleteshez.
A másik kép az UC 3-as lába közelröl.Szerinted szép ez a jel?Vehetném még kissebbre az időállandókat vagy jó ez igy?
Viszont még mindig mászik föl a kimeneti feszültség.15 perc után emelkedett 1V-ot és még utánna is ment föl de már csak nagyon lassan.Addigra szerintem átmelegedett minden ami akart.Az áramváltó alkatrészei teljesen hidegek maradnak.A fet és a dióda közé beraktam a digitműszer hőfokmérőjét és stabilan 60 C-fokot mutatott.Viszont az UC megmelegedett egy picit.Nem ez okozza a hőfokfüggést?Persze ma sem vettem hibakereső sprét.Erröl mi a véleményed?
Mostmár tényleg nekiülök az új nyáktervnek.
Mégegy alap kérdés.A 16.5A-os motor gerjesztőáramra mekkora biztositékot tegyek a táp kimenetére?

Leadtek.:
A C1 az a TL494 komparátorát hidegiti és a a poti esetleges recsegését kompenzálja.10-100nF jó oda.A C3 a TL-nek a puffer kondija.Mindenféleképpen kell oda és lehetőleg minnél közelebb a lábaihoz.Az La3 egy izzót jelöl.Valószinűleg arra gondolt a szerzője hogy motor hejett egy izzónak is lehet állitani a fényerejét.A vezetősávrol nemtudok nyilatkozni.Én mindig a lehető legvastagabbat csinálom.
Azért feltehetnéd a kész nyákrajzot nyomtatás előtt.Csak rákukkantani.
(#) rozsda válasza GeriSoft hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
Ez a holnap után meg elég sürgősen,de haggyuk.
Nem lehet megtekercselni véletlenül a gyári trafóját?
Csinálni is lehet hozzá PWM-et.Talán nem is kell hogy bonyolult legyen.Sőtt.
Egyszer emlékszem hogy Foxi63 emlitette hogy ő már csinált ilyet valami asztali fúróhoz.Szerintem megkeresheted és biztos segit konkrét dolgokkal.
(#) GeriSoft válasza rozsda hozzászólására (») Júl 8, 2010 /
 
nem lehet tekerni, ki van öntve fullig.
ezt nem gyártják, és a hasonló nem fér be a gépbe
(#) Sarok Adrián hozzászólása Júl 8, 2010 /
 
Régóta olvasom a fórumot és engem is érdekel a téma.
Most csináltam egy tekercselőgépet, aminek a főorsóját egy kb 30-50Wattos motor hajtja PWM-el vezérelve.
Ezen kívül léptetőmotorral van megoldva az oldalirányú huzal mozgatás szintén Fetekkel.

Nálam úgy néz ki a vezérlés, hogy az IRF540-el Gate-jére bc548-as tranzisztorok vannak kötve (ez húzza le földre) és 330Ohmos ellenálláson keresztül +12V-ra van felhúzva. A nyugalmi áram 35mA körül körül van Fetenként, de a FET használat közben sem melegszik (hűtőborda sincs rajta), bár 3-4 Ampernál több nem is folyik át rajta. A Gate feszültség semmiképp ne legyen 10V alatt, mert nem nyit ki rendesen a Fet.

Ha elektromos autót építenék biztosan minden Fet-re tennék egy-egy vezérlő tranzisztort.

Az áram megszakításra annyit mondanék, hogy műszaki rajzolóként találkoztam már 220V-os DC betáplálással. A lényeg, hogy az érintkezőket NEM párhuzamosan, hanem sorosan kell kötni, mert másképp nem lehet kioltani az ívet. 220Voltra legalább 4db érintkezőt kell sorbakötni, ami a relé kiviteléből adódóan egyszerre 8 helyen szakítja meg az áramkört.
Ha túl kevés az érintkező árama, akkor párhuzamosítani is kell, de ez több relét (mágneskapcsolót) is jelent.

Ilyesmire gondoltam:
Bővebben: Link

Biztosítéknak meg kizárólag homokkal töltött olvadóbiztosítékot javasolnék szintén az ívkioltás miatt.

Ha én csinálnám, akkor a főkört (+ és -) 2-2 érintkezővel szakítanám meg.
Remélem tudtam segíteni.
(#) Leadtek válasza rozsda hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
A C1-es kondi a leírás szerint 10µF - 22µF lehet. 100nF biztos jó lesz oda? Csatoltam a nyáktervet. Ha szerintetek is OK akkor megcsinálom.

30A PWM.LAY
    
(#) Gergő81 válasza rozsda hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Hát itt valami kisebb gond van. A lemágnesezési idő túl hosszú, és a jel nagyon nem lineáris! Mind az 5 alkatrész jó még? (schottky, ZD, 4148, 100 ohm, 3R6) Nem rosszul kötötted be a ZD-t? A 100 ohm most a korábbi rajzommal ellentétben a földre van kötve? A ZD "csíkos" fele néz a föld fele? A 4148 "csíkos" fele az áramváltó szekunderének földdel ellentétes vége, a schottky " csíktalan" fele felé néz?

A mágnesezőáram csúcsa 20mA*66/1=1320mA! Ez még több mint 10% hiba!
Ha a vas Al értéke valóban 3000, akkor telít!
Tekerj rá nyugodtan 100-150 menetet!
A kimeneti jel viszont alakul, de lesz még jobb is.

Amit rajzoltál, az szintén csak 1 menet. Ennyit számít az a néhány négyzetcentis hurokterület-különbség... Vagy eddig fordítva volt bekötve?!?
Itt a primer (átdugott vezeték) és a szekunder szigorúan úgy kell bekötve legyen ahogy rajzoltam.
Ha csak az egyiknek megcseréled a végeit, akkor a kapcsolás lényegileg módosul. Fontos a tekercsek kezdete és vége!

Ahogy írtam, itt a nyákterv a kapcsolástechnikával és az alkatrészkivitelekkel együtt meghatározó, a kapcsolóüzem ezért a szerintem a legösszetettebb, legnehezebb, de legérdekesebb műfaj.

NYÁK:
Célszerű kétoldalas nyákot használni.

A kisjelű részen (IC, és környezete, áramváltó szekunder) alkatrészoldali egybefüggő földfólia vált be.

A nagyáramú részen (nagy schottky, FET, kimenő induktivitás. el-ko, áramváltó primer, be és kimeneti fólia és kerámiakondik) Pedig az oda- és vissza-vezető csíkokat a lemez ellentétes oldalain, a lehető legkisebb körbezárt területtel kell kivitelezni. Ez kölcsönösen, és különösen a FET,és a nagy schottky körére vonatkozik, a kondikig.
Az (5)-source-gate-(6)-(5), és az (5)-source-gate-(6)-(7)-Cfol-(5) hurok által körülfogott keresztmetszet is jó, ha max 2-3 cmˇ2 .

aramvalto.JPG
    
(#) Gergő81 válasza rozsda hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Hőfokfüggés:
Lehet, hogy csak a motor ellenállása nő meg, mert a réz melegszik benne, az áram nem.
Mérd !
(#) Gergő81 válasza Leadtek hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
3mm 30A?
140-es nyákon talán nem, 70 esen talán, 35-ösön biztos elég lesz a füsthöz. 18-ason talán világítani is fog!
(#) Leadtek válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Ezt nem nagyon értem. Kevésnek találod úgyis ha vastagon végighúzom ónnal? Esetleg 3,50 mm-es vezetősáv? Talán annyit levettem a hozzászólásodból hogy kevés lesz a 3mm de akkor te mennyit javasolnál?
(#) (Felhasználó 46585) válasza Leadtek hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Kevés a keresztmetszet. Elmész a villanyszerelőboltba és veszel MCU ( tömör ) vezetéket. Mondjuk 1,5 kvadrátosat. Erről lenyúzod a szigetelést és ráforrasztod a rézfóliára. A forrasztóón nagyon rossz vezető a rézhez képest.
(#) rozsda válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Tekertem még rá és most van az áramváltón 120 menet.A zénnert kicseréltem 20V-osra.
Most sem teljesen lineáris a visszamágnesező áram de nagyon hasonlit egy egyenes vonalhoz.És még mindig nemsokkal a fet bekapcsolása előtt éri el a 0 V-ot.Viszont a csúcsértéke 6mA.A mag sem és a többi alkatrésze sem melegszik.Szépen megy a táp.
Én már itt pontot teszek rá mert lehetne ezt hangolgatni hetekig is.A kimeneti fesz emelkedéssel kapcsolatban valószinűleg igazad van.Langyosodik az állórész.
Biztositékot mekkorát tegyek bele?Hogyan szokás méretezni?

Sarok Adrián.:
Sokan csinálnák másképp mint én.Nekem igy sikerült.Egy nagy fetmeghajtó IC-t használok.Persze jó ötlet az egyenkénti meghajtás is de nem egy tranzisztorral hanem egy párral,komplementerként.Ki mit tart előnyösebbnek.
A főkör megszakitását lehet hogy úgy kellene megoldani ahogy irtad de 350A-ra összehozni a mágneskapcsolókat,kész hej és pénz pocséklás.Amúgy rendes üzemben nem az a feladata hogy áram alatt szakitson.Elvileg 0V-nál kapcsol be és ki is.Persze más kérdés ha gáz van és menet közben kell oldani de ilyenre még nem volt példa.

Leadtek.:
A motor kapcsain lévő dióda arra szolgál hogy ha kikapcsol a fet akkor a motor árama nem szakad meg egyböl.Tovább akar folyni és ezen a diódán tudja megtenni.Nélküle nemsokáig birná a fet.
Méretezni a motor csúcsáramára kell.Persze nem 30A kell mert kapcsolóüzemben a dióda a többszörösét is elbirja a folyamatas áramához képest.Valami MBR sorozat.Nekem MBR20100 bol van 12db.Neked egy is sok volna.De az az 1N4148 azonnak pukkanna.
(#) Gergő81 válasza rozsda hozzászólására (») Júl 9, 2010 /
 
Az áramváltó szekunderének aktív végén, (ami a toroidból a nagy schottky, és L-kimeneti irányában áll ki) a fet kikapcsolása utáni pillanatban megjelenik a
(mínusz!!) -18...-22V= Uzd+U4148+U100R ?
Elvileg nagyon hamar le kellene mágneseződnie.
Rakj föl képet. A beállítás legyen DC-csatolás, 5V/div a 0V kerüljön pontosan a lentről számított 6.vonalra. A szkóp földelése az 5-ös lábhoz kerüljön.
A másik sugár lehet például a sönt jel, 0V pontosan az első vonalon 0,5V/div mellett. Ha jól becsülöm, a sugaraknem érnek össze, ha igen, az se baj.
Triggerelni a gate-jelre érdemes, az ext.trig. bemenetről.
A bemeneti és kimeneti feszültséget írd meg, a terhelőárammal együtt.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Júl 10, 2010 /
 
"A kimeneti fesz emelkedéssel kapcsolatban valószinűleg igazad van.Langyosodik az állórész."

Valahol elvesztettem a gondolat fonalát. Most akkor ez egy áramgenerátor? Akkor tényleg nő a kimeneti feszültsége, ha a motor gerjesztőtekercse melegszik. ( 0,4 %/ celsius fok az ellenállás változása, miután rézből van. )
De ha ez táp, akkor feszültséggenerátoros a kimenet, mi köze lenne a terhelés változásához a kimeneti feszültségnek? ( épeszű keretek között ) Az utolsó belinkelt rajz még a táp volt...

Gergőnek igaza van, kellene csinálni bele valamilyen alapjelfuttatást, hogy ne akarjon túl hosszú impulzusokat generálni az ic bekapcsoláskor, amikor töltetlen a kimeneti kondi. ( már, ha a tápról van szó )
(#) rozsda válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 10, 2010 /
 
Már én is kezdem elvesziteni a fonalat.
Most vagy nagyon nem jó valami vagy nagyon nem jó hejen mérek.
A képért bocsi de megint csak mobillal tudtam csinálni.(kiscsaládom lenyúlta a fényképezőm)
A felső a shönt.Az alsó,szkóp GND=5-ös láb (táp GND) Szkóp melegpont=áramváltó szekunderének aktiv vége,vagyis a schotky dióda anodja.
Az alkatrészek jók de én nem találok sehol ennyi voltot.Viszont a táp szépen dolgozik vele ha rákötöm.
A bekötés a te utolsó rajzod.100ohm a földön.
Mit csinálok rosszul??

Katt.:
Hát a rajz az lehet hogy a táp de a Vfb lábon lévő poti nem a refre hanem teljesen a földre van tekerve.És ha jól tudom akkor ilyenkor a feszültség komparátor nem szabájoz.Tehát csak az áramkomparátor kapcsolja ki a fetet ha eléri az 1V-ot.
A hosszú impulzusok generálását megoldja egy UC3844.
De most vagy én nem értek valamit (ami nem kizárt) vagy komoly baj van a táppal amit én nem látok.
(#) Gergő81 válasza rozsda hozzászólására (») Júl 10, 2010 /
 
(elvileg közvetlen ezelőtt rajzos hozzászólásom, de nem akar megjelenni, legfeljebb megírom holnap)


Még egy ötlet: menetzárlat az áramváltóban, ami miatt a mágnesezőáram tovább tud folyni, ezért nem kell legyőznie a lemágnesezőkör 20V körüli feszültségét.

De akkor miért látsz áramjelet a 100R- on???
(#) (Felhasználó 46585) válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 11, 2010 /
 
Nem lehet, hogy a ferrit vasveszteségén épül le az áram? Hiszen, már nagyon kicsi áram van a visszamágnesezéskor, mert nagy az AL-je a vasnak, tehát, nagy a keresztág impedanciája. Az utolsó belinkelt képen nem a 100 ohmon eső feszültség van, hanem a szekunderen ébredő teljes feszültséget lehet látni. Vagy rosszul olvasom? Szerintem, a zeneren, a diódán, meg az ellenálláson egyáltalán nem folyik áram. Az látszik, hogy a visszamágnesezés alatti fesz-idő terület kisebb, mint a felmágnesezési ( a bekapcsolási idő alatti ) terület. Ez nekem nagyon zavaros... de ha működik?
(#) Gergő81 válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
Évek óta így szoktam az áramváltókat megcsinálni, ezt így távolról én sem értem.
Működik, de nem úgy ahogy kéne! A ZD-R-4148 soron folyik áram, épp az R=100 ohm-on eső feszültség alapján mérte rozsda a lemágnesező áramot! Ráadásul ez már a 2. ZD (12V, 20V) ezért valószínűtlen, hogy a letörési feszültsége alatt visszáramos lenne.
Jó lenne a komplett R-ZD-4148 sor feszültségesését kiszedve 0,1mA...20mA tartományban néhány áramnál lemérni.
(Pl:0.1, 1, 5, 20 mA)
A sönt fele vezető schottky-t szintén ellenőrizni kellene, 30V mellett nem több-e a szivárgóárama mint kb. 0,1mA.
Az tegnap említett rajzot talán holnap küldöm.

Annyira nagy veszteségű ferritet ami az általad írtakat okozná, még nem láttam. Persze lehet, hogy létezik, mert kínai, vagy a szavarszűrők csillapítóellenállását "beleintegrálták" a szándékosan növelt veszteséggel.
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
A mag egy régi monitorbol való és egy kis szétpattinthatós műanyag tokban volt benne és erre volt tekerve a gyári menet.Persze én ezt eltávolitottam mert kicsi volt a lyuk a közepén.A drót amivel meg van tekerve,mágneskapcsoló behúzótekercséböl való.Nemhiszem hogy zárlatos lenne.
Működik vele rendesen a táp és aminek nem kell az nem is melegszik.
El lehetne babrálni vele de akkor mikor lessz kész...???
Már nagyon Ekocsikázni akarok.
Mellékeltem az új nyáktervet.Holnap ki is maratom,összedobom és mehet a dobozába.
Kész az új motorvezérlő panel is.Szerinted kipróbáljam kicsiben 1 fettel vagy mehet egyböl élesben.Elvileg nem lehet vele gond.Ugyan az mint amivel teszteltem csak új panelon és rajta van a betáp figyelő kapcsolás is.IC-k nélkül letesztelve és működik.Legalább is elvileg lehúzza a fetmeghajtó bemenetét fölre ha 20V alá esik a betáp.A gázpedált is belőttem hozzá.0V-5.7V ig tudom állitani.
(#) Gergő81 válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
Firka az áramváltónál elvárt jelalakokról. Bocs, kicsit nehezen látható...
A 3 sugár remélem nem félreérthető.
(#) rozsda válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
Te Gergő,tisztázzuk már le légyszives hogy pontosan hol is kellene mérnem ezeket a jeleket.Mert lehet hogy én mérek el valamit.
Az első jel az stimmel.Az UC 3-as lába vagy valahol a shotky katódja után.
Node a másik mérés az hol történik?A szekunder aktiv végén?Vagyis a shotky anódján?
És a harmadik mérés?Vagy ott a szkóp GND-jét nem a táp GND-jére kell tenni?
(#) Gergő81 válasza rozsda hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
Nyák módosítások

NYÁK.JPG
    
(#) Gergő81 válasza rozsda hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
Szkóp az 5-ös lábnál, mindháromszor.
Sönt: 3-as láb.
Fűrész, negatív feszültségű: a földre kötött 100 ohmon, a ZD, 4148 sorban.
A nagy amplitúdójú jel az áramváltó szekunderének földeletlen végén, ott a pozitív és negatív területeknek egyezni kell.
(#) Gergő81 válasza rozsda hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
A kimenőinduktivitás mekkora? (fizikai méret)
Elvileg 25kHz- en E42*20
32kHz-en E42*15
45kHz-en ETD39
kényelmesen elég lenne, körülbelül 2,5...3.5 mm légréssel.
(ha köszörületlen a mag, akkor 1,25...1,75mm távtartóval)
Nálam a 15V 15A- es akkutöltőmnél U-be kb35V,
E42*20 (N27, 3mm légrés, 2*átm.1,5mm-es huzallal teletekerve a cséve) dolgozik, és szinte hideg 30 kHz-en 15A mellett.
A hűtőborda PC-tápból van, kb 50*75*15 mm-es, és csak teljes áramnál kellemetlenül meleg. A FET IRF3205.(20°C-os környezetben kb 60°C, kényszerhűtés nélkül)

Kezd érdekelni a többi rész is. Milyen
-Autó, (típus, menetkész tömeg, megengedett össztömeg?)
-Akku? (rendszer, cellaszám, kapacitás? ultrakondik?)
-Motor?
-Áttétel, hajtásmechanika?
-Visszatermelő fékezés van?
-Várható menettulajdonságok, teljesítmény?
(max úthossz, max sebesség, gyorsulás 0...Vmax/2-ig, kapaszkodóképesség)
(#) rozsda válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
Vannak jó kérdéseid.
Méretre E55 a mag és itt egy kép róla.Ha jól emlékszem 1.5mm-es papir van közötte de lehet hogy 1.A menetszámra sem emlékszem már de tele a cséve. Azthiszem 0.6 szigetelt huzalbol van összetekerve,talán 16 szál.De túl régen volt már.Talán ha visszaolvasok akkor találok róla pontosabb infót mert volt régen téma ez is.
Amúgy egy 3X éves lucernaszáritó kapcsolószekrényében találtam.Nem tudom milyen anyag lehet de nem biztos hogy 60KHz-re lett kitalálva mert idővel átmelegszik rendesen.Dehát abbol kell épitkezni ami van.
Szkópábra.: Felső az áramváltó aktiv vége 1V/DIV. Alsó a 100ohm és a ZD között készült,10mV/DIV.Én nemsokat értek belőle. :eek2:

Az autó.Uhhh.Ezt most hosszú volna leirni.De röviden aluminiumvázas mopedautó,5.2KW 48V-os külsö gerjesztésű motor,8db 12V 86Ah-ás AGM munkaakkumulátor. (már nem a fénykorukat élik).A motor bordásszijjas áttétellel a gyári irányváltót tekeri amiben benne van a difi is.(egy sebesség előre és egy hátra.) Az a fórum a vezérlőröl szólna csak egy kicsit elkanyarodtam a témátol.Sok küzdés volt vele de végül Katt-nak hála van egy működő házi a kocsiban.A visszatáplálós még a jövő zenéje.
Ha még nem láttad a vicces videót akkor ne hagyd ki.De nem nevetni,ez igy sikerült.Még nagyon béta állapot volt.
A hatótávrol még nemtudok nyilatkozni.A végsebesség kicsit több mint 60km/h.
A nyáktervre Blöró kolegát tudnám ismételni.A kur.a pics.ba
Az akksitöltőd viszont lehet hogy érdekelni fog engem is ugyanis a töltés még nincs megoldva rendesen.Egy 48V-ossal töltöm egyszerre őket de az akksik már nagyon külömböző kapacitásúak és problémásak.És csinálni akarok hozzá 4db 12V-osat.Vagy ha lessz fölös egy millám akkor kap egy LiPo pakkot.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
Ez még mindíg nem az, aminek kellene lennie. Szerintem hagyd így, nincs ezzel semmi baj. De azért egy kérdés: a felső sugárnak hol van a nullája? Tehát, ugyanebben a beállításban a szkóp bemenetét tedd a GND-re, akkor kapsz egy egyenes vonalat. Utánna nézd meg az előbbi ábrát. Tehát, nem biztos, hogy a GND ott van, ahol pl. elindul felfelé meredeken a feszültség.

Mondom, hogy nem folyik áram a zeneren, meg az ellenálláson...
(#) (Felhasználó 46585) válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 12, 2010 /
 
Rólad feltételeztem, hogy végigolvastad ezt a topicot...

Mit értesz "ultrakondik" alatt?
(#) Gergő81 válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 13, 2010 /
 
Az ultrakondik alatt azt a speciális eszközt értem, ami elektrokémiai kettősrétegben tárolja a töltést. Jelleggörbéje kondenzátor (U arányos a töltésmennyiséggel), maximális feszültsége néhány (1,5...4) V/cella, kapacitása több száz, söt ezer F!!! is lehet, ciklusszáma sajnos véges, de az akkunál sokkal több, 100000 nagyságrendű.
Fajlagos energiatároló képessége alacsony, az akkunak töredéke, de az Al, vagy Ta elkókhoz képest hatalmas. A belső ellenállásuk kicsi, hiszterézisük tudtommal nincs, a ciklusok hatásfoka kiváló.
Villamos járművekben az akkumulátor üzemének könnyítésére használják. Ezek adják le, és veszik fel a gyorsítások és visszatermelő fékezések az akku számára kellemetlen áramcsúcsait.
Néhány km hatósugár kizárólag ultrakondikkal is könnyen biztosítható.

A fórum kissé már hosszú a végigolvasáshoz.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Gergő81 hozzászólására (») Júl 13, 2010 /
 
(#) Gergő81 válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 13, 2010 /
 
Ezek szerint mindkét elnevezés ugyanazt jelenti.

Bővebben: Link
(#) bejanos hozzászólása Júl 23, 2010 /
 
Sziasztok!

A napokban vásároltam egy 250W-os 36V-os Bafang (2 vezetékes) DC kerékagymotort (HUB motor) avval a céllal, hogy beépítsem Nagyapám biciklijébe. Az akkumulátorok már megvannak, csak a vezérlés és a gázkar hiányzik. Ha nem törekszem a finom átmenetekre, elég lehet, ha egyik állásban párhuzamosan, majd sorba kapcsolom az akkumulátorokat? Ha nem, milyen PWM vezérlést ajánlotok hozzá? (Forrasztóállomás és kézügyesség adott csak a többi hiányzik )

Előre is kösz a válaszokat!
Következő: »»   42 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem