Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
Szerintem valami táp probléma lesz inkább,azért az IRF-eknél égett meg.De azis lehet,hogy az 1ik végfok veszfel valamiért nagy áramot,és azért füstöl.Én a helyedben átnézném a végfokok,és a táp félvezetőit.Vagy esetleg forrasztási hiba,zárlat a vezetősávok közt valahol.....!
És miért nem két csatornára kötötted, hídba? Ahogy a gyári felirat is mutatja ( bridged ).
Tényleg, hogy kötötted be egész pontosan?
Szerk : Ja látom, de az úgy nem jó, Szervizmacsak mondja jól. A BRIDGED re kell kötni, mást sehova semmit.
az előző erősitőnél a bridgedre volt kötve és ugyan igy leégett
Akkor próbáld ki egy hangszóróval ha nem hiszed el. Rákötsz egy hangszórót multiméterre és lökdösöd a membránt befele és kifele. Egyik irányba növekvően változik a másikba meg csökkenően úgyhogy marhára nem mindegy a polaritás...
És miért vesz fel nagy áramot vajonn??? És már ez a második erősítő. Az egyik lehetséges ha kisebb terhelőimpedanciával terheled a végfokot mint amit a gyártó ajánl.
"Egyik irányba növekvően változik a másikba meg csökkenően úgyhogy marhára nem mindegy a polaritás..." változik, de mi? Kicsit bővebben fejtsd ki, mert így nem érthető... A szobámban 8db 20cm-es hangszóró gondoskodik a mélytartományról, sejtheted, hogy nem írtam butaságot. Nem értem, hogy melyik állításommal van gondod. Esetleg idézhetnéd. Az impedancia pedig biztosan nem fog változni attól, hogy befele vagy kifele mozdul a hangszóró, főleg, hogy ez igy nem is értelmezhető, mert a hangszóró periodikusan ismétlő mozgást végez, ergo teljesen mindegy, hogy 51x mozdul ki, utána 50x be, vagy fordítva. Olvasgass kicsit még utána!
Már ne haragudj, a polaritás cserével szokás fázist fordítani - ha szükséges. Ez nem lehet egy mélyládánál műszaki hiba forrása. :no:
kimentem megpróbáltam nem kötöttem rá semmit csak a pozitiv kábelt rendes vastag gyári táp kábel a 12-volthoz és a negativat a gnd-hez és igy is forrósodott az első dioda vagy mi az olyan forro lett hogy nem tudtam megérinteni
Nézd, alapok híjján, okosabb ha elviszed szervízbe, ha nem ismered a kapcsi tápok alapjait, akkor nem tudok segíteni, jó eséllyel döglött a végfokod egyik oldala, ez fogja a táp egy részét, de az is érdekes, hogyha a rem szálra nem adsz feszt, akkor hogy indulhat el a táp? Ugyanis egy alkatrész két okból melegedhet, ha áram folyik át rajta, vagy ha öngyújtóval melegíted, na ezt gondolom kizárhatjuk, tehát marad az első, ez meg csak akkor lehet ha üzemel a táp. De ha nagyon akarod, meg lehet javítani, de akkor azzal melóznod kell, mérni és mérni. És még akkor se 100% a siker.
Sziasztok egy egyszerű kérdést szeretnék feltenni.
Van egy MDX-C7890R tipusú sony minidiscem és azt szeretném kérdezni,hogy az előlapot megvilágító izzók hány voltosak? Mert kiégtek.
Nem olvastam el a 2 oldalalas írást erről a problémáról, de így a végét ahogy olvasom, az látszik, hogy a tápban lévő fetet nyitja valami folyamatosan. Nem kell ahhoz bekapcsolni az erősítőt, hogy a táp fetjein áram follyon.
Lehet valamelyik alkatrész fölfelé húzza a fet gate-jét mindig. Mivel a tápfet source lába folyamatosan a negatívon van, a drain-je meg a trafó egyik pontjával van össze kötve, és a trafó primer tekercsének a kimenete meg a pozitív tápra van kötve. Tehát nem kapcsolóüzemben ki lehet nyitni a fetet is, úgy mint egy sima tranzisztort (A-AB osztályban.). Azért nem tudja a fet hülyére nyitni magát, mert a gate lehúzása a negatívrí működik. Tehát a kikapcsolt állapotban is melegedő fet gate source feszültségét kell meg mérni. Ha ott van valami, amit biztosra veszek, akkor a vezérlő ic, és a fetek közti cuccokat kell átnézni, hogy mi nem jó. Esetleg össze lehet hasonlítani a másik oldali fetsor alkatrészeivel ezeket, mert ha jól tudom az jó ugye?
Ez itt a "Autós erősítős kérdések, problémák" topic, érted?!
Üdv Inhouse
Öö, ezt gondold át még egyszer...
Anno volt egy Crunch subom, elpukkant, nem volt torzítás, erősítő hiba, hanem egyszer csak elkezdett truttyogni. Leszakadt a cséve. Az autóhifi srác azt mondta, hogy azért, mert fordítva kötöttem be... ...mert kifelé nagyobbat mozdul! Hát persze... nem bocsátkoztam vele vitába, nem lehetett meggyőzni, hogy nem így van. Ami fontos, a többi mélyhangszóróval való fázishelyesség. Üdv Inhouse
"A" osztályú erősítőket szoktak tesztelni fordított fázisú bemenő jellel, mert ott ugye akárhogy erölködsz nem lesz egyforma a dinamika a pozitív, és a negatív félperiódus alatt. Ez a tranyók karakterisztikájából ered. De amúgy tényleg teljesen mindegy kell hogy legyen a hangszórók polaritása, mert egy normális hangszóró X-max-a mindkét irányban ugyanannyi kell, hogy legyen. Nem is beszélve az erősítőről.
Ez szép kis magyarázat! Még hogy fordítva bekötni. Egy dobozban lévő hangszórókat kell polaritás helyesen kapcsolni, hogy ne dolgozzanak egymás ellen..
a másik fele tökéletes de nem akarom igy használni a rossz oldal csak akkor nem melegszik ha kihuzom a biztositékot
Pedig ez igaz !
- marmint hogy kifele tobbet mozdulnak. (Bizonyos esetekben.) De ez is csak a hasznalt hangszorokra vonantkozik. - es nem a fuggolegs sikban elhelyezet hangszoronal van igy.
Vágom, de azért mondtam, hogy nézd meg a gate source feszt amikor ki van kapcsolva. Az is lehet, hogy a fetet elég lenne kicserélni, és minden meg oldódna.
Szerintem semmi sem nyitja ki azt a FET-et, símán csak nyitva van, mert megdöglött!
Nekem már sok fetem ment el úgy, hogy néhány ohm maradt a Drain-Source ellenállása, ezeken folyik alapban az áram, de annyi nem, hogy kilője a biztit! Símán táp nélkül diódateszter a DS láb közé, tartós sípolás, és meg is van a hiba! / 2-3-as láb!/ A Mac erősítőkön kívül a legtöbb erősítőben a vezérlés a REM szálon kapja még a tápfeszültséget is, így nem nagyon van semmi ami kinyissa REM nélkül! Idézet: „Pedig ez igaz ! - marmint hogy kifele tobbet mozdulnak. (Bizonyos esetekben.) De ez is csak a hasznalt hangszorokra vonantkozik.” Egy esetben találkoztam ilyennel, egy régi ORION papírmembrános 30cm-esen, mert annyira gyenge volt a központosító pille, hogy a membrán a saját súlyától beesett a kosárba. Nos innen valóban kifelé többet mozdul, mert nincs a mozgási tartomány közepén! Gumimembrános hangszórónál még nem láttam ilyet... Az meg, hogy egy színuszhullám hol kezdi a hangszórólengetést, bent, avagy kint, tök mindegy, ugyanakkorát kell lengenije befele, is mint kifele, ezért a polaritás szingli hangszórónál teljesen mindegy!
Szia Zoli, én normál állapotról beszéltem. Szinte biztosra veszem, hogy a tápnak semmi baja, mivel fotroger állítja, hogy ha az egyik oldal biztosítékját kihúzza, akkor nem melegszik, ergó le van égve a végfokozat. Egyébként amit leírtál teljesen helytálló, ha nyitva a fet egy kicsit is, és nincs oszcilláció, ott valaminek melegednie kell.
Még mielőtt totál idiótát csinálok magamból, jól értem, hogy ha kihúzod a rossz csatorna biztosítékát, akkor a jó csatorna tökéletesen működik? Ha ez így van, akkor lokalizálni kellene a rossz csatornát, annak végtranzisztorait kiforrasztani, és megmérni.
Idézet: „Még mielőtt totál idiótát csinálok magamból, jól értem, hogy ha kihúzod a rossz csatorna biztosítékát, akkor a jó csatorna tökéletesen működik?” Bár tudom, hogy nem te írtad, de tényleg ne csinálj hülyét magadból! Olyan , hogy rossz csatorna biztosítéka, autóerősítőben NINCS! Csak a tápkörben vannak biztosítékok, és azok is párhuzamosan vannak kötve! Mivel csak egy db táp van benne /van olyan erősítő, ami dupla tápos (2db trafó) , de azoknál sincs külön választva a tápbemenet, és a kimeneteik is párhuzamosan vannak kötve, vagy diódák előtt, vagy egyenirányítás után/, ezért itt is párhuzamosított biztosítékok vannak! Ez tuti! A felső két MOSFET, az egyik fele (ugyancsak párhuzamba kötve), az alsó kettő meg a másik fele az ellenütemű trafómeghajtásnak. A felső 3. alkatrész a graetz híd egyik fele, a másik a másik fele. Mivel a mellette lévő MOS nem melegszik, ezért "még" csak az az egy rossz! Végfokokról meg gyors mérés megmondja, hogy k.b. azok még jók-e (legalábbis nem-e zárlatosak), CE átmenet között, ha már nem sípol egyiknél sem a diódateszter, akkor talán túlélték! Nem ez lenne az első erősítő, aminek csak a tápja ment szét!
Igen, én is ettől tartottam, egy pár autós végfokot javítottam, de mindegyiknél úgy volt, ahogyan mondtad, csak bízni tudtam abban, hogy ez az erősítő ez alól kivétel, tudod milyen technikai újításokat vezetnek be egyes gyártók, éppen ezért már nem lepődöm meg semmin, akár lehetett volna két csati külön biztin is, bár az meg megint hülyeség, mert akkor az nem kettő biztosítékot jelent. Jóvanna, reggel volt még, innentől nem szóltam. Egyébként kicsit továbbgondolva, ugye a REM szállal inditod a TL494-et (ha az van benne) ő meg elkezdi vezérelni a kapcsoló feteket, amin állandó tápfesz jelen van a Drainen, és ha mondjuk éppen kis átütés vagy talán zárlat van a G-D lábakon, tokon belül, akkor lehet, hogy kisebb mértékbe saját magát nyitja, és ettől melegszik, ha kihúzza az egyik biztit, (a másik nyilván nem is működik) akkor nem kap tápot és persze, hogy nem melegszik.
Üdv. D.
Ugye-ugye, hogy le lehet vezetni logikusan, a hibalehetőségeket... Hamar kiderül, hogy csak két mérés, és meg is van a hiba.
Nekem, annó hangnyomás versenyeken, a leégetett erősítők 4-8 csavarjának eltávolítása után rögtön árajánlatot kellett mondanom, és csak egy kézi zsebmultiméter állt rendelkezésre. Idézet: „, amin állandó tápfesz jelen van a Drainen, és ha mondjuk éppen kis átütés vagy talán zárlat van a G-D lábakon, tokon belül, akkor lehet, hogy kisebb mértékbe saját magát nyitja, és ettől melegszik,” Ha a GD-n van zárlat, akkor a tesóját is kinyitja, és az is meghal, mert bár 2db 100 ohm-on keresztül, de párhuzamban vannak a gate-ek is! Azaz, ha csak ő melegszik, akkor a jobbik eset, a DS zárlat. Az meg, hogy csak az egyik bizti ment ki,attól lehet, mert párhuzamosan kötött, de nem párba válogatott alkatrészek esetén, (hogy is lehetne két biztit párba válogatni?, hát csak egyszer! ), a kisebb átmeneti ellenállású,/elég néhány ezred ohm is 20-30A-nél, sarus csatlakozásnál főleg/ fog hamarabb meghalni, esetünkben kiégni! A késes biztik eleve egy lomha jellegű alkatrésznek mondhatók, amire kiégett az egyik, addigra a FET is feladta, ki a gyorsabb alapon... (legalább ők együtt mentek el. )
IMI!
Nézd mit láttam a multkor Pöstön!:
Ingyenfelület! Nem ismerem őket...
Az autóhifis cég Szegeden volt, de ha jól tévedek, nem a már megszűnt AutóhifiStúdió... Hugi00! Én tartom magam ahhoz, hogy egy hibátlan erősítő és hangszóró muszály szimmetrikus legyen pozitív és negatív félperiódusban is. Az autós mélynyomók, főleg amit már vízszintesen építenek be van olyan kemény, hogy a gravitáció nem erősebb a "rugóinál". Zoly15! Idézet: „Egy dobozban lévő hangszórókat kell polaritás helyesen kapcsolni, hogy ne dolgozzanak egymás ellen..” Csak a mélyeket, a többi a hangváltótól, doboztól is függ, a magas lehet fordítva is. Üdv Inhouse |
Bejelentkezés
Hirdetés |