Fórum témák
» Több friss téma |
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy ABS t is tudó elektromos féket bringára természetessen vezetéknélküli jelátvitellel. Az elképzelés egyszerü: poti-szervó proporcionális vezérlés speckó érzékelő az ABS hez, mindezt pedig egy mikrovezérlővel vezérelném. Ha lemerül a telep akkor automatikusan fokozatosan behuzza a féket. Egyenlőre csak az első kerékre tervezem mivel itt a legnagyobb a fékerő, vészféknek meg ott van a hátsó... Mi a véleményetek az ötletről, van aki hoszabbtávon is kipróbálná ha elkészül?
Így elsőre azt gondolnám, hogy értelmetlen. Ott a tökéletes ABS a kezedben, minek ezt bonyolítani egy bringán. Ráadásul a plusz súlyt is cipelned kellene. :yes:
Hát az tény h bonyolitásként jelentkezne, de rengeteg funkciót kapna vele a szerkezet pl kopás esetén a féket automatikusan utánállitja nem kell mindig huzogatni. Na meg a behuzáshoz szükséges erő elhanyagolható a sulyt a fékkar elhagyásával probálom szinkonba hozni hisz itt a fékkar gyakorlatilag egy pár grammos poti. am. kösz a válaszod Várok még további kommenteket ha van építőjellegü javaslat v vélemény.
Na de mi lesz a bringa súlyát bőven meghaladó akku tömegével ami néhány órás üzemhez kell? Azt ki fogja cipelni? [OFF]Ja és minek?[OFF]
Hello!
Az ABS-t már kitalálták biciklire mechanikusan. Egy rugós elem van beépítve a bowdenbe. Amúgy nem tudom elképzelni milyen mechanikával akarod fékezni? Mert pl egy hidraulikus tárcsaféket el tudnék képzelni "meghúzni" elektromosan de az is bonyolult és súlyban is nehéz nem beszélve arról, hogy 50.000ft egy valamire való hidraulikus fék és azt megnyomni valami szivattyúval. Értem, hogy a célod a tanulás meg a műszaki kuriózum de más értelmét nem látom.
Fel kell szerelni egy robbanómotort,ami ellátja a féket energiával!
Mellékesen meghajthatja a hátsó kereket is,nem kell tekerni.
Sok-sok éve volt (félig megvalósult) ötletem egy elektromos félautomata fék bicaj-utánfutóra
Valami ilyesmi : dinamó termel villanyt, ami szükség esetén egy tekercset gerjesztve behúzza a féket. Egyszerűség kedvéért a tekercs vasmagja vonzódik a féktárcsára... Bonus: blokkolásgátló is van, mert ha blokkol a fék a keréken levő dinamó nem ad delejt ... A project nem valósult meg, tekinve abban az időben még nem léteztek agydinamók, a hagyományosat forgatva meg nem kellett volna fékezni ....
http://www.youtube.com/watch?v=8Q4eG_JhAyc
Tessék. Ez a videó való neked. Egy bazierős tekercs kell hozzá, egy AL tárcsa mint féktárcsa. ABS is egyben. Ha nem forog a tárcsa, nincs örvényáram, nincs fékhatás.
Hello!
Szerinted mennyi energia kell egy kerékpár lelassításához? Szerintem egy dinamó termel 5-6W-ot max 10-et. Nah az tuti nem fog meg egy kerékpárt. Ráadásul ez a szám asebességgel együtt csökken is
Most már szinte ott tartunk, hogy elektromos bicikli... máshonnan nem lehet elővenni a fékező energiát. Ha pedig ABS van hozzá, akkor az első villa helyzetét figyelve egy egykerekezésgátló is kell rá, ami elveszi a nyomatékot, ha túlságosan megemelkedik az első villa... vagy ha a hajtott kerék fordulatszáma 12%-kal magyobb mint az első.. ASR.
A fékberendezést működtetni elég lehet(ne) 2-3 W energia is
A projectem azon bukott el, hogy nem találtam olyan tekercset ami megfelelő hosszan megfelelő erővel tudott volna húzni ...
Térjünk vissza a témaindítóhoz :
Tegyük félre, hogy sokak szerint marhaság az ötlet meg .... .... ! Milyen féket akarsz működtetni ? Szabvány "V" féket húzatnál szervóval ? Ok! Mivel érzékeled a forgást ? Milyen felbontással ? A kerékpár kerék ( 26" ~ 2 m kerületű) 36Km/h sebességnél ~ 5 fordulat másodpercenként ! A "biztos" blokkolásgátláshoz tized, de inkább század másodperc felbontással kéne ellenőrizni-beavatkozni. 1 ötlet : egérgörgő fénysorompójához hasonló érzékelővel méri a kerekek fordulatát, x% eltérés esetén beavatkozik ( csak egy fékezett kerék esetén) 2 ötlet : szintén egeres ötlet bár erősen SCI-FI. Optoegér érzékeléséhez hasonló eszköz figyeli a gumi(k) felületét és a gép alatti utat. sebességeltérés esetén beavatkozik a fékerőbe
A véleményem ,hogy nem sokat biciglizehtél élesben. Egy potmétert akarsz csavargatni fékezésnél vagy egy kapcsolót nyomogatni ?tök mindegy mikor kiugrik eléd valaki vagy egy autó fordul rád már késő lesz ,te reflekx ből meghúzod a hátsót meg megnyomod a gombot,szépen elcsúszol és nem folytatom. A másik eset is nevetséges ha lemerül a táp a semmi közepén és lefékezi a kerekedet mit csinálsz ? kikapcsolod és mész tovább elsőfék nélkül stb Gondolkozz mielőtt veszélynek teszed ki magad . ABS t meg elektronika nélkül is elleht érni csak úgy kell beállítani a feszességet.
15-20 000 ft-ért kapsz elég normális hidraulikus tárcsaféket, ha megfelelően légtelenítve van és beállítva akkor egy futaba 3003-as vagy hasonló szervó simán megfogja vele a biciklidet, úgy hogy pofára esel De azt kézzel meghúzni sem sokkal nagyobb mutatvány mint ha potméter lenne a fékkarban. Eddig sosem éreztem az ABS hiányát biciklizés közben, azt gyakrabban hogy gumit kéne cserélni
Egyébként ha mégis megpróbálnád az ABS-t, akkor szerintem rakj egy optokaput a villára úgy hogy a küllök közt "nézzen át", a küllökre meg szigszalagdarabokat vagy valami hasonlót hogy biztosan érzékelje az optokapu. A processzorral méred a két jel közti időt, és hogyha ez több mint mondjuk az 5 km/h-nak megfelelő időköz (Ennél lassabban elég nehéz tekerni, bár nem lehetetlen) akkor kapcsol az ABS. Én így csinálnám
Én tennék a bicajra ilyen fékeket, mert ezen keveset kell húzni, hogy állóra fékezze a kereket.
Erre egy szervót vagy bármit ami meghúzza a fékzsinórt. Akkunak elektromos fúróból csavarhúzóból 12V-os akkut. Az viszonylag könnyű. A szervót egy PIC vezérelné, lenne egy agydinamó is. A szervót tételezzük fel 12V-on megyen. Ha kap annyit elkezdi húzni a fékzsinórt és behúzza pl: 0,1 másodperc alatt és annyira megszorítja, hogy blokkol a kerék. De ha csak 3V-ot kap akkor is behúzza teljesen de nem szorítja meg annyira hogy blokkolja a kereket. Na mármost így működne az egész: Poti a fék karra. Azt ha behúzzuk félig akkor azt 50%-nak venné a PIC és a 12V-os szervónak adna 6 V-ot. Pontosabban nem 6V-ot de lenne átmenet 0 és 12V között úgy hogy felosztanánk a fékerő fokozatokat pl 10 felé ellenállásokkal. Na mármost ha kap a PIC 50% jelet a potitól akkor az 5. fokozaton tranzisztoron át kapcsolva ellenálláson keresztül adna a szervónak 50% áramot. Így az fél erőfokozattal lassítana. Na már most az ABS: Lenne agydinamó ameddig az ad áramot a PIC-nek addig forog a kerék, ha már nem akkor blokkolt. Akkor a PIC visszavenné az áramot 20%-ként ugrálva. PL: behúzzuk a féket 60%-osan vizes talajon és a kerék leblokkol, akkor az agydinamó nem ad áramot akkor a PIC visszaveszi 20%-al tehát lenne 40% fékerő, ha már forogna a kerék akkor megint növelné fel 50% majd 60% ott megint blokkolna akkor megint -20% az lenne 40%, de tegyük fel hogy még 40%-nál is blokkol akkor még - 20% ha már ott forog akkor megint emelné 10%-onként. Egyszerű az egész és nem is kell hozzá sokminden csak kell hozzá jó PIC programozási tudás mert hát valaminek pontosan vezérelnie kell a szervót. Lehetne tökéletesíteni úgy, hogy ne akkor vegye vissza a fékerőt amikor már leblokkolt, hanem akkor amikor még ad egy kis feszültséget az agydinamó de csak nagyon keveset, annyit amennyit 1km/h-nál ad. És akkor sose blokkolna le teljesen a kerék.
Kasas kollegának tökéletesen igaza van. Nekem is úgy vannak beállítva a fékek hogy ne tudjanak totálisan blokkolni, ha normál helyzetben ülök. Ezzel megóvom a gumikat. És hamarabb megállok, mintha csúszásig fékezném a kereket. A fék kopása meg egy olyan dolog hogyha npi szinten kerózol és jó minőségű fékpofáid vannak, ill. nincs nyolcas a kerekekben, akkor 2-3 havonta bőven elég utánállítani. (Sokáig elég a fenti spanolóval is.) Majd félévente/évente fékpofa csere. Én így használom a bringámat. (Most építek egy elég komoly kis bringát.)
Sziasztok Kollégák!
Aki ezt az ötletet kitalálta és aki komolyan is veszi az életében nem kerékpározott öt km.-nél többet egyhuzamban. Ez egy új "FÁBÓL VASKARIKA". Aki kerékpározott már az tudja, hogy a fékezést nem szabad bonyolult elektronikára bízni a kerékpáron. Akkor fog cserben hagyni amikor jön a kamion!!! A megbízhatóság egyik záloga az egyszerű könnyen, javítható szerkezet.( Mi van ha a célállomástól távol romlik el?) Műszakilag egy érdekes de felesleges feladat, (mint a lánc nélküli hajtás szerkezete, amit manapság is reklámoznak, jó drága és nem megbízható). A bevált rendszert csak akkor változtasd ha jobb lesz az új! Gyakorlatilag meg egy eszement ötlet szerintem. Egy volt országúti kerékpáros. (Heti ötször Vác-Érsekvadkert-Vác a 70-s évek második felében.)
Szerintem nézz szét a mozdonyok között, ott sok elektrodinamikus fékeset találsz! :nezze:
|
Bejelentkezés
Hirdetés |