Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Propeller Clock
Szia! Na ez a nyáktekercs főleg érdekelne! Én már próbálkoztam vele csak 49Hz kevésnek bizonyult a meghajtására! ITT Ezt azért szerettem volna megoldani mert sokaknak a tekercs jelenti a legnagyobb problémát. Valami olyan PWM jel kéne neki amivel megfelelő lesz a feszültség a szekunderen. Gondolom kisebb puffer is elegendő lenne ha magasabb frekin járna. Egy dolog azonban nem mindegy! Mennyire zavarja ez a PWM a környező áramkörök és a rotor működését? Az árnyékolásra is gondolni kell! Én terveztem(ek) olyan bázist ami belefér a PC ventilátorba. At eredeti tekercs semmit nem zavar rajt árnyékolás nélkül tökéletes de én terveimben volt egy árnyékoló gyűrű mi le lett volna GND-re kötve és egy helyen meg lett volna szakítva kis réssel,hogy ne képezzen egy rövidrezárt tekercsmenetet. Ez mind a hagyományos tekercsre mind a nyáktekercsre megoldható lenne.. Az lenne a legjobb ha pár menettel (20 körül) át lehetne vinni a megfelelő tápot a nyák másik fele (nem mint most mert az én nyáktrafóm kétoldalas) lehetne az árnyékolás de ezzel kapcsolatban vannak kételyeim..
Miért nem felejtittek már el a PC ventillátor motort? A csapágyazása egyenlő a nullával, és ráadásul nagy is.
Én most egy HDD motorra fogok építeni egy órát, azért is akarom kicsit áttervezni a nyákot. Az egész motor átmérőja 30mm. Ott tartok, hogy a motor már forog, a tekercseket fogom megtekerni. A másik órám videofejen van, az se rossz, csak kicsit nagy.
Mert elég a PC motor venti is már több mint négy hónpja üzemel legkisebb kopás nélkül és bőségesen elég a fordulat is! A csapágyat 10 perc alatt ki lehet cserélni,utánépíthető,egyszerű
Szia!
Voltak kísérletek különböző áramátviteli megoldásokkal, köztük a HDD motoros meghajtással is. Itt inkább az lett a lényegi probléma, hogyan kellene megoldani a ferritmagos, vagy légmagos forgótrafót a HDD motorra építeni, hogy az ne növelje meg túlzottan a fizikai méreteket. Sok megoldás született VCR Capstan motorokra, (itt többféle is), de a winchester motorral csak elméletileg foglalkoztam én is, ez csak kimaradt a kísérleteimből. Egy elvi elképzelés a HDD motoros forgótrafóról anno itt: - Kíváncsian várom ezt a HDD-s megoldásodat.
Szia!
Tetszik ez az adatátviteli megoldásod, de a Wandnál és a propellernél is akkor lehet szerencsés, ha a PC-ben is van ilyen eszköz. Pl. laptop, ahol már nincs soros port sem. Én arra gondoltam, ez az adatátviteli megoldás a propeller és a bázis között kerülhet alkalmazásra, (vagy "neadjisten" a számítógéppel), aminek így nagyon komoly előnyei lehetnének a közvetlen kapcsolat miatt. Ahogy elnézem a Bluetooth méreteit, egy egyszerűsített SMD propellere rá is lehetne egy ilyen eszközt ültetni. Nagyon izgalmas lenne egy ilyen lehetőség...
Szia! Lehet venni bluetooth USB adapter kinek nincs a gépében.. Ez nagyon kényelmes lesz és falon lévő órába szánom!
Szia!
Éppen erre utaltam az előbb, hogy ha külső eszköz, akkor már kell "drótozni" az aszali PC USB-hez. Ez esetben még nálam inkább az RS232 "kanóc" marad egyelőre. Csak akkor lépnék a rádiós átvitel felé, ha a propellerel tudnánk kommunikálni közvetlenül.
Szerintem járható út ez a paneltekercs, csak egy kicsit finomítani kellene az eredeti megoldáson. Sajnos senki nem kérdőjelezte meg az eredeti elképzelésben ezt a PWM megoldást. Ami ugyan működik, de eléggé favágó módszer szerintem. Gondolom ezt lehetett nagyon hamar és költséghatékonyan megvalósítani az eredeti terv elkészültekor. Ha egy kicsit finomítunk rajta, akkor nagyon használható szerkezetet lehetne belőle csinálni. Semmi különleges trükk nincs benne, csk kettő és annak vonzatai. Ez pedig az, hogy a kis megvalósítható menetszám miatt fel kell menni a frekivel, a másik, hogy rezonáns elemet kell a tekercsből csinálni. Magyarul az alkalmazott frekire ki kell hangolni a tekercset, mint egy rezgőkört. Így elég jó az átviteli tényező. Kétoldalas nyákon 40-50 menet kialakítható és annak elégnek kell lennie. Nekem a térerőmérő egy LED egy kis tekercsre forrasztva. Ha nem vigyázok és túl közel teszem a tekercshez a LED-es térerőmérőt, akkor elpukkanik a LED. A másik nagy előnye ennek a megoldásnak, hogy nem termel zavart, mert a tekercsen a feszültség színuszos lesz négyszögjel meghajtás mellett. Ha jó az LC viszony, akkor 12V tápfesz mellett 500V (ötszáz) a tekercs feszültsége peek-to-peek. Persze, kicsatolt teljesítmény nélkül. Így még a DCF77 vevőmet sem zavarja, pedig az elég érzékeny a zajokra. Az átvitt teljesítményt a végfok tápfeszével lehet 0-100% között szabályozni. :yes:
Ja, és hab a tortán az adatátvitel. On-Off Keying (OOK), vagy ASK.
Én is a HDD motorral szemezek, mert nekem is gyanúsan gyenge a venti csapágyazása és nem akarom az életben újra csapágyazni a kész órámat. Ha vannak híreid a meghajtással kapcsolatban, akkor tedd közzé itt a fórumon légy oly szíves. Lassan olyan bonyolult lesz ez a vacak óra, mint annó az ENIAC számítógép. :szomoru1:
Szia! Ha lenne valami kapcsolásod miből ki lehet indulni megoszthatnád velünk!
Szia!
Voltak már ilyen nagyfrekis meghajtásra elképzelések, de természetesen ezeket még nem vizsgáltuk, kimaradtak. Éppen jókor léptés be, el is lehet kezdeni a megvalósítását. Itt:
Hello, A motor meghajtása TDA5140A IC-vel lesz. Holnap esztergálok a tekercseknek danamidból egy U alakú gyűrűt, (kettőt) amit a motorra húzok rá, ezen lesz a tekercs. kb: 10 menet elég lesz tekercsenként, ami vastagságban 1-2mm, max.
Én is kíváncsi vagyok mi sül ki belőle A képen a bal oldali motort fogom használni.
Én egy ilyenre gondoltam. A propelleren is lehetne egy NE567 és az szedné le a digitális infót a vivőfrekiről, mint egy FSK demudulátor. És akkor még a vivő amplitudóját sem kell rángatni.
Nekem is a HDD motor tetszik a legjobban. Egy fórumtársunk megkeresett TDA IC ügyben, hogy neki van.
A jelenleg itt népszerű tekercsmeghajtásról azért kérdezősködtem korábban, mert szerintem nem igazán kéne melegedni a meghajtó FET-nek (láttam a képeken a hűtőt). sysy nagyobb frekis megoldásával egyetértek. Szerintem egész pofás órát fogtok összehozni lassan. Hajrá!
Persze, hogy melegedett nekik a FET. Semmiféle meghajtás nincs szerencsétlennek, csak puff, bele az IC kimenetébe. Ha rámérnének szkóppal a lábaira nagyon meglepődnének, hogy semmiféle négyszögjelet nem lehet látni a FET-en. Műszerek nélkül nehéz ilyen dolgokat csinálni. Nekem nagyon rossz tapasztalataim vannak az inen-onnan összollózott kapcsolásoktól. Szinte mindegyiknek van valamilyen ordenáré hibája. És a válasz általában az, hogy de működik! Igen, de milyen áron! Nyomjuk bele az ampereket, hogy néhány LED világítson és közben csodálkozunk, hogy minden melegszik, mint állat.
Pedig egy alsó oldali FET-et meg lehet hajtani viszonylag egyszerűen, pláne ilyen kis teljesítménynél (relatív). Szerintem egy SO8-as tok is elég lenne némi módosítás után.
Valahogy össze kéne kombinálni amit csak lehet a legegyszerűbbre, legolcsóbbra, de mindemellett tudja az elvárásokat. Szerintem az érzékelő nélküli, kefétlen motorvezérlés+távirányítás+kommunikáció a propellerrel+egyéb extra, mint hőmérő, egyebek mehetne egy uC-be. Na jó a motor meghajtás esetleg egy olcsón beszerezhető IC-vel... De szerintem jól halad a projekt, szépen rátérnek a srácok a többi egységre.
Szia!
Hmm. Most nem tudom mit kellene a FET-nél melegnek tekinteni. Ha az összes felvett teljesítmény a bázisáramkör felé 13.6V-on 350-400mA, (ebben a PC processzorhűtő venti motor árama is benne van, és 26 LED-nél ez nem is lehet szinte elég), az miért lenne amperes fogyasztó, és tűzforró? Kell hűteni, mert ez megy éjjel-nappal, (még akkor is amikor nem vagyok otthon), és bizony nem szeretném, ha ebből támadna valami komolyabb gondom. Te megbíznál egy ilyen folyamatos működésre házi-készített eszköz hűtés nélküli üzemeltetésében a lakásban magára hagyva? Persze hogy kell rá hűtőborda, amilyen elfér rajta. Csak a PC ventikből készített meghajtások védelmében: Nem annyira rosszak az átviteli jellemzők, ahogyan ezt kipróbálás nélkül gondoljátok. Meglepően jól kézben lehet tartani, és eddig sehol sem tapasztaltam azt, hogy ezzel ennyi gond lenne. Patexati már olyan profi módon készített PC ventilátor motorokból forgótrafókat, amibe egyáltalán nem lehet belekötni, azt hiszem elérte a lehető legjobb áramátviteli hatásfokot egy ilyen "vacakkal". Nagyon sokat kísérleteztem különböző forgótrafós megoldásokkal, voltak jó eredmények ferritmagos (videó fejmotorból kiszerelt forgótrafók), fazékmagos áramátvitellel is igen sok kísérletet végeztem el. Nem olyan rondák azok a szkópos mérések, csak tudni kell hová milyen alkatrészt szükséges beépíteni. Aztán visszatértem a PC ventis légmagos átvitelhez, ezzel tényleg nincs semmi gond, szépen stabilan és főleg csendben dolgozik, ami egyáltalán nem elhanyagolható tulajdonsága az alkalmazásnak. Bocsi, hogy ennyit írtam össze erről.
Ez a fórum arról szól, hogy megbeszéljük a gondolatainkat. Ha neked vannak gyakorlati tapasztalataid akkor azt el kell mondani, még akkor is, ha mindenki hitetlenkedve fogadja. Nekem konkrétan az órával kapcsolatban nincsenek tapasztalataim, de már elengedtem néhány füstöt és mint tudjuk, ez mind a szakmai tapasztalatot gyarapítja. :hehe:
De a FET meghajtás néha sokkal macerásabb, mint goldolná az ember, különös tekintettel a felső oldali FET-ekre. A FET szinte ideális kapcsoló elem, ugyhogy ílyen igénybevétel mellett nem hiszem, hogy melegedni kéne neki. Persze, mint írtad itt az alsó oldali FET birizgálásáról van szó és az egyszerűbb eset, de valahogy nekem egy kicsit nagyon egyszerűnek tűnik, hogy finoman fogalmazzak. Persze, ezzel nem írányítanak rakétát, azt is tudjuk. Ha forrasztom az én propelleremet, majd én is beszámolok a tapasztalatokról. Egyébként mérte már valaki, hogy mennyit fogyaszt csak a propeller a base station nélkül, mikor fullra ki van hajtva az összes LED? Erre kíváncsi lennék, hogy milyen forgó morgót építsek magamnak.
Nem lehetne másik FET-et alkalmazni és a Gate ellenállást lecsökkenteni? Amit én néztem rajzot, ott 220 Ohm volt és volt egy ami földelte. Én hajtottam motorvezérlőnél úgy FET-eket, hogy nem volt Gate ellenállás. A motor melegedett, az SO8 tokozású FET langyosodott a uC sem panaszkodott.
(A motor melegedését úgy értem, hogy a rendszerben inkáb a motor melegedett /terhelésnél/, mintsem a FET) Van nálam egyébként egy ilyesmi propeller clock, egyik haverom építette, majd ha lesz időm kísérletezek vele. Bár én a sajátomhoz a fent leírtak alapján csinálnám. Mivel a tapasztalataim is jók e téren. Gate ellenállásnak 10-30 Ohm körül gondoltam max. Sokkal kisebb helye foglal el és laposabb az egész panel dizájnja.
Sziasztok! Ha már itt tartunk akkor valahogy úgy kéne a megoldást keresni az átvitelre,hogy a 886 propeller tervét ne kelljen módosítani! Az magában foglalja ezt a lehetőséget is csak a 16F886 programtárba nem fér bele! Az LM 358 egyik fele a fényerő szabályzásért felelős a másik fele pedig ezt a lehetőséget hivatott megvalósítani! Elméletileg megfelelő kontroller és program segítségével menne ez rajt.. A bázist kell akkor csak kitalálni hogy milyen legyen. Levenni nem érdemes semmit az óra rotorjáról mert a súlyát pótolni kéne! A légtekercsel semmi gondom nincs csak a kitöltést kell optimálisan beállítani és megy.. 100% kivezérlésen sem eszik többet a 886 propellerem 800mA-nál. Ez szerintem nem sok ha ledenként a 20 mA fogyasztást és a PC motor fogyasztást is beleszámoljuk! A nagy borda elővigyázatosságból van az utánépítők számára mert ki tudja milyen tekercsel használja valaki.. A kitöltést minden tekercsre be kell állítani akkor csak langyos a fet! Amúgy a rövidzárat is elviseli de jó meleg lesz A PWM teszteknél egy 12V 2W izzó ha rendesen világít akkor megfelelő az átvitel! (persze Zener dióda puffer is legyen)
Szia!
Én (személy szerint), közöltem az összes ezzel kapcsolatos kísérleteimet a topikban, de mindemellett, visszatérnek folyton olyan kérdések, amelyek többszázszor is megfogalmazódtak már. Tudom hogy nagy lett a topik tartalma, de ez nem jelenti azt, hogy hetenként kellene megismételni, vagy újra kirakni a már leírt és elhangzott hozzászólásokat, kísérleteket. Ha valaki veszi a fáradtságot, és tisztességesen átolvassa, szinte minden kérdésére talál választ, ami a propellerrel és a meghajtással kapcsolatos. Természetesen, és ez nekem is most a problémám, folyton olyan kérdések merülnek fel, amely néha már a rég ”lerágott csont” fogalmát is kimerítik. El kellene fogadni, és ezt szerintem nem csak én gondolom, hogy ez a rendszer a kezdetektől működik, és ha valaki újabbat épít más megoldásokkal, tiszteletben tudja tartani az eddigi eredményeket. Voltak olyan kísérleteim, ahol a propellert (18db LED), egy 1.5-2KHz-es infra adóval szimulálva a meghajtását, lehetővé vált a mérésekre. Max..120mA-t sikerült mérni áramfelvételben teljes kivezérlésben 10.3V-on. Ekkor a bázis á.k. felé 12.6V-on 245mA folyt. A motor árama ebben természetesen nincs benne, (az állt). Valahol ez is szerepel a hozzászólások között, de mint a falra hányt borsó, ami egy kicsit azért bosszantó is. - Ezzel csak arra akartam utalni, az egyáltalán nem igaz, hogy senkinek sem jutott volna eszébe...
Hát, igen. Van igazság abban, amit írsz, de azt is be kell látni, hogy csak azért, hogy megtudjam, hogy 140mA a propeller fogyasztása 183 oldalt el keljen olvasnom az egy kicsit erős. A topic 90% érdektelen. Nem tartalmaz releváns információt. Ha meg valaki tudja a válasz legyen olyan szíves vagy írja meg, hogy ez a válasz, vagy ne írjon semmit és akkor mindenki kénytelen lesz megkeresni az őt érdeklő részt, ha van egyáltalán ilyen a topicban. Ez egy hosszú beszélgetés, amihez néha hozzácsapódnak emberek, mint az állófogadáson és belekotyognak , mint én is néha. Szerintem ezt el kellene viselni annak a kemény magnak, akik viszik a topicot. Még a patexati is, aki többször berágott már rám, szívesen válaszolt nekem az előbb.
Képzeld el, mikor vasárnaponként elmész a templomba (vagy a zsinagógába) és kérdezel valamit a paptól és azt a választ adja neked, hogy fiam, ez hülye kérdés, mert a válasz benne van a bibliában. Te nem rúgnád fel az égig? A többi fórumon is a flegma - olvass vissza - üzenetek mennek. Nekünk nem kellene eddig lealjasodnunk. Vagy igen?
Hát, nehéz ügy lesz egy darab műverősítővel kommunikálni. De (már megint belepofázok a nagyok dolgába) ha megszüntetnétek a fényerőszabályzásban az LN358-at (mert szerintem anélkül is megoldható lenne), akkor helyette felkerülhetne egy LM567. Az meg már bír kommunikázni. Egyébként mit is csinál az LM358 a fényerőszabályzóban? Szűrő és FET driver?
Gondolom elfacsarodik a szíved ilíenkor, mikor át kell alakítani azt a szépen megtervezett panelt. De hát ilyen a ce'la vie, ahogy a művelt angolok mondanák. Ez lenne a patexprop 2.0 A propeller fanok összepisálnák magukat gyönyörükben. Ez is olyan, mint minden hobbi, hogy nem lehet befejezni, csak abbahagyni. Az MCU-cserére már utaltam a HP41C-vel folytatott levelezésemben, de érdemben nem reagált rá. A lábkompatibilis 18F2620 szerintem mindenre elegendő lenne a 64kB flash és 4kB RAM és 1KB EEPROM memóriájával. Még a kvarcot is ki lehetne dobni. Ebbe még egy kis strukturált programocska is beleférne. De majd mindenki eldönti magában, hogy mit szeretne és mit akar megvalósítani. Igaz?
Szia!
Az lehet a baj, hogy semmibe veszed az itteni eredményeket, (legalábbis ezt véltem felfedezni a hozzászólásaidból), pedig van néhány. Ha nem ismerjük a fórumon folyó aktívabb munkát, bizony azt is gondolhatnánk, csupa ”pancser” van itt, akik az után építésen kívül a világon semmit mást nem tesznek, (fogalmuk nincs mi zajlik le az áramkörök működésében), csak gépiesen megcsinálják. Ez szerintem helytelen, és csak azért szóltam, mert ez egyáltalán nem így van. Ha megnézed pl. Hp41C programfejlesztési munkáit, nem hiszem, hogy kétségeid támadhatnak. A fejlesztéseket én magam is szívesen látom itt, sőt aktívan szeretnék rész is venni ebben, hiszen nincsen izgalmasabb dolog mint egy jó megoldás megvalósítása. Nem szeretném én sem, ha ilyen irányban ”menne el” a párbeszéd ahelyett, hogy az értékes munka rovására történjen. - Valóban onnan kellene folytatni, ahol a nagyfrekvenciás légmagos meghajtásod már eredményesen működik, és ehhez mit lehetne hozzátenni a propellerhez való alkalmazásához
Ez a 886 smd propeller már nem lesz fejlesztve tovább! Csakis új jöhet szóba.. Van legyártva nyákom ezért lenne jobb megoldás.
Szia!
Szerintem az ütésváltás helyett fejlesztésre kellene fordítani az energiákat. Sok szép elképzelés elvérzett a tesztelésnél... Mindenki tervezhet magának bármilyen verziót, ha működik, megoszthatja a forumtársakkal az eredményeket. Ha még a terveket és a programokat is nyilvánosságra hozza, igencsak megköszönjük, minden elismerést megadunk. Eredményeidet, a működő óráról készült fényképeket, videókat mihamarabb várjuk.
Valami ilyesmi lenne...
Lehet kicsit messze vannak a tekercsek egymástól, majd kiderül.
Szia!
Gondolom, először csak a tekercsek áramátvitelét szeretnéd kideríteni álló motorral. Ahhoz talán elsőre elég két nagyfényerejű LED egymással párhuzamosan, de fordított polaritással. Ha egy valamilyen bázisáramkörrel megvizsgálod, könnyen kiderül a valóság. Én egy kicsivel (5-6mm), távolabb tenném a tekercseket az "alumagtól", de lehet hogy itt ez nem számít egyáltalán, pláne, ha nagyobb frekvenciával járatod. |
Bejelentkezés
Hirdetés |