Fórum témák
» Több friss téma |
igen azt sejtettem, hogy meglehet csinálni, de hogyan ? sajnos teljes mértékig kezdő vagyok ezen a téren, még soha nem foglalkoztam elektronikával, viszont ez nagyon kéne. de nem tudom még azt sem, hogy miként foghatnék hozzá
Hali!
Az Urbán féle soroztat villantó rajzát valaki meg adná? Illetve max mekkora csövet lehet bele tenni?
Akkor te úgynevezett hang vezérelt stroboszkópra gondolsz. Ritmusra villog. Megkeresem a kapcsolást, és ide beteszem, elég egyszerű, de még én sem építetem meg, viszont már gondolkodtam rajta.
De vigyázz, a stroboszkóp 300 volt körüli feszültséggel működik, a gyújtótrafónál meg akár 6 ezer volt is lehet, óvatosan kell vele bánni.
Sajnos nem találom a kapcsolást. Valami olyasmi kellene, hogy nem a glimm lámpa gyújtja be a tirisztort, hanem a zene ritmusából kivett csúcs. Megpróbálok a 7végén összedobni valami vezérlést, hátha sikerül. Bár nem tudom, hogy mekkora jel kell a tirisztor nyitásához. Nekem TIC126 van benne, de szerintem BT149 is elég lehet.
Egyébként én is ezt a strobit építettem meg, de nekem több változtatást kellett végeznem rajta, hogy üzembiztosan menjen. Lehet, hogy a saját tekercselésű gyújtótrafó miatt. 2x akkora, mint egy ZTR200
Ezt irják rola:
Trigger transformer, for Xenon strobelights Xenon strobelights and discharge tubes. Input voltage: 12V, output voltage: 275V ą10V.
A vakucső gyújtótrafó az általában méhsejt tekercselésű,légmagos,vagy esetleg egy ferritrudacska van benne.
Az Üllői úti alkatrészboltban kapsz ilyet. Amit bemutattál az külsőre és adataiban nagyon hasonlít a 12V-os energiatakarékos "izzó" áramkörében lévő "trafóra". Küldök kétfajta gyújtótrafóról és az általad bemutatotthoz hasonló trafóról képeket. gyuszuSS
Jaja azt szeretném, hogy a mélynyomónál amikor a mély hang bizonyos mértéket túl lép akkor villanjon a strobi, csak annyi a bajom, hogy teljesen kezdő vagyok Így amiket itt leírtál nekem kb kínai , nagyon hálás lennék, ha kicsit körülményesebben írnád le.
Megépítetted már ezt a strobit?
A hálózati 230 volt beérkezik az egyenirányítóba. Itt egyenirányítás után az áram a motorindító kondenzátorba kerül. (használhatsz sima kondenzátort is de azok nem olyan strapabíróak. Mindenképpen 400 voltosat használj.) Innen már 320 volt körüli egyenáramról beszélhetünk. Ennek az egyenfeszültségnek a pozitív szárába ktatjuk bele a vezérlést, ami most a lények. Ha megnézed a kapcsolási rajzot, meg lehet érteni. Szóval a 47 nanofarádos kondenzátort töltjük a potméteren keresztül és az ellenállásokon keresztül. (A villogás sebességét így tudjuk szabályozni, mivel ha felfelé tekerjük így nagyobb lesz az ellenállás a kondenzátor előtt és az lassabban fog töltődni.) Itt jön szóba a Glimm lámpa, amiről beszéltem. Ahogy a kondenzátor töltődik, eléri a glimm lámpa gyújtó feszültségét, vagyis a glimm lámpa áramot enged át. Ez az áram nyitja a tirisztort. A tirisztor egy olyan félvezető, amely egy anódból, katódból és egy úgynevezett kapuból áll. Ha a középső lába (kapu, gate) áramot kap, a két szélső lába köszött szabadon folyhat az áram, ha viszont megszünik a kapu áramellátása, akkor már nem enged át több áramot az anód és a katód között. Szóval a glimm lámpa jelet ad a titisztor középső lábára, ezzel hirtelen kisüti a kondenzátort a gyújtótrafó lábain, amiben magasfeszültség indukálódik, és ez gyújtja be a villanócsövet. Mivel a 47 nF-os kondenzátort kisütötte a gyújtótrafón, leesik a feszültség, és a glimm nem enged át több áramot, így a tirisztor is lezár. Amit le is írtam, hogy ha a tirisztort ne ma glimm által leadott impulzus nyitja, hanem a zenei csúcs, akkor meg is van oldva. A villanócsőre kitérve, ez általában xenon töltésű cső, ami normál állapotban nem vezeti az elektromosságot, de ah magasfeszültséget kap, hirtelen vezetővé válik. Ezért villan el, amikor a gyújtótrafó kb 6ezer voltot ad neki. Próbáltam eegyszerűen fogalmazni, javítsatok ki, ha valami nem lett jó. :yes:
tirisztor lábkiosztásában nem vagyok biztos, lehet, hogy nem a középső lábára érkező áram nyitja. Meg kell nézni az adatlapján.
Javítunk, mert ez, amit leírtál nem igaz :
Idézet: „A tirisztor egy olyan félvezető, amely egy anódból, katódból és egy úgynevezett kapuból áll. Ha a középső lába (kapu, gate) áramot kap, a két szélső lába köszött szabadon folyhat az áram, ha viszont megszünik a kapu áramellátása, akkor már nem enged át több áramot az anód és a katód között.” Helyes leírás: 1; 2;
Elég jól le van írva a wikin is, érdeme selolvasni, hiszen mondhatjuk, hogy ez a lelke az egész vezérlésnek.
Végül is, nem tévedtem túl nagyot Ez is jó: Idézet: „Szabad fordításban a tirisztor egy vezérelhető dióda. Amikor megkapja a nyitóirányú feszt, még nem fog vezetni mindaddig, amíg a vezérlő (Gate) bementére + "gyújtó" fesz nem kap. A begyújtott tirisztor vezető (bekapcsolt), állapotban marad mindaddig, amíg az áramköre zárt. Működését leginkább egy öntaró reléhez lehetne hasonlítani.”
Sziasztok!
Végig olvasgattam sok hozzászólást, de nem tudom hogy melyiket építsem meg. Kezdő vagyok és egy egyszerű (és minnél olcsóbb és biztosan működő ) kapcsolást szeretnék kb 50W-os villanócsőhöz előre is köszi a segítséget.
Helló mit akarsz 50 wattal megvilágítáni semmi fénye nem lesz hidd el
Attól függ, hogy milyen alkatrészek állnak a rendelkezésedre, és hogy mennyit akarsz rákölteni.
Írd meg, és akkor többet tudok segíteni. egyébként a fényereje attól függ, hogy mekkora kondenzátor sütsz ki rajta. Például, nekem van egy olyan strobim, amiben vakuból bontott apróka kis villanócsőre van kapcsolva egy 12µF-os villanócső, és ha hiszitek, ha nem elég erős Jó, nem annyira, mint egy 2000 Ws-os csőnek, de házibulin egy nagyobb szobát is simán bevilágít, és nagyon bírja a kicsi cső, még a sokkoló üzemmódot is
Hello!
Gyakorlatilag semmim sincs hozzá (a másik nem tudom mi kell hozzá) De a csőhöz sem értek, azért gondoltam pont 50wattra mert azt láttam olcsón. Nem tudom mennyit szánjak rá még nem építettem ilyet, de pár ezerből csak összelehetne hozni? köszi hogy segítesz!!
Ha semmid nincs hozzá, akkor inkább vegyél használtan valami jobbat ! Egyébként mire elkészül többe lex mint a gyári új!
Vagy elkezdesz gyűjtögetni hozzá anyagot. Legnehezebb dolog egy kulturált dobozt keríteni neki, mert tákolt dobozkába ne tegyünk hálózati feszültségről működő cuccot! Maga a strobi nem drága, leszámítva a csőt, de mire lesz hozzá értelmes zenére is működő vezérlő... Lehet kicsi csővel is nagy fényerőt elérni, csak az negatív hatással van a cső élettartamára! A fényerő nem csak a kondi kapacitásától, és az feszültségtől függ ! Sokat jelent a kondi belső ellenállása, és kondi és a cső közti vezetősáv ellenállása is. Nyákon ne vigyük ezt az áramot, vagy legalább "toljuk meg" egy 2,5 mm2-es vezetékdarabbal a keresztmetszetet.
nem jó akármilyen kondi mert nem birja ezt a kirtelen töltést kisütést, vaku kondi kell bele
Bizony ez is igaz ! Mikor én kísérleteztem anno, rendesen felforrósítottam egy sima elkót. Ezekután áttértem a motor üzemi kondikra.
Hello!
a doboztól nem félek van hajóépítő (kajakpóló hajók) a családban és tud dolgozni üvegszállal és kevlárral. visznot más nincs
Ha egy óra alatt meg tudja csinálni a dobozt, akkor megéri vele csináltatni.
De szerintem egy valamire való lakatossal többre mennél.. Az én első strobim halogén refi házába volt építve..
vakuból kiszedett elkót nem ajánlok, mert eléggé melegszik, és hajlamos felrobbanni. Egy 40 µF-es motorindító kondi kb akkorát villan, mit egy 330 µF-es vakuból bontott elko. Mivel a csúcsárama sokkal nagyobb, vagy valami ilyesmi, pont nem vágom ezt a részt.
Egyébként nem csak azért foglalkozunk elektronikával, mert olcsóbban kijön, hanem mert szeretjük nem? És ugye ez akkor nincs meg, ha veszünk egyet. Szóval sok sikert hozzá! Egyébként én vettem 1200 Ft-ért 10 db IFK 120-as csövet. 120 Ws-os. Szóval az 50 wattos csőnél van olcsóbb, és erősebb is. Erről csak annyit, hogy orosz, szóval lehet neki adni a sokkoló üzemet is Élőszőr is, szükséged van egy gyújtótrafóra. Ha nincs, akkor tekercselj egyet. Jobb, mintha vakuból bontanál egy kicsike vackot. Bár a régi vakukban még elég jók vannak. Ehhez egy kis ferrit rúdra lesz szükséged. Akár rádiókból is bonthatsz, de én az enyémet egy nyomtatóból bontottam, a szalagkábelen volt zavarszűrő. Én így csináltam: Ferrit magot bemártottam viaszba, a szigetelés miatt, és erre tekertem egy sor vastagabb lakkozott huzalt. Ezt megint viaszba mártottam, és még egy papír szigetelést is köré tekertem. Ezre jöhet a sekunder tekercs. Én selyemszigetelésű vezetéket ajánlok erre, mivel jobban szigetel. Már nem emlékszek a menetszámára, de ki lehet számolni. Itt is rétegenként viaszba mártottam. Egyébként ha rádióból bontasz ferrit magot, az be van tekerve selyemszigetelésű huzallal, akár azt is használhatod sekundernek. Ezután már csak össze kell kötnöd a primer egyik lábát, a sekunder alul lévő lábával, és már kész is. Azért írtam ezt le, mert nem igazán lehet ilyet szerezni. Remélem segítettem vele. Ha ez megvan, akkor összedobunk egy alkatrészlistát, hogy mire is lesz szükséged.
Hello!
Akkor kicsit pontosabban hogy is van a gyújtótrafó? Körülbellül hány ment a primer és a szekunder és milyen átmérőjű drót kell hozzá? és köszi, hogy segítetek
Olcsó, viszont nem lehet kapni Vagyis én nem kaptam Esetleg, ha valaki tudja, hogy honnan lehet ilyet szerezni, azt örömmel fogadnám.
Egyébként én élveztem, hogy tekercselhettem. A viasz azért is jó, mert szigetel, és azt is megakadályozza, hogy szétfusson. De, ha be tudod fogatni fúrógépbe, akkor elég gyorsan megy. Csináltam úgy párat, csak ha a szemed nem képes nagy sebességű felvételre, akkor ne is próbáld számolni a meneteket
Sziasztok!
Lenne nekem egy Dragon 1700 W os strobóm, anno egyzser cseréltek benne elektronikát nem gyári van már benne, sajnos most ez is elromlott, nem igazán tudok rájönni mi a probléma vele, ha triac gate lábát megérintem multiméterel villan a cső, szóval maga "strobó" része müködik, ma kicseréletem benne a CD 4013 as ict sajnos igy sem müködik, még vann benne 2 db HF 40106 is gondolom ez adja az órajelet neki vagy nem tudom mik lehetnek ezek, fényerö és sebeség álítási lehetöség volt rajta manuál üzemódba, sosem használtuk, mindig 0-12 V os vezérlőről mentek, gyanakodtam az opto csatolójára is de szerintem az jó, nem jut el a feszültség az optoig, valami galiba még az elött lehet, sajnos nem tudom merre induljak, felszini hibák nincsenek nyák szép nincs égés vagy hasonló, az is megoldás lenne ha valahogy 0-12v os vezérlését életre keltenénk manuál üzemód felesleges. Nyák 2 oldalas, sajnos a visszafejtése macerás lenne, bár nem lehetetlen. Elöre is köszönöm!
Nincs más hátra mint a két 40106-ost is kicserélni.
Ha ez sem vezet eredményre akkor már csak az opto marad. Ha van szkóp (esetleg multiméter is jó, de az becsaphat) akkor meg kell nézni ezen ic-ék tápját(4013?,40106),hogy rendben van -e. Vagy 5V van nekik adva vagy 12V. A tápjuk az mindig a legnagyobb sorszámú láb. A test(ground) a legnagyobb sorszámú -1.-es lábbal azonos sorban- lévő láb. Meg kell nézni a ki-be meneteket,egyáltalán az órajel meg van-e. Ezt valószínűleg a 40106 egyik Schmitt triggerje állítja elő. CD 4013 http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/228/108664_DS.pdf CD 40106 http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/270/108596_DS.pdf A 4013 az dual flip-flop,a 40106 pedig hat Schmitt trigger Ha hálózati a strobi akkor vigyázz, mert a vakucső és környéke hálózati potenciálon van! Életveszély! Azért van benne az opto,hogy elválasszon a CMOS áramköröktől,és a szabályozó elemektől. Ellenőrizni a kondenzátoron a feltöltés feszültségét,bár ha elvillan akkor van rajta valamennyi,csak akkor már az a kérdés elegendő,vagy nem sok-e? Egyébként -szerintem-nem triak az amit az opto meghajt ,hanem tirisztor. Triakot nem lehet egyenáramú körben használni,azt eddig még csak fázishasításos áramkörben láttam. gyuszuSS
Igazad van hogy az tirisztor, félreírtam.
Bemérem az icket kapnak e tápfeszt, kicserélem 40106-okat is, csak azokat rendelnem kell, ha sikerült beszereznem és kicserélni jelentkezem. Köszi szépen a segítséget!!
Szia!
A kapcsolások között lévő leírásban szereplő ZTR200 gyújtótrafó megfelel? ha megfelel is lehet kapni?
A ZTR200 tökéletes, de nekem nem sikerült beszerezni. Írtam több áruháznak is, de senki nem tudott szerezni. Ezután inkább tekercseltem egyet.
Ha sikerül szerezned, akkor azt használd. Egyébként az a kapcsolás, ami itt van a Hobbielektronikán, az egy elég egyszerű, olcsó, és pár apróbb átalakítás után stabil működésű. Ha gondolod leírom, hogy miket alakítottam át. Ha gondolod írhatsz privátba, vagy ide is. Tegnap próbáltam az IFK120-as csöveket, és elég jók. Tudom ajánlani.
Nem rossz ötlet, csak egy dolgot kell megoldani. Mégpedig, hogy a ZTR a kapcsolásban egyenirányított hálózati feszből állít elő magasfeszt, és ez pedig 1,5 voltból. Bár ez már részletkérdés.
Utána is nézek.
Én minden strobimban ezt használtam, eddig nem csalódtam benne. Sőt egy XOP cső begyujtásához ez kiválló! Az 1.5 volt meg azért 1.5 volt mert nem lenne jó ha mondjuk 230-al menne és egy kiváncsi kisgyerek esetleg hozzá nyúlna a kimenethez
szerk: Itt is jól látható ez a tipusú gyujtó |
Bejelentkezés
Hirdetés |