Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   284 / 507
(#) hind válasza hind hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
Belegyúrtam a táblázatba egy kis segítséget a kifordításhoz.
(#) sziriusz válasza jani5 hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
A széllökések iránya biztos hogy kiszámíthatatlan. Saját szememmel láttam egy széllökéses időszakban egy szélgépet kettőt fordulni a függőleges tengelye körül úgy, hogy közben a kerék alig forgott. Ilyen biztos, hogy nem történik meg gyakran.
Hogy ez nagy fordulaton járó keréknél mit tett volna, nem tudom, csak tippelgetek a törött gép fényképének nézése közben.
(#) sziriusz válasza hind hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
A ferdecsapos viharvédelem méretezését én innen vettem. Ez picit érthetőbb:
Bővebben: Link

Megjegyzéseim a számoláshoz:
-A farok felhajtásához szükséges erő a befordítás közben 0-ról indulva folyamatosan nő.
-A szélkerék lefordulása közben értelem szerűen a lefordító erő csökken.
-Ezekből következik, hogy minden szélsebességhez hozzárendelhető egy összezárási szög, ami nem adhat teljes összezárást. (a teljes összezárást csak néhány szélörvény követi el).
-Nincs leírva a farok alaphelyzetének iránya.
-Nincs megadva (számolva) az irányterelő lap szükséges felülete.
A pörgő kerékről majd később, vagy szóban.
Miközben írtam, Te gyúrtál. Látom hogy benne van az alaphelyzet beállítása is.
(#) sziriusz hozzászólása Dec 17, 2010 /
 
Ha már szóba került az alaphelyzet beállítása, az oszlopra eltolva feltett viharvédelem mindegyikére egyformán vonatkozik. Melléklek egy képet:
(#) hind válasza sziriusz hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
A farok felületének nincs jelentősége a kifordításnál. Ezen én is csodálkoztam, de sehol nem szerepel mint tényező, ez talán azért van, mivel ennél a rendszernél a farok lapát mindig beáll az áramlás irányába, ezért az áramlásra merőleges felülete a mérvadó ami pedig igen kicsi.
Sajnos képletet még nem találtam a felület meghatározásához, de van egy programom ami a következőket adja minimális felületnek:
Rotor átmérő- felület (m2)
2m-0,1m2
3m-0,25m2
4m-0,43m2
Azt írja a felület ennél több lehet, kevesebb nem javasolt, a formája lényegtelen.
(#) sziriusz válasza hind hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
Én igyekeztem ezt is kiszámolni. A kerék nyomatékával kell megegyezni a farok nyomatékának. A farok nyomatéka számolható az irányterelő lapra ható erőből, meg a lap oszloptól mért távolságából. A sík lapra 10-15 fokos állásszögnél a felhajtó erő tényező: cf = 0,8. A felhajtó erő meg mint a szárnyprofilokra: F = ro * v^2 * cf * A (kp).
Ez az én elgondolásom. Ebben a témában a mások véleményére lettem volna kíváncsi.
(#) hind válasza sziriusz hozzászólására (») Dec 17, 2010 /
 
Jogos a felvetés, én most csak a kifordításra koncentráltam, nem a szélbe állításra.
Az elgondolásod elsőre használhatónak tűnik.
(#) hind válasza sziriusz hozzászólására (») Dec 18, 2010 /
 
Megnéztem a síklap polárisát, mert gyanúsan magas volt a felhajtóerő tényező érték, amit írtál. A legtöbb szárnyprofil 15 foknál már átesésben van, a síklap pedig már sokkal korábban átesik.
Valószínűbb ebben az esetben, hogy itt már nem a felhajtóerővel, hanem a légellenállással kell számolni, a képlet ugyanaz, csak itt az áramlásra merőleges felület számít, és az ellenállás tényezőt kell beleírni.
Amit én találtam polárt, ott a felhajtóerő tényező 0,008 körül van 15 foknál, az ellenállás tényező pedig 0,23.
(#) sziriusz válasza hind hozzászólására (») Dec 18, 2010 /
 
Az elgondolás jó. Hogy milyen megfontolásokkal használom ezt a számítási módot, az teheti esetleg jobbá a viharvédelmet a mi szintünkön. Én itt akartam kezdeni.
Nekem is van egy táblázatom a felhajtó erőre, melléklem. Számolással megnézhető, hogy melyik közelíti meg jobban a valóságot.
A rotor túlpörgéssel kapcsolatos véleményed kíváncsivá tett. Alszok rá még pár napot, aztán mivel a szárnyprofilok viselkedéséhez Te értel, szeretnélek megkeresni néhány kérdéssel.
(#) hind válasza sziriusz hozzászólására (») Dec 18, 2010 /
 
Mivel volt egy apró (százszoros) eltérés a számaink között, így egy kicsit jobban utánajártam a kérdésnek. A polár amit én raktam be, egy elméleti számítógép által generált polár volt, kerestem én is valamit, ami mérésen alapul, és a következőt találtam:
Nos úgy tűnik neked volt igazad.
(#) sziriusz hozzászólása Dec 18, 2010 /
 
Javasoltam egyszer egy védelmet a gépüket féltőknek, ennek a működését láttam is élőben.
A kerék 2,5 m átmérőjű, 3,5-es gyorsjárású és vasból van nagy felületű lapátokkal, tehát nehéz. A viharvédelme elforduló farok függőleges tengelyen. Alaphelyzetbe állítása egy gyenge rugóval, rögzítése egy mágnessel. A mágnes ereje 5-6 m/sec szélnél engedi el a farkot. A terhelt kerék nyomatéka számolható, egy rugós erőmérővel pedig a földön beállítható a lefordulást indító nyomaték.
Nagy szélben, vagy széllökésre a mágnes elengedi a farkot, és a kerék elkezd nagy fordulattal befordulni. Mikor elfordul úgy 40 fokot, jó nagyot fékez a forgás. Érthető, mert a nagy lapátok elkezdik a szélre keresztbe fújni a levegőt. A fékezés gyors (gyorsabb mint a terhelt leállás), és beáll egy kis fordulat, a kerék lefordulva marad. A nagyon lecsökkent tengelyirányú erő miatt a gyenge rugó ellenére sem zár be a kerék síkjára a farok, hanem 20-40 fok közötti értéken mozogva a teljes bezáráshoz képest, nem engedi a kereket felpörögni. Ez után két dolog történhet. Egy légörvény jobban elfordítja a farkot, és egy retesz véglegesíti a viharvédelmet, ami csak lelógó drót segítségével oldható. A másik esetben addig követi a szélirányt lassú forgással a gép, míg egy szélcsendes pillanatban a gyenge rugó képes visszaállítani az alap helyzetet.
(#) Barret válasza sziriusz hozzászólására (») Dec 18, 2010 /
 
Ilyen TÖRPE méretű kerékre felesleges komplikált viharvédelem...(2-3-M átmérő).Ha az árbóc bírja,ezek nem mennek tönkre...Ahhoz tornádó kell Ide egy egyszerű védelem elegendő(megnyugtatni a gazdit)...
1 éve van kint a gépem,semmi baja sincs.Sokat ment TERHELÉS nélkül! Viharban is
Rossz időben nem volt kedvem megjavítani az áttételt.
A tornyot jobban féltem,mint a rotort.
(#) sziriusz válasza Barret hozzászólására (») Dec 18, 2010 /
 
Úgy emlékszem, azt írtad a gépedről, hogy széllökésre hátrafele lebillen, és rugó húzza vissza. Az lehet, hogy egyszerűbb.
(#) Barret válasza sziriusz hozzászólására (») Dec 18, 2010 /
 
Így van,és ha hátrabillent,a forgó rotor a tehetetlensége miatt még a szélből is kifordítja a gépet.
Mire vissza áll alaphelyzetbe szinte áll a rotor,mert lengéscsillapító engedi vissza felé.
(#) westhorses hozzászólása Dec 19, 2010 /
 
Én egy olyan viharvédelmet gondoltam ki hogy egy led es fordulatszámmérővel figyeli a fordulatot és beállítom a bizonyos fordulatot és a bizonyos led fordulatot lecsapolom és relével csinálnák neki egy féket egy kerékpár tárcsa féke is jólenne kisebb gépekhez és az fékezné le a rotort, hogy ne pörögjön túl! Mivel nincs meg ehez még minden ezért olyat gondoltam hogy mi lenne ha csak simán a bizonyos fordulaton rövidrezárná a rotort mi történne ekkor? Az bisztos hogy lefékeződne ...
Járható út lenne ez?
(#) lehar válasza westhorses hozzászólására (») Dec 19, 2010 /
 
A rövidrezárás,nem a legjobb megoldás,volt alkalmam egy néhány leégett tekercstömböt látni.Ehelyett viszont egy jó nagy terhelö ellenállás(ajánlott a generátor csucsteljesitményével eggyenlö,vagy valamivel nagyobb),rendesen befékezi a generátort.Igy pl. az én,1,5 Kwattos generátoromnak a terhelő,és egyben töltésszabályozó ellenállása egy 2Kwattos bojler ellenállása.
(#) westhorses válasza lehar hozzászólására (») Dec 19, 2010 /
 
Akkor olyat is csinálhatok hogy ne zárja rövidre hanem egy sima bojler fűtőbetétet kapcsoljon rá?
(#) Stewe válasza westhorses hozzászólására (») Dec 20, 2010 /
 
A lényeg, hogy a teljes teljesítmény ne a generátoron belül alakuljon hővé. Az arany középút, a generátor ellenállásával megegyező ellenállású külső terhelés.
(#) hind hozzászólása Dec 20, 2010 /
 
Van valakinek információja a linken szereplő inverterről?
http://viewitem.eim.ebay.hu/5000w_grid_tie_inverter_28v52vdc_220vac...0/item
Lehet ilyet itthon használni?
Ha igen milyen feltételekkel?
(#) erbe válasza hind hozzászólására (») Dec 20, 2010 /
 
"Lehet ilyet itthon használni? Ha igen milyen feltételekkel?"
Hogyne! "-Csak senki meg ne tudja!" alapon.
Ugye nincs hazai minősítése? A SonnyBoy TL-eknek ezen a teljesítményszinten kiemelkedően jobb a hatásfoka.
Nem tudom, a Kaposváron gyártott hazai típusnak van-e már minősítése?
(#) lehar válasza westhorses hozzászólására (») Dec 20, 2010 /
 
Én igy használom,egy,a töltésvezérlöre kapcsolt relé kapcsolgatja a bojlert.Igy hasznosan fütöm el a plussz energiát.
(#) westhorses hozzászólása Dec 20, 2010 /
 
Egyen motort szeretnék használni generátorként akkor 1-2 diodával meglehet oldani a dollgot vagy dióda hid kell? Mert holnap rendelnék a netröl dolgokat és akkor hozácsapnám ami kell....
Ha esetleg valaki megtudná mutatni hogy a hestoren- melyik az annak örülnék!
Amúgy a motor 350 wattos lenne.
Előre is köszi
(#) Stewe válasza westhorses hozzászólására (») Dec 20, 2010 /
 
Ha egyenáramú motort használsz (kommutátorosat) akkor elég egyetlen dióda a leválasztáshoz. 400W-os teljesítményhez (24V feszültségen) kb 16A áram tartozik (12V-on dupla ennyi). Ekkora áramra diódát nemigen látok a webáruházban, de 35A-es graetz hidat már olcsón kapsz , azt hűtőtömbre is szerelheted.
(#) westhorses válasza Stewe hozzászólására (») Dec 20, 2010 /
 
Akkor egy sima Graetz hid is jó nekem .. kössz a választ.
(#) hind válasza erbe hozzászólására (») Dec 21, 2010 /
 
Hát szomorú vagyok.
Nem tudom ezeknek mekkora a hatásfoka, de ha mondjuk 50% , akkor a Windy/sunny boy-nak az ára alapján úgy valahol 250% körül kell lennie.
(#) Barret válasza westhorses hozzászólására (») Dec 21, 2010 /
 
Nekem szénkefés permanens mágneses "generátorom" van.
Lüktető egyenáramot termel,tehát 1 dióda is elég,a veszteségek miatt. Schottky dióda legyen lehetőleg!
Pár tized voltot vesz csak le,nem 0,7 voltot,vagy többet!
Ez a dióda is csak a VISSZÁRAM miatt kell,hogy az akksi ne forgassa a szélkereket,amikor nem az termel
(#) westhorses válasza Barret hozzászólására (») Dec 21, 2010 /
 
Iggen csak hát nem törpeáramról beszélünk azért nézegettem hogy mi lenne az olcsóbb és a jobb, mert hát egy nekem megfelelő teljesítményt elviselő dióda nem 2 forint.De még körbenézek a neten
(#) erbe válasza hind hozzászólására (») Dec 21, 2010 /
 
Amit bemutattál, annak az adatlapja szerint 90 %-os a hatásfoka. Emiatt idéztem a SB-TL ennél jobb hatásfokát.
Hogy miért olyan drága az SB? Ha megnézed, a származási országában sem olcsó. Itthon pedig a minősítés többmiliójába került a forgalombahozónak, amit ugye szeretne valahogy visszakapni.
Ha szabadon akármit be lehetne hozni és beépíteni, nem akadna olyan marha, aki minősítettet venne.
Itt pl. 4188 Euro, ami ~1,1 M.-Ft. !!!
SonnyBoy TL 5000
Egyébként várható, hogy a kínai utángyártásból származó minőségi termékek előbb-utóbb letörik ennek is az árát, mert tényleg indokolatlanul magas.
(#) erbe válasza westhorses hozzászólására (») Dec 21, 2010 /
 
A MÉH telepeken halomban álló PC tápegységek tele vannak 20-30 A elviselésére készült Shottky diódákkal. Ára ~0.-Ft Sajnos nekem nincs itthon ilyen sok PC tápegység. Talán 30 db-ot össze tudnák böngészni pincéből-padlásról.
(#) westhorses válasza erbe hozzászólására (») Dec 21, 2010 /
 
Pc tápba van ilyen dióda....? Akor jó abból van othon egy-kettő
Következő: »»   284 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem