Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Nagyon jó csavarlazító: Coca-Cola, merthogy jó sok "egészséges" foszforsavat tartalmaz!
szétszedtem! Megmértem a feszültségeket amiket írtál csövek nélkül a következők lettek EF 6 EL 3 : 6,7 V; CY1 28 V. A 28 nem sok kicsit? Csövekkel működtetve szép halkan búg igaz egy kondenzátor megadta magát mert "amperszag" lett.
Ha benne van a biztosíték és ép, és nem mérsz rövidzárat a villásdugón akkor szerintem megpróbálhatod bedugni csövek nélkül. Kiméred a foglalatokban a feszültségeket, ha stimmel akkor mehet csövekkel is. A tápelko tönkre szokott menni, ha csak búgást hallasz akkor cseréld ki. Első körben ennyi, ha szerencséd van nem is kell mást csinálni.
(Ééés már megint elfelejtettem továbblapozni...)
Én a 20V-ot kicsit hasraütéssel mondtam, én úgy emlékszem, hogy 20V-os a cső, de majd keresek egy katalógust. Egyenlőre ezzel ne foglalkozz, ha csak nem virit túlságosan. Az amperszag nem konditól van, hanem valamelyik ellenállás ég, a kondi utána zárlatos. A rajzon vannak egyenfeszültségű adatok is a csöveknél, ezeket mérd meg először, ha valamelyik nincs meg akkor lehet tovább keresni a zárlatot. Én továbbra is úgy gondolom, hogy a szűrő elkók már nem használlhatók, nagy szerencse lenne ha jók lennének.
FONTOS FIGYELMEZTETÉS!!! mint a rajzból látható a hálózat rajta van az elektronikán, nincs trafóval elválasztva, ezért különös gonddal turkály benne, ne hogy agyonvágjon! Leválasztó trafó után kéne bedugni,(ha van).
Köszi a tanácsokat! Egyelőre a bekapcsoló potméter játszik velem, nem lehet bekapcsolni, szétszedtem már a potmétert, kitakarítottam de azért se...
Találtam katalógus adatot, a Philips, és a Mullard is 20V 0.2A re irja az egyencső fűtését. Nézd meg, hogy bedugott csővel, terhelés alatt is több-e, esetleg keress a trafón egy kisebb feszültségű kivezetést. Ha nincs, akkor kell majd eléje a fűtőkörbe egy ellenállás, Ohmtörvénye alapján V/A = ohm vagyis 8V:0.2A=40 ohm 2W-os
Meglesz. csak kapcsoljon be előszőr a masina
Kössz az email megkeresést. Amit Janó bácsi eddig leírt ahhoz nincs kiegészíteni valóm. Korrekt a segítése. Annyit még a hálózat leválasztásáról, hogy ha nincs leválasztó trafód akkor úgy dugd be a hálózatba a rádiót, hogy a hálózat 0 pontja kerüljön a sasszira! Ezt fázis keresővel tudod kontrollálni. A bal kezedet meg dugd zsebre ha bekapcsoltad a rádiót és csak a jobb kezedben lévő mérőzsinórral tapogass a készülékben. Kihúzott hálózati zsinóros készülékben az ellenállások óvatos tapintásával tudod a legmelegebb ellenállás megtalálni. Az arra csatlakozó kondenzátor az átvezetős. Valóban ennyi idős készülékeknél a szűrőelkó ( 2x 16 mikrofarád) szokott zárlatos vagy átvezetős lenni, ennek a háza erősen melegszik ilyenkor. Vigyázni kell mert akár szét is robbanhat! Csövek nélkül a az egyenirányító cső katódján lehet 225 voltnál nagyobb + feszültség. A hálózat beállítása a nagyobb fesz(230 volt) miatt célszerűen a 230 vagy a 240 voltos állásba kerüljön!
Szia,
Jó lenne látni annak a gyönyörű hálóanódos egyenrirányító lámpásnak a lábait-elrendezését. Így hírtelen lehet AZ11, AZ12, AZ31 vagy akár AZ50 is :yes: üdv.
Sziasztok,
Azért teszem itt fel a kérdésemet és nem a csöves topicban, mert az itt "lakóknak" nagyobb eséllyel van tapasztalatuk a kérdéses trafóval, holott amin dolgozom az nem restaurálás inkább egy második esély. Adott egy menthetetlen Philips 648A rádió táptrafója. Van neki egy 4V-os fűtőtekercs ami egy AZ1-et melegített, ezt a csövet vissza is kapja ezért ezzel nem kell foglalkozni. Viszont a másik fűtőtekercse 6,3V-os és két ECH21, egy EBL21 és egy EM4 volt rákötve. Az EM4-et szintén visszakapja így azzal sem kell foglalkozni, de a maradék három cső helyett (össz fűtő áramuk kb. 1,5A) én egy RENS1374d-t és egy REN804-et kötnék rá. Ezeknek ugyan 4V a fűtőfeszültségük amit egy előtét ellenállással meg is oldanék viszont az 1,5A helyett 2,1A-el terhelnék be a fűtőtekercset. A megnőtt terhelés miatti feszültségesés nem volna gond mert van miből gazdálkodni pláne hogy 220V helyett 230V a primer feszültség, de vajon a trafó mennyire van túlméretezve, el bírja-e tartósan a 4V-os csöveket? köszönöm.
Ahogy a rajzot elnézem ebbe a rádióba van a fűtésen 5 db skálaizzó is, ezeket cseréld ki kisebbre ( 6V 200mA) ez most kapható, és akkor mindjárt csökken a trafó terhelése, illetve visszanyered a különbséget.
Küldök képet az egyencsőröl nekem nem sikerült kitalálni, hogy milyen, mindenesetre a több mint 70 éves csövön gyakorlatilag nem esik feszültség az egyenirányítás után.
Köszönöm,
ahogy mondtam ez nem restaurálás, hanem kap (legalább néhány alkatrésze) egy második esélyt a működésre. Egy monoprojectet készülök összerakni az említett csövezéssel és a 648A saját gerjesztett hangszórójával. Skála izzókról szó sem volt így jogos a feltételezésed hogy símán bírni fogja a megnövekedett terhelést a trafóm. Talán erről az egyencsőről van szó az esetedben: http://www.hupse.eu/radio/tubes/AZ50.htm Ha megnézed a 300V/300mA-es terhelhetősége magyarázatot adhat arra hogy nem esik feszültség rajta. Legszembetűnőbb ismérve nem a láb-elrendezése, mert ahogy nézegettem az adatlapokat még körmös foglalatos AZ50-et is találtam, hanem hogy 4V-on 3A-t eszik a fűtése. Ha sikerülne megmérni a fűtő körön átfolyó áramot nagy előrelépést jelentene. több kérésem nem lesz (nem is lehet) ezzel a csővel kapcsolatban üdv.
Köszönöm, de ahogy írtam ez nem restaurálás hanem "szervátültetés" lesz . A RENS1374d-nek amúgy is illik 10K körüli kimenőt adni az EBL21 5-7K-jával szemben.
Persze továbbra is kérdés hogy a REB804/904 valyon ki tudja-e hajtani a RENS1374d-t
Ha nem hajtja ki, gondolkoztam még az EF6-on. Korban nem nagyon lógna ki a sorból csak sajnálnám kihagyni a REN-t
Most nézem hogy símán lehet esetleg valamlyik RGNxxxx típus is. Fűtő fesz/áram leszűkítené a kört. Esetleg fennállhat csereszabatosság is :yes:
Képek a potiról, meg a készülék alsó részéről. Ami gondolom rögtön feltűnik hogy ezt valaha valaki már javította mert az a nagy kondi nem túl eredetinek tűnik számomra.
Hát igen! Úgy néz ki, hogy ez már egy kapcsolós potira átkötött példány. Szerintem ideiglenesen kössed át a kapcsoló részt és így üzemeld be. Ha már a megfelelő fűtőfeszültségeket méred(EF-ek 6.3 volt,CY 20 volt) akkor megfelelő ponton van az autotrafón a bemenő 220-230 volt.
Mikor megkaptam az autotrafó 110V-on volt, nem mertem úgy kipróbálni mert gondoltam biztos nem jó helyen van. ezért átraktam a 220 részére. (lehet mégis jó helyen volt?!) 6.3 voltok megvannak de a 20 volt helyett mérek vagy 100volt körül...
Pontosabban csövek nélkül a CY 20 voltja 28 volton van. Ha berakom a csöveket akkor 100volt köré elmegy.
Valami sehogy sem stimmel. Ha a cső rendesen világít, nem lehet rajta 100V fűtőfesz, rossz helyen méred. A cső lábakon, a közelebb eső 4 szegmens 2 középsö lábán vagyis magán a két fűtőszál bevezetésen kell mérni 20V váltófeszt! és nem a testhez képest!
A pot méter egy az 50-es évekből származó típus, le kell róla fúrni a bakelit felső részt, vagyis magát a kapcsolót, és a mozgó bakelit lapban levő érintkező tüske két oldaláról, illetve a leszedő lapkákról kell lekaparni a fekete beégést. Ehhez kicsit fel kell hajtani a felső érintkező lapot, és alányúlva lehet tisztogatni, majd ha kész a tövénél fogva óvatosan vissza lehet hajtani. A kapcsolót ezután 2db 2mm-es csavarral, anyával, szoktam visszarögzíteni, de lehet hosszú csőszegeccsel is vagy alu-drótból is lehet szegecset gyártani hozzá. De jobb nem ütni, mert eltörhet.
Értve megmértem CY cső nélkül 21,1 volt. A cső ha benne van láthatólag fűt. Cy csővel 20,9 volt. Szóval ez megvan
EL 6 cső fűtése is előkerült úgy mérve ahogy mondtad, 6,6 V. Az EF 6 csőjé.... no az el van kallódva még valamerre, még nem találtam meg lehet első pontba itt lesz egy hiba.
Úgy fest az EF 6 cső 6 V is megvan.
Ez az alkatrész a doboz oldalán volt, de nem bekötve. Egy hullámcsapda volna? Vagy utólagos beépítés lehet? Honnan hiányozhat ?
Ez egy 2-300 pF-es bakelit forgó kondi, általában a visszacstoló körben szokták használlni, de hogy ebbe a rádióban miért volt benne, azt csak onnan lehet megtudni, ha megnézed, hogy hova volt bekötve.
Következő lépésként, nézd meg hogy jó-e a hangszóró, mérd meg ohm mérővel (kikötve!) a gerjesztő tekercset (KB 60-200 ohm) és a soros ellenállását, illetve mérd meg, hogy megvan rajta a tápfesz. A máges hatást lehet ellenőrizni egy csavarhúzóval, ha működik vonzani kell a vasat. Ha a hangszóró jó, akkor mérd meg a csöveken a teshez képest az anód-segédrács feszültségeket a rajzon jelzett értékek szerint. Ha utána sem indul be, akkor egyenként kell majd az alkatrészeket átnézni, de ezzől majd később.
Lesz rá módod hogy rámérj az egyencső fűtésére fesz/áram? Érdekel a dolog hogy melyik cső lehet valyon :yes:
Az a helyzet, hogy már teljesen készre összeraktam, csináltam rá hátlapot is, örülök hogy kész, úgy hogy emiatt nem szeretném mégegyszer szétbontani.
"Megmondom az Öszintét" függetlenül attól, hogy nagyon szépen működik, nekem az egész rádió összeségében úgy ahogy van nem tetszik, meg nagyon sokba is került a felújítás, úgy hogy fölraktam a Vaterára és eladom. Megmarad a felújítás sikerélménye, meg a fotók. Üdv.
Érthető érvek.
Esetleg a rádió típusa, hogy milyen kéne hogy benne legyen? Mi a "neve" a hírdetésnek, hogy megnézhessem?
A műszaki cikk-elektronika-nosztalgia készülékek-elektroncsöves rádiók, között van 1440653848 termékkódon. (Egyébbként szokatlanul nagy rá az érdeklődés) üdv:
Üdv mindenkinek!
Nem tudom, valóban muzeálisnak számít-e, de szerintem ide illik a téma... Egy Unitra MK-2500 típusú kazettás magnót újítok fel. Szíjcserén és a dörzsáttételek tisztításán már túl vagyok. De az a legfőbb gond vele, hogy lejátszás közben kattog a mechanika (előre/hátra tekeréskor nem) és ilyenkor mindig egy pillanatra megugrik a sebesség, nyávog egyet, illetve van, hogy zörögve el is akad. És a mechanika áttételeit ellenőrizve találtam a képen látható fogaskereket, amelynek szerintem hiányzik néhány foga, de nem vagyok benne biztos, mert nem tűnik töröttnek a felülete(szemből, fény felé fordítva). Viszont egyébként ez tűnik a legvalószínűbb hibaoknak, mert ez az egyetlen fogaskerék, ami csak lejátszáskor ad át erőt. Tehát a kérdésem lényege, hogy valóban törött-e ez a fogaskerék, ill. ha igen, hol érdemes ilyet keresnem (bontott mechanika is szóba jöhetne, főleg, mert nyomógörgőt sem ártana cserélnem benne)? Tomi94 |
Bejelentkezés
Hirdetés |