Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
No, semmi gond, akkor kezdjük az alapoktól.
A sima DC motor (DC=egyenáram) működési elvét - gondolom - azért ismered. A léptető motort legkönnyebb úgy elképzelned, hogy sok tekercs vesz körül egy forgásra képes belső részt. Ha a tekercsekre sorban feszültséget kapcsolunk, akkor mindig egy "picit odébb" fordítják a forgórészt. Ha ezt elég gyors egymásutánban hajtjuk végre, akkor majdnem egyenletes forgást kapunk. (Azért csak majdnem, mert egy kis "akadozás" azért lesz a mozgásban, de ez jelen esetben gyakorlatilag elhanyagolható.) A lényege az, hogy ha egy bizonyos tekercsre folyamatosan adjuk az áramot, akkor gyakorlatilag "bombabiztosan" abban az állásban tartja a tengelyt. (Jó, ez persze túlzás, de a lényeg - remélem - így már érthető.) Tehát a fontos, amit ez esetben ki tudunk használni, hogy nem csak forog a motor, de gyakorlatilag adott álásban reteszelhető is. Megfelelő elektronikával vezérelve (pl.: PIC) ez viszonylag egyszerűen kivitelezhető. Ha pl. kiszámolod, hogy összesen (mondjuk) 10 fordulatra nyílik ki az ajtó, és ismerjük, hogy a motor egy lépésben (példa!) 3°-ot fordul el, akkor könnyen kiszámítható, hogy egy fordulathoz (360°) összesen 120 lépésre (360/3=120) van szükségünk egy fordulat megtételére. Mivel a fenti példa szerint 10 fordulatot kell tenni, így összesen 1200 lépést kell leszámolnunk (120*10=1200) ahhoz, hogy a kívánt elfordulást elérjük. Ha az is feltétel, hogy az ajtót ebben az állásában rögzítsük (lehet ilyen feltétel!), akkor a léptető motror adott állását a fentiek szerint rögzítjük. Ha pedig a becsukást akarjuk elérni, akkor a fentiek értelmében a lépéseket (természetesen fordított sorrendben!) újra végrehajtjuk 1200 alkalommal. Itt pedig ismét jöhet a zárva tartás, a motor "reteszelésével". Innen már csak a fantázia szabhat határt, hogy a rendszert kiegészítsük pl. egy kódolással, ami illetéktelenek számára "lehetetlenné teszi" (legalábbis megnehezíti) a kinyitást. Remélem, elég érthetően írtam le. Ha nem, akkor kérdezz nyugodtan. (Mielőtt bárki felszisszenne: Alaposan leegyszerűsítve próbáltam meg az elvet szimbolizálni...)
Sziasztok!
Az alábbi kapcsolási rajzon egy mikrofon erősítő van.Az lenne a kérdésem, hogy ha a mikrofont kivenném belőle és a jel nem azon keresztül menne ha nem egy másik forrásról kapná(pl: mp3 lejátszóról) akkor az működöképes-e?
Működőképes, de torzítani fog...mivel az MP3 lejátszó kimenetén nagyságrendekkel nagyobb az átlagos kimeneti jel, mint amit egy mikrofon termelhet...
Hi!!
Az elektrolitkondenzátornak melyik a hosszabb kivezetése? A (+) vagy a (-) ? Köszi
Hello! Inkább a feliratot nézd, a negatív pólus van jelölve pl egy "vastag" fekete sávval, bene - jellel
kösz az okítást rendes vagy így már boldogulok
Én a 2-at ajánlanám, met ott azért több a lehetőség; nincsenek olyan megkötések, hogy csak 3 lábtávra tehetsz bizonyos alkatrészeket...
A másodikkal így viszont több ideig kell esetlegesen "pacsmagolni" a forrasztási oldalon...úgy értve, hogy pl. 2 szomszédos forrpontot összekötni...ami ugye a másik fajtávál (1. típus) alapjában véve adott, kötözgetni sokat nem kell...viszont annyira sűrűn arra (1. típusra) nem pakolhatsz
Én egy ilyenre voksolok. Nem bonyolúlt, nem kell forrasztani, csak beledugod az alkatrészeket, ill egyeres (nem a sodrott) vezetékkel összekötöd, amit kell. Itt is össze vannak kötve sorok és oszlopok, a következőképpen: Oszlopként a két szélén a tápfesz és a test szál is, sorként a köztük lévő rész, de a két fél külön van egymástól.
Vannak ettől összetetteb próbapanelek is, de kezdésnek tökéletes. Én is ilyet használok. Ha már itt vagyok kérdezek is egyet. Vannak AA méretű Varta akksijaim, aminek a külső borítása elengdte magát, és kilátszik a fémes rész. Tudtam is rajta mérni feszültséget, szóval nem kellene így hagynom, nehogy zárlat legyen. Tehát afelől érdeklődnék, hogy mivel lehetne beborítani úgy, hogy nagyon ne nőljön meg az átmérője? Gondoltam zsugorcsőre, de az túl vastag szerintem, nem férnének el a fényképezőben. Esetleg szigszalaggal körbetekerem, de attól meg ragacsos lesz. Mivel borítsam be akkor?
nem fontos beborítani ha egymagában használod az aksit mivel az a fémes rész a földje. de ha fényképezőgépbe teszel kettő ilyet egymás mellé akkor tegyél közéjük vékony fóliát ha nincs köztük elválasztó "fal". de a zsugorcső se rossz megoldás sztem, nem hiszem h olyan vastag volna
A fényképezőbe kettő kell, és egymáshoz is érnek, nincs normális elválasztó, ráadásul pont akkora az elemtartó, hogy épp elférnek az akksik. Így a zsugorcső most már teljesen kizárva. Valószínűleg az lesz, hogy keresek vékony, szigetelő lapot, és azt rakom közé.
Köszi!
Használj folpackot! Az vékony, szigetel, nem jön le olyan könnyen.
Hali!
LM317-et áramgenerátorként használva mennyi lehet a min bemeneti fesz? Azért kérdem, mert van egy trafóm (2x6V, 14VA, szekunderek párhuzamosan), amivel 4db áramgenerátort hajtanék (egyenként 250-300mA-t adnak), ezek pedig AA akksikat töltenének. A trafó feszültsége 1.7A terhelés hatására esik vissza 6V-ra. Ez lehet néha be is fog következni akksi töltés közben is, ha gyorsan szeretném majd feltölten az akksikat (de nem lesz jellemző). 1A terheléssel 7V-ot ad le, tehát nagyrészt ekkora feszültéget fognak kapni az LM317-es áramgenerátorok. Elég ezeknek ekkora feszültéség? A feszültég értékek egyenirányítva és 2200µF-dal pufferelve értendőek.
hello
Most szereztem egy relét. Ami sajnos 200v-s az a kérdésem hogy mennyit kell letekerni a tekercsböl hogy már 8-9 v nél behúzzon ? (hány ohm legyen a tekercs ellenálása) ???
Biztosan jól megnézted azt a relét?
Mert általában a záró kontaktokra szokták megadni ezeket a nagyobb értékű feszültségeket! Tuti, hogy 200V-os feszültségre húz csak meg a relé
Hát akkor szerintem mindenképp valami aránypárral kéne dolgozni...
Magyarul megnézed, hogy a 200V-nak hányadrésze a 9V...kijön egy szám... És ennyivel elosztod a teljes, mostani menetszámot...majd kijön az eredmény, hogy hány menetnek kell maradnia a csévetesten...
Ez a multiméter mennyie "jó"? Egy kezdőnek lenne Bővebben: Link
Valamint megéri-e 2k-ért, mert máshol láttam olcsóbban is.
Mit lehet mérni a hFE és a diódavizsgáló közötti állásban? Ott ahol az a négyszögjel van... Talán frekvencia?
ICknél szoktam látn, hogy "invertáló" meg hogy "nem invertáló" bemenet? ezek mit jelentenek, mi az az invertálás tulajdonképpen?
Invertálás:
- digitális technikában: amikor a logikai 0 jelből logikai 1-es lesz, vagy fordítva - analóg technikában: amikor pl. a GND-hez képest egy analóg csökkenő jelet vizsgálunk, akkor azt invertálva, egy növekvő jelet kapunk eredményül
Sziasztok
Naggyából értek az elektronikához,de egy valamit nem tudok Nem tudom ki csinálja,de hogy készithetek IC-khez kapcsolási rajzokat,amin pl egy LM3915-ös 10 darabos LED vezérlő szerepel,és ugy "beállitani" az IC-t,hogy legyen 10 ledes kivezérlésjelző,10 egységben ledes voltmérő(1. led 3V,2. led 6V),vagy 10 ledes hőmérsékletjelző EZEK példák,nem elkésziteni akarom őket,csak azt nem értem,hogy egy ilyen LM3915-ös IC-t hogy tudok én úgy bekötni(kapcs.rajz nélkül)hogy ezeket a funkciókat lássa el? Az LM3915 egy példa volt,úgyanugy ha 555-öst szeretnék 10 percre időzíteni,azt nem tudom,hogy azt mi alapján kell bekötni Nem vagyok biztos benne,hogy érthető voltam! Azért kérdezzetek,visszafogok jőnni Köszi Üdv:Tomi
Erre jó az adatlap, benne van a lábkiosztás, a lábak funkciói, képletek, karakterisztikák...
És néha elég hasznos alap-példakapcsolások is :yes:
Az addig ok,hogy az IC-nek az adatlapján ottvan az eggyik lábnál a + betáp,a másikon a - betáp,dehogy úgy kössem be ugyancsak a lm3915-öst,hogy ugy is villogjanak a ledet...
Az alapkapcsolások tényleg sokat segítenek!!! Köszi,és Neked is Noberto! Ezek után tanulmányozni fogom az adatlapokat a PIC-ekhez sem értek MÉG,de azt csak el kellene olvasnom itt a hobbielektronikán Tomi
Szert tettem egy nagyon egyszerű 230V-os 30W-os pákára(Bővebben: Link). Először használnám, és amikor bedugtam és elkezdett melegedni, elkezdett eléggé füstölögni. Nem amperszag, inkább büdös. De nem is égett müanyag
Ez normális jelenség?
Ez kb olyan jelenség szerintem, mint az újonnan vásárolt cipő vagy friss könyv esete
|
Bejelentkezés
Hirdetés |