Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Egy nagyon egyszerű dolgot szeretnék "építeni" és ehhez kérném a segítségetek. Digitális hálózatokat tanultam, de eddig mindig csak szimulátoron kapcsolgattuk a kapukat és szeretném a valóságban is megcsinálni. Mondjuk úgy, hogy van 2 kapcsoló egy NAND kapura kötve, a kimenetre pedig egy led. Esetleg a led elé egy inverter, hogy and legyen belőle. Ahogy nézegettem a NAND IC-k adatlapjait, mindegyik csak pár mikroampert bír el. Valahogyan gondolom tranzisztorral kellene meghajtani a ledeket, de nincsen semmi ötletem működő kapcsolásra. Ehhez a (szerintem) alap kapcsoláshoz kérnék egykis segítséget, hogy konkrétan milyen IC-t ajánlatok, 3mm piros leddel mondjuk, hova mekkora ellenállásokat, milyen tranyót. Vagyis egy kapcsolási rajz jól jönne a konkrét áramköri elemek típusának megnevezésével. Esetleg annyira bonyolíthatnánk még, hogy 2 kapu kimenetére egy 3. bemenetét kötni. Ezek közé is kell valami még, vagy elég a 3. kapu kimenetére a tranyó meg a led? Ha ez működne, akkor már érteném az alapját az egésznek és szerintem amit a szimulátorban megcsinálok, azt már a valóságban is meg tudnám. Ja, még annyi, hogy az egészet 5V-ról hajtanám, mert van egy csomó telefontöltőm, amiket már nem használok, mindegyik 5V-os, meg az USB porton is 5V van... szóval lehet válogatni bőven Köszi a segítséget!
Esetleg ha konkrét NAND, NOR, inverter IC típusokat adnátok, azt is megköszönném, mert a későbbiekben akkor azokból tudnék építkezni. Egyelőre elég a 2 bemenetű mindegyikből. Illetve inverterből egy
Köszi!
Szia!
CD4001 - 4 db 2 bemenetű NOR CD4011 - 4 db 2 bemenetú NAND CD4068 - 1 db 8 bemenetú NAND + 1db inverter CD4078 - 1 db 8 bemenetű NOR + 1db inverter 5V -os táp mellett csak max. 5-6 mA -ig terhelhetők a kapuk, de 5mA elég egy led meghajtására. Ha ennyire megterheled, a kimenetén a feszültség már nem a lesz a földhöz ill. a táphoz közeli. Érdemes úgy készíteni a kapcsolásokat, hogy a ledeket egy-egy külön kapu hajtsa meg - ennek a kapunak a kimenetéről ne vigyél kimeneti jelet tovább.
Itt találtam egy ilyen kapcsolást, amire gondoltam.
6mA-nek számoltam a leden átfolyó áramot, (ha 5V esik rajta) de nekem 20 kellene, mert egy nagyobb fényerejű led lenne ott. Akkor elég csak egy 220 Ohm-os ellenállás a 680 helyett? Még a 47 mikrós kondit nem értem, hogy miért kell az oda. Az mindegy egyébkénz, hogy elektrolit vagy kerámia? Itt elektrolit van szerintem mert polaritás is jelölve van. Éa akkor az egész menne így egy 9V-os elemről
Én a ledek meghajtásához az uln2803 -at ajánlanám
egyszerű (egy ic tok) 8 be-és 8 kimenete van 50v 500mA es terhelhetőséggel ! Ez szinte bármilyen ledet elbír , és csak a ledek előtét ellenállásait kell rákötni , a bemenet mehet közvetlenül a 40xx kimenetére és a tápfesz is lehet közös . Itt a hestore-ben megnézheted az adatlapját is . Egyszerű mint a faék
Szia!
A piros LED -en 1.8 - 2V esik. Ezzel számolj. A tranzisztoros led meghajtás megoldja a kimeneti áram problámát, a tranzisztoron mehet nyugodtam 20 mA is. Decoupling - csatolás-mentesítő. A 47µF elektrolit kondenzátor szerepe a tápfeszültség símítása nagy áramlökések esetén. A CMOS kapuk, a kapcsolás alatt, rövid ideig (amikor mind a két kimeneti fet-jük részben kinyitott állapotban van) jelentős áramot vesznek fel. Az áram rövid ideig folyik csak. Ez az áram a táphozzávezetésen feszültségesést okoz, ami más áramkörök működését zavarhatja. Még egy 100nF kerámia kondenzátort is célszerű lenne párhuzamosan kötni a 47µF/16V -tal. Mehet nyugotdan 9V-os elemről. A + oldalon egy soros dióda a véletlen fordított csatlakozástól is megvédené az áramkört.
Viszont akkor az dióda miatt át kellene számolni az összes ellenállást nem? (mivel esik rajta ~1,7V)
Erre a LEDre gondoltam. Mennyi áramot adjak neki, hogy még fényes legyen, de azért ne égjen el? Ha jól láttam az adatlapját, akkor a 20-at elbírja.
Szia!
A 680 ohm -mal kb 10 mA fog folyni a LED -en, szerintem jó lesz. A többi ellenállás is maradhat az oldalon szereplő érték.
Egy Si diódán 0,7V esik, itt elhanyagolható.
A LED - adatlapja szerint - max 50mA-t bír, de 20mA-rel hajtva sem tudsz majd belenézni...
És hány wattos ellenállásokat javasoltok?
Szia!
Az egyedüli, aminél a kérdés felmerül, az a led áramkorlátozó ellenállása: ha mind a 9V rá kerülne, akkor is elég lenne a 680 ohm 0,125W. A többinél ennél kisebbet is lehet alkalmazni.
Csináltam egy kapcsolást. Valaki nézzen rá, legyen szíves.
Egy játék lenne, aminek ez a lényege, hogy van 8 led, és 16 kapcsoló. A kapcsolókat addig kell kapcsolgatni a játékosoknak, amíg mindegyik LED nem világít. (ezek az Fxx kapcsolók) Hogy a következő csapatnak ne ugyanaz legyen a megoldás, mint az előzőnek, ezért lesz egy "vezérlőpult". Itt lesz még 16 kapcsoló, amivel lehet különböző variációkat létrehozni. (Ezek a Vxx kapcsolók.) Szerintetek jó lesz így? (melléklet)
Hello!
Két kapcsolónak, csak négy állapot variációja lehet. Ha felírod az igazság táblát, láthatod, hogy V02 alsó állása mellett, V01 bármely állásában a négy lehetőség közül háromnál mindig igaz a kimenet. Avagy csak egy állás van, mikor nem ég majd a Led. Szóval szinte ki sem tudod majd kapcsolni a Led-et. V2 felkapcsolt állapotában, fordul a helyzet, csak egy-egy állásban fog égni a Led. Hogy lehet ezzel azonos eséllyel játszani? üdv! proli007
Igazad van, de nem az lesz, hogy egyik csapatnak beállítjuk azt, hogy mindegyik ledre csak 1 áláls legyen jó, a másiknak meg csak egy állásra kapcsoljon ki, hanem meg lesznek keverve a gombok is, és a Vxx kapcsolók is véletlenszerűen lesznek majd kapcsolgatva.
Szóval szerintem így igazságos... a szerencsán múlik Egyébként nem tudom mi van, összeraktam az áramkört és a leden 5mA áram folyik. Ha kiveszem az egész 330R ellenállást előle, akkor is csak 25mA körül... Talán a 47K -s ellenállást kellene csökkenteni a tranyó bázisa előtt? Ha igen, akkor mekkorára? (jó lenne egy 40-50mA a leden, hogy elég fényes legyen)
Hello!
Ha 47kohm van a bázisban, és 100 a tranyó bétája, akkor kb. 16mA áramnak kellene folyni. De ha nem jól van benn a tranyó akkor nem 100 a béta, hanem 5..6. De lehet csökkenteni a 47kohm-ot 10kohm-ra. Ekkor már akár 77mA is folyhatna. (Ekkor már a 330ohm korlátozni fog.) De a 8*40-50mA biztos megfekszi a 9V-os elem hasát.. üdv! proli007
Köszi a segítséget.
Ezt a bétás dolgot nem értem, de ha a tranyó elbírja a 77mA-t, akkor kicserélem 10k-ra az ellenállást, a 9V elem helyett meg szerintem (mivel már megvannak az alkatrészek) veszek egy 7809-et, rá egy 12V-os adapter aztán kész
Na mindent lemértem.
A 47k-s ellenállással 17mA folyt a tranzisztor bázisára, a leden pedig mindenféle előtét ellenállás nélkül 11-12mA. A 10k-s ellenállással ~80mA folyik a tranyó bázisára, nem melegszik. A leden mindenféle előtét ellenállás nélkül mérővel 25mA-t mértem, de ha a mérőt kikötöm, akkor fényesebb lesz. Szerintem merül az elem a műszerben. A lényeg, hogy láthatóan fényesebb lett a led, nagyon picit melegszik is... kézmeleg lett, annál jobban nem, úgyhogy szerintem maradhat így minden 10K-s ellenállással a bázis előtt. Az lehet, hogy egy Panasonic 6F22L 9V elem rövidzárási árama 4 - 3,7A legyen? (kb. 5 másodpercig mértem) Elég nehéz a cucc. Lehet, hogy lítiumos? Annyi van ráírva, hogy 0% higany, kadmium, ólom. Ha nem hazudik a mérőm, akkor ezzel elvileg kb. 8 órát is mehet full (kb. 500mA) terhelésen az áramkör? Ha igaz, akkor nem nagyon kell vennem 7809-et Ha belegondolunk, és lítium cellák vannak benne, amik ~3V-osak, akkor csak 3db cella kell, nem úgy mintha 1,5V-os szén-cink cellák lennének, tehát nagyobb a hely, több "áram" elférhet benne, viszont még így is necces, ha egy telefon méretű akksi (ami egy darab cella) van 800-1000mA. Ebbe akkor hogyan sűrítenének már bele 3-4 Ampert? Akkor biztos nem ~600Ft lett volna... Ha rajta hagyom 10-15mpig, akkor is 3A-nál megáll a műszer, nem nagyon megy lejjebb... 2,98-ra lassan. Rövidzár alatt! Mi ez? (ja és elkezdett melegedni az elem mint az állat...) Akkor lehet, hogy mégis valami lítium-szerűség van benne
Jézusmária. Ne értsd félre, örömmel segítünk és pláne örülök, hogy veszed a fáradtságot és bátran kérdezel, de veszélyes dolgokat művelsz és nagyon hiányosak az alapvető ismereteid!
Első és legfontosabb: NE ZÁRD RÖVIDRE AZ ELEMET! A melegedés nem véletlen, 9V-os feszültsége a rövidzárral a kapcsokon 0V esz, az elfolyó áram a cellák belső ellenállásán eső feszültséggel együtt itt mérésed szerint jó 30W fűtőteljesítményt produkál! AZ ilyesmitől szeret felrobbanni az elem! A hagyományos alkáli 6f22-k nem lítiumosak. A nagy terhelőáram rendben van (kicsi a belső ellenállása, ki is lehet számolni, körülbelül 2,5-3Ohm), és semmi köze nincs az elem kapacitásához, nem tudsz belőle 8 órás üzemidőt számolni. A 6f22 alkáli cellák kapacitása olyan 300-600mAh közé tehető, de ezt a kapacitást hagyományos elemeknél, azok lankás belsőellenállás-változása miatt nehéz értelmezni. Kisfogyasztású áramköröket sokkal tovább ellátnak, mint azt egy nagyfogyasztású alapján számolt üzemidő indokolná. Ennyit az elemről. LED. Eszedbe ne jusson előtétellenállás nélkül bekötni! 330Ohm jó érték, tedd vissza mindegyikhez. Tranzisztor. 17mA biztos nem lehet, 170uA inkább az a bázisáram. 12mA kollektoráram mellett ez kb. 70-es bétát ad. a béta a tranzisztor áramerősítési tényezője, vagyis ezalapján határozható meg, hogy a bázis felé elfolyó áram mekkora kollektoráramot fog kialakítani. Jelen esetben, kapcsolóeszközként annyi a feladat, hogy abázisáram bőven fedezze a kollektoráramot. A BC547B jellemző bétája ekkora kollektoráramon jóval 100 felett kéne legyen, ezért érthetetlen, nálad miért nem világít rendesen: A tranzisztor biztosan jól van beforrasztva? Ha a lapított felével szembe fordítod lábakkal lefelé, akkor balról jobbra kollektor-bázis-emitter a kiosztás. Emitter a rajzon a nyíllal jelölt, kollektor a LED felé, bázis a 47k irányába. Ha jól forrasztottad be, akkor hamiskártyás lehet a BC547, keress bármi más működő NPN tranzisztort és tégy vele próbát. Ja, a lítiumos cellák 4,1V-osak. A merülő műszer a mérést hamisítja (többnyire felfelé), de műszernek fix soros belső ellenállása van, az átfolyó áramba nem szól bele első közelítésben.
Köszi az okítást!
Az elemről pedig már hallottam amit leírtál, csak valahogy kiesett... Tranzisztort majd kipróbálom. Lehet amiatt a furcsa viselkedés, hogy esetleg túl sokáig forrasztottam? Megpróbáltam minél rövidebb ideig melegíteni, folyasztószert is tetem rá, pikk-pakk megkötött az ón... Igazából amit tudok, azt nem iskolában tanultam (csak a digitális részt) és leginkább így tanulok új dolgokat, ha kísérletezgetek
Hello!
Köszi, ezzel megkíméltél. Adamyno! Ha a Led melegszik, és csak úgy ad jó fényt, akkor az vagy ezer éves, vagy már rég megdöglesztetted az ellenállás nélküli bekötéssel. Mert minden kezdő fixa ideája, hogy próba gyanánt ráteszi a Led-et az elemre közvetlenül. Aztán később még valahogy világít, csak gyatra módon még 20mA áram mellett is. De ahogy kísérletezgetsz, vele egy időben illik elsajátítani az alapokat is. Különben értelme nem lesz a dolognak, és nem is látod át, amit készítesz. Nem tudsz majd tovább haladni, csak körbe járni. üdv! proli007 |
Bejelentkezés
Hirdetés |