Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos vezérlésű kuplung
Lapozás: OK   1 / 2
(#) BMW-M3 hozzászólása Jan 10, 2011 /
 
Sziasztok!
A mellékletbe betettem 1 képet amin lerajzoltam egy elektromos vezérlésű kuplungot. A rendszer úgy működne, hogy van 1 olajszivattyú ami nyomást termel az accumulátorba (tartályba). Onnantól kezdve van 2 db mágnesszelepem. Ha az egyiket nyitom ki akkor a nyomás kinyomja a kuplungmunkahenger dugóját, ha a másikat akkor elmegy a nyomás és a kuplungrúgó visszatolja a dugót. A munkahengeren van még 1 potencióméter ami méri a dugó helyzetét. Ezt a három egységet szeretném megvezérelni egy másik potencióméterrel amit én kézzel állítgatnék. Az lenne a kérdésem, hogy meg lehet-e ezt csinálni és ha igen akkor kb hogy?

kuplung.jpg
    
(#) trudnai válasza BMW-M3 hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Bevallom nem ertek mechanikahoz, csak olvasva amit irtal felmerult bennem, hogyha a kuplunknak uzemszeruen kell tudni csusznia is (tehat nem csak teljesen kiemelt vagy osszenyomott allapotban lennie), akkor nem artana valamifele visszacsatolas is, vagy valami onszabalyozo rendszer.

UI: Masik dolog, hogy a folyadekot ugy tudom nem lehet ossze nyomni, tehat mindegy mekkora nyomassal szivattyuzol egy tartalyba, az nem fogja neked az energiat eltarolni. Olda mindenfelekeppen kellene gaz is -- mundjuk ez persze mukodhet ugy is, hogy az olajat szivattyuzod fel, de a tartalyban eleve gaz (pl levego) van ami ossze preselodik, de akkor biztositani kell, hogy a gaz ne tavozhasson el -- pl gumi membrannak vagy cilindernek vagy hasonlonak kell elvalasztania a folyadekot a gaztol.
(#) BMW-M3 válasza trudnai hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Én meg az elektronikához nem értek de én valami olyanra gondoltam, hogy ha elmozdítom a jobb oldali potit akkor vizsgálja meg a bal oldalit, hogy ahhoz képest milyen irányban mozdult el és aszerint működtesse az egyik vagy másik szelepet addig amíg a két poti pozíciója ugyanott nem lesz. Tehát én olyat szeretnék, hogy ahogy elmozdítom a jobb oldali potit, olyan irányban és arányosan ugyanannyit mozduljon el a munkahenger dugója is.
(#) kornel válasza trudnai hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Ezt nagyon jól leírtad.A hidraulikában használt akkumlátor(puffer) pontosan így működik.Valamiféle gáz kell a nyomás kialakításához.
(#) BMW-M3 válasza trudnai hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Teljes mértékben igazad van, az akkumlátor 2 kamrából áll...az egyikben nitrogén van...van visszacsapó szelep is, hogy ne fogyjon el a nyomás amikor a szivattyút hajtó motor nem forog....de ezzel a részével nem akartalak titeket fárasztani az működik...engem az elektronika része érdekelne mert az az amihez nem értek.
(#) Inhouse válasza BMW-M3 hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Azt lehetne esetleg tudni, hogy mi lesz ez?

Üdv
Inhouse
(#) vilmosd válasza BMW-M3 hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Hali
Ezt vegulis egy ablakkomparatoral meg lehetne oldani. Majd kesobb eszkabalok valami rajzot.
(#) trudnai válasza BMW-M3 hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Vegulis a szervo motorok igy mukodnek ahogy leirtad (most megint nem a gepkocsiban hasznalatos 'szervo'-rol beszelek, ahhoz nem ertek). De amit anno a tankoknal hasznaltak, ill manapsan nagyon sok helyen, pl modellezesben is hasznalnak, hogy a szervo kar elforgasa egy potmetert is forgat, es ha az a megfelelo szogben van, akkor a feszultseg eleri a kivant sizntet es a motor leall (ha tul nagy akkor pedig visszafele forog szinten ameddig ki nem egyenlitodik). Ezt analog komparatorral is meg lehet csinalni, vagy mikrokontrollerrel ami A/D-vel figyeli a szinteket es kozben vezerli a motort.
(#) gkari válasza trudnai hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Ha ez autóba kell, akkor lehet, hogy jobb lenne a "fordított" működés, vagyis a tengelykapcsoló (magyarul:kupplung ) alaphelyzetben kiemelve van egy rugó által(ez helyettesítheti a hidraulikus akkumulátort), a zárást végzi a hidraulika egy munkahengerrel- ennek sebességét vezérelheti elektronika. A hajdani Trabant Hycomat így működött, annyi "elektronika" volt csak benne, hogy a nyitáskor egy segédrelé által kapcsolt mágnesszelep az olajnyomást "elejtette"(vissza a tartályba).
(#) BMW-M3 válasza gkari hozzászólására (») Jan 10, 2011 /
 
Régebben vettünk még 1 Trabant hykomat rendszert és beleépítettük 1 régi rendszám nélküli astrába. Csak az ugye úgy működik, hogy a motor hajtja meg a szivattyút és ahogy nyomod a gázt nő a fordulat nő a nyomás és elkezd fogni a kuplung....ez így nem hangzik rosszul csak pl egy komolyabb autónál nem igen van helyed beépíteni és elég bonyolult is...szivattyúnak felfogatót csinálni....kell 1 nagyobb ékszíj...esztergályosmunka stbstb...aztán amikor kész lett nem lehetett telejesen precízen behangolni....ahogy melegedett változott hogy milyen fordulaton kezdett fogni a kuplung stb....de azért nem volt olyan rossz csak nekem nem az igazi. Ezért szeretném kipróbálni ezt a fajta megoldást. Amúgy ezt pedig a BMW-től loptam ő az SMG váltóját vezérli így csak ő automatán vezérli a kuplungot fordulatszám, sebesség, sebességi fokozat stb függvényében.


vilmosd azt megköszönném!
(#) mgabesz válasza BMW-M3 hozzászólására (») Jan 12, 2011 /
 
Szia.

Elektrós szempontból én egy hídkapcsolást tudnék elképzelni. ( Bocs az ákom-bákomért ).

A P1 potit Te tekered, a másikat a szivattyú motorja.

Ha a P1 értéke megváltozik akkor az R1-el közös pontján megváltozik a feszültség ( a híd nem lesz kiegyenlített ).
Mivel feszültségkülönbség lép fel ( P1 R1 és P2 R2 közös pontjai között ) így ott áram fog folyni. Tegyük fel, hogy ez a feszültségkülönbség forgatja a motort. A motor pedig forgatja P2-őt. A motor addig forog amíg P2 értéke egyenlő nem lesz P1 értékével ( R1 és R2 azonos értékűek ). Ekkor a motor megáll, mert a híd kiegyenlítődött, nincs feszültségkülönbség s így nem folyik áram sem.

Üdv.:
mgabesz

híd.JPG
    
(#) BMW-M3 válasza mgabesz hozzászólására (») Jan 12, 2011 /
 
Csak az a helyzet, hogy én nem ilyet szeretnék. Az én rendszeremben nem a szivattyú motorjának a vezérlését kéne megoldani.....az szépen dolgozik ha megvan a tartályban a megfelelő nyomás akkor lekapcsol ha pedig a 1 bizonyos szint alá esik akkor pedig vissza....én a tartályból kiinduló 2db mágnesszelep vezérlésére várnék ötleteket....de azért köszi
(#) webinas válasza BMW-M3 hozzászólására (») Jan 12, 2011 /
 
Én vezettem több Hycomat hidraulikával szerelt autót.
(Opel astra, Daewoo akármi, meg persze trabant)
Jobb volt mint a trabantban, mert nehezebb volt a kasztni. Sokkal lágyabban indult a kocsi.
Egyedül a főtengelyen lévő ékszíjtárcsa helyett kell egy dupla tárcsa. A munkahenger felfogatása már szinte "gyerekjáték".
Van egy fickó, aki csinál ilyesmit.
Én is gondoltam rá, hogy beleteszem a kocsimba, (meg is van a Hycomat rendszer) de még nem került rá sor, pedig néha nagyon jó lenne, amikor alig tudok lábra állni...
(#) lidi válasza webinas hozzászólására (») Jan 12, 2011 /
 
Sziasztok !

Én ennél egy lényegesen egyszerűbb rendszerrel találkoztam: egy ablaktörlő motor nyomta ki a kuplungot gombnyomásra. A gomb a váltókarra volt szerelve.

Mondjuk emelkedőn elindulni érdekes lehetett vele.
(#) vilmosd válasza BMW-M3 hozzászólására (») Jan 12, 2011 / 4
 
Hali
Kb megrajzoltam a vezerlest, es a hidraulikat. Az elektromos resz kimenetei csak LED-ek, termeszetesen ide tranzisztor es rele dukal. A P1 poti a vezerles, a P2 a munkahengerrel van osszekotve. A P1 elmozditasa utan a kimenetek vezerlik az elmozdulasnak megfelelo iranyba a szelepeket, es a kiegyenlitodes utan, megall a szerkezet. A R7 ellenallas valtoztatasaval lehet beallitani a nyugalmi allapot ablakat, ha megnoveled, a nyugalmi allapot tartomanya megno, es vica versa.
(#) BMW-M3 válasza vilmosd hozzászólására (») Jan 13, 2011 /
 
Nagyon szépen köszi. Ha nagy leszek meghálálom
(#) BMW-M3 válasza lidi hozzászólására (») Jan 13, 2011 /
 
hát nem tudom miből szedték ki azt a motort illetve mibe tették bele mert ugye az autók kuplungjai között is nagy különbségek vannak, hogy mekkora erőt kell kifejteni a benyomáshoz. De a csúsztatáshoz annak is kéne valami vezérlés.
(#) BMW-M3 válasza webinas hozzászólására (») Jan 13, 2011 /
 
Mi nem csináltunk dupla tárcsát hanem a klímakompresszor helyére került fel a szivattyú. Egyébként sima kis lightos utcai közlekedésnél 1.4-es astrába egész elfogadható volt....de én ezt 1 erősebb autóba szeretném és szerintünk abba elég hamar megenné a kuplungot mert amikor az astrát teszteltük a sok megállás elindulás után annak is volt már 1 kis égett szaga. De Tescoba járni meg normálisan nem padlógázzal elindulva nem rossz kis szerkezet a hycomat sem.
(#) vilmosd válasza vilmosd hozzászólására (») Feb 28, 2011 /
 
Na itt a rajz.

kuplung.png
    
(#) BMW-M3 hozzászólása Máj 20, 2012 /
 
Helló!
Nah annyiban módosult a projekt, hogy a hidraulikus egységet felváltottam egy villanymotoros csigahajtással ami egy bowden segítségével húzná be a kuplungot. Tehát egy ilyet szeretnék csinálni aminek a sematikus vázlata így néz ki. A vilmosd által készített vezérlővel csináltunk egy hasonlót ami így működik. Amint látható befelé még szépen is dolgozik, de kifelé a kuplungrugó plusz rásegítése miatt a motor túlfut és utána berángat. Ezzel mit lehetne kezdeni? Másfajta motor kéne bele? (ez egy sima szénkefés motor) Rákérdezgettem léptetőmotorra de ami ekkora nyomatékkal rendelkezik annak a működtetéséhez már 70-100 volt DC szükséges amit autóba elég nehézkes megoldani. Nincs valaki aki foglalkozott már villanymotorok pozícionálásával?
(#) lidi válasza BMW-M3 hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
Van valami visszacsatolás a mechanikában ? Azaz a vezérlő tudja hogy hol áll épp a motor ? ( kuplung pedál )
(#) BMW-M3 válasza lidi hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
Igen, 2 tolópotméter van..az egyiket én mozgatom a másik pedig a pedálra van felszerelve azért nem látni a videón.
(#) BMW-M3 hozzászólása Máj 20, 2012 /
 
Még az lemaradt, hogy a relékkel nem csak a polaritást cserélem meg a motoron, hanem amikor pozícióba ért a motor és megszűnik a vezérlőáram akkor a motor két lábát összezárja ezzel is a fékezést segítve. Ja és az oszcilláció miatt a relék egy idő után elkezdenek melegedni. Tehát lehet , hogy teljesen más irányba kéne mozdulni? BLDC vagy szervo motor?Bővebben: Link
(#) lidi válasza BMW-M3 hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
Finomabb pwm vezérlés kellene csak szerintem mikrokontrollerrel. Lehet még bevetni pid és egyéb szabályozó algoritmusokat is. Mert így relékkel kis eltérésre is full feszültséget kap a motor, persze hogy meglódul.
(#) vilmosd válasza BMW-M3 hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
Talan annyit probalj meg, hogy a R4 10 k ellenallasra tegyel egy 1u-4u7 nem polarizalt kondenzatort. Nem ertem hogy elore miert megy szepen, es visszafele miert rangat. A mechanika valami miatt nem egyforman terhel a ket iranyban. Ezert elore sokkal lassabb mint visszafele.
Talan meg annyit lehetne csinalni hogy a ket poti csuszkara is feltenni egy egy 10 µF elkot. A csuszka es a GND koze.
(#) BMW-M3 válasza vilmosd hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
Kinyomáskor azért dolgozik szépen mert olyankor ellentétes erőként jelennek meg az autó tengelykapcsolójában lévő kuplungrugók. Viszont amikor kiengedés van, akkor a 2 erőnek megegyezik az iránya és hiába vesszük el a motortól az áramot a forgórész tehetetlensége és a kuplungrugók kifelé irányuló ereje miatt nem áll meg rögtön a motor, túlfut. És a relék helyett nem lehetne valami más megoldást találni? Mert mint mondtam elég szépen melegszenek néha be is égnek.
(#) vilmosd válasza BMW-M3 hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
Ja ertem. Nem gondoltam bele igy koran reggel a mechanika mikentjebe. Elvileg lehetne a motort vezerelni valami H-hid megoldassal, persze kerdes mekkora aramok szaladgalnak a motorban. 12 voltra lehet egyszeru H-hidat csinalni, csak ugye a kapcsolo eszkozoknek ki kell birni az allo motor indulo aramat, sot mint itt lathato, a mozgo motor visszafele inditasat is. Ez bizony felvezeto eszkozokkel nehezkes. Nalad is azert van ez a problema, mert mikor kiengedeskor tulfut a megadott helyzeten az elektronika elinditja visszafele. A tulzott aram persze egeti az erintkezoket.
Talan megoldas lehetne a visszafele iranyban csokkenteni a motor feszultseget PWM, elotetellenallas, vagy mas megoldassal. De ezt ezzel az egyszeru kapcsolassal eleg nehez megoldani. Ide inkabb valami uC dukalna mar.
(#) atiotezer válasza BMW-M3 hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
Sima relé helyett, használj inkább szilárdtest relét, az nem ég majd be. A motor mennyi áramot vesz fel?
(#) BMW-M3 válasza atiotezer hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
nem tudom sima multiméterrel nem mertem rámérni. Amúgy 25 amperes a relé de hogy sima vagy szilárdtest azt nem tudom.
(#) BMW-M3 válasza vilmosd hozzászólására (») Máj 20, 2012 /
 
Sajnos az a baj, hogy a mikrokontrollerekhez meg programozáshoz egyáltalán nem értek. Miskolcon hol találhatok olyan embert aki elvállalna egy ilyen munkát? Milyen végzettségű ember ért ehhez? Villamosmérnök mechatronikus?
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem