Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
A mellékletbe betettem 1 képet amin lerajzoltam egy elektromos vezérlésű kuplungot. A rendszer úgy működne, hogy van 1 olajszivattyú ami nyomást termel az accumulátorba (tartályba). Onnantól kezdve van 2 db mágnesszelepem. Ha az egyiket nyitom ki akkor a nyomás kinyomja a kuplungmunkahenger dugóját, ha a másikat akkor elmegy a nyomás és a kuplungrúgó visszatolja a dugót. A munkahengeren van még 1 potencióméter ami méri a dugó helyzetét. Ezt a három egységet szeretném megvezérelni egy másik potencióméterrel amit én kézzel állítgatnék. Az lenne a kérdésem, hogy meg lehet-e ezt csinálni és ha igen akkor kb hogy?
Bevallom nem ertek mechanikahoz, csak olvasva amit irtal felmerult bennem, hogyha a kuplunknak uzemszeruen kell tudni csusznia is (tehat nem csak teljesen kiemelt vagy osszenyomott allapotban lennie), akkor nem artana valamifele visszacsatolas is, vagy valami onszabalyozo rendszer.
UI: Masik dolog, hogy a folyadekot ugy tudom nem lehet ossze nyomni, tehat mindegy mekkora nyomassal szivattyuzol egy tartalyba, az nem fogja neked az energiat eltarolni. Olda mindenfelekeppen kellene gaz is -- mundjuk ez persze mukodhet ugy is, hogy az olajat szivattyuzod fel, de a tartalyban eleve gaz (pl levego) van ami ossze preselodik, de akkor biztositani kell, hogy a gaz ne tavozhasson el -- pl gumi membrannak vagy cilindernek vagy hasonlonak kell elvalasztania a folyadekot a gaztol.
Én meg az elektronikához nem értek de én valami olyanra gondoltam, hogy ha elmozdítom a jobb oldali potit akkor vizsgálja meg a bal oldalit, hogy ahhoz képest milyen irányban mozdult el és aszerint működtesse az egyik vagy másik szelepet addig amíg a két poti pozíciója ugyanott nem lesz. Tehát én olyat szeretnék, hogy ahogy elmozdítom a jobb oldali potit, olyan irányban és arányosan ugyanannyit mozduljon el a munkahenger dugója is.
Ezt nagyon jól leírtad.A hidraulikában használt akkumlátor(puffer) pontosan így működik.Valamiféle gáz kell a nyomás kialakításához.
Teljes mértékben igazad van, az akkumlátor 2 kamrából áll...az egyikben nitrogén van...van visszacsapó szelep is, hogy ne fogyjon el a nyomás amikor a szivattyút hajtó motor nem forog....de ezzel a részével nem akartalak titeket fárasztani az működik...engem az elektronika része érdekelne mert az az amihez nem értek.
Azt lehetne esetleg tudni, hogy mi lesz ez?
Üdv Inhouse
Hali
Ezt vegulis egy ablakkomparatoral meg lehetne oldani. Majd kesobb eszkabalok valami rajzot.
Vegulis a szervo motorok igy mukodnek ahogy leirtad (most megint nem a gepkocsiban hasznalatos 'szervo'-rol beszelek, ahhoz nem ertek). De amit anno a tankoknal hasznaltak, ill manapsan nagyon sok helyen, pl modellezesben is hasznalnak, hogy a szervo kar elforgasa egy potmetert is forgat, es ha az a megfelelo szogben van, akkor a feszultseg eleri a kivant sizntet es a motor leall (ha tul nagy akkor pedig visszafele forog szinten ameddig ki nem egyenlitodik). Ezt analog komparatorral is meg lehet csinalni, vagy mikrokontrollerrel ami A/D-vel figyeli a szinteket es kozben vezerli a motort.
Ha ez autóba kell, akkor lehet, hogy jobb lenne a "fordított" működés, vagyis a tengelykapcsoló (magyarul:kupplung ) alaphelyzetben kiemelve van egy rugó által(ez helyettesítheti a hidraulikus akkumulátort), a zárást végzi a hidraulika egy munkahengerrel- ennek sebességét vezérelheti elektronika. A hajdani Trabant Hycomat így működött, annyi "elektronika" volt csak benne, hogy a nyitáskor egy segédrelé által kapcsolt mágnesszelep az olajnyomást "elejtette"(vissza a tartályba).
Régebben vettünk még 1 Trabant hykomat rendszert és beleépítettük 1 régi rendszám nélküli astrába. Csak az ugye úgy működik, hogy a motor hajtja meg a szivattyút és ahogy nyomod a gázt nő a fordulat nő a nyomás és elkezd fogni a kuplung....ez így nem hangzik rosszul csak pl egy komolyabb autónál nem igen van helyed beépíteni és elég bonyolult is...szivattyúnak felfogatót csinálni....kell 1 nagyobb ékszíj...esztergályosmunka stbstb...aztán amikor kész lett nem lehetett telejesen precízen behangolni....ahogy melegedett változott hogy milyen fordulaton kezdett fogni a kuplung stb....de azért nem volt olyan rossz csak nekem nem az igazi. Ezért szeretném kipróbálni ezt a fajta megoldást. Amúgy ezt pedig a BMW-től loptam ő az SMG váltóját vezérli így csak ő automatán vezérli a kuplungot fordulatszám, sebesség, sebességi fokozat stb függvényében.
vilmosd azt megköszönném!
Szia.
Elektrós szempontból én egy hídkapcsolást tudnék elképzelni. ( Bocs az ákom-bákomért ). A P1 potit Te tekered, a másikat a szivattyú motorja. Ha a P1 értéke megváltozik akkor az R1-el közös pontján megváltozik a feszültség ( a híd nem lesz kiegyenlített ). Mivel feszültségkülönbség lép fel ( P1 R1 és P2 R2 közös pontjai között ) így ott áram fog folyni. Tegyük fel, hogy ez a feszültségkülönbség forgatja a motort. A motor pedig forgatja P2-őt. A motor addig forog amíg P2 értéke egyenlő nem lesz P1 értékével ( R1 és R2 azonos értékűek ). Ekkor a motor megáll, mert a híd kiegyenlítődött, nincs feszültségkülönbség s így nem folyik áram sem. Üdv.: mgabesz
Csak az a helyzet, hogy én nem ilyet szeretnék. Az én rendszeremben nem a szivattyú motorjának a vezérlését kéne megoldani.....az szépen dolgozik ha megvan a tartályban a megfelelő nyomás akkor lekapcsol ha pedig a 1 bizonyos szint alá esik akkor pedig vissza....én a tartályból kiinduló 2db mágnesszelep vezérlésére várnék ötleteket....de azért köszi
Én vezettem több Hycomat hidraulikával szerelt autót.
(Opel astra, Daewoo akármi, meg persze trabant) Jobb volt mint a trabantban, mert nehezebb volt a kasztni. Sokkal lágyabban indult a kocsi. Egyedül a főtengelyen lévő ékszíjtárcsa helyett kell egy dupla tárcsa. A munkahenger felfogatása már szinte "gyerekjáték". Van egy fickó, aki csinál ilyesmit. Én is gondoltam rá, hogy beleteszem a kocsimba, (meg is van a Hycomat rendszer) de még nem került rá sor, pedig néha nagyon jó lenne, amikor alig tudok lábra állni...
Sziasztok !
Én ennél egy lényegesen egyszerűbb rendszerrel találkoztam: egy ablaktörlő motor nyomta ki a kuplungot gombnyomásra. A gomb a váltókarra volt szerelve. Mondjuk emelkedőn elindulni érdekes lehetett vele.
Hali
Kb megrajzoltam a vezerlest, es a hidraulikat. Az elektromos resz kimenetei csak LED-ek, termeszetesen ide tranzisztor es rele dukal. A P1 poti a vezerles, a P2 a munkahengerrel van osszekotve. A P1 elmozditasa utan a kimenetek vezerlik az elmozdulasnak megfelelo iranyba a szelepeket, es a kiegyenlitodes utan, megall a szerkezet. A R7 ellenallas valtoztatasaval lehet beallitani a nyugalmi allapot ablakat, ha megnoveled, a nyugalmi allapot tartomanya megno, es vica versa.
Nagyon szépen köszi. Ha nagy leszek meghálálom
hát nem tudom miből szedték ki azt a motort illetve mibe tették bele mert ugye az autók kuplungjai között is nagy különbségek vannak, hogy mekkora erőt kell kifejteni a benyomáshoz. De a csúsztatáshoz annak is kéne valami vezérlés.
Mi nem csináltunk dupla tárcsát hanem a klímakompresszor helyére került fel a szivattyú. Egyébként sima kis lightos utcai közlekedésnél 1.4-es astrába egész elfogadható volt....de én ezt 1 erősebb autóba szeretném és szerintünk abba elég hamar megenné a kuplungot mert amikor az astrát teszteltük a sok megállás elindulás után annak is volt már 1 kis égett szaga. De Tescoba járni meg normálisan nem padlógázzal elindulva nem rossz kis szerkezet a hycomat sem.
Helló!
Nah annyiban módosult a projekt, hogy a hidraulikus egységet felváltottam egy villanymotoros csigahajtással ami egy bowden segítségével húzná be a kuplungot. Tehát egy ilyet szeretnék csinálni aminek a sematikus vázlata így néz ki. A vilmosd által készített vezérlővel csináltunk egy hasonlót ami így működik. Amint látható befelé még szépen is dolgozik, de kifelé a kuplungrugó plusz rásegítése miatt a motor túlfut és utána berángat. Ezzel mit lehetne kezdeni? Másfajta motor kéne bele? (ez egy sima szénkefés motor) Rákérdezgettem léptetőmotorra de ami ekkora nyomatékkal rendelkezik annak a működtetéséhez már 70-100 volt DC szükséges amit autóba elég nehézkes megoldani. Nincs valaki aki foglalkozott már villanymotorok pozícionálásával?
Van valami visszacsatolás a mechanikában ? Azaz a vezérlő tudja hogy hol áll épp a motor ? ( kuplung pedál )
Igen, 2 tolópotméter van..az egyiket én mozgatom a másik pedig a pedálra van felszerelve azért nem látni a videón.
Még az lemaradt, hogy a relékkel nem csak a polaritást cserélem meg a motoron, hanem amikor pozícióba ért a motor és megszűnik a vezérlőáram akkor a motor két lábát összezárja ezzel is a fékezést segítve. Ja és az oszcilláció miatt a relék egy idő után elkezdenek melegedni. Tehát lehet , hogy teljesen más irányba kéne mozdulni? BLDC vagy szervo motor?Bővebben: Link
Finomabb pwm vezérlés kellene csak szerintem mikrokontrollerrel. Lehet még bevetni pid és egyéb szabályozó algoritmusokat is. Mert így relékkel kis eltérésre is full feszültséget kap a motor, persze hogy meglódul.
Talan annyit probalj meg, hogy a R4 10 k ellenallasra tegyel egy 1u-4u7 nem polarizalt kondenzatort. Nem ertem hogy elore miert megy szepen, es visszafele miert rangat. A mechanika valami miatt nem egyforman terhel a ket iranyban. Ezert elore sokkal lassabb mint visszafele.
Talan meg annyit lehetne csinalni hogy a ket poti csuszkara is feltenni egy egy 10 µF elkot. A csuszka es a GND koze.
Kinyomáskor azért dolgozik szépen mert olyankor ellentétes erőként jelennek meg az autó tengelykapcsolójában lévő kuplungrugók. Viszont amikor kiengedés van, akkor a 2 erőnek megegyezik az iránya és hiába vesszük el a motortól az áramot a forgórész tehetetlensége és a kuplungrugók kifelé irányuló ereje miatt nem áll meg rögtön a motor, túlfut. És a relék helyett nem lehetne valami más megoldást találni? Mert mint mondtam elég szépen melegszenek néha be is égnek.
Ja ertem. Nem gondoltam bele igy koran reggel a mechanika mikentjebe. Elvileg lehetne a motort vezerelni valami H-hid megoldassal, persze kerdes mekkora aramok szaladgalnak a motorban. 12 voltra lehet egyszeru H-hidat csinalni, csak ugye a kapcsolo eszkozoknek ki kell birni az allo motor indulo aramat, sot mint itt lathato, a mozgo motor visszafele inditasat is. Ez bizony felvezeto eszkozokkel nehezkes. Nalad is azert van ez a problema, mert mikor kiengedeskor tulfut a megadott helyzeten az elektronika elinditja visszafele. A tulzott aram persze egeti az erintkezoket.
Talan megoldas lehetne a visszafele iranyban csokkenteni a motor feszultseget PWM, elotetellenallas, vagy mas megoldassal. De ezt ezzel az egyszeru kapcsolassal eleg nehez megoldani. Ide inkabb valami uC dukalna mar.
Sima relé helyett, használj inkább szilárdtest relét, az nem ég majd be. A motor mennyi áramot vesz fel?
nem tudom sima multiméterrel nem mertem rámérni. Amúgy 25 amperes a relé de hogy sima vagy szilárdtest azt nem tudom.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |