Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Ilyenkor a PIC inkább nagyobb tápszűrést érdemel, 100n helyett 1 mikró!
Ezt a pic égetőt kinéztem magamnak. Cakk pakk, ha ránéztek, mit tippeltek, mi pénz lenne???
Valaki a #934385-ban említett elektroncsöves dologban tud tanácsot adni?
Linkeld be a kérdésed, mert nehéz így keresgélni.
Köszönöm a segítséget!
@the_gwolf: Milyen csöveid vannak? A csövek fűtőfeszültségéhez és fűtőáramához kell megválasztani a fűtőtápegység feszültségét és teljesítményét.
Esetleg LED-el alulról megvilágítani, ha úgysem dolgozik.
Zolika60 - köszi a linkelést És igen valóban gondoltam rá, hogy kipurcant darabokat világítok meg, alulról bevezetve egy narancsszínű LED-et, esetleg kombinálva egy fehérrel, ha nem megoldható a bekötés.
. Kadarist - még nincsenek csövek, pont azért adtam meg minden másnak az adatait, hogy kiderüljön milyet kellene beszereznem, ha megvalósítható az elektroncső működtetése a felsorolt cuccok társaságában.
Az elektroncsövek fűtőszála ritkán szakad meg, úgyhogy hagyományos módszerekkel is világításra késztethetőek, nem fontos LED-et használni erre a célra. Ha sobakötsz két 6,3V-os egyforma csövet, akkor már 12V-ról szépen elketyegnek.
Ez akkor azt jelenti, hogy a 12V-os 12/1A/12W-os táppal megkínálva, sorba lehet kötni pár LED-et (az irányítható, funkcionális világításhoz) és ugyanerre a körre minden más cumó nélkül az egy vagy két db. 6,3V-os csövet (a hangulatvilágításhoz)?
Igen, nagyjából ezt jeleni. A csövek és a LED-ek mehetnek ugyanarról az áramforrásról is.
Két cső kell sorosan,majd ez a leddel(+az előtéttel) párhuzamosan!
Szerk:kadarist megelőzött
Kadarist - köszönet a segítségért :worship:
. MaTe193 - kérdés, hogy miért 2 db cső? Úgy értem valamiért csak párban mehet? És mit értesz előtét alatt? (mint az eredeti kérdésben írtam, semmiféle ilyen jellegű tapasztalattal nem rendelkezem, ráadásként kvázi diszlexiás és félig vak vagyok - tudom, macerás, de közeledik egy műtétem és, ha esetleg utána már nem látnék, akkor szeretnék előtte befejezni valamit aminek tudok is örülni )
Azért kell sorba kapcsolni két darabot,mivel egy cső fűtése 6,3V-os.Két csőé 12,6V.Tehát ezt már lehet fűteni 12V-ról.Előtét=előtétellenállás.A LED-nek sok az a 12V,kell elé egy megfelelő értékű és teljesítményű ellenállás.Számító program soroshoz,de ugyan itt van párhuzamoshoz is!
Sziasztok!
A képen látható bimetál termosztátot használhatom-e biztonsággal DC12V-on 30-35A-ral? És mit jelen az NC NO kimenő konfig? BIMETÁL
Hello!
Kizárólag a tisztánlátás kedvéért.. "Úgy értem valamiért csak párban mehet?" Jól érzed. Az E-sorozatú csöveknek (pld. EL84) 6,3V a fűtőfeszültsége. De a különböző teljesítményű csövek fűtőárama már más és más lehet. Sorba kötni, viszont csak azonos áramú csöveket lehet, mert ellenkező esetben a feszült egyenlőtlenül oszlik majd meg. Így célszerű azokat valóban párban alkalmazni, vagy katalógusban megnézni, hogy a fűtőáramok azonos értékűek legyenek. Természetesen ha E sorozatú csöveket alkalmazol, és a trafó feszültsége 6..9V értékű, akkor bármelyik csöveket alkalmazhatod, de ekkor nem sorba, hanem párhuzamosan kell kötni a fűtéseket. Egy ECC82 trióda 6,3V/0,15A-es fűtésű. Egy EL84 végcső 6,3V/0,76A fűtésű. Tehát ezek nem köthetők szabadon sorba (eredetileg is párhuzamos fűtésre tervezték ezeket). A P (pld. PCC88) sorozatú (TV) csöveket, viszont soros bekötésre tervezték. Ezeknek mindegyiknek a fűtőárama 0,3A. Viszont a fűtő feszültségük a teljesítmény függvénye. Tehát a P sorozatot nyugodtan sorba kötheted, csak a táplálásnál a fűtőfeszültségeiket össze kell adni és ez lesz a szükséges trafó feszültség. Ha pld. egy PCL86 (hangcső) és egy PCF201 (KF cső) sorba kötünk, akkor 14,5V+8V=22,5V fűtőfeszültséget kapunk, a fűtőáram természetesen 0,3A a P sorozatnak megfelelően. Viszont mivel a csöveknek anódfeszültségük nem lesz, nyugodtan akár 30..50%-al is túlfűtheted, tehát a névlegesnél nagyobb feszültségről is járathatod. Akkor már nem izzani, hanem kicsit világítani is fognak. Viszont a fűtésnek nem kell egyen feszültség mint a Led diódáknak, tehát annak fűtését nem kell egyenirányítani. üdv! proli007
Hello!
NEM! mint íva vagyon, a maximális áram, 10A. De ez is váltóáram, nem egyen. Az egyenáram számára más érintkező anyagot alkalmaznak. Tehát akkor jársz el helyesen, ha ezt átrelézed egy "gépkocsi relével", ami tudja a 30-35A terhelést. Az NO (Opened) azt jelenti, hogy normál helyzetben nyitott a kontaktus. Az NC (Closed) az ellenkezője, normál helyzetben zár. Tehát a megjelölt hőfok felett az NO zár, míg az NC kontaktusú bont. üdv! proli007
Hello.VAgy egy ilyen modulom:Bővebben: Link
Hányas lábra és mekkora feszt kell adni hogy a lézer rész működésbe jöjjön.HA jól néztem 2V kell neki.
MaTe193 -
Okés, így már értem miért kell kettő, és ezek a bizonyos LED-ek előkészítve érkeznek hozzám ( a félvakságom okán, így is elég küzdelem lesz összerakni az egészet : D ), tehát úgy néz ki a dolog, hogy van a LED, egy foglalatban ami minden előkészítésen túl van, közvetlenül csatlakoztatható a 12V-os tápra. (konkrétan ezekről a delikvensekről van szó Oyo LED-5 Oyo LED-2 ) . o.O' :zavart2: Kedves Proli007, Hálásan köszönöm a részletes magyarázatot, már majdnem a kétharmadát értem is : P Kb. annyi csapódott le, hogy mindenképpen két darab kell, az egyenlő feszültség megoszlás miatt, azonos típus a legjobb, de mindenképpen azonos sorozatba tartozó darabok kellenének... Ja és sorba lehet őket kötni ha azonos fűtőáramúak. . Van az a fura érzésem, hogy elkerülte a figyelmed, hogy semmiféle gyakorlatom nincs ezen a téren A teljesen laikus, hozzá-nem-értésem okán itt vannak a dolgok amiket nem értettem. -Mi az a fűtőfeszültség? -Trafófeszültség? akkor most hiányzik valami a bevásárlólistámról? . valamint a következő mondat teljesen kínai : P "Viszont a fűtésnek nem kell egyen feszültség mint a Led diódáknak, tehát annak fűtését nem kell egyenirányítani." . Összesítve, ha nem sikerül valahogy masszívan egyszerűsíteni a dolgot, akkor már csak a költségvetés túllépése miatt is kénytelen leszek valahogy a döglött elektroncső LED-es megvilágítását eszközölni, egy (két : D ) ténylegesen működő darab beépítése helyett.
Sziasztok.
A suliban feladatul kaptuk a dioda nyitoiranyu V-A jelleggörbéjének a lemérését. A kapcsolás egyszerű, ellenállás + dioda. A tápfeszt 10V ig változtattuk. A graf. megtervezésénél tartok, csak most nemtudom, hogy a tápfeszültség függvényében az áramot, vagy a diódán eső feszültség függvényében kell. A munkapontot is megkell jelölni, no ez nem egészen világos. Egyik határ eset mikor az Umax , vagyis 10V. A másik meg amikor rövidre van zárva. De mi? csak a dióda, vagy az ellenállás is? Köszönöm. Kicsit összekeveredtem, pedig alapdolgok.
Hello!
- Az elektron csövekben van egy fűtőszál. Ez teljesen olyan mint egy izzó, amit a szobád világításához használsz. Az 230V-ról működik, ez meg 6,3V-ról (persze típustól függően) Ez a fűtőfeszültség. A cső fűtőszála persze csak kb. 800..880°C körül melegszik fel, tehát nem igazán világít mint a lámpa, hanem csak izzik. Ha a fűtőszálat kicsit nagyobb feszültségre kapcsoljuk, akkor kicsit jobban világít, hiszen melegebb lesz. - Egy izzó vagy egy cső egyenáramról ugyan úgy világít, mint váltóáramról. A transzformátor váltakozóáramot szolgáltat. Ezért elég a csövet közvetlen a transzformátorra rákötni, nem szükséges a feszültséget egyenirányítani. A Led viszont csak egyenáramról működik, ezért annak táplálásához a transzformátor és a Led-ek közé egyenirányítót kell kapcsolni. - A transzformátornak van primer és szekunder tekercse, és ezzel primer és szekunder feszültsége. A primeroldal illeszkedik a hálózat 230V váltófeszültségéhez, a szekundert pedig úgy kell megválasztani, hogy illeszkedjen a csövek soros, vagy párhuzamos fűtőfeszültségéhez. (ahogyan majd a fűtéseket bekötöd) - A Led diódáknál egyszerűbb a helyzet, azok majd alkalmazkodnak a csövek fűtőfeszültségéhez. Úgy hogy annyit kötsz sorba, hogy közel a trafó egyenirányított (és esetleg szűrt) feszültséget adja ki a diódák nyitó feszültsége. (Ennek értéke általában a színétől függ, egy átlagos fehér Led, kb. 3.2V feszültség igényű, és 20mA folyhat át rajta. De az áramot állítjuk be, és az létre hozza a feszültséget. A feszültségek összege, csak a soros előtét ellenállás számításához szükséges.) Tehát ha pld. a transzformátorod 230V/24V-os, akkor az elektroncsövek fűtőfeszültségének összege, meg kell hogy közelítse a 24V-ot. Ha 24V-ot egyenirányítod és szűröd, akkor kb. 32V lesz az egyenfeszültség. Ez 10db. sorba kötött diódát feltételezne az említett fehér Led-ből. De mivel az előtét ellenállásnak is kell feszültség, ennyit nem köthetünk sorba. Tehát ha sorba kötünk 8db-ot, akkor annak nyitófeszültség összege 8*3.2V=25,6V. Ekkor az előtét ellenállásra 32V-25,6V=6,4V jut. Ha 20mA Led-áramot állítunk be, akkor az ellenállás értéke R=U/I=6,4V/20mA=320ohm. A szabványos értékeknél van 330ohm, tehát az megfelelő. Egy ilyen oszlop ezek szerint 8 Led-ből és egy 330ohm-os ellenállásból áll. Így már ráköthető, a 32V-ra. Természetesen több ilyen oszlop is köthető az egyenirányított feszültségre. - A trafó szükséges teljesítményét, az összteljesítmény fogja meghatározni. Az elektroncsőnél pld. 300mA-es fűtés mellett 24V*0,3A=7,2W, mondjuk 10db 8-as Leed-sor táplálása esetén az áram 10*20mA=200mA. A teljesítmény igény pedig 32V*0,2A=6,4W. Az összes teljesítmény igény így 7,2W+6,4W=13,6W. Így pld. egy 1x24V 16VA 230V transzformátor a célnak megfelelő. Remélem ez alapján már Te is ki tudod számolni a szükséges eszközöket.. üdv! proli007
Hello!
- A grafikonnál, a dióda nyitófeszültségét kell ábrázolni a dióda áramának függvényében. Az ellenállásnak, csak áramkorlátozó (védelmi) szerepe van, hogy ne tedd tönkre. A tápfeszültség változtatásával, pedig a dióda áramát változtatod. De az adatokat oda-vissza fel lehet venni, mert ugyan azt a görbét kapod. - A munkapont nem lehet más, mint a dióda névleges áramánál mért nyitófeszültség pontja. - Hogy mit kell rövidre zárni, azt nem tudom, szerintem semmit. Valaminek a belsőellenállását lehet így megmérni, hogy megméred a nyitott (terheletlen) kapocsfeszültséget, majd a rövidre zárt pontoknál a zárlati áramot. A kettő hányadosa a belső ellenállást adja. Természetesen hálózatot aksit nem zárunk rövidre, ott egy adott terhelőáram változáshoz tartozó feszültség változás hányadosát vesszük. Ugyan így a dióda dinamikus belsőellenállása (görbe meredeksége) is meghatározható, ha a nyitóirányú karakterisztikán megnézzük, hogy egy adott feszültség változáshoz, mekkora áram változás tartozik. dU/dI Természetesen mivel a karakterisztika nem egyenes, ez pontról pontra változni fog. üdv! proli007
Üdv!
Van egy számítógép tápegységem, ami éles(gondolom magasabb frekvenciájú, de még hallható) hangon zúg. Ahogy kikapcsolom az elosztót és megy ki az áram egy 3-5 mp alatt elnémul. Mit kéne benne kicserélni? Én kondenzátorra tippelek, más ötlet?
A tipped nem rossz. De terhelve is ciripel? A kapcsitápok terhelés nélkül szaggatott üzemmódba kerülnek, azért, mert csak így tudják névleges értéken tartani a kimenőfeszültségüket.
Üdvözlet!
Az lenne a kérdésem, hogy a disco-s stroboszkópokban lévő megszakító-t hogy tudok építeni, vagy miből tudom kiszedni? Olyat amivel állítani is tudom a villogás gyorsaságát. Előre is köszi! Viktor
A strobikban legalábbis az enyémben potival lehet állítani avillogás gyorsaságát.
VAgy komplett kapcsolás kell?
Sziasztok!
Vettem 8mm-es kék ledet, 12 V hoz ellenállással. Hogyan kössem be?? Itt van előttem az akksi, forrasztó...
Hát sorba vagy párhuzamba.HA van elég ellenállás akkor párhuzamba.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |