Fórum témák
» Több friss téma |
"A tápot úgy képzelem hogy a kimenőfeszt beállitanám 14.6V-ra és elvileg ennél nem is lehetne több bármi is történik.Vagyis ha az akksi eléri ezt akkor addig tartaná amig ki nem kapcsolnám."
De az előbb azt írtad, hogy áramgenerátorosan lesz töltve, amíg el nem éri a névleges feszt. Utánna kikapcsol. Ha nem kapcsol ki, akkor jó, de át kell mennie feszültséggenerátoros üzembe, vagyis egyszerűen csak tartja a kimeneti feszt. Tehát, kell egy belső, áramszabályozó, ami biztosítja ezt a 8...10 a-t állandó értéken, ( ha úgy tetszik nevezhetjük áramkorlátnak is ) meg kell egy ezt felülbíráló feszültségszabályozó, ami állandó 14 V körül tartja az akkufeszt. Te tényleg hiszel ebben a deszulfátorban? Vannak olyan helyek, ahol egy akkumulátorcella a 2V-jával mondjuk 2000Ah-t tud. És ebből van mondjuk 110 cella. Egy kisebb vagyon és jó nagy. Gondolod, ha ez a deszulfátor működne, akkor az ilyen komolyabb akksigyártóknak nem lenne ilyen beremndezése? Hiszen ahova mondjuk 10 milláért vesznek akkutelepet, ott biztosan vennének egy ilyet is...
Csakhogy ne irkáljak zöldeket összeszedtem mire is gondolok.
Az alap kapcsolásnak Cimopata gerjesztésnek tervezett tápjábol indulnék ki.Bővebben: Link UC3844-el aminek max 50% a kitöltése.Meg persze teljesen átfaragva a kapcsolás de működését tekintve szinte ugyan ez.Vagyis az akksi töltőáramát a primmer oldalon a 3-as lábra kötött áramjellel állitanám be.Miután az akksi elérte a kb 14V-ot,akkor lépne be az opto ami az 1-es 2-es lábon van.(Vfb,COMP) Ami szépen visszaveszi a kitöltést ugy hogy 14.6V fölött 0% legyen. Igy elsőre úgy gondolom hogy megoldható a feladat egyszerűen és viszonylag kis méretben.Minden akksi kapna egy ilyen kis tápot.Az egyenirányitás és pufferelést meg lehetne oldani külön egyszerre ami szintén a méretet csökkentené.Kezdésnek van egy UC3843-as kapcsolásom amiben a Vfb lábon egy poti van.Megpróbálok méretezni hozzá egy trafót,elinditani hállózati feszröl és megnézni hogy feltudok e tölteni vele egy akksit.Aztán kitalállni a végleges kapcsolást és megszorozni 8-al. Deszulfátor.Én abban hiszek hogy egy akkumulátor kapacitásának nagyrészét elvesztheti a cellákra lerakódott szufátrétegtöl és biztos van rá módszer hogy ezt megakadájozzuk vagy a már károsodott akksit valamilyen szinten ismét hadrafoghatóra tegyük. Fogyasztói társadalomban élünk.Nincs olyan gyártó aki tudatosan olyan terméket készit aminek az élettartalma kellően hosszú.
Szia!
De igen VAN!!! ugyanis az akksikat is újra gyártják a már elhasználtakból, tehát érdek, hogy 2-3 évente vedd meg újra.
Meg az is az érdekük lenne, hogy a 10 millás akksitelep mellé el tudjanak adni egy 2 millás deszulfátort. Mégsem teszik, pedig tudják, hogy a 10 millás akksitelepnek az élettartama mondjuk 10...15 év! Azért vannak helyek a piacon, amik nem a "fogyasztói társadalmat" fémjelzik.
2..3 évnél sokkal többet bírnak az akksik. ( Feltéve, ha arra használod őket, amire gyártották. )
Sziasztok!
Kicsit félve kérdezek, mert az előbb is lehurrogtak, de sajnos magamtól még mindig nem született jó megoldás. Nos a problémám. Van egy DC motorom, 10A-ről és 12V-ról megy. A problémám pedig az, hogy ezt szeretném PIC-cel vezérelni. Odáig megvan a dolog, hogy a PIC-et optocsatolóval leválasztom, így az védve van. Viszont. Én úgy képzeltem el, hogy az opto után lesz egy ULN2003 és az kapcsolgatja majd a motorom, de az ULN2003 az csak 0.5A-t bír, nekem meg van 10A áramom, így ez annyira nem megoldás. A problémához hozzátartozik, hogy valami gyorsan kapcsoló megoldás ( ms törtrésze alatt is akár ) kéne, amit a tranzisztorok vittek volna, de relével tudtommal nem megoldható. Nos ez lenne fentebb a fő problémám, ha már akár erre is van megoldás, annak is nagyon örülnék, de a tökéletes az volna, hogy ha lenne valami ötlet arra is, hogy hogyan lehetne a motort két irányba vezérelni. Tehát ha a PIC 1. lába ad le áramot, akkor kapcsol az opto, az opto meg kapcsol valamit ami balra forgatja a motort, ha a PIC 2. lába ad le áramot, akkor kapcsol az opto és az utána lévő valami jobbra forgatja a motort. A két láb egyszerre soha nem fog kapcsolni. Nagyon hálás lennék bármilyen segítségért, vagy akár irányért, hogy merrefelé keresgéljek. A "hőő hülyevagy minekilyet" és a "nézzé utána" típusú hozzászólásokat privátba kérném. Előre is nagyon szépen köszönöm a segítséget!
Nézd át a H hidas kapcsolásokat . Talán azzal megoldható, ott félvezetők vannak az irány váltáshoz. Azok azért gyorsabbak mint egy relé.
Gondolkozz H-hídban: H-bridge. Ezzel a forgásirányváltást is megoldhatod.
Szia.
A hozzászólásodbol azt vettem ki hogy nincs szükséged fordulatszám szabájzásra csak irányválltásra.Azt azért megirhatnád hogy miféle terhelést kap,mennyire szakaszos vagy folyamatos a működése és egyáltalán mi akar ez lenni.A 12V 10A-er az adatlapján van vagy mérted?Mert ez iduláskor akár a többszöröse is lehet. Van a 35-ik oldalon egy pár gondolat egy hasonló dologról.Érdemes elolvasni mert átláthatóbb lessz az a probléma amit meg kell oldanod.Katt fel is tett egy megvalósitási ötletet HÍD.PDF cimen.
Húha, akkor nem fogalmaztam egészen tisztán, azt hiszem
PWM szabályzással szeretném hajtani. Amúgy nem mért adatok, hanem a táp max 10A-t tud elvileg ebből mondtam.
Van egy nagyon komoly 48V 660A elméletileg DC motor vezérlőm.
maga a vezérlő 5-10Kg a súlya. Mibe vagy hol használnak 32Kw vezérlőket?
Minden valószínűséggel olyan helyeken ahol 48V-os akkumlátoros táplálás van.
Pl elektromos autó
igen autó,targonca,daru,emelő,robogó,stb...
addig kibírtam deríteni hogy az új hybrid autókba is ez a vezérlő van. Új ára 3500 EUR csakhát kinek fogom én ezt elpaszolni,mert felhasználni tutira nem fogom,nekem meg nem kell
Szia Katt.
Már megint nem azzal foglalkozom amivel kellene de mindig találok izgalmas dolgokat. A multkor az Ekocsis fórumban esett egy pár gondolat a háromfázisú aszinkron motorokrol.Emlitettem hogy DC 24V 1Kw körüli motort vadászok de azóta sem találltam.Viszont aszinkron motor dögivel volna csak át kellene tekercseltetni. Kicsit utánnanéztem hogyan is működik egy ilyen motor és mi kell a fordulatszám szabájzáshoz.Azóta azon agyalok hogyan lehetne egy ilyet mikrokontrollermentesen megcsinálni és lehet hogy nem is volna olyan bonyolult.Igy elsőre alkatrésztemetőnek tünik márcsak azért is mert mindenböl háromszor több kell. Ötletre és véleményre volna szükségem.Egyáltalán jó felé haladok e.Nagyvonalakban egy 555 megcsinálná az alapjelet amiböl 3db 74164 és egy rakat ellenállássor 3 fázisú 120 fokban eltolt "kockás" szinuszjelet csinál amit egy RC-vel kisimitok majd 3 nagyimpedanciás OPA és mehetne a jel 3 db TL494-be aminek a kimeneti tranyóit ellenütembe kapcsolva,optokapukon kersztül mehet a hidba a 3 fázisú PWM jel.Azt a bizonyos U/f arányt kisfrekin a 494-ek DT lábaival vagy a másik komparátorrokkal lehetne csökkenteni és az áramkorlátot is hasonlóképp kezelni. Nagyvonalakban igy képzelem el.Eddig amit sikerült összehozni az a 3 fázisú kisimitott jel+nagyábol a 494-ek. Ha nem teljesen elvetendő az ötlet akkor feltenném a rajzot további finomitásokra. Egyáltalán át lehet tekerni egy aszinkron motort mondjuk 24V-osra?Úgy értem hogy a forgórésznek mindegy hogy mennyi az állórász feszültsége?
Hm... nem szedted szét egy régebbi szünetmentesemet? Azokban így volt megoldva a szinuszos alapjel. C164-gyel. Volt egy PLL ic, aminek a négyszögkimenete hajtott egy flip-flopokból álló osztót, ami előállította a 3 fázisú négyszögjelet. Ezekre a négyszögekre szinkronizált rá szintén egy PLL, méghozzá fázisonlként, ha jól emlékszem, a négyszögkimenete 800Hz-et adott, ez ráment a C164-re, ez előállította a lépcsős szinuszjelet. Ezután volt egy másodrendű bessel szűrő, ami nagyon szépen kisimította a lépcsőket, így a szinusz torzítása kisebb volt mint 0,2 %. Így állt elő a 3 f-ú szinusz alapjel, ez volt az alapjele az invertereknek, amik tulajdonképpen egy-egy nagy teljesítményű D-osztályú erősítők. Ezzel már elő is állt a 3 f-ú inverter. Az első PLL-re azért volt szükség, mert egy ilyen invertert hozzá is kell tudni szinkronizálni a hálózathoz. Egyébként, ez már nem a hobbi szint, ez tényleg egy alkatrésztemető, de egy ilyen inverter a maga 100 kVA teljesítményével 7 számjegyű összegbe került. És nem egyessel kezdődött... Két darab europa kártyán volt ez az egész alapjelképzés, de kisebre is meg lehet csinálni, de akkoriban még a rack rendszer volt a divat, tehát, "kártyáztunk".
Végül is meg lehet csinálni, talán úgy is, hogy a 164-esből 120 fokban eltolva, szinuszos súlyozású ellenállásokkal lehet előállítani a 3 f-ú lépcsős szinuszt. Ezt jól át kell gondolni, ha egy 164-es nem elég, akkor lehet valahogy kaszkádolni is őket. ( gondolom én... ) Eddig még nem olyan bonyolult, de nem lenne baj, ha viszonylag sok lépcsőből állna a szinusz, mert ezt meg kell szűrni és túl nagy időállandót nem lehet betenni, mert ugye a motor fordulatszám szabályozásnak azért gyorsnak kell lennie. De, arra is lehet gondolni, hogy nem kell feltétlenül megsimogatni a lépcsős jelet, mert ha elég kicsik a lépcsők, akkor ugyanezt csinálja meg az inverter ( inverterek ) a kimenetükön, a motort nem nagyon fogja zavarni, hogy nem igazi szinuszt kap. A 164-est meg egy négyszöggenerátor vezérli, ennek a frekvenciáját állítod a gázpedállal. Valahogy a PWM jel kitöltését is meg kell csinálni, hogy az U/F viszony konstans legyen. ( beteszel egy kettőspotit: az egyik a frekit, a másik a feszültséget állítja... azért valami sokkal pontosabb dolgot kell kitalálni, mondjuk a négyszöggenerátor legyen VCO, akkor egy poti is elég és a poti nemcsak a VCO-t szabályozza, hanem a feszültsége állítja a lépcsős szinusz amplitudóját is. Ekkor nem kell bele analóg szorzó. Szóval, ezen azért lehet gondolkodni. ) De lehet azt is csinálni, amit írsz, hogy a TL494-et használni, az állítaná elő a PWM jelet. Ennek a kimenete hajtana meg 3 db félhidat, amik végül is csak a teljesítményt növelnék meg a kellő szintre. Ha 24 V, akkor még nem is olyan veszélyes a dolog, viszonylag egyszerűen meg lehet csinálni, persze az 1 kW-nál valószínű jóval nagyobb kell. De a 100 V-os N és P csatornás FET-ekkel egész jót lehet csinálni. Vagy van erre a célra egy rakás motormeghajtó ic. Pl: HEF4752 a Philipstől. Van 3 f-ú hídmeghajtó ic is, IR2130. De kell bele áramkorlát, megint előjön az áramérzékelés problémája, szóval, én biztosan nem vágnék bele... nem egyszerű. Nem igazán értek az aszinkron motorhoz, de ha a forgórész tekercselés nincs kivezetve, akkor egyszerűen a feszültségek arányában kell kevesebb menet az állórészre. Természetesen annyira vastag legyen a drót, hogy még éppen beférjen a helyére. Végül is, így lesz ugyanannyi a motor fluxusa. ( olyan, mint egy trafó )
Nem én szedtem szét az invertered hanem gugliztam és találltam egy ilyen 3 fázisú digitális generátort amit áttanulmányoztam és kibővitettem több lépcsősre.Biztos hogy lehet egyszerübben töb lépcsőt is összerakni de nekem igy sikerült.Most egy szinuszhullám csúcstol csúcsig 18db lépcsőböl áll össze és ránézésre tökélletes (szerintem).
Máris mondtál egy jó ötletet.VCO.Nem bonyolultabb egy 555-ös kapcsolásnál és egyszerre megvolna az alapfreki és az U/f allitás.Azt nemtudod véletlenül hogy mihez mérten tartják konstans az U/f -et?Sajnos egy diagramot sem találltam hogyan is kellene elképzelni a frekvencia és U/f arányt.Vagy egy adott frekihez egy adott feszültség tartozik?Vagy egy komoly gyári ketyere sok adatbol számolja a feszültség értékét? Igazábol nem akarok egy új frekiválltót a piacra dobni és nem is kell minden csuda jóval felvértezni.Talán még a duplapotis U/f is megfelelne.50Hz fölé meg mondjuk nem is megyek (a V1.0-val ) és akkor nem is kell neki magasabb feszültség.Áramkorlát RC-vel szűrve és majd kiderülne hogy mennyire válik be.Végül is nem 5KW-ost motort akarok rákötni. Az IR2130-at már én is néztem de méregdrága.A V1.0-ban meglehetne próbálni a pasziv alkatrészekböl a felső oldali meghajtást vagy egyszerűen csak N-P fetek és kész. Igazábol egy rövidrezárt forgórésznél nemhiszem hogy túl sok válltoztatás kellene (lehetne) 12,24 vagy 230V-on. Holnap este felteszem amit eddig rajzogattam multisimben,szimulációs fájlal. Őszintén megmondva rosszabb fogattatásra számitottam.
Egy aszinkron motor tekercse szétköthető, ha 3x 230V a tekercselése akkor 1 fázison 2db 115V tekercs van benne,2880 fordulat esetén, ha 4 pólusú,(1440 ford) akkor meg 4db 57V-os tekercs fázisonként. Ezek párhuzamosíthatók, nem kell feltétlen áttekercselni.
Hát, ha 3 x 230 V-os a motor, akkor az U/F = 230/50. Ez mondjuk 20 Hz-en 92 V effektívet jelent. ( Valójában nem az effektív feszültség a lényeg, hanem a feszültség középértéke, vagyis a 92 V effektív értékű szinuszos feszültség félperiódus alatti görbe területe. De miután mindent effektívben adunk meg a váltakozóáramú körökben, így a motor, trafó feszültségét is. ) Azt még tudni kell, hogy 0 Hz-en, vagyis amikor indul, nem nulla feszültség kell, mert van a motornak ohmos ellenállása is, tehát néhány voltnak kell lennie, onnan fog indulni.
Nincs itt rosszabb fogadtatás, nekem tetszik a téma, bár én sosem állnék neki mert túl nagy falat. De te még nagyon lelkes vagy... :yes: Mit fog hajtani ez a motorka? Elektromos görkorcsolyát? Ha azt mondod, hogy rollert, akkor kikeresztelkedek...
Ehhez nem értek, de jó ötletnek tűnik, ha tényleg lehet találni ilyen motort. A négypólusú még jó lenne, ha a 100 V-os FET-ekre gondolok.
Lineáris F-U karakterisztikát és I*R kompenzációt kell alkalmazni. A motor állórészfluxusa legyen mindig állandó!, ehhez arányosan kell változtatni a frekvenciát és a feszültséget, de a soros ellenálláson az átfolyó áram feszültségesét hoz létre, ezt kell kikompenzálni (vagyis ennyivel többet kell ráengedni a kapcsokra).
Szóval az alapjel feszültségkomponenséhez hozzá kell adni egy I*R értéket (áramot úgy is kell mérni, az ellenállás meg csak a hőmérséklettől változik ~35%/100°C ha jól emlékszem (akár ez is be lehet venni)). A változó frekis szinuszt én is digitálisan akartam előállítani. De csak egy 90°-os szakaszt azt is 4 biten, ebből már elővarázsolható a 4*90fok. Azért hagytam abba mert ebből kellettvolna mindjárt három, a 120fokos eltolást a digitális számlálónál oldottam volna meg. Szóval hatalmas alkatrésztemető, és akkor még csak a fele van kész vezérlésnek. Meg kell tanuljak mikrokontollert programozni, úgy csak a teljesítményelektronika marad diszkrét, a többi a program. (Szélgenerátorhoz akarom az aszinkron motort használhatóvá tenni.)
Hát itt a rajz amivel görcsölök.Remélem kiindulási alapnak megfelel.A funkciógenerátor hejére menne az 555,vagy a VCO kapcsolás.A 74164-es rész szerintem megfelel,legfeljebb az ellenállások értékén kell variállni mégszebb szinusz érdekében.Az RC és a 741 már megoldásra vár mert nagyon frekifüggő a kimeneti szinusz alsó és felső feszültségértéke.10Hz-en 0.2V a szinusz legkevesebb értéke,50Hz-en pedig 1V.Ezt hiába kötöm a TL-be abbol semmi jó nem lessz.Azt hogyan lehetne megoldani hogy frekvenciafüggetlen legyen a szinusz?
A TL494-eket csak úgy berajzoltam.Jól gondolom hogy a kimenetet valahogy igy kellene kötni? Most egyenlőre kezdek belekavarodni... Még nincs meg pontosan hogy mire is akarom felhasználni.Egyszerűen csak kell nekem egy ilyen.Aztán majd lehet hogy egy bicigliben fog kikötni. Foxi63.: Nem rossz amit mondasz és van is benne valami.Még kicsit tanulmányoznom kell ezeknek a motoroknak a felépitését.Van is erre egy jó könyv.
3F híd meghajtására én kis transzformátoros jelátvitelt és diszkrét meghajtást tervezek. A meghajtók tápja vagy boostrap rendszerű vagy egykülön táp sok (3 v. 4db) szekunderrel.
(optos és diszkrét szinteltolást nálam nem lehet jól megcsinálni (0-600V os pontenciálválzotás van), ha sikerül átkötözni egy motort kisebb feszültségre, akkor a diszkrét szinteltolás még beválhat.) Az IR2130 amellett, hogy drága még nem is tud sokat, lassú is, és a meghajtóáram sem túl nagy.
A rajzokat légyszi egyáb formátumban is tedd fel (jpg/png...), mert így nem tudom megnézni.
Szia!
Meg tudod nézni a djvu formátumú dokumentumokat, ha letöltesz valamilyen djvu-nézőkét. Például ezt: WinDjView
Nem a djvu-val van bajom,hanem ms10-zel, azt nem tudom megnyitni.
Szia.
Tegnap a diszkrét kifejezéssel a bootstrap dologra gondoltam csak nem ugrott be a neve.De egyenlőre legyen meg a korrekt 3 fázisú PWM jelem minden kiegészitővel és utánna lehet gondolkodni a hidon.(de mostmár tudom ki tud abban segiteni ) Az IR2130 2000e Ft a HQ-ban.Hogy érted azt hogy lassú?Hát csak elbirna három 5KHz-es PWM-el. A rajzokat feltettem más formátumokban is.
Meg minden másban, ami aszinkron hajtás, elvégre ebben a félévben eddig csak ezt tanultam, és kb ugyanazt akarjuk megcsinálni .
Persze IR2130 elbírná az 5KHz-et, és ettől több nem is nagyon lenne indokolt az aszinkron hajtására. De akkor is túl dárga ahhoz képest, amit tud (kis feszültségen nagy fetek kellenek, azok meghajtásához az IR-t ki kell egészíteni diszkrét vágfokkal, de akkor szinte már csak az marad a feladata hogy szinteltoljon, ahhoz meg kicsit drága).
NI Multisim formátum. Letöltheted a program 30 napos próbaverzióját az NI honlapjáról.
Hali!
Mielőtt ebbe belefolynál,gondold el, hogy a kezdődő színusznál a pwm kitöltés kicsi. Ugyanakkor a másik fázisnál meg nagy. Hiába akar a másik fázis széles pwm jele átfolyni a tekercsen, amikor az első fázis le van zárva és .Nem jól működik! Ráadásul indításkor mégrosszabb a helyzet. A járható út a BLCD motorokhoz hasonlóan 2 tekercsre kell adni feszt, és a 3. lebeg.
Ez is megoldás (sixstep inverter, a vonali feszültsége 6 lépcsőn megy keresztül), de rosszul gondolod, ez roszabb a PWM nél (több a felharmónikus), kis frekvencián nem nagyon használható, névleges frekin még csakcsak elmegy.
PWM nél szinte mindig 3 fázison folyik az áram! |
Bejelentkezés
Hirdetés |