Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » PC 12V akkumulátorról hogyan?
Lapozás: OK   1 / 2
(#) nekim hozzászólása Ápr 6, 2011 /
 
Üdv.
Van egy polimer kristályos napelemem +12V (ha van fény már tölt) és van egy 12V-os autó akkum(45 Ah).
PC-t szeretnék erről üzemeltetni amit jelenleg egy 350W-os táp hajt meg.
A feszültségek amire ehhez szükségem lenne:
+12V 4szer; 3.3V 4szer; +5V 6szor; -12V; -5V; GND 7 szer
Az aksi folyamatosan elbír 400-450 Wattot.
Gondolkodtam szünetmentes tápegységen, de akkor kell az is ,meg inverter is, a veszteségekről nem is beszélve!
Tehát szeretném megoldani a 12V-os aksiról, nyáklapon kondikkal, ellenállásokkal, biztosítékkal és trafó NÉLKÜL!
Kapcsolási ötletek és rajzok kellenének.
Nagyon köszönöm, hogy benéztél! :yes:
(#) Gery78 válasza nekim hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Na ez is egy érdekes téma...
Ha analóg tápegységben gondolkodsz, az nem hiszem, hogy össze fog jönni, mert a negatív feszt nehéz lesz egy szimpla 12V-ból előállítani. A pozitív feszek még csak megoldhatók stabilizátorokkal, meg áteresztő tranyókkal, de szerintem neked egy olyan kapcsolóüzemű táp kéne, ami nem 230V-ról jár hanem 12VDC-ről. A PC-ben lévő táp úgy működik, hogy a hálózati feszt rögtön egyenirányítja. Ezt az elvet fel lehetne használni arra, hogy egy olyan kapcsolóüzemű tápot készítsünk, aminek az elején már nincs egyenirányító. Nincs rá szükség az autó akku miatt, meg azon is esne fesz, az is veszteség. Aztán a DC-ből váltófeszt csinálni, és onnan már akármekkora fesz előállítható, amekkorára szükséged van. Tehát az elv ugyanaz mint egy PC táp esetén, csak 12V-ról kell járnia.
(#) mugab válasza nekim hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Szerintem VAGY inverter VAGY szünetmentes.
(#) sirály12 válasza nekim hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Hát ez nem lesz egyszerű.
Nekem már idestova 1,5-2 éve készülget egy atx-es táp, ami autóba lesz majd. (idő miatt) Mit mondjak nem egyszerű. Főleg akkor nehéz, ha nagy teljesítményű gépet akarsz használni róla. Egy atom procis gépnek elég egy 50W-os táp, de egy rendes masinának, kell az amper rendesen.

Tehát kapcsolóüzemben kell gondolkodnod. Ez nem egy hétvégi összedobom feladat.

Ha rám hallgatsz, akkor veszel tápot, vagy inverterrel használod.

Nekem van az autómban carpc, de a mostani tápját és is vettem, amíg a saját nem lesz készen.
(#) DanyyX válasza nekim hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Na ez az a téma aminek nem érdemes házilag nekiállni. Invertert vagy UPS-t kell használni. Azt amire te gondolsz, hogy az akksi 12V-os, a kisebb feszeket meg majd ellenállásosztóval vagy áteresztőstabbal trafó nélkül előállítod, felejtsd el. Gondolj már bele hogy annak milyen hatásfoka lenne, ha egyáltalán működne.

Vagy 12/230V-os invertert használsz, vagy egy UPS-t aminek az akkupackja helyett bekötöd az autóakksit. Egyetlen feladatod, hogy a napelemre ne dolgozzon rá az ups töltőelektronikája, valamint hogy amikor a napelem tölt, az ups ne töltsön. Ezt meg lehet oldani az igényektől függően a nagyon egyszerűtől a processzoros áramkörökig sok módszerrel.

Amit tisztázni kéne:
- A PC-t csak és kizárólag napelemmel akarod táplálni, vagy lesz hálózati alátámasztás?
- Mekkora a PC által ténylegesen felvett teljesítmény (lemérve műszerrel, az nem irányadó hogy hány wattos tápja van...)
- Mekkora a napelem teljesítménye és hatásfoka (tud-e annyi energiát visszatölteni az akksiba amennyit a PC elhasznál és ez szükséges-e?)

Ha a napelemed tudja azt a teljesítményt szolgáltatni amire szükség van (azt elöljáróban mondom, hogy a polymer cuccból úgy 2...5m2 fog kelleni) akkor lehet továbbgondolni a dolgot.
(#) Atis57 válasza nekim hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Szia!
szerintem háromféle megoldás létezik erre;
A/ Veszel egy 12V-s UPS -APC-t s erről 230V-s átalakitással megy...
B/Veszel 9kFt környékén kész PC tápot ami 12V-s bemenetű ...
C/veszel 10-12DB Akkut és sorba kötöd őket -erről elmegy a PC-d ---ha kimerül az akkupakk párhuzamos üzemben feltöltöd őket
(#) szucsip válasza nekim hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Üdv!

Ez tényleg nem fog menni hagyományos disszipatív táppal. Még kapcsolóüzemmel sem könnyű. Viszont érdemes lenne elgondolkodni, hogy nem járnál-e jobban egy használt laptop megvásárlásával. Mert akkor 1db akkumulátor elég lenne, maximum egy boost konverter kéne hozzá.
(#) nekim hozzászólása Ápr 6, 2011 /
 
Köszi mindenkinek.
Hát lehet inkább leteszek róla.
Amúgy napi 2-3 órát megy a PC este felé, szóval a nap többi részében a napelem töltené az aksit. A napelemnek van egy vezérlő egysége amibe csatlakozik, onnan megy két kábel az aksihoz, a vez. egységből, folyamatosan lehet 12V, 6V, 3V-ot használni. Csak 40Ah körüli aksit tud tölteni, így az aksik bővítésére, nincs lehetőség. Mivel drága cuccokról van szó, tönkretenni sem szeretném.

Amúgy egy kocsi aksi indításnál kb 2000W-ot ad le, és a dízel autókra igaz valamelyest, hogy a generátor és nem az aksi táplálja!!
(#) laszlo987 hozzászólása Ápr 6, 2011 /
 
Van olyan szerkezet, ami Dc 12 voltról csinál szabványos ATX tápot. kis panel, csak annyi, hogy kis teljesítményű, izom gépet nem tusz működtetni róla. ilyenek vannak az aztókban lévő média centerekben amin OP van. Vagy házi minim média centerekben amin win vagy egyéb OP van. Oda is csak 12V os nagy telj. dugasztáp kell.
(#) bbalazs_ válasza nekim hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Csak tamogatni tudom az otletet. Ez utolso hozzaszolas mutatja, hogy nem vagy a temaban jartas, igy aztan tenyleg csak kart csinalnal, ha magad vagsz bele.
(#) gaboca323f hozzászólása Ápr 6, 2011 /
 
Üdv

Itt érdemes szétnézni, nem olcsók, de tuti működnek.
Nekem amugy volt PC a kocsiban, én simán egy 150wattos szivargyújtós inverterrel működtettem egy atx tápot. 4-5 amperrel megúsztam az inverter bemenetén mérve.
Bővebben: Link
Ez a legelső verzió képe, később átkerült a vinyó vezérműszíj darabra. Még a mélyláda mellett is elviselte az életet. A képernyőt egy hordozható dvd-ből bontottam, s-video kimeneten volt hajtva, nem volt tól szép a képe, de a célnak megfelelt. Egy trackball volt a fő kezelőszerv, meg egy kisméretű billentyűzet is szükség esetén.
(#) nekim válasza bbalazs_ hozzászólására (») Ápr 6, 2011 1 /
 
*** Kimoderálva !

gaboca323f, neked köszönöm a linket!
(#) laszlo987 válasza gaboca323f hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Jó a link, nem volt időm keresgetni, köszi. Ezekre gondoltam.
(#) gaboca323f válasza laszlo987 hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Nincsmit, amugy szerintem meg lehetne gondolni azt amit írtam, nekem az egész ketyere max 5 amperrel elvolt a szivargyújtó csatjakozóból. Igaz nekem csak talán 250vagy 300-as táp volt.
Ha utánaszámolok, amikro megy egy autón pl az összes helyzetjelző, kb az fogyaszt ennyit. Szóval az a 2-3 órányi használat nem meríteni annyira le az akkut. Amit írtál a napelemről meg, hogy max 40ah akkut tud tölteni, az relatív mert tud az akár nagyobbat is, ha nincs annyira lemerítve, hogy a töltés áramfelvétele meghaladná a napelem teljesítményét.
Én elgondolkoznék (persze pontos számok, teljesítmények tudatában) olyan rendszeren ami esetleg 2-3 normál akkut vezérelne, mind töltés mint felhasználás tekintetében.
Pl ha az 1-es akku fel van töltve, átkapcsol a rendszer a 2-re és azt tölti. stb egy relés átválltás idejét egy 1F autóhifi kondi áthidalhatja és így nem szakad meg a táp.
(#) laszlo987 válasza gaboca323f hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Ha párhuzamosan kapcsolt aksikat akarsz le-vissza kapcsolagatni, mi lenne ha az akku pozitiv sarujára raksz sorba egy diódát, minde, akkuhoz, igy mindig lesz tápellátás. A dióda előtti rész meg pacsolgathatod, igy nem tudja egy lemerült aksi megterhelni a rendszert visszafelé, tehát nem lesz fogyasztó.
(#) gaboca323f válasza laszlo987 hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Jó gondolat, érdemes megfontolni.
Jó lenne mindenesetre tudni, milyen tényleges terheléssel és töltési árammal kell kalkulálni, mert addig csak vaktában lövöldözünk. Én kipróbálnám a sima szivargyúltó inverteres megoldást, meg kéne mérni mennyi áramot vesz fel az ajzatból teljes terhelésen. (Nyilván valami kompromisszumos monitorral, ne egy 24" full HD-t)
(#) lutyii válasza laszlo987 hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Esetleg még egy. Bővebben: Link (legalsó)
(#) ludus hozzászólása Ápr 6, 2011 /
 
Csak az a baj hogy a monitorhoz így is kell egy külön inverter... Nem nagyon van vele kisegítve a kolléga!
(#) hbal hozzászólása Ápr 6, 2011 /
 
Valami ilyesmit kell keresni, csak olcsóbban

Bővebben: DC-DC converter
(#) proba válasza laszlo987 hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Ha már kapcsolgatás van,akkor szerintem a fogyasztót is érdemes kapcsolgatni,mert csak így tudod a terhelést megfelelően elosztani.Az akkukat egyenletesen kihasználni.
(#) Ricsi89 válasza nekim hozzászólására (») Ápr 6, 2011 /
 
Idézet:
„Amúgy egy kocsi aksi indításnál kb 2000W-ot ad le, és a dízel autókra igaz valamelyest, hogy a generátor és nem az aksi táplálja!!”

Igen azt kb 5 másodpercig adja le. Utána az aksit ki is vehetnéd az autóból, mert a generátor látja el árammal a fogyasztókat és mellette tölti az aksit is. A mondatod másik fele meg hülyeség, mert ha az aksi táplálná a fogyasztókat és nem a generátor, akkor az aksi előbb utóbb lemerülne. Akkor meg minek a generátor?
Visszatérve a dologra. Először is tisztázni kellene, hogy mire is szeretnéd használni a PC-t. Ha nem kell nagy teljesítmény, akkor érdemesebb lenne beruházni egy laptopra. Nem egy új gépre gondolok, hanem egy 20-30 ezres darabra, ami általános használatra tökéletes és egy asztali gép töredékét fogyasztja. Ugyanis asztali gépnél gondolni kell a monitor áramellátására is. Egy laptop fogyasztása maximum 60-70W. Ezt egy 40Ah-s aksi bőven el tudja látni több órán keresztül.
A töltésvezérlő meg tudna nagyobb aksit is tölteni, csak mivel megvan a maximális árama, ezért ezt írják maxnak, de nagyobb aksival is elboldogul, csak több ideig fogja tölteni.

*** Kimoderálva .
(#) nekim hozzászólása Ápr 7, 2011 /
 
A generátor tölti az aksit, és minden az aksiról, kap áramot, de egy diesel auto, nem áll le, ha kiveszed, az aksit, mivel nem szikra robbantja, be a hengerben.
Hagyjuk, ezt, nem erről van szó.

***. Kimoderálva .

Eddig ez tünik a legjobbnak. De akkor a molex csatit hogy oldjam, meg? Ma veszek, műszert és lemérem a fogyasztást wattban.
(#) gaboca323f válasza nekim hozzászólására (») Ápr 7, 2011 /
 
Üdv!

Az, hogy a diesel nem áll le, az így ebben a formában nem igaz. A benzines sem áll le. Az egy dolog, hogy "minden az aksiról, kap áramot", de a generátor vezetéke álltalában az akksisarura megy, onnan meg rögtön a biztosítéktáblához. Ha leveszed az akksisarut, nem történik semmi, amíg fel nem kapcsolsz egy olyan fogyasztót, pl refit, ami akkorát fog a generátoron, hogy egyszerűen lefullad az autó. Vagy nem kapcsolsz fel semmit és mész vele, vagy nyomod a gázt. Nekem az előző kocsiban egy 70amperes bosch generátor volt beépítve. Önmagában elvitte az egész rendszert akku nélkül is. Ha betoltam ment. Az akku csak az indítózáshoz kellett és az álló motornál a fogyasztók kiszolgálásához. Ez minden autónál így van időtlen idők óta.
Mégegy kiegészítés, a dieselben valóban nem szikra gyújtja be a üzemanyagot, viszont a rendszerben vanak mágnesszelepek. Még a legbutább mechanikus adagolósban is, és akkor nem is említem a modern piezo elektromos injektorokat, vagy a VW PD elemeinek vezérlőit. Azoknak pedig áram kell.

Na térjünk vissza az eredeti témához. Mérj meg mindent amit tudsz, mekkora teljesítményre szeretnél ilyen rendszert, és akkor lehet számokkal kalkulálni, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon.
(#) zolee1209 válasza nekim hozzászólására (») Ápr 7, 2011 /
 
Az én gépem fogyasztása alapjáraton ~160W...
Konfig:
17"-os LG CRT monitor, ez kajál be ~50-55W-ot, plusz az erősítőm alapjáratban 10W...
A maradék teljesítményt pedig az alábbiak eszik meg, minden alapjáraton megy, nincs húzva. 2.4GHz Intel cerka proci, 512MB RAM, egy 3.5" és egy 2.5" os vinyó, 128MB-os videokártya. Mindehhez egy 350W-os ATX táp van beállítva.

Van egy régebbi Acer aspire 1360-as laptopom is. terheléstől és op. rendszertől függően 30-60W között fogyaszt. A konfigot nem tudom megmondani, de nem egy erőmű. Emögött egy 90W-os táp van...
(#) abcdabcd válasza nekim hozzászólására (») Ápr 7, 2011 /
 
Vegyél egy olyan tápot, ami dc bemenetű, és ahogy valaki más is írta ehhez kell egy feszültségnövelő (boost) áramkör, ami az akku kezdetben 14V os később lassan csökkenő feszültségéből mondjuk stabil 19V-ot állít elő, ami ennek a pc tápnak a bemenetére kerül!
Az ilyen tápok azok amik laptoptöltőről működnek... (éppen úgy mint egy laptop)

Illetve már kitalálták amit te szeretnél a PicoPSU táp készítői és PicoUPS néven elvileg árulják is! Ha rákeresel valószínű megtalálod!

Az általam fent említett tipusú tápok meg kaphatók többféle teljesítményben és gondolom minőségben egész sok helyen láttam már ilyeneket!
(#) nekim hozzászólása Ápr 7, 2011 /
 
Hát még nem sikerült, műszert szerezni. Az tuti, hogy nem kis fogyasztást fogok mérni, még alapjáraton sem.
4 magos proci, és geforce GTS450 videokari, ezek sajna fogyasztanak ám.
Viszont szerintem az ötlet, energia takarékosságból még úgyis megérné, ha hálózatról tölti az ember, mert nem kell egyenírányítani, nem kell darabolni...
A hagyományos PC tápok hatásfoka elég gyenge lehet, abból kiindúlva, hogy külön hűtés kell neki, ami elég sok kárba veszett energiára utal.
Ez például 12V DC-ről 96%-os hatásfokkal dolgozik, ami azért már nagyon jónak mondható
Bővebben: Link
(#) Ricsi89 válasza nekim hozzászólására (») Ápr 7, 2011 /
 
H a ilyen erős gépet akarsz egy ilyen aksiról működtetni és ki is akarod használni a képességét, akkor el is felejtheted az egészet. Ha 300W-al számolunk 12V-on, akkor ez 25A áramfelvétel. Egy 45Ah-s aksi bő 1,5 órát bírna. De ez nem így van. Amikor merül az aksi, akkor csökken a feszültsége is, tehát itt már gondok adódhatnak a tápfeszek előállítása során.
(#) Inhouse válasza nekim hozzászólására (») Ápr 8, 2011 /
 
Műszerezettség és hozzáértés nélkül felesleges hatásfokról filozofálni, de lehet, hogy az építéssel sem kellene kacérkodni...
Aztán ott van még a 45Ah-s akku, és a sokamperes áramfelvétel, nagyon úgy néz ki, hogy nem érdemes ezzel foglalkoznod.

Üdv
Inhouse
(#) nekim válasza Inhouse hozzászólására (») Ápr 8, 2011 /
 
Miről szól ez a fórum? Arról, hogy valaki megoszt 1 ötletet és mások elmondják a véleményüket róla?
Ha elektroműszerész lennék és nem csak hobbi szinten érdekelne, gondolhatod, hogy nem itt írkálnék, hanemmár megcsináltam, volna.
Hatásfokról soha senkinek nem felesleges gondolkodni!
Energiát megtakarítani sem felesleges, soha!
Valami használható ötletet inkább légyszives.
Üdv, Balázs
(#) laszlo987 válasza nekim hozzászólására (») Ápr 8, 2011 /
 
Ha már hatásfokról révén szó, akkor egyértelműen kapcosló üzemű jelen esetben DC-DC konvetrerekkel kell megcsinálni, ezeknek 95% körüli a hatásfokuk, szemeben a hődiszpantálásokkal aminek úgy romik a hatásfoka munél nagyobb fesz és áram esik a szabályozón. Ezek meg sem közelítik a jó hatásfok cimet.
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem