Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapunyitás gombnyomásra olcsón! - avagy automata kapu házilag
Lapozás: OK   51 / 107
(#) fricihun válasza fricihun hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Most azon gondolkodom, hogy mi van ha 2x építem meg nagy_hoho kapcsolását, és ezek vezérlnek 1-1 szárnyat. Majd a távirányító, infrakapu jeleit pedig mindkettőre bekötöm. Így a végállások csak azt a kaput kapcsolják amelyiket kell, a távirányító pedig mindkettőt irányítja.
(#) Raiden hozzászólása Máj 20, 2011 /
 
Hy All.

Én is úgy döntöttem h összedobok egy elektronikát végre.
Motorral még nem próbáltam me nem érkeztek meg de eddig működik.
(#) Raiden válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Szia akkor

Rajz? Á dehogy, honnan lenne? fejből csináltam

Amit feltettem képet azt sajna már modosítanom kellet ugyhogy van benne 1db buktató de talán azzal sem lessz baj, ha netán tud valaki benne segíteni akkor majd megpróbálom leírni, meg próbálok rajzot is feltenni.
(#) mekkGyver válasza lekszikov hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Én régebben PC-hez építgettem távirányító vevőket és "hozzáfértem" egy marék 4838-hoz, így abból építkeztem (soros portra). Olyan 1-2 méteres hatótávolsággal működtek, de azt hittem a soros port miatt van. Aztán kipróbáltam 4840-el, na azzal 5 méterről hátrafelé "lepattanva" is vette a jelet a gép.
(#) karpi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Először az egyik szárny csukódik ami mondjuk egy végállás kapcsolóval indítja a másik rácsukódó szárnyat.
A meghajtó tengelyre kellene egy "rugalmas kötés "..valami rugó , vagy gumi fele kuplung helyett hogy a végállasnál egy nagyon kis kis ideig feszítse be a kapuszárnyat a végső kikapcsolás előtt .De talán lehet a becsukásnál mechanikus megoldást használni rugós rendszert amit a nyitáskor a motor kifeszít becsukásnál pedig csak egy nyitott végállas biztosíték-éket kellene kibiztosítani megfelelő sorban minden kapuszárny eseteben ....persze rengeteg megoldás lehetséges,
(#) Tompy hozzászólása Máj 21, 2011 /
 
Sziasztok!
Bocs hogy bele ugatok, de miért lényeges hogy egymásra csukódjon a két szárny? Gondolom valamikor a zárhatóság miatt készült így, és tolóretesszel vagy középen egy támasztórúddal volt rögzítve. De ha automata lesz akkor a meghajtó mechanika rögzíti. (gondolom én ) Akkor miért ne csukódhatna egymás mellé egy széles ütközőre?
(#) zsoltee0001 válasza Tompy hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Masszívabb ha egymásra csukódik, valamivel kevésbé feltörhető.
Valóban sok kapu csukódik egymás mellé, ezeknél nincs jelentősége a késleltetésnek.
Üdv
(#) Babinyo válasza fricihun hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Helló!

Én az én kétszárnyasomat úgy csinálom (áramkorlát hiányzik még), hogy a nyitás egyszerre megy. záráskor a "rácsukódó szárny" 3 másodperces késleltetéssel indul. Ezt egy egyszerű időrelével csináltam (ez volt itthon). Az infra, áramérzékelő, STOP gomb a vezérlést szakítja meg, így bármilyen hibajel esetén mindkét kapuszárny azonnal megáll és a NYIT vagy a ZÁR gomb arra indítja amerre akarom.
Mindkét motornak (antennamozgató motor) van végállása, ami a véghelyzetekben automatikusan teszi a dolgát.
(#) Brienter válasza Babinyo hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Látom te antennamozgató motort használsz. Nem lesz az egy kicsit lassú? Mert ami nekem van az 2 perc alatt teszi meg a teljes úthosszt.
(#) fricihun válasza Babinyo hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Szia!

Ezt mondom én is, hogy egymástól függetlenül kell mozgatni a 2 szárnyat.

Most azt találtam ki, hogy megépítem a Tompy által átalakított nagy_hoho kapcsolást kicsit módosítva. Mert 2 db 4093-t fogok használni. A másikat a 4012 másik, szabadon hagyott felére kötöm. Így két 4017-re lesz szükségem. Összesen 6 relé lesz. 4 db két áramkörös és 2 db sima a 230V kapcsolására. A távirányítót, infrakaput, áramkorlátot mindkét szárny vezérlésének bemenetére bekötöm, így egyszerre vezérli őket. De ha a végállás kapcsoló állítja le akkor külön áll le a két szárny.

A kapcsolást megrajzoltam kézzel. Kicsit rossz minőségű lett a fotó, de remélem látszik. Szerintem ennek így működnie kell, ha mégsem akkor azt úgyis jelzi valaki. Még a rácsukódó szárny zár jelzésű reléje után kell egy időzítést szerkeszteni. Előre is köszönöm.

Tompynak: Azért akarom, hogy egymásra csukódjon mert nincs kedvem szétbarmolni a jelenlegi kaput, csupán automatizálni szeretném. Meg így valamivel azért merevebben zár.

kapcs.jpg
    
(#) Tompy válasza fricihun hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Ezen én is gondolkodtam. Csak a szinkronban tartás a gyenge pontja. Mert mi van ha valami oknál fogva az egyik 4017 nem lép, akkor az egyik szárny nyílik a másik nem, következőre meg mindkettő lép és már össze is kavarodott. Az ok. hogy összekötöd a rezeteket mert akkor minden 5. lépésnél szinkronba jönnek. De emiatt hiába van külön végállás kapcsoló mert amelyik hamarabb becsukódik és rezetbe lép az megállítja a másikat is, holott az még nincs csukva!
Na ez most felcsigázott!
Lehet nekiállok maratni.
Ja a rácsukódással kapcsolatban : végül is te látod hogy milyen szerkezetű a kapud, meggyőztél.
(#) fricihun válasza Tompy hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Szia!

Ezt a resetes dolgot nem értettem. Az a Te tervedben nem csak akkor lép életbe, ha az infra jelez? Mert a 4012-ből jövő jelek a bemenetre mennek. Az nem reseteli vagy mégis?
(#) fricihun válasza fricihun hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Az hogy nem szinkronban mennek az csak akkor fordulhat elő, ha az egyik szárny becsukódott azaz azt átkapcsolta a végállás. A másik azonban még mozgásban van. Ha ilyenkor nyomsz egy gombot akkor szétmegy a szinkron, ahogy mondod.

Ja és a bemenetek (rf. vevő, áramkorlát, manuális vezérlés) a végállás kivételével természetesen össze vannak kötve, úgy mint a resetnél. Az lemaradt a rajzról.
(#) Tompy válasza fricihun hozzászólására (») Máj 22, 2011 / 1
 
A 4017 minden 5. lépésnél reseteli önmagát ezért kezd el újra számolni és nem lépked végig mind a 10 kimenetén. Ha megnézed a Q4 össze van kötve a reset lábbal.
És persze az infra is resetel, meg az áramkimaradás figyelő is.
De ha egy diódával kössük össze a reseteket a két 4017 között akkor pl. csak a rácsukódó szárny rezeteli a másikat és fordítva nem. Viszont áramszünetkor és infrára mindkettő.
Így ha véletlen kiesik szinkronból a két szárny akkor 2-3 gombnyomás után újra együtt mozognak.
Szerintem ez járható út.
(#) fricihun válasza Tompy hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Aha, igazad van. Már értem.

Még annyi észrevételem van, hogy a rácsukódónak kell a 230V-ot lekapcsolni. Azt majd javítsd át, mert ellenkező esetben megint nem zár be a rácsukódó. Remélem működőképes lesz.

Annyi kérdésem lenne még, hogy időzítésre mit használnál? Mert ugye a rácsukódó kapu zár jelzésű reléje után kellene valami kb. 2mp-es késleltetés. Lehet hogy a 4017 adott kimenetére kell megmondom őszintén nem foglalkoztam még ilyenekkel úgyhogy fogalmam sincs hogyan lehet ezt megoldani, de biztos egyszerű.

Köszönöm szépen a segítséget!
(#) Tompy válasza fricihun hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Persze így van. A reléket ne vedd figyelembe azt lusta voltam módosítani. Ezen a rajzon csak a reset összekötés a lényeg.
Késleltetés inkább az ic kimenetére a relé elé kell majd.
Szerintem 555 ic a legjobb, van időzítős téma itt a fórumon ott tuti lesz megoldás. Ha lesz időm utána nézek. De most kezdenek összefolyni a betűk.
További szép estét. Jó éjt.
(#) Brienter hozzászólása Máj 23, 2011 /
 
Megcsináltam a topicban található kapcsrajz alapján az infrakaput, de ezt a 200Hz-es impulzust kéne megszüntetni valahogy, amit nyugalmi állapotban ad ki a vevő(amikor látja az adót). Próbálkoztam a kimenetre kondit rakni de az se az igazi.
Van valakinek ötlete vagy, megoldása aki már megépítette?
(#) Babinyo válasza Brienter hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Helló!
Strong 18+ a motor típusa, ami névlegesen 36V-os. Én 42 V-al hajtom, 30 cm-es lökethosszal, így kb 30 másodperc végállástól végállásig.
(#) sirály12 válasza Brienter hozzászólására (») Máj 24, 2011 /
 
A "A RT Ék 1998"-as számában volt egy impulzuskimaradás indikátor nevű kapcsolás. Ez arra szolgál, hogyha bizonyos időn belül érkezik jel be, akkor addig nem kapcsol át, ha nem érkezik jel az időn belül, akkor kapcsol. Ha jól rémlik, akkor 1 ic volt és néhány passzív alkatrész, nem volt túl bonyolult.
(#) jenő60 hozzászólása Máj 26, 2011 /
 
Sziasztok
Kétszárnyas kapunyitót szeretnék csinálni. A témát végigolvastam, két helyen van utalás a kapumozgató szimulátorra, azonban ez már nem nyitható meg. Kérem segítsetek a szimulátor letöltésében.
(#) fricihun válasza jenő60 hozzászólására (») Máj 27, 2011 /
 
Szia!

A gephu nevezetű programot itt találod meg: link De csak regisztráció után tudod letölteni.

üdv. Tomi
(#) jenő60 válasza fricihun hozzászólására (») Máj 27, 2011 /
 
Szia
Köszönöm a linket, letöltöttem, és remekül működik
(#) Raiden hozzászólása Máj 28, 2011 /
 
Hy

Na nekem is elkészült a kapunyitóm s jól működik

Oldlam
(#) fricihun válasza Tompy hozzászólására (») Máj 28, 2011 /
 
Hello!

Láttam neked 2,4VA-s kistrafó viszi az áramkört. Azzal vezérled a reléket is, illetve az infrát is ha jól vettem ki a kapcsolásból.

Az lenne a kérdésem, hogy az én kapcsolásomat is elviheti egy 2,8VA-s kistrafó?

2db cd4017
2db cd4093
1db cd4012
1db ne555
4db 2ák relé
2db 1ák relé
2 pár infra
(#) Tompy válasza fricihun hozzászólására (») Máj 29, 2011 /
 
Az ic-k áramfelvétele elhanyagolható, Nekem a 4 ic + távvevő készenlétben 0,02 A -t vesz fel. A relék darabonként 0,06A .
Tehát ha mozog a kapu 0,14A x 12V = 1,68VA
Nálad ez duplán 3,36VA szóval nem elég!
Persze célszerű megmérned a kész áramkör áramfelvételét, és aszerint választani.
Nyilván más típusú reléket használsz mint én.
Nekem az infrák nincsenek felszerelve.
(#) Brienter válasza sirály12 hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
Üdv!
Sajnos a helyi könyvtárban nincs rádiótechnika évkönyv így nem tudok hozzájutni a kapcsolási rajzhoz.Tud valaki valami alternatívát a rajz megszerzéséhez?
(#) elektromos válasza Raiden hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
Szia!
Szépen megcsináltad, de a motorokat én úgy tenném fel, hogy a vége, a motor rész legyen magasabban, mert télen a vízpára ráfagy a toló résznél. Ha szerencséd van, eltöri a jeget, de nagyon megterheli a motort. Én tettem kb. 30cm hosszú vízcső darabot rá, és így a víztől védem egy kicsit.
(#) Raiden válasza elektromos hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
Szija

Köszi a dícséretet és a jótanácsokat , még meglátom h mi lessz leheth csőszigetelést teszek rá talán segít az is anyit h ne faggyon bele ha netán lecsapódik a pára s víz.
(#) elektromos válasza Raiden hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
A műanyag vízvezeték cső darabot meg csak rá húzod, és kész is vagy. Persze ha akarod, előtte le is festheted, és szebben fog kinézni
(#) elektromos válasza Raiden hozzászólására (») Máj 30, 2011 /
 
Azt még ellenőrizd le a motorodnál, hogy található-e egy kis lyuk, mely ugyan csak pára mentesítésre, és víz kifolyásra van fúrva. Nekem STRONG motorjaim vannak, tehát annál a motor rész felül van, a tiedhez képest 180 fokkal. A bilincs alatt keresd meg a furatot, és ha kell, fordítsd meg a motort.
Következő: »»   51 / 107
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem