Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Tesla tekercs építése
1 menet 8 cm helyközzel 80-as átmérőn az nagyon kicsi lenne nem?
Olvasd el az egészet.
Idézet: Szóval 18 V még belefér, de a fölé már nem nagyon mennék „A Mini Tesla tekercs utoljára elkészített változatát kisérletképpen kipróbáltam 20V-os tápfeszültségröl, ez veszélyes játék az elektronikára nézve, mert az 555-ös, és a fetek határadatait is túllépjük vele. Így már egész komoly szikrákat produkált a szerkezet, viszont a tépfeszültség további növelésekor (21V) az elektronika azonnal meghibásdodott.”
Nem megyek,de a trafó amit kaptam ezt a feszültséget adja le.
18V-ot? Azt ugye tudod, hgy egyenáram kell a mini teslára. Ha 18v váltód (AC) van, akkor az egyenirányítva még a kritikus 21v-nál is több lesz.
Akkor talán a 24V-os verziót kellene megpróbálni.
Nekem van egy 18v os akkus fúróm, aminek a töltőjének 3 érintkezője van.
Multiméterrel megmérve az egyik 2 érintkezőn kb 15,8v van, a másikon kb 3.5 v. az akksi nem 18 v ot ad pontosan, hanem 19, valamennyit. A töltőjének a 15,8 voltos részéről lehetne működtetni a 3. miniteslát?
Az akksi nagyobb áramerősséget képes leadni, mint a töltője. 12-től 18-ig bármilyen feszültség jó. De kell 2-3 A, ha jól emlékszem.
Ha a töltő 15,8 V-ot tud leadni, akkor, hogy tud tölteni egy 18 V-os akksit?
3 érintkező van benne, és az akksin is 3 érintkező van.
Most megmérem megint hogy legyenek pontos értékek. az akksin 20,1V ot mérek (frissen feltöltve). a töltőben 3 érintkező van egyik jobb a másik bal a 3. középen. az egyik + a másik - a 3. nem tudom milyen, de a + és a - között 15, 7 V van, a + és a középső között 19, 6V, a - és a középső között meg 3.8 V. A töltőre az van írva hogy 2 A-es. ha csak a + és a - közötti 15,7V os feszültséget fogom be, akkor jó lehet?
Hányutasan egyenrángattad? És szűrve mérted, vagy csak a lüktető jelet?
Ha tényleg híd és pufferkondi van rajta, 16 V és ad 2-3 ampert, akkor jó lesz.
Ezt írtad:
Idézet: Honnan veszed, hogy nem lüktet? Esetleg megnyaltad a vezetéket és nem érezted, hogy lüktetne? „Egy egyenyírányító hiddal. És nem lüktet.” ![]()
Ha nincs az baj? Mert ekkorát nem tudok szerelni.
Ha nem szűrt (pufferelt) egyenirányított feszültséget mértél és a műszered effektív értéket mutat, akkor a csúcsfeszültséged akár 22V is lehet ( UM = (U * gyök2 ). Kondit bekötve mérd meg!
A kondit meg kiszámolhatod: Cmin = 30 * (Iki / Uki) A kapacitás uF, a feszültség V, az áram mA. Mérd meg a feszültséget előtte. De amperenként a 2000 µF nyugodtan mehet.
Nem muszáj, feltétlenül egy pufferkondit használnod. Többet is párhuzamosan köthetsz.
Ha tudsz szerezz egy öreg AT-s PC-tápot. Fillérekért be lehet szerezni és egyszerűbb is , mint ha a másikkal pepecselsz(ami lehet nem is jó). A táp csak 12V-ot ad de fog vele működni rendesen.
![]() Az a baj, hogy a smiley-k között nincs facepalm, pedig elkéne... :whistle:
A multiméter nem tudja neked megmérni se a 100Hz-es ingadozást, se a feszültség csúcsot. Viszont a multiméter által mért "16v-ot" lehet, hogy nem fogja kedvelni a mini teslád.
_BiG_: Facepalm helyett megteszi ez: ![]()
Szerintem topictársunk nem tudja, pontosan mit is mér a műszer, meg hogy mi is az a színuszos váltakozófeszültség (pedig az jön a faliröfiből is) és annak egyenirányítása utáni értékei (csúcsfeszültség, effektív feszültség, átlagfeszültség és azt sem, hogy ezek közül melyiket mutatja a műszere).
És még ez nem is volna baj, de amit mondtunk, sem végezte el. Pedig egyszerű. És sokat segítene neki a döntésben. De nem gond: a tapasztalat egyenesen arányos a tönkretett berendezések számával. :smoke:
Igen.
Idézet: „A max 16v” Csakhogy ez igazából nem a max fesz, hanem szinusz átlagának a max feszültsége. attti: Vegyél inkább egy dugasztápot (adaptert), de ne olyan multifunkciós kínait. Vagy amit sinci javasolt... Ezt tapasztaltam vele. Kb. 1.5-12v között állíthatók. 12V-ra állítottam, megmértem és 21 v. Na jó, akkor terheljük:10v. Azért ez a feszültségesés kicsit sok, nem? Inkább szétszedtem. És mi volt benne? Pár kis műanyag, félkör tranzisztor, 4 kis dióda és vagy 5-6 ellenállás. Idézet: „Hát (háttal igenis kezdünk mondatot) igen.” Idézet: „És mi volt benne?” Ha már erről van szó, akkor elmondom, hogy ÉS-el nem kezdünk mondatot (ez az irritáló helyesírási hiba nagyon terjedőben van, számomra ismeretlen okok miatt). Szerintem inkább azt kéne először megtanulnia, hogy mi az, hogy feszültség, és áram. Szigorúan DC. Aztán majd ráér még effektív értékkel, és csúcsértékkel foglalkozni, ha már érti, hogy mik ezek a fogalmak.
A háttal csak hülyéskedtem.
Itt van Topi hét részes elektronikai alapismeretek sorozata. Ezt olvasgasd atti. Idézet: „A háttal csak hülyéskedtem.” Viszont én az ÉS-t komolyan mondtam.
Pici dugasztápnál óriási lehet az üresjárási meg a terhelt feszültség különbsége, de miért is? A pici, nagy belső ellenállású trafó miatt.
Trafóméretezésnél a veszteséget mindig figyelembe kell venni és kompenzálni. Ezt tették a pici tápban is, de ennek következménye van. Viszont pont ezért a pufferelés okozhat meglepetést, mert a kondi meg az üresjárási csúcsfeszültségre töltődik, ígyjárási eseményeket okozva a rákapcsolt, érzékeny elektronikában. Ezt attti figyelmébe ajánlom erősen. Idézet: „szinusz átlagának a max feszültsége” Azért ez sem igaz, mert a műszereket többnyire effektív feszültségre hitelesítik, ami eltér az átlagfeszültségtől. A két fogalom nem ugyanaz, számolni velük sem az. |
Bejelentkezés
Hirdetés |