Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Bár mondjuk ez hipersil vasmag. nekem siliciummal lenne mivel van itthon egy csomó trafólemez. azzal kellene számolni
20,1cm2
az a baj hogy a 20A nem fogadja el. ismerem a programot de ez esetben nem tudom használni azért is írtam ide.
Eléggé korlátozottak a program képességei. 14 V 20 A-hez kitöltöd U2-t is azonos feszültséggel, 9999 mA árammal (2*14 V, 2*10 A).
Ekkora teljesítménynél és ekkora keresztmetszetnél már illene 1,2 T-vel számolni, amit nem tud a program. Mégis hasznosítani lehet a tudását. Azt írja, 30 cm2 vasat kér, de neked csak 20-as van. Felszorzod az 1T-vel kapott menetszámot 1,5-tel. 1,2 T gerjesztést akarsz, osztod a menetszámot 1,2-vel. A huzalvastagságot meg hozzászámolod az ablakkeresztmetszethez.
Azt szeretném még kérdezni hogy a vasmag és a tekercs közé milyen vastag anyagból legyen a szigetelés, ill. kell-e soronként szigetelni a tekercset?
Végülis arra jutottam hogy 20cm2 a vasmag
primer: 410 menet 0,7mm-es huzal szekunder: 30 menet 2,7mm-es huzal Bírni fogja ez a 24H-s használatot is?
14 V 20 A-rel nem. Legfeljebb aktív hűtéssel. A 0,7-es huzal 230, szűken 250 VA-ra elegendő, a 2,7-es ~16 A-re.
Lerajzolhatnád a vasmagod ablakméreteit, hátha vastagabb huzal is belefér. A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2013
Egy-egy huzal terhelhetősége távolról sem olyan egyértelmű, mint az Erbe állítja neked.
Az Ő adatait ha visszaszámolod, akkor a 0,7-es huzalra 2,82 A/mm2 áramsűrűséget enged meg, a 2,7-esre pedig 2,79 A/mm2-et. És itt van a buktatója a dolognak, ugyanis senki nem tudja azt pontosan megmondani, mekkora is a megengedhető áram, mert túl sok minden befolyásolja. Számos megközelítés létezik, és nagyjából 2-5 A/mm2 közé teszik a javasolt értéket. Ha csak kicsit is engedékenyebbek vagyunk, és mondjuk 3,5 A/mm2-et engedünk meg, akkor az már a 0,7-es huzalra 1,347A-t jelent ami 309,8W ha 230V-os a hálózat. Ugyanezzel az áramsűrűséggel, a 2,7-es huzal 20,04A-t vezethet. Ott van a probléma, hogy a vezetőnek ellenállása van, és ha azon áram folyik akkor azon feszültség fog esni, és áram*feszültség nagyságú teljesítmény fog hővé alakulni. Kérdés, mi lesz ezzel a hővel. Trafónál (főleg lemezeltnél), viszonylag rosszul tud "kihűlni" a tekercs, mert be van csukva egy szűk helyre (érdekességképpen, falban lévő villanyvezetékek, vagy távközlő vezetékek esetén, 10-20A/mm2 áramot is simán megengednek, mert kényelmesen leadja a hőt). Másik kérdés, ami nagyobb átmérőknél és főleg magasabb frekvencián jelentkezik, az áram eloszlása a vezető keresztmetszetében. Ugyanis a huncut áram, a széleken "sűrűbben folyik" mint belül. És még mindig van egy tényező, ami a huzal fizikai hajlíthatóságát jelenti. 2,7mm átmérőjű huzalból nem illik ilyen "kis" trafót tekerni, mert annyira élesen kellene a sarkoknál hajlítani, ami egyszer jól megtöri a huzalt (akár a lakk is megsérülhet), másodszor pedig szinte képtelenség szépen felhajtani mert eláll a csévétől, nem simul hozzá csak a sarkoknál. E miatt ilyen áramokhoz -szinte kötelező- több kisebb átmérőjű huzalt párhuzamosan összefogni, és azzal végezni a tekercselést. Ez a megoldás több előnnyel is jár: mechanikailag kivitelezhető, sokkal nagyobb a felület a hűléshez, könnyebb a terhelhetőséget növelni, végül jobban ki lehet az ablakméretet használni mert jobban simul a csévéhez. Az Én javaslatom szerint, mivel folyamatos üzemről van szó, 2,5A/mm2 fölé ne menj. Ezzel számolva, a primer 0,8-as huzalból legyen, a szekunder pedig 5db párhuzamos összefogott 1,5-ös huzalból (22A) FONTOS! Csak úgy "hipp-hopp" nem teker az ember transzformátort. Érteni kell hozzá, eszközöket kíván, és gyakorlatra is szükség van. Érintésvédelmi szempontból egy kritikus eszköz, tehát be kell tartani a szabályokat. Ha csak a legkisebb kétséged is felmerül, akkor gyártasd le egy "profival", ami vélhetően olcsóbb is, gyorsabb is, megbízhatóbb is. A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2013
Köszönöm a tartalmas választ!
Sziasztok! Egy épülő készülékhez keresgéltem itthon megfelelő trafót, éstaláltam egy Unitra TS40/59 jelzésű, hiperszil magos trafót. A szekunderén 15,2V-ot mértem üresjáratban, 5,6 Ohmos ellenállással megterheltem, akkor leesett 14,4V-ra. Nem tudja valaki, hogy mekkora ennek a trafónak a névleges teljesítménye? Nekem 4A-re lenne szükségem 15V egyenfeszültség mellett, nem tudom, hogy ez a trafó bírná-e ezt a terhelést tartósan.
Ha kb. 2.5A-es terheléssel ekkorát esett a feszültsége, nem valószínű, hogy bírni fogja a 60VA-es terhelést, de próbáld meg; kis ideig biztos elbírja. A melegedésből rájössz, hogy nem jó. A kódszámából kb. 40VA-t tippelek max. A 15V=hez kb. 12V~ kell, ez elég nagy letörés (és ~52W).
Méretéből én olyan 60W-ra saccoltam, de akkor fogok egy csomó kerámia ellenállást, és leterhelem 4 amperrel, és fiyelem a melegedést. Köszi a választ
Lassan fél órája megy 4,15A terheléssel, a fesz 12,94V, és már kb 5 perce 46 fokot mutat a hőmérő, ha megmérem a külső szigetelést. Üzemszerűen a terhelőáram úgyis csökkenni fog idővel, mert egy CCCV karakterisztikájú töltőt lát el majd árammal, és csak a töltés elején fog 4A folyni.
Szia! Ismerem ezt a trafót, a 4A szerintem minden gond nélkül bírhatja. A szekunder drót vastagsága kb. 1-1,2mm lehet. Egy szaki javítson ki ha ez e drót nem bír ki annyit..
Köszi a megerősítést, kivárok két órát ezzel a 4,15A-es terheléssel, üzemszerűen egy 3 cellás 8000mAh-s lítium akkutöltőben lessz, ott kb 1,5 óra múlva kezd majd csökkenni a töltőáram. Szerintem ha két óra alatt sem megy fel a hőmérséklete 50 fok fölé, akkor bírni fogja.
A töltéssel kapcsolatba nem tudok infót mondani ez már nem az én teruletem. Javaslom ez ügyben nézz át valamelyik akkumulátoros témába, van jó sok. Csupán a trafóval kapcsolatban szerettem volna némi infót adni.. A trafó az így néz ki!
A töltőelektronika már készen van, labortápról ki is lett próbálva, azzal a résszel nincsen gond. Igen, a trafóm pontosan így néz ki, annyi csak a különbség, hogy az enyém nem TS40/59/A, hanem csak simán 40/59, de nem hinném, hogy ez nagy különbség lenne. Amúgy még mindig 46 fokos, szóval úgy néz ki, hogy nem lessz gond vele Mindkettőtöknek köszönöm a segítő hozzászólásokat
Sziasztok!
Előre is elnézést kérek a Moderátor-tól, de nemtudom hova írjam be a témát. Szeretném a segítségeteket kérni, olyan ügyben, hogy hol lehetne lakkoztatni laposréz vezetéket transzformátorhoz??? Vagy esetleg valakinek nincs valami információja erről a technológiáról??? Köszönöm előre is Szép napot
Már elnézést de ilyet még nem is hallottam. Azt viszont csinálhatod hogy gézzel betekered, majd majd tekercselés után nitró lakkal jól átitatod.
Üdv!
Segítséget kérek egy trafó primer oldali kivezetéseinek a hálózatra történő csatlakoztatásában. Ha minden igaz fénymásolóban volt. Nos a szekunder oldalon 2-2 kivezetése van; a primeren 6, melyből 2 közösnek tűnik. Csatlakoztattam a szekunder oldal egyik tekercsére (mely ha minden igaz eredetileg a 24 volt) egy 9 voltos adaptert és a következő eredményeket kaptam: x ___1____2____3____4____5_ 2 ___7,2____________________ 3 __14,9___7,2 ______________ 4 __87,7__78___71___________ 5 __50,5__42___34,5__35,8____ 6 __86,1__78___71___ 0 __ 36,2 ----------------------------------------- Valamint a bemenő ágon 10 voltot mértem (hozzáteszem a multiméterem kicsit "szórakozott"). Véleményem szerint a hálózatról az egyik az 1. és a másik vezeték meg a 4. vagy a 6. Ebben kérném a tapasztaltabbak segítségét! Továbbá, hogy a "fölösleges" ki(be)vezetésekkel mit szokás tenni (azokon is lesz-e feszültség)? Köszönöm előre is! A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2013
A legjobb ha betekered olyan anyaggal ami elektromosan szigetel ugyanakkor a hőt jól vezeti. Selyem illetve pamut szalag ami szóba jöhet, ezekben biztos hogy nem fogsz csalódni.
A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2013
Halihó!
Ha más nem lesz kipróbálom. Üdv
Üdv Mindenkinek!
Egy olyan kérdésem van, hogy ha van egy 120VA-es hipersil trafó, amit szekunder oldalon nem nagyon terhelek max 10VA-rel, akkor a névleges primer áramhoz képest mekkora lessz az indítóáram (bekapcsolási áram)? Mert bekapcsolom, lekapcs., megint be és kivágja a 630mA-es biztosítékomat a primer oldalon, és nem tudom, hogy az indítóáram miatt,( valamikor jó helyen kapja el a hálózatot stb miatt csak az esetek 50%-ában?), vagy van valamilyen szakaszosan előforduló zárlatom?
Szia! "T" jelű biztosítékot használj, az lassú, ki kéne bírnia, nem olyan nagy trafó az.
Hali! Azt szeretném még kérdezni hogy el kell-e egymástól szigetelni a lemezeket? akksitöltőről van szó még mindig. Mert olyan lemezeim vannak amik gyárilag be vannak lakkozva, viszont a széleken egy kis sorja vagy valami összezárhat. az volna a kérdésem hogy mennyire számít ez? Vagy csak az a lényeg hogy a lapján ne érjen össze és kész? Vagy az is számít ha csak egy kicsit összezár a széleken? Illetve az volna még a kérdésem hogy baj-e hogy ha a lemezek egymáshoz illesztésénél marad 0,2-0,4mm hézag? törekedek rá hogy összeérjen de nem teljesen derékszög az összes és lehet hogy egy kicsi hézag marad. Előre is köszönöm a választ!
Nem egyértelmű kitől kérdezel. Ha tőlem:
- A lemezek egymástól való elszigeteltsége szükséges, de a szigeteltségi mértékre nem kényes a trafó. Az éleken való érintkezés nem fog gondot okozni (van olyan trafó, amit össze is hegesztenek az él mentén). Sőt, még ha a lapján is összeér itt-ott, azt sem fogod észrevenni. - A sorja viszont más szempontból lehet problémás. Ha sikerül mindet azonos irányba forgatni, akkor jó eséllyel hibátlan lesz. De ha eltartja a lemezeket, gátolja azok összesimulását, akkor az egyik részben rontja a kihasználható keresztmetszetet, másik részben zúgáshoz vezet. - A 0,2-04 mm-es hézagot nem értem pontosan. Hol van ez a hézag? Mondjuk egy EI magos trafónál az "E" lemezeket váltakozva, fordított irányból kell berakni, majd miután telepakoltad, akkor kell az "I" lemezeket beszurkálni a résekbe. Ezzel a módszerrel lehet a legjobb kitöltést elérni. Az "I"-ket elég éppen csak "bekapatni" a résekbe, majd valamilyen fa-betétet vagy műanyag kalapácsot használva be lehet őket finoman kopogtatni. Hangsúlyozottan ügyelni kell a deformáció elkerülésére, mert ez is légréseket eredményez. Jól kivágott vasmagnál, a szintig beütött "I" lemezek éppen érintik a hozzájuk tartozó "E" lemez élét. De ha itt marad egy kicsi rés, az sem fog galibát okozni. Ez a fordított irányú lemezberakás kizárja a tényleges légrést.
Szervusztok.
Van egy toroid trafóm amit a Quad405-öm be szánok.400W 12V/33A azaz 6x12V párhuzamosan kötve.Két nagy vaskos kivezetés van ez miatt.Már le is vágtam a végeit a tekercseknek és ki kerestem a tekercsvég párokat.Rajzoltam egy elvi kapcsolást a 2X36V-os kialakítás megvalósítására.Remélem így jó lesz azaz fázis helyes a bekötés?Közép megcsapolást is remélem jól gondoltam,hogy a 3B és a 4A kivezetések összekötésével kapom meg?
Igen, de a mérés úgyis igazolja(vagy nem), és akkor úgy kötöd.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |