Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok,
Az újabb autókban már van olyan funkció, hogy a műszerfalon jelzi, hogy kiégett-e valamelyik égő... Az lenne a kérdésem, hogy eltudná valaki mondani, hogy ezt hogyan lehet megoldani ill. hogyan szokták autóknál megoldani? Most nem konkrét tipusra gondolok, hanem úgy általában gondolom mind ugyanazon az elven müködik... Én arra gondolok, hogy vmi. nagyon kevés áramot mindig kap az égő és ha kiégett(megszakadt) akkor jelez. Jól gondolom? Előre is köszönöm!
Hello
Ez egy jó kérdés én rögtön elkezdtem gondolkodni egy ilyen fenyerzekeny diodas dolgon de sztem ez ennel sokkal egyszerubben van megoldva De azt is elkepzelhetonek tartom hogy egy vivo frekivel lehet szakadas vizsgalatot csinalni mert ugye az izzonak nagyon kicsi az ellenallasa de sztem egyszerubb ha utana lesek autos elektro konyvekben... Bocs ha lefarasztottalak de probaltam otleteket adni
Biztos vmi. egyszerű módon van megoldva, mert a lámpában semmi plusz dolog nincs. Egyébként biztos nem fénydióda mert ha kikapcsolt lámpánál kiveszem az izzót akkor is jelez. Tehát észreveszi, hogy nincs benne izzó.
nah akkor egy sorbakotott dologrol van szo ami akkor kezd el mukodni ha kiiktaod azt ami sorba van vele kotve nah itt jon a bameg hogy ez hogyan van megoldva
... es ha parhuzamba van vele kotve vmi? ááá nem tudok rájönni pedig biztos valami egyszeru dolog gondoltam arra hogy egy diodaval van beallitva egy monostabil aramkor munkapontja es a dio parhuzamban van az izzoval de nem akkora feszultseg illetve ellenallas kulonbseg hogy izzoval egyutt ne mukodjon... nem ertem talan ha ez miatt billene ki a monostabil aramkor.. de nem majd kieszelek valamit egyre jobban erdekel a dolog
Sztem valami nagy értékű ellenállás van párhuzamosan kapcsolva a lámpákkal, és mindegyik ellenálláshoz tartozik egy-egy pár tíz ft-os komparátor, ami az ellenálláson eső feszültséget /azon folyó áramot figyeli. Ha ugye kiveszed az izzót, vagy menet közben kiég, akkor csak az a nagy értékű ellenállás érvényesül; ha bentvan az izzó a helyén, akkor a párhuzamos kapcsolás miatt azon folyik az össz áram, és a párhuzamos eredő így nagyon pici lesz. Így egy komparátorral simán megoldható sztem ez a dolog. És nem kell hozzá ezres nagyságrendő műveleti erősítő, erre a feladatra megfelelnek a 30-40 ft-os cuccok is. És hány lámpa van egy autón?Mondjuk 18-20 db. Az komparátorok esetében összesen pár ezer ft-nyi összeg. Annyiért meg megéri sztem...
Bár nem biztos, hogy ez a valódi megoldás, de én hasonlóra tippelek, illetve én hasonlóan csinálnám
erre is gondoltam de ha belegondolsz ha egy tranyo emitteret es bazisat egy potencialra kotod es ugy allitod be a ket lab kozotti fesz kulonbseget hogy (asszem az emiterre) regen volt kotsz egy diofat es a diofa parhunyamosan van a lampaval akkor csak akkor nyit a tranyesz mikor nincs lampa akkor van meg a 0.6 volt fesz kulonbseg a ket lab kozott addig viszont zarva van a tranyesz amig mukszik a lampicsku... szal remelem ertheto mire gombolok de majd holnap lerajzolom ez viszont megoldhato kb 3ellenallas 1 led egy tranyo meg egy diofabol ami osszesen kb 30ft...
Én is valamire ilyesmire gondolok, de akkor ez azt jelenti, hogy mindig folyik áram az izzón keresztül, csak alapállapotban annyira kevés, hogy nem világit és ha felkapcsolom a lámpát akkor kapja a "valódi" áramot.
Sziasztok! Én a mellékelt dokumentumban lévő kapcsit egy hasonló oldalon találtam remélem használható!
Ez van legközelebb sztem a valósághoz. Az izzók egyik vége testen, a másik vége a fedélzeti szgép által kap +12-t ha világít. Ugyanez a lámpavég nagyértékű (pár 10k) ellenállással felhúzott bemenetre is csatlakozik. Amíg a bemenetet a lámpa lehúzza, addig a szál ép, ha pedig a szgép kiadja a parancsot, arról "tud", hogy most azért magas a bemenet, mert a lámpa feszt kap. Az sincs kizárva, hogy pár msec-re időnként elveszi a táplálást (hogy a világító izzót is ellenőrizze), ez nem látszik a fényerőn. Utólagosan CMOS kapukkal megoldható a sötéten ellenőrzés, de világítás közben már macerásabb. Ha félvezetővel áramot figyelsz, még az ősi germánium tranyók a legjobban használhatók,mert már 0,2V körül nyitnak ennyit kell elvesztegetni egy alkalmas ellenálláson. Én anno a Skodába reed-relés féklámpa-kontrollt építettem:5mm-es reed-csőre 6 menet kellett 0,8-as drótból, így csak akkor égett a kontroll-LED, ha mindkét lámpa égett.(ugyebár egy vezeték ment hátra, így a külön-külön kijelzés még macerásabb lett volna)
szia !
én valamikor régen reed relére tekertem kb 0,6 átmérőjű rézhuzalt, az ezen átfolyó áram mágneses tere összezárta a reed relé érintkezőjét és bekapcsolt a led például.... mondjuk én féklámpához használtam.Ha kiégett nem folyt ugye áram és nem égett a led.(hasonló elven működött az irányjelző visszajelző utánfutóhoz) valami kapcsolással szerintem meg lehet fordítani,hogy akkor égjen a led ha az izzó nem. szóval ez is egy ötlet nem tom használható-e.
Igen ez így van, például az utánfutóvisszajelzésnél!
Ha a tekercsbe tekersz mondjuk egy csavart akkor tudod is szabályozni hogy mikor világítson! Mert ugye utánfutóval nagyobb a teljesítmény felvétel és ekkor ég a lámpa!
Nah ez az a didodas kapcsolas amirol beszeltem sztem ez lenne egy megfelelo alternativa de ne lusta vagyok ezert megepiteni es kiprobalni... Probald meg sztem mukodokepes
Hááát...a bal alsó ellenállás párhuzamosan az akkuval minek? Dióda párhuzamosan az izzóval szintén nem kell, nem induktív jellegű, hogy "visszatermeljen". A tranzisztor bázisában viszont nincs ellenállás, így a kapcsolások száma 1 Az emitterellenállás helyett 1 dióda jobb lenne a biztos lezárás érdekében. Egyébként nem világító izzónál a LED fénylik, amikor az izzó tápot kap akkor a LED kialszik.
Ez ilyesforman nez ki a ket ellenallas munkapontra akart utalni hogy ne nagy amperek szaladjanak át a tranyon es a ket lab kozotti fesz kulonbseget adna a dioda ami azert van parhuzamba kotve a lampaval hogy amig mukodik az izzo addig legyen lezarva a tranyo amint megszakad az izzo szal akkor nyit a dioda ami miatt esik 0.6 volt ami miatt nyit a tranyo ami miatt kigyullad a led nem volt eleg atlathato?
Egyébként a legegyszerűbb megoldás már megszületett...szerintem. Pár hsz-szal feljebb, titkovics írásánál...
Igen, valószinűleg az lehet megoldás. Csak érdekességképpen most megmértem 1 helyzetjelzőnél, hogy mi van. Felkapcsolva 12V-ot mértem, lekapcsolva 8V-ot, az áramerősség olyan kicsi volt, hogy nem mutatta a műszer. (valami tök gagyi kölcsön mérő). Sajnos felkapcsolt állapotban nem mértem áramerősséget...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |