Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Még egy kérdés , nulla szakadásnál ,hogy jelenik meg a fázis a nullán . Köszönöm
A fázis a fogyasztó ellenállásán keresztül kiül a szakadt nullavezetőre, mert az áram nem tud elfolyni a nullába.
Értem nincs meg az elektron vándorlás. Ha jól értem . Köszi
Sziasztok! A segítségeteket szeretném kérni egy 4kW-os 3fázisú villanymotorral kapcsolatban.
Ez a motor át lett tekercselve 1 fázisúra, 4 kivezetése van. Az egyik tekercsnél 11ohm-ot mértem (az olvasottak alapján ez lessz a főfázis tekercse) a másikra 1.6ohm-ot mértem (gondolom ő lessz a segédfázis) Van hozzá egy 100-125µF-os 320v ac-s kondi. Ez eredetileg egy esztergát hajtott. Bekötöttem a főfázisra a 230V-ot a segédfázisra pedig sorba a kondit, de nem akar elindulni csak búg. Egyszer amikor elindult akkor viszont nagyon lassan forgott és könnyű volt lefogni. Azt szeretném kérdezni, hogy itt most a kondenzátor állandó üzembe kell vagy csak indítónak. És hogy hogyan lehet a forgásirányt megváltoztatni? Mert eredetileg 2 relé vezérelte a motort plussz volt hozzá egy kapcsoló és 3 nyomógomb jobbra balra álj ferilattal. Csatolom a képeket a motorról.
Szia!
Kösd be úgy, hogy a kis ellenállású legyen a főfázis.
Akkor levágja az automatát
Azt azért ne feledd, hogy ez egy (állítólag) 4kW-os motor, aminek az indítóárama nem kicsi.
Akkor lehet, hogy ez így nem is fog működni
4kW-nál illik lágyindítót használni. Kösd úgy, mint elsőre; mert szerintem nem jól kötötted be, a kondenzátor reaktanciája hozzáadódik a tekercséhez, így ~azonos lesz a kettő. Irányváltás a kondenzátor egyik végének másik bemenetre kötésével történik. Nézd meg a téma rajzait.
Így kötöttem be:
Akkor a forgásirány úgy változik meg, hogy a kondit hol a fázissra hol a 0-ra teszem? De a kondi állandó legyen?
Értelem szerűen a segédfázis áram-irányának meg kell fordulni, tehát felcseréled a végeket. Sajnos nem tudok rajzolni, de a rajzok közt megtalálod. A kondi elég kicsi, szerintem üzemi. És kellene még indító kondi is, ~2x ekkora.
A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2013
De ez így ahogy van működött. Nem volt külön indító kondi.
Én csak abból gondoltam az indító kondit, hogy írtad: lassan forgott (nem tudta felvenni a fordulatot, és persze így gyenge is). Ha ez ment 1~-ról, akkor most mi a probléma?
Ha egy egyfázisú motor két tekercse nem egyforma (ellenállású), akkor nem mindegy, hogy melyik a fő fázis. Mindig a kissebb ellenállású a fő fázis tekercs, tehát ekkor nem lehet egyszerű átkapcsolással irányt váltani. Irány váltási elv, hogy a két tekercs polaritását egymáshoz képest fel kell cserélni. Hogy ez a fő vagy a segéd fázis tekercs mágneses (polaritás) váltásával történik az mind egy, lényeg, hogy egyik iránya megválktozzon a másikhoz képest.
Az, hogy ezt a motort egy ismerősöm vette, és az előző tulajnál működött....
elektroton Én multkor azt olvastam itt a fórumonn, hogy a nagyobb ellenállású a főfázis. Akkor nem jól kötöttem be... De utána megpróbáltam a másik tekercset is, de úgy meg levágta az automatát (nem tudom hány amperes van náluk, de elég régi a hálózat) Valahogy meglehetne oldani, hogy ne vágja le az automatát?
Ezt a kérdést nem tudom garantáltan megválaszolni. Mindenesetre továbbra is azt állítom, hogy a kissebb ellenállású a fő fázis tekercs, egy-néhány motorral volt csak dolgom, de ott ez igaz volt. Az hogy leveri az automatát, az oka lehet az is , hogy nem elég "lomha" a biztosíték is, meg az amper értéke is kicsi. A villanyóra alatti szinte mindig B karakterisztikájú, azaz gyors. Nem viseli el a nagy indító áramokat. Szerintem nem az a kérdés, hogy milyen régi a hálózat, hanem milyen is a biztosítása. Elvileg ha messze a trafó, nagy a vezeték ellenállása még kedvező is lehet, nehezebben alakulhat ki a "túláram". Igaz, a motor is nehézkesebben és lassabban tud felpörögni.
Mindenesetre az áramszolgáltató kiszállási díj fejében "ingyen" kicseréli a főbiztosítékot max 32A-re.
Az biztos, hogy a kisebb ellenállású a fő tekercs, valamint 4kW esetében el kél 32A az indításnál.
Holnap utána járok,hogy hány amperes a bizti.
Csak 16 amperes. Akkor ez így nem fog működni.
Szia! Javaslat: a teljesítmény feltérképezését olyan helyen kellene elvégezni ahol előzőleg működött a motor, vagy működni tud. Az áramfelvételt meg kell mérni és az mindent elárul, hogy nálad van-e esély a motor működtetésére. Szerintem ha 230V-ra tekercselték, nem valószínű, hogy 2.2kW-nál nagyobbra tekerték. Ez is szép teljesítmény de a 16A B-s automatánál rezeg a léc. A működtetéséhez nem csak az automata értéke fontos, hanem a vezeték keresztmetszete és a táplálás hossza is. A tekercsek ellenállásait tekintve helyesen írták az előzőek, a kisebb ellenállású a főfázis.
Ma megpróbáljuk mégegyszer. Ha nem működik max eladja
Köszönöm a segítségeket!
Ma kipróbáltuk mégegyszer a kissebb ellenállású tekercset kötöttem a segédfázisra és elindult szépen.
De van azért amikor leveri a 15A-es automatát. Az a baj, hogy csak egyetlen automata van az óránál, és arról megy minden, még a bojler is. Jó lenne egy másik kismegszakítót betenni a műhelyhez, hogy ha valami van ott verje le ne az óránál. Azt szeretném kérdezni, hogy milyen kismegszakítót érdemes betenni a műhelybe?
Mindenféle képpen C16 A-t, amennyiben a vezeték 2,5mm2 Cu. De mindent felül ír a mérő alatti főbiztosíték. Ott ajánlott a 32A-es, amennyiben a betáp vezeték is alkalmas erre. Ha a mérőnél csak 16A van, az bizonyosan B-s, gyors kioldású. Motorokat (ilyeneket) nem szereti.
Elindult a kisseebb ellenállású segédfázis tekerccsel (helytelenül), van ereje is? Valószínüen ez miatt bírt elindulni ilyen biztosítású hálózaton! Mellesleg ha zárlat van a műhelyben, a 32A-es főbizti is le fog oldani a 16A-rel együtt. A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2013
Sziasztok
Egy három fázisú villanymotornak a teljesítményét hogyan tudom megállapítani ha nincsen adat tábla rajta?A fordulata 1400 körül van.Aki adta nála 2 szer 10 és 1 szer 16 amper van.
A kissebb ellenállású lett a fő fázis! Így jó és erős is. A falba még alu vezetékek vannak. Nem akarok a műhejbe 32A -os biztit ha az órába régifajta 15ös van! Csak az kéne, hogy ne az egész házat vágja le! De akkor mindenképp előbb leold egy B15 ös mint egy A16-os nem? Multkor talán te említetted a lágyindítást, azt itt is meg lehetne valósítani?
Talán valahogy áramot kéne mérni (lakatfogò pl.) P=U*I
Èn így csinálnám habár lehet, hogy rosszul
Nem a műhelybe kell a 32A-es biztosíték, hanem a mérő alá. Ezt hálózatfejlesztési díj nélkül kiszállási díjért kicseréli az áramszolgáltató. A műhelybe viszont C16A-t kell tenni. Az hogy aluminium a vezeték anyaga, önmagában nem hátrány, legyen megfelelő keresztmetszetű és jó kötéssekkel rendelkezzen.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |