Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Szia! A bekötése talán rendben van de a villanymotoroknál a tekercsfeszültséget mindig kisebb érték jelöli. Mivel ezen a motoron csak ez az egy érték van feltüntetve az azt jelenti, hogy a tekercsek 380V feszültségűek. Hát ezekre a tekercsekre 220V-t kapcsolva nem nagyon történik semmi. Jobb lesz ha elcseréled egy neked megfelelő darabra.
Nem fogalmaztam elég körültekintően, mert csak az adott motor 1 fázisról való működtetésének lehetőségét akartam kizárni és indokolni.
A felpörgés kapcsán, konkrét tapasztalataim vannak, elsősorban faipari gépekkel. Korábban bohóckodtam mindenféle 1 fázisú motorokkal, még talán most is van néhány a polcon. 1 fázisról télen, rideg ékszíjjal, még a kimondottan körfűrészhez tervezett nagy nyomatékú 2,2 kW-os motorral is csak hosszas lökdösés után lehetett elindítani a gépet. Ekkor szántam rá egy kis időt és energiát, és a meglévő 32 A-t átalakítattam 3x10A-re. Ezért csak az átalakítás díját kellett kifizetni, ezért választottam ezt az értéket. Persze ehhez az egész házat újra kellett gondolni, mert 10A nem olyan sok, azzal már gondosan célszerű gazdálkodni, de volt belőle 3 is. Erről a 3x10 A -ről kényelmesen beindult még a 3 kW-os motor, és akármilyen hidegben is vígan indítja a szalagfűrészt. Aztán később kinőttem a 3x10 A-t amit jelentős beruházással tovább növeltem. Ahol 1 kW-tól nagyobb motor teljesítmény igény van, oda nagyon célszerű a 3 fázisú hálózat felé elindulni, mert az lehet az igazi megoldás. A képeden lévő motort nem tudom mihez viszonyítani, de átlagos EVIG-nek néz ki a kapocsvédő doboza, aminek ismerem a méretét. Ez alapján csak valamilyen max. 4-5 kW-os típusra saccolnám. De lehet akármennyi is, mert az a "csoffat" egyke ékszíj a legjobb esetben is csak 1,5 kW-ot visz át. Na de a körfűrésszel való vágáshoz -és ha jól látom inkább deszkák mint rönkök az áldozatok- bőven elég a 1,5 kW, főleg ha az 3 fázison jön. Inkább egy kis munkásvédelmi burkolat lenne célszerű, részben a szíj köré, hogy ne kapjon el semmit, részben a fűrésztárcsa köré, hogy a keletkező nagy mennyiségű port célzottan lehessen valahová terelni. Idézet: „A felpörgés kapcsán, konkrét tapasztalataim vannak, elsősorban faipari gépekkel. Korábban bohóckodtam mindenféle 1 fázisú motorokkal, még talán most is van néhány a polcon. 1 fázisról télen, rideg ékszíjjal, még a kimondottan körfűrészhez tervezett nagy nyomatékú 2,2 kW-os motorral is csak hosszas lökdösés után lehetett elindítani a gépet.” Ilyen tapasztalatom nekem is van. Ezért nem értem, miért ajánlasz ezek után neki mégis 1f motort. Idézet: Ez - valószínűleg - automata-függő lehet. 3kW-ost nem járattam 3x10A-ről, azonban az tapasztalat, hogy a 4kW-os nagy karos daraboló a 3x16A-ról is csak akkor indul, ha olyan kedve van. „Erről a 3x10 A -ről kényelmesen beindult még a 3 kW-os motor, és akármilyen hidegben is vígan indítja a szalagfűrészt.” Idézet: Ezzel a mondatoddal csak egyetérteni lehet.„Ahol 1 kW-tól nagyobb motor teljesítmény igény van, oda nagyon célszerű a 3 fázisú hálózat felé elindulni, mert az lehet az igazi megoldás.” Idézet: „A képeden lévő motort nem tudom mihez viszonyítani, de átlagos EVIG-nek néz ki a kapocsvédő doboza, aminek ismerem a méretét. Ez alapján csak valamilyen max. 4-5 kW-os típusra saccolnám” Ha a valóságban látnád, sokkal könnyebb volna. A doboz nagyobb motoron értelemszerűen nagyobb, nem igen képezheti az arányok megállapításához az alapot. Az EVIG tudja, mekkora motort készített, így a ráírt teljesítményadatokat mérvadónak tekinthetjük. A fűrésztárcsa 400 mm átmérőjű, talán így könnyebb viszonyítani. Az ékszíj mérete 1250X17 tehát azért annyira nem "csoffadt", de valóban kevés a teljes teljesítmény kiaknázásához (van erre egy gyakorlati táblázat, amit egészen biztosan ismersz). Az, hogy éppen mi van körülötte, az nem jelenti azt, hogy csak ezt kéne vágnia (lesz ott ölfa is nem sokára). Az utolsó mondattal szintén egyet értek, bár a megvalósítás még várat magára. Ui: Volt szerencsém ezen a gépen kipróbálni 1,5, 2,2, 3, 4, 5,5, és most ezt a 7,5kW-os motort. Az 1,5kW-os minden további nélkül meg tudott fulladni, a 2,2-es már csak nagyon nehezen, a 3kW-ost meg vissza kellett adnom. Talán a 4kW volt az, amire már semmi panaszom nem volt (de igazából a 3kW-ossal sem volt már). Ez a motor csak azért van rajta, mert most ez van, és nem azért, mert ez feltétlenül kell rá. A hozzászólás módosítva: Júl 21, 2017
Üdv urak!
Az alábbi varrógépmotort szeretném 230V-ról üzemeltetni,kérdésem, hogy milyen(mekkora) indítókondit vegyek hozzá? Köszönöm.
Egy hasonló motort (Textima?) üzemeltetek 1 fázisú 230V-ról 25µF/400V állandó üzemű kondenzátorral,igaz,nem varrógépet hajt most.
Hello. BEkötésben vki tudna segiteni? Jol értelmezem az adattáblát hogy 150-s kondi kell hozzá?
Két kondenzátor kell hozzá, egy 32 mikrós üzemi, meg egy 150 mikrós indító. A bekötés pedig az oldal képei között megtalálható.
A hozzászólás módosítva: Aug 4, 2017
Na az okos fejemmel én előbb vásároltam aztán kérdeztem. 150s üzemit vettem. Kicsit furcsálták is. Nem is tudtak csak ugy adni hogy 1db 70s + 1db 80s. Azt lehet inditónak használni sorba kötve?
A bekötés hasonló ehhez. Bővebben: Link A kép az új bitkép név alatt található.
A hozzászólás módosítva: Aug 4, 2017
A kondenzátorok értéke párhuzamos kötésnél adódik össze. Nyomógombon keresztül, vagy indítórelén keresztül beköthető indítónak.
A hozzászólás módosítva: Aug 4, 2017
Párhuzamosan és nem sorban, valamint igen, jó lesz.
Lenne még egy kérdés A 32-s az pontosan 32 kell hogy legyen? Csak azért mert találtam közben egy 35 mikrost
Ha legalább 400V- os akkor igen.
Nem vagyok biztos benne jol értelmezem-e inkább kérdezek. Az áram két végét tehát rákötöm az U1 és U2-re ? Az initó kondit az U1-re és Z2-re ?
Az üzemit hová?
Szia! Nem jól írtad, csatoltam rajzot. Kell egy nyomógomb is. Ha fordítva forog, mint szeretnéd, akkor cseréld meg a motoron a segédfázis kivezetéseit! Így legyen a sorkapcson: U1/Z2 - U2 - Z1.
A bekötés ekkor is a rajz szerint sorrendben. A nyomógombot csak addig nyomd bekapcsoláskor, míg felpörög a motor, utána az indító kondinak nincs szerepe. Az indító kondit állandóra nem szabad bekötni, mert leég a motor!! A nyomógomb 230V-ra való legyen legalább 6-10A terhelhetőségű! A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2017
Bekötöttem. Müködik is. Inditónak csak egy 80st raktam be. Azzal is indul terheles alatt is , gondolom akkor eleg annyi. Permetezo szivattyut hajt a forgasirany sztem annak mindegy . Köszi a valaszt.
Sziasztok.
Egy kérdés: Egy villanymotornál minnél jobban közelit a Cos fi érték az 1 hez annál kissebb a veszteség,de mégis mennyit jelent ez? Pl egyik motor Cos fi értéke 87 a másiké pedig 97,ez kb mennyit jelent? Két egyforma motornál ezt teljesitménykülömbségben kifejezhető/számolható? Köszönöm annak aki felvilágosit.
A képletek:
Látszólagos teljesítmény S=U*I (VA) Hatásos teljesítmény P=U*i*cosFI (W) Meddő teljesítmény Q=U*I*sinFI (VAr) A velük való számítást legegyszerűbben a teljesítmény háromszög segítségével lehet lehet végezni, ha kettőt ismersz akkor a harmadikat Pithagorasz-tétel segítségével már könnyű kiszámolni.
Van itt egy asztali fűrészgép. Annak a motorja.
230V, 2,2kW. Szénkefés, kommutátoros. 3 kivezetése van. Univerzális motor. Miért? Mi az a három? Valakinek volna e kapcsolási rajza hozzá? Köszi. A hozzászólás módosítva: Aug 11, 2017
Csak tippelek, mert hasonlóval már találkoztam. Fék szerepet tölt be az extra szál.
Én is arra gondolok. Egy úniós szabály előírja ennek a gépnek a leálláskori fékidejét.
Nem igaz. Nem a veszteség kisebb hanem a meddő teljesítmény. A veszteségi teljesítmény melegít, meddő nem. De elektrotechnika óra tartására ez a topic nem alkalmas.
Széjjelszedtem a motort. Soros gerjesztésű. Két pólusú állórész. Mindkét póluson egy egy vékony és egy egy vastag huzalból készült tekercs.
Gondolom a vastag huzalos az üzemi tekercs, a vékony a fék. A hozzászólás módosítva: Aug 12, 2017
Üdv!
A képen látható villanymotor bekötéséhez szeretnék segítséget kérni: Mit hova kössek? Mik a kivezetések?
Sziasztok adott egy 1 fázisú 1.5kw os villanymotor aminek a forgásirányát szeretném megváltoztatni de semmilyen rajzot nem találtam róla feltételezem hogy tekercselve lehetett valamikor. 3 tekercse van melyek ellenállása 2.8 ohm, a mellékelt rajzon a bekötése, a piros vonalak a tekercsek. Ez így működött.
Azt az áthidalást levetted a mérésekhez, úgy- e? Egyébként a motorból hány szál van kivezetve? Remélem 4, nem csak három. Ha három van kivezetve, akkor a tekercselő állította be a forgásirányt. Ha 4 van kivezetve, akkor könnyen megoldható. Ha 3 szál van kivezetve, akkor a forgórészt kell megfordítani benne.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |