Fórum témák
» Több friss téma |
Kadarist nak
Szerintem nagyon sokan tisztában vagyunk vele, hogy mik lennének az elvárások áram ellátás szempontjából, de sajnos a legtöbb helyen t....nak az egészre. Mikor megrendelik a szolgáltatást, és szembesül az ember olyan dolgokkal amit az előzőekben leírtam, akkor rögtönözni kell. Ezért próbálnék megoldást találni minden meglepetésre. Köszönöm mindenkinek a véleményét, tanulságos volt.
Így legalább nagyobb az esély, hogy a hajszárításkor beleejtsd a hajszárítót és megvágjon. (Egyáltalán ki az aki kádban állva vizesen szárít hajat?)
Elhiszed, hogy van olyan?!
A Darwin-díjat biztos, hogy megnyerné, persze posztumusz.
Hali!
Innen indítottam a témát. Szereztem a képeken látható trafót. Ez 3x380V ról, 3x42V most. Ha én ezt át tekertetem 3x 230V ra, úgy látom ráfér, akkor ez nekem megfelel e a kérdéses helyre, megoldná e a problémámat? A hozzászólás módosítva: Dec 21, 2013
Csakhogy amerikában, ahol ez a megoldás használható, 110 V földfüggetlen hálózat van a lakásokba bevezetve, és ha jól látom van benne FI relé is, (a két konnektor közti gombokból gondolom) teljesen jó meoldás. Nálunk másféle érintésvédelmet szebványosítottak, ez nem jelenti azt, hogy az nem jó.
Hát ha elég Neked az 1kVa teljesítmény akkor szerintem jó lesz. Az áttekerésről meg kérdezd meg Granpa-t, Ő nagyon érti a trafók lelki világát.
Sziasztok!
Lehet, hogy egy kicsit off itt, de máshol mégjobban az lenne szerintem. Azt szeretném megtudni, hogy a sodrott 5x1,5-ös illetve az 5x2,5-ös MTK kábelnak a legkülső átmérője mekkora? Jövőre fogok beszerezni az említett vezetékekből, de a többi, környező dolgokat a vezetékhez hozzá tudom igazítani addíg.
Igen, köszönöm, megnéztem már az off-ban is.
Nem jó neked a 400/230 V-os kétfázisú transzformátor?
Sziasztok!
Mostanában sokszor vág le a fő megszakítónk itthon, okkal. Az ok: sok fogyasztó van. Utána nézelődtem, legjobb tudomásom szerint 32A-ig ingyenesen növel becsatlakozást az ELMŰ. Ámde! Ehhez meg kell felelnie mindennek az óra után is, ahhoz hogy kicseréljék a jelenleg 16A-ost mondjuk 25 vagy akár 32A-re. Az első probléma az órától a tábláig felmenő 4-es vagy 6-os huszonéves alu vezeték. Ezt elméletileg papírral rendelkező villanyszerelő a plomba megbontása után kicserélheti, majd az elmű bővítés után visszaplombálja. Ez eddig OK. A következő, a Fi-relé, ami 25A, ha 32 lesz behozva, maximum csere. Na bumm. Tovább, innen viszont egy 2pólusú, 16A-es, ilyen egybe-megszakító jön, csere. Ezután viszont mindenhol 1,5-ös sodrott réz van, kötések: 3cm hosszan blankolva, összesodorva, visszahajtva, leszigózva. (Ez nem szabványos, tudom, de azért mindent szétbontani... háát..) Továbbá a jelenleg külön biztosítatlan köröket sem ártana egy 6 v. 10A-ossal biztosítani. Ami a műhelyt illeti, a Sz.2-ből van tovább vezetve, ez záros határidőn belül külön lesz elvezetve a fí utántól 3x2,5-ös MTK-val falon kívül. A kérdésem, megfelel-e a jelenleg kiépített villamos hálózat a 25 vagy esetleg a 32A fogadására? Illetve az említett alu vezeték cseréje mennyibe kerülne körülbelül? (Vill.szerelő kiszállás, munkadíj, anyagköltség, stb.) Móriczka rajz mellékelve a körülbelüli jelenlegi tényállásról. Bárminemű segítséget előre is köszönök. Üdv, Gábor. Továbbá kellemes ünnepeket!
Szia!
Biztos, hogy nem lesz jó a jelenlegi hálózatod, mert a 32A-ra ha jól emlékszem akkor 10-es alu, vagy 6-os réz gerincvezeték kell, Leágazásokra 4-es réz, a konnektorokhoz 2,5-ös, a világításhoz pedig 1,5-ös kellene. Remélem jól mondom, ha nem majd kijavítják a szakik. A konnektorokat 16A-es kismegszakítóval, a világítást 10A-essel illik védeni. A 6 és 10A-es kevés lesz. Az összesodort rézvezetékek szigszalagos rögzítése nem túl jó megoldás, meg kellene csinál(tat)nod a kötéseket normálisan, mert ez így nagyon káros lehet az egészségre. Nekem az ilyen kötések elég hamar kontakthibásak lettek. Persze nálunk alu vezetékek vannak a falban, nem villanyszerelési területen voltak ilyen kötéseim, hanem máshol. Pl. Hangszóró kábel volt így toldva. A szigszalagtól meg grünspanos (a réz zöld oxidját így hívják) lett a vezeték és attól lett kontaktos. Szóval érdemes volna fontolóra venni egy teljes generált, ami magában foglalja a vezetékek cseréjét is. Sajnos nem lesz olcsó mulatság.
Ezen mindig elcsodálkozom, hogy miért kellene sok áramkör esetén 16A-re biztosítani dugaszolóaljzat áramkört, meg 10A-re biztosítani világítási áramkört.
A 80-as évek elején vettünk egy félkész társasházi lakást, és mivel akkor áramszolgáltatós voltam, eleve úgy terveztem, hogy pár évig direkt villamos fűtés lesz. Még így sem volt 16A-esnél nagyobb kismegszakítóm. Hát könyörgöm, az 3 kW! Mi vesz fel ma annyit? 2 kW világítás ugyanúgy nincs senkinél. Más volt a helyzet akkor, amikor jobbra ment egy áramkör, meg balra, és kész. Akkor az ember kínból addig növelte a kismegszakító értéket, amíg kellett. De hálistennek ezen túlvagyunk már.
Szia!
A villamos fűtés nem vesz fel akkora áramot, de egy porszívó vagy mikró induláskor bizony megrántja a hálózatot.
Nálam 25/6,10,10 van és soha nem volt kevés. A mostani porszívók általában fordulatszabályzósak (persze alacsony fordulatról indítjuk), mikroból meg lehet, hogy jót fogtunk ki
Idézet: „Ezután viszont mindenhol 1,5-ös sodrott réz van, kötések: 3cm hosszan blankolva, összesodorva, visszahajtva, leszigózva.” Ne most állj neki... Karácsonykor a fene se akar vésni és házat újra festeni
Köszönöm. Számítottam bizonyos dolgok cseréjére... A lényeg, a tervem az, hogyha egyszer majd festünk kint, akkor előtte egy két nappal szétcincálok mindent. Ami a gerincvezetéket illetve, azt úgy kell elképzelni, hogy az óra után egyből fi, utána egyből a megszakítók aljába megy és onnan mennek tovább. Ha jól gondolom, azt kellene csinálnom: 1. Először is a bakelit táblát amin most vannak, csere falon kívüli dobozra, kulturáltabb lenne. 2. A megszakítóktól elmenőnek nincsen külön dugalj és világítás, egy helység, egy kör. Ezt különbontani nem kis meló lenne, ezt hagynám így. 3. A megszakítókig nagy keresztmetszet, onnan pedig 2,5össel mennék mindenhova tovább, csak ugye ehhez a bermann csövet is ki kell vésni, nagyobbra cserélni egy két helyen.
ötfelezős: Sok kicsi sokra megy. Pl. -Villanybojler: 2kW-ot simán elvisz, 10A. Mivel vízköves már belül, így sokszor kapcsol be, sokáig fűt. -Megy mondjuk a számítógép: 1-2A itt is megvan a bika táp miatt. -Tegyük fel, bekapcsol a hűtő, kb.2A megvan szerintem. -Világítás mindenhol hagyományos '100-as izzó van, mondjuk szoba1, szoba2 és F.sz., és máris megvan itt is majdnem 1,5A. Ez eddig körülbelül az átlagfogyasztás, ami már most feszegeti a 16A-t ugye. Namost jövök én, kimegyek a műhelybe, kikapcsolom a gépet, -2A. Viszont kint mondjuk bekapcsolom a fúrót, és tessék máris megint 16A-nél tartunk. Valamint itt nem beszéltem arról, hogy ugye fürdőben a család fázósabb tagjainak: hősugárzó, ami 2Kw-ot húz, ilyenkor a bojlert kikapcsoljuk, mert már nem bírja. Namost, ha ezt elfelejtjük, csatt, sötét. Másik dolog, a fagyasztó, öregecske már szegényke, de bekapcsoláskor akkorát tud rántani, hogy van amikor 5-6A terhelés mellett is levág a 16-os. Gafly: Nem is most gondoltam, minimum a nyár eleje.
Azért a bojlerhez illik külön vezetéket vinni, külön biztosítóval, kétsarkú kapcsolóval, az elosztótáblától közvetlenül, akkor is, ha nem csúcskizárásos(vezérelt) mérőn van. A többi helyre elég a 1.5-ös(dugaljhoz is), 10A/mm2-rel szokás számolni. A bejövő (órától elosztóig) nem 4-es, 6-os, hanem 10mm2-es az alumínium (elbírja a terhelést, de ha megnövelik a bejövőt (32A), akkor kicserélik vastagabbra, az még a szolgáltatóé!). A műhelyhez szintén közvetlenül az elosztótól illik vinni a min. 2.5-est, és ott újra szétosztani. Némi ügyességgel jó lenne külön választani a világításokat, a dugaljaktól. A régi csőbe is be lehet ügyesen húzni az új vezetéket, ha még nem volt bolygatva, legfeljebb a kényes helyekre egy-egy dobozt be kell rakni (mégse az egész lakást szétcsövezni(verni).A nyárig alaposan végig lehet még gondolni, szerkeszteni.
A hozzászólás módosítva: Dec 24, 2013
Hát csak amiről te beszélsz, arról én nem beszéltem.
(10A-es boyler, világítás, mikro, háztartási gépek, műhely, stb egy áramkörön.)
Nincs mit! Azt tudnám Neked javasolni, hogy olvasgasd addig ezt a topicot, nagyon sok villanyszerelési infó van már leírva, aztán a tudás birtokában mérd fel a terepet, hogy mi az amit ki kell cserélni, és készíts egy jó tervet amin az utolsó szög is rajta van, és mutasd meg nekünk légyszi. Átnézzük, hogy jó-e, és aztán állj neki a szerelésnek. Ha nem boldogulsz, akkor inkább hívj villanyszerelőt, mert az erősáram nem játék! Tehát csak megfontoltan, és csak akkor belevágni, ha BIZTOSAN meg tudod csinálni. Rendben? Ne feledd a felelősség (anyagi és emberélet) a Te válladra fog nehezedni, ha nekiállsz.
Addig is azon is gondolkodj el, hogy: - A világítási áramköröket jó lenne külön áramkörre tenni. - A konnektorokat is külön áramkörre kellene tenni, hogyha valamit szerelni kell, akkor ne kelljen sötétben dolgoznod. - Nagy fogyasztóknak külön áramkör a gerincvezetéktől (a klímának én is csináltam egy külön áramkört) - A legjobb megoldás a kötésekre, ha nincs kötés, bár ezt nehéz megvalósítani de nem lehetetlen. Tehát úgy értem ezt, hogy a drót egyik vége van a kismegszakítónál, a másik vége a konnektornál, vagy valamely nagyfogyasztónál, illetve világításnál. Mondjuk ehhez nagy szekrény kell.
Szia! Ebben a nagyszekrény dologban igazat adok. Anno 25 évvel ezelőtt, kezdő koromban megszállt a kisördög, és egy olyan megoldást csináltam a lakásban, hogy 32 modulos kiselosztó 2db került beszerelésre. Egyikben csak a villámvédelem lépcsőházban ki nem épített rendszere, a másikban meg kötés nélkül vannak megoldva a vezeték behúzások. 14 db dugaljáramkör, 8db világítási áramkör, meg a boyler kétsarkú kismegszakítója és kétsarkú leválasztó kapcsolója. Megépítés óta problémák nélkül üzemel minden.
Idézet: „Némi ügyességgel jó lenne külön választani a világításokat, a dugaljaktól. A régi csőbe is be lehet ügyesen húzni az új vezetéket,” Egy csőbe egy áramkör vezetékeit illik behúzni. Hacsak nem arra gondoltál, hogy a régi 1,5-öst cseréli 2,5-ösre és a folytatás változatlan marad. Nem hinném, hogy bárki 11-es csőbe húzta volna egykor a szálakat, a 13-asba pedig bőven belefér 3*2,5.
Kedves Granpa! Én úgy tudom, hogy a dugaljakhoz már 2,5mm2-es vezetékek kellenek, mivel energiaelosztó hálózatokhoz már ez kell! Régen 1,5-es volt. Hogy a 6 db 2,5mm2-es vezetéket (továbbfűzött dugaljaknál) hogy hajtogatod be a szerelvénydobozba, azt nem tudom!
Idézet: „Hogy a 6 db 2,5mm2-es vezetéket (továbbfűzött dugaljaknál) hogy hajtogatod be a szerelvénydobozba, azt nem tudom!” Pedig simán megoldható, még a normál mélységű dobozokban is. Nem egy ilyet csináltam én is, egy villanyszerelőnek segítve.
Szia,
Ha áramszolgáltatós voltál, akkor tudod, hogy a háztartási áramkörök biztosításának megválasztásakor nem az áramkörre csatlakoztatott készülékeket vesszük alapul, hanem a kizárólag a vezetéket (kábelt), a biztosítási ponttól, az első csatlakoztatási pontig. Az első csatlakoztatási pont az erőátvitelnél a dugaljak, a világításnál a fényforrások foglalata ( a kapcsoló is beleértendő a biztosítandó áramkörbe). Ezért a háztartási célra gyártott szerelvények (dugalak) 16A-ig terhelhetők, a világítási áramkörök szerelvényei (kapcsolók)10A-ig. A másik "ökölszabály", hogy a háztartási áramköröket olyan keresztmetszetű vezetékkel húzzuk le, amit Gery78 írt. Ennél kisebb keresztmetszetet akkor sem húzunk le, ha csak egy 1W-os LED-es fényforrást szándékozunk megtáplálni az áramkörről. Ha pedig ekkora keresztmetszetet húzunk le, akkor mi okunk lenne az áramkört alulbiztosítani? A másik nagy igazság, amit kadarist írt: a '80-as években még gyakorlatilag nem voltak a háztartásokban kapcsoló üzemű tápegységgel működő készülékek (talán a TV-k kivételével). Ezeknek ugye az induló áramfelvétele végtelen nagy (lenne, ha...). Régen még a fogyasztásmérőknél is "B" karakterisztikájú kismegszakítót tettek fel. Ma, szó nélkül cserélik "C"-re, mert egyértelmű, hogy a készülékek miatt, erre van szükség. Azokban az időkben, még a hálózati feszültség is színuszos volt... Na, ja... azok a '80-as évek... |
Bejelentkezés
Hirdetés |