Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   417 / 981
(#) electron-x hozzászólása Aug 14, 2015 /
 
Sziasztok!

Van itthon egy pár 220V-os távirányítós dugalj – még régebben vettem, amiről azonban "gyárilag" lemaradt a jelzőfény, ezért szeretnék mindegyikbe egy LED-et beépíteni az ehhez szükséges elektronikával, biztonságosan és minél kisebb költséggel.

Elképzelésem szerint a LED fényforrása a dugalj erősáramú (220-230V, 4,35A 50/60Hz, max. 1kW) kivezetése volna, persze a tokozáson belülről.
Erre párhuzamosan ráköthető lenne egy minimális LED elektronika – így tehát a célja szerint, ha a dugalj bekapcsolt állapotban van, világít a LED, ha pedig kikapcsolt állapotban van (például kap áramot, de a kimenetén nincs mert a szerkezet a bekapcsoló jelet várja) akkor pedig nem világítana a LED.

Ha van hely a műanyag dobozban és két LED is elfér, akkor az egyiket a bemenő áramra / dug-villára, a másikat pedig a kimenő áramra / aljzatra lehetne kötni és így egyaránt jelezné, hogy kap-e illetve ad-e (továbbít-e) áramot.

Milyen elektronikára (alkatrészekre és kapcsolásra) van szükség a LED elé, hogy ez a fent leírtak szerint működjön, lehet-e készen kapni ilyet, illetve: van-e / létezik-e vajon ennél kézenfekvőbb, egyszerűbb megoldás?

A fentiekre vonatkozó bármiféle útmutatást, javaslatot, "eligazítást" köszönettel fogadok!
A hozzászólás módosítva: Aug 14, 2015
(#) kaqkk válasza electron-x hozzászólására (») Aug 14, 2015 /
 
Van benne egy relé ha annak a tekercsére kötöd a ledet megúszod egy előtét ellenállással
(#) electron-x válasza kaqkk hozzászólására (») Aug 14, 2015 /
 
OK, köszönöm a villám-választ! Igen, erre gondoltam...
Szétszedem és megkeresem a relét, utána írok ugyanide.
(#) proli007 válasza kaqkk hozzászólására (») Aug 14, 2015 /
 
Hello! De inkább a táp és a relé tekercse közé (sorba) kösd be a Led-et. Ha 24V-os akkor nem fog nekihiányozni a Led-en eső 1..2V feszültség. Viszont így nem kell többletáram a Led működtetéséhez, amit nem biztos hogy biztosítani fog az egyszerű kondis tápellátása.
(#) kaqkk válasza proli007 hozzászólására (») Aug 14, 2015 /
 
Erre a megoldásra nem is gondoltam, viszont ez a tökéletes .
(#) enree hozzászólása Aug 17, 2015 /
 
Sziasztok!
Van egy ventilátoros csillárunk. Most a nagy melegben elég sokat megy. Azt vettem észre, hogy fel-le kapcsoláskor fura dolgok történnek; töltődő telefon abbahagyja egy pillanatra a töltést, itt-ott felkapcsol a világítás... (egy PIC-vezérli, de bolond módon le van védve, ezek szerint nem eléggé...) Ha tennék valamit a kapcsolóval párhuzamosan, az segíthet szerintetek?
Köszi:E.
(#) Bakman válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Én első lépésként megpróbálnék egy ferrit szűrőt beiktatni a ventilátor vezetékeire a képen látható módon.

ferrit.JPG
    
(#) enree válasza Bakman hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Akkor ez valami indukciós lökés lesz szerinted? Elegendő az egyik táp ágba, vagy mindkettőt húzzam át rajta?
(#) Bakman válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Minden bizonnyal, mivel a motor inkább induktív terhelés. Mindkét vezetéket annyiszor fűzd át, ahányszor belefér vagy amennyi extra vezeték van.
(#) enree válasza Bakman hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Szerintem egy centi sincs sehol, de a plafon felé levő részén van hely bőven a takarósapka alatt, oda betoldok. Amint lesz időm, azonnal megcsinálom. Akkor a kapcsolónál keletkező esetleges ív nem csinálhat ilyet, ugye?
(#) kameleon2 válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Egy zavarszűrő sokat segíthet. Túl sok zavart termel. Ez lehet a gondod. A PIC-es vezérlés kapcsolja a világítást? Eleget mondtál. A tápokra figyelj nagyon oda. Bazi nagy kondi a PIC tápjaira, plusz RF szűrés. Mindenki itt bukik el a PIC, AVR okostelefonos projekteken. Az EMC vizsgálatok éppen erre vannak kiélezve. Igaz ért már meglepetés gyári termékél (ipari!) ami zavarérzékenyebb a saját áramköreimnél.
(#) Bakman válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Nagy valószínűséggel a ventilátor tekercse "rúg vissza", ezt talán megfogja/csökkenti az induktív szűrőtag annyira, hogy ne zavarjon meg semmit. A szikra, ha van, nagyobb része is a visszarúgás miatt alakul ki.
(#) enree válasza Bakman hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Á, értem. Mint egyenáramon a relé?
(#) Bakman válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 / 1
 
Igen, csak a váltóáram miatt nem lehet tudni, hogy a kikapcsoláskori időpillanatban éppen merre folyik az áram és mekkora annak mértéke. Ezért macerásabb egy kicsit váltóáramon zavart szűrni.
(#) enree válasza Bakman hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Értem, köszi
(#) enree válasza kameleon2 hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Igen, PIC-es a világítás. Egy nagy kapcsüzemű 12V-os tápja van az összes lakásokosítós dolognak a tápot. Utána 7805, 100n, elkó itt-ott.
(#) enree válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Opsz, szóval egy nagy tápja van mindennek, kicsit össze-vissza lett az előző hozzászólás, nem kell írás közben telefonálni
(#) kameleon2 válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Akkor had osszak meg veled egy tapasztalatot. Én is hasonlóval működtetem a házam, bár elég professzionális lett 12 év alatt Mégis majd a fene evett meg, amikor becsöngettek hozzánk és felkapcsolódott a világítás. Kiderült, a zavarforrás én magam voltam. A csengőnek van egy ismétlő reléje, hogy ne nagyfeszt küldjek ki a nyomógombra, csak 12V-ot. A 12V DC-t egy graetzel és egy kis kondival oldottam meg. Amióta a kondit lecseréltem 2200µF-ra elvágták a problémát Persze szűrés és relémeghajtás oldalon is csúnyán bele kellett nyúlnom a saját cuccomba emellett. Most a gyári Phoenixcontact nLC lefagy néha - az én vezérlésem - nem . Kapcsolóüzemű táppal sok gond adódhat még. Én is tapasztaltam érdekességeket. Például szintén Phoenixcontact tápnál nagyon nem volt mindegy, a táp melyik felét dugom a fázisba és melyiket a nullába...
(#) enree válasza kameleon2 hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Azt javaslod, hogy csináljak egy trafó-egyenirányítás-puffer tápot?
Nálam az volt a csúcs, mikor a kutyám elkezdett ugatni, akkor a telefon elkezdett csörögni (digicenter központ, stargate kaputelefon) de megoldottam
(#) kameleon2 válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Akár azt is - tesztként, de a nagy puffer mindenképpen sokat dob + a motor zavarszűrése. Nyilván a kapcsolórelé meghajtásod is lehet ludas, ha nem jól van beállítva a munkapontja és a zavar is könnyen bebillenti a meghajtódat. Én ezért dobtam ki kétféle megoldást (2803 és FET).
(#) enree válasza kameleon2 hozzászólására (») Aug 17, 2015 /
 
Nálam 2N2219A kapcsol. R820 a PIC lábáról, 3K3-al földre húzva a bázis.
(#) kameleon2 válasza enree hozzászólására (») Aug 17, 2015 1 /
 
Mi alapján állítottad össze ezt a meghajtó kört? Én sokat teszteltem szimulátorral, mert a gyári - neten fellelt - megoldások arra jók voltak, hogy működjön a kapcsolás, de a megbízhatóságról inkább nem szólnék, nem beszélve a munkaponti slendriánságról. Azaz: asztalon minden tökéletes, de az elosztószekrény más téma. Volt, hogy 70-80V-os zavarfeszültségeket mértem (multiméterrel!) az elosztóban a bemeneteimen akkor amikor téves vezérlések voltak. Azaz a vezérlőbemenetek érzékenysége sem mindegy, ahogyan a gombok működtetőfeszültsége és kábelezése sem.
(#) bakos13gab hozzászólása Aug 17, 2015 /
 
Ismeri valaki a schneider Acti és Resi családját? A kettő között mi a lényegi különbség?
(#) hegman válasza bakos13gab hozzászólására (») Aug 18, 2015 /
 
Az Acti9 az főként ipari célra szánt, a Resi9 az olcsósított főként lakossági felhasználásra szánt család.
Ez azért nem zárja ki azt, ahol a műszaki szempontok megengedik, hogy ott használjon valaki Resi9-et.
Jellemzően:
A Resi9 4,5kA álltalában, és messz nem olyan nagy a választék.
Az Acti9 jellemzően min. 6kA vagy több (van itt is 4,5kA-es kismegszakító is).
Sok készülék cikkszáma a két katalógusban megegyezik azaz közös használatra vannak (pl. impulzusrelé, CT moduláris kontaktor).
(#) bakos13gab válasza hegman hozzászólására (») Aug 18, 2015 /
 
Köszönöm. Akkor itthonra megfelel egy Resi9-es RCCB is.
(#) enree válasza kameleon2 hozzászólására (») Aug 19, 2015 /
 
Mikor elkezdtem PIC-el foglalkozni, Simpi küldött egy kapcsolást, amiben így volt meghajtva a relé, mivel soha, semmi bajom nem volt vele, hát ez maradt
(#) enree válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Aug 19, 2015 /
 
Nem is volt szó róla, csak kérdezte, hogy én milyet használok
(#) enree válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Aug 19, 2015 /
 
Simán, párhuzamosan rákötöm, aztán kész?
(#) enree válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Aug 19, 2015 /
 
Hányszáz Ohm legyen az a párszáz Ohm?
(#) kameleon2 válasza enree hozzászólására (») Aug 19, 2015 /
 
Az a Simpi-féle változat engem is érdekelne, mert sokat próbáltam, teszteltem már.
Következő: »»   417 / 981
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem