|
|
Koncentráló kapcsolófokozat esetén, ha a bemeneti oldalon egyidejűleg jelentkező hívások száma nagyobb, mint a rendelkezésre álló elmenő utak száma, a hívások feltorlódnak és várakozásos üzem esetén hoszszabb-rövidebb várakozás után épülhet fel a kívánt kapcsolás. A várakozásos üzem legfontosabb jellemző adata az átlagos várakozási idő. Ezt részben a beömlő forgalom, részben a kapcsolófokozat kialakítása határozza meg. A felhasználók igényeitől függően más-más alkalmazási területen a megengedett legnagyobb átlagos várakozási idő értéke is más-más lehet. Az átlagos várakozási idő növelésével javul az elmenő vonalak kihasználása, mert a várakozó hívások tartalékot képeznek, s a felszabaduló vonalak ismét azonnal igénybe vehetők. Kézikapcsolású rendszer esetében a kezelő osztja el a jelentkező hívásokat és tart kapcsolatot a hívó felekkel, ezért viszonylag hosszú várakozási idők engedhetők meg, így nagyon jó lehet az elmenő vonalak kihasználása. (A kezelő segítségével a hívó fél kívánatára - megfelelően megemelt díjszabás mellett - gyorsított kapcsolásra is sor kerülhet, az olcsóbb, egyszerű hívások mellőzésével.) Automata kapcsolórendszer esetében a hívások statisztikus jelentkezése miatt az elmenő vonalak igénybevétele egyenlőtlenebb és emiatt rosszabb vonalkihasználással kell számolnunk. Javít a viszonyokon a parkírozás alkalmazása.
Az átlagos várakozási idő a beömlő forgalom és a kapcsolóhálózat felépítése ismeretében a valószínűségszámítás módszereivel határozható meg.
Lásd még:
|
|
|