Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Nagyáramú tápegység autóhifihez
Nagyáramú tápegység autóhifihez
Szerző: EcoPityu, idő: Nov 19, 2011, Olvasva: 33792, Oldal olvasási idő: kb. 1 perc
Lapozás: OK   3 / 9

Ha már szó esett a Faradnyi kapacitású kondenzátorokról, nem szabad elfelejteni, hogy egy ilyen kondenzátor, a teljes feltöltődéséig igencsak nagy áramokat fogyaszt, üresen rövidzárnak tekinthető.

Autós alkalmazásban, az akkura kötés előtt , külön fel kell tölteni izzón, vagy ellenálláson keresztül, és csak úgy szabad az áramkörhöz illeszteni.

Itt sem bánhatunk vele másképp.

LÁGYINDÍTÓ

Ezt viszont elintézi nekünk egy egyszerű kis elektronika. (2003 óta használom, még az is lehet, hogy én találtam fel... )

Működése nagyon egyszerű: A hálózati feszültség, indításkor megoszlik a trafó primer tekercse, és a soros teljesítmény ellenállás között. Minél nagyobb a terhelés a trafón (minél üresebb a kondi, és azt tölteni kell) annál nagyobb feszültség esik az ellenállásra, amit az elfűt. Bekapcsolási hirtelen nagy áramlökés hatására, a kondenzátor feltöltődéséig folyamatosan nő a trafóprimerre jutó feszültség, és növekszik, azonos arányban a kondenzátor feszültsége is a szekunderen. Amikor a kondi feszültsége eléri a "lágyindító ellenállással" párhuzamosan kötött relé behúzófeszültségét, (ami 8-10V egy 12V-os relénél), akkor a szekunderre kapcsolt relé behúz, és közvetlen rákapcsolja a trafót a hálózatra. A 8-10V-ról "továbbtöltött" kondenzátor már nagyságrendekkel kisebb áramlökést visz a rendszerbe, ezt már a Graetz híd, és a primer oldalbeli biztosítékok is simán elviselik...

FOKOZATVÁLTÓ

Ha nagyobb belső ellenállású a trafónk, akkor a kimeneti feszültségtartományban tartás, egyéb módon is elérhető:

Az áramterhelés függvényében változtatott primer menetszám, azaz gerjesztés variálással. Ennek egyetlen feltétele, a több kivezetésű primer tekercs, p.l. 220V, 230V, 240V-os kivezetésekkel.

Ezeknek a váltását megoldhatjuk egy nagyáramú fokozatkapcsolóval, esetleg relékkel.

Természetesen indításkor, a legnagyobb feszültségű (menetszámú) tekercsre kapcsoljuk a feszültséget. Majd, ellenőrizve (például feszültségmérős kondenzátoron) a kimenőfeszültséget, tartósabb terhelésnél feljebb kapcsolhatunk, ha nagyon aláesik a kívántnak.

Ezt nagyon jól prezentálja az a "kis" 60A-es táp, amit egy demófalhoz építettem hajdanán, és egy állóventillátor fokozatkapcsolójával volt kapcsolható. A piros gomb kapcsolta fixre az addig ellenálláson keresztül kapott hálózati feszültséget, végül is itt a relé kihagyható volt.

(Nagyításhoz kattints a képre!)

A java még csak most jön.


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   3 / 9
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem