Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autós erősítős kérdések, problémák
Témaindító: Thomas10100, idő: Dec 28, 2005
Témakörök:
Idézet: „legalább 5-6 db-el többet nyomjon?” LOL !! Ehhez minimum meg kellene duplázni a villamos (erősítő valós) teljesítményt!! A tápkábel hangszórókábel hozhat javulást, nagyon minimálisat. Akusztikailag lehet sokat hozni, de ahhoz sokat kell tanulni, meg dolgozni! db Dragba kategóriák vannak, azokat teljes szélességébe ki kell használni!
Nem duplázni, az csak 3 dB. Kétszer duplázni.
Kicsit utána olvasgattam a témának és valóban látom, hogy jelentős teljesítménynövelést kellene csinálni ahhoz a pár db-hez.
A gond, hogy max 500W-os erősítőt építhetek be. Jelenleg 400-as van. Tehát egy 500-asal sem lennék előrébb. Viszont! Az erősítőn van egy 3 állasú kapcsoló Bass boost néven: off, 6db, 12db állásokkal. Az oké, hogy hallásra és látásra jobban dübörög a membrán ha feljebb kapcsolom, de ez valóban 6-al több lesz? Sajna megmérni ritkán van lehetőségem, csak tuning talikon, így addig csak hallásra hagyatkozhatok, bár 140db körül már arra sem
Ha most teljesen kivezérled az erősítőt (tehát maximum hangerőn már torzít), akkor az a kapcsoló érdembeli változást nem tud hozni, maximum a torzítást növeli. A hangszóró 92dB-es, amitől azért vannak jobbak, azt lenne érdemes cserélni, vagy, ha csak egy bizonyos frekvenciasávban fontos csak a hangnyomás, egy direkt arra hangolt bandpass ládával is lehet nyerni néhány dB-t. Az erősítőcsere is hozna +1-et.
Majd alkalomadtán linkelj már be pár 92dB-nél nagyobb érzékenységű 30cm-es autós mélyhangszórót légyszi!
Egyébként "csak" 90dB ez az Infinity... A hozzászólás módosítva: Máj 10, 2017
A dBDrag-en való jó szereplés lényege:
- a jó cucc (szerintem a tied már igen jó), egy jó fejegység ami ki tudja hajtani az erősítőt - jó kábelezés - jó akku (a plusz kondi is jó) - jó doboz és annak elhelyezése (illeszkedjen az autó adottságaihoz, saját frekvenciájához) - a jó beállítás (fej, erősítő) - a megfelelő frekvencia kiválasztása, ahol a legnagyobb a hangnyomás az autóban - voltak olyan srácok, akik még a páratartalmat is növelték a mérés előtt - van amelyik autónál romlik az eredmény, ha nincsenek kézzel tartva az ajtók, máshol meg nem Vajon kockában van már az öreglány, a Panda? A hozzászólás módosítva: Máj 10, 2017
Jogos! Teljesítmény miatt négyzetes....
Egy trükk, az aláillesztés! De ehhez megint ész és technika kell.. Ja meg egy másik (épített) nyomó!
Mi más lenne, hol kell még az extrém hangnyomás? Egyébként is csak egy adott frekvencián van értelme.
Egy Pioneert én is láttam 93dB-vel, de...1300-1400W meg közben 94dB? Biztos ügyesek! Olyan nagy választék azért nincs 90dB feletti mélynyomókból, amik a teljesítményt is tudják.
Az már biztos az enyészeté... Van egy videóm, ahol épp megégetik a Rockford-ot, úgy besült, hogy nem tudtuk megmozdítani a membránt...
Hei,
Csak tipp. Én nem mértem, de egy keveset hozhat. Avagy a Big Three Upgrade. Ez egy motor ground, egy generátor pozitív és egy akku ground upgrade. Azaz mindent 1/0 gauge vastagságra növelni/megtoldani tuning. Amit a Youtubeon láttam, az 1/5-1dB-t hozott pluszban. Esetleg még egy octoport láda építése is hozhat a konyhára. A másik pedig az részemről, hogy én legközelebb ha nekiállok, akkor réz lesz a föld az akkuig. De a külön akku sokkal jobb. A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2017
Jó lenne tudni, milyen ládában van ez a mély...
Ez az octoport mennyiben különbözik attól, mintha ugyanakkora területű kör, vagy téglatestalakú reflexnyílás van a ládán?
Ez a srác készen van. Érdemes megfigyelni, hogy egy másik ország hasonló amatőr érdeklődésű fia mire képes az ottani lehetőségekkel... (octoportos ládát épít és néhol kicsit túlzásba esik hol pozitív, hol negatív rányban, na de egyébként!)
Jó kérdés. Nem találtam összehasonlító leírást eddig.
Inhouse Ez az agyas srác besuvasztotta a membránt a kalaptartó alá úgy, hogy az szinte verte a kasznit. A port pedig a sarokban úgy, hogy kb. minden visszafogja a hangot a környezetében. Ehhez képest nem is rossz az eredmény. A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2017
Idézet: Hát ez az! „Ehhez képest nem is rossz az eredmény. ”
Hei,
Egy konkrét példa, amivel tudsz javítani a rendszereden, ha azt vesszük figyelembe, hogy mekkora átverés a 2,83V/m érzékenység, ami nálad 90 dB (lásd a manualt). Az 1W/m-ben megadva csak ~87 dB. Mindemellett 300W RMS teljesítményű. Tehát: DLS subwoofer. Ez ~90 dB 1W/m és 500 W RMS. Azaz versenyen tohatod neki az 500W-ot is. (Esetleg úgy építed meg a ládádat, hogy legyen hely a hangszóró alatt egy vödör jágnek is. Persze számolva annak térfogat ígényével. Ami nem jelentős általában, mert ha nem tévedek, az SPL-hez elég a kissebb térfogat A SQ-hoz kell a nagyobb.)
Illetve még egy; ami 750W RMS sub dual 2Ohm (amit párhuzamosan 1 Ohmmal is be tudsz kötni), 88,6 dB 1W/m.
1 Ohmra előbb találsz 500W RMS erősítőt, mint 4 Ohmra. Kicker SPL sub. Figyelembe véve azt is, hogy 50 Hz körüli impedancia csúcson a valós impedancia sokszorosa is lehet az alapnak, így (csak ~30-60Hz) fix frekvencián nem fogja leégetni a 4 Ohmos végfokot sem.
Tehát az 1ohm-os hangszóróba 20-25A fog folyni 500W esetén. Sosem tudtam megérteni, hogy ha választani lehet egy két tekercses hangszórónál, miért akarják az emberek mindig párhuzamosítani... 4ohm esetén 10-12A folyik, ez sem kevés, de már legalább nem 22A...
Ha az erősítő és a hangszóró között 1m vezeték van, a csatlakozókkal együtt el tudsz érni 0.2ohm-ot, ami jónak számít, akkor a vezetéken és csatlakozókon 0.2ohmx20A=0.4V, 0.4Vx20A az 80W veszteséged van. 4ohmos hangszóró esetén: 0.2ohmx10A=0.2V, 0.2Vx10A az 20W. Negyede. Mérlegelni kell. 4ohm 500W-hoz kb. 40-50V kimenő kell, hidalt erősítővel csak a fele. Nem hiszem, hogy akkora gondot okozna az erősítő gyártóknak.
Ok. Ez így rendben van (gondolom, hogy jók a számítások). De vedd figyelembe azt, hogy mik a kategória elvárások: Bővebben: Link
Ha ezek után szétnézel a piacon, akkor sírva fakadsz a 2x100W@2ohm, 2x50W@4ohm RMS dömpingtől. Egyszerűen fél év folyamatos keresés nem lenne elég a jó erősítő megtalálására (némi túlzással)
Nem láttam hangszóró impedancia korlátozást sehol. Elég szégyen, ha nincs a piacon 250W 4ohm-ra, vagy akár 500W 4 ohm-ra erősítő. Én kapásból találtam: Bővebben: Link Az egy dolog, hogy 2ohm-on is lehet hajtani...
Na igen, de amatőrben pl. csak 2, vagy 4 csatornás lehet, biztosíték limittel. Tehát a pro-ig a monoblokk kiesett. Aztán az sem pontosan körülírt, hogy mi is az a maximum teljesítmény.
Ha pedig esetleg győzni is akar, akkor D osztályú 2 vagy 4 csatornás kell. 400-ra sok jót találtam (nem d class), de ha valaki egy épített 500-assal indul ellene, akkor biztos elvérzik. Azt pedig 50A-ral röhögve meg lehet oldani. A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2017
Lehet emiatt inkább 2x2 ohmon érdemes járatni a csatornákat mono jellel hajtva, nem közösítve 1 ohmra. Így dupla annyi csatlakozót és kábelt lehet használni, feleződik az ellenállás.
A bizti nem limitál sokat. 600W-nál 60A-est írnak, az 14Vx60A, vagyis 840W felvett teljesítmény. Mi van akkor, ha veszel egy 10KW-os erősítőt, és 60A-es biztit raksz bele? Addig hangosítod, míg ki nem lövi, picit visszább veszel, beraksz egy másik 60A-est, és mehet estig a buli. Nincs itt semmi korlátozás. Kell a minél jobb hatásfok. 600W-nál limitálnak, de egy szuper erősítő 840W bemenőből lead neked 700W-ot. Máris nyertél pár %-ot. Legyen az akksid is spéci, ne essen a feszültsége sokat, itt a következő pár %, ugyanis nem mindegy, hogy 13V-nál vagy 14V-nál folyik a 60A. Viccnek tartom ezeket a versenyeket, mert nincs rendesen kontrollálva, könnyen kijátszható, csak ahhoz gondolkodni is kellene.
Ezt sem értem. Miért nem lehet monoblokkot használni? Nincs semmi különbség egy normál 2/4 csatornás erősítőhöz képest.
Idézet: „Miért nem lehet monoblokkot” Mert ez a szabály! Nem agytrösztök versenyeznek, legtöbbjüknek sem akusztikai, sem elektromos képesítése sincs! Egyébként rendes versenyen mérnek felvett teljesítményt is. És arra is odafigyelnek, hogy ne legyen szénné tuningol gyárias kinézetű erőd, mert az másik kategória. A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2017
Jogos
Kovidivi! Nekem is minden általam ismert eshetőség eszembe jutott. De, ha abban a kategóriában, ahol még labdába rúgna, meg van minden megkötés, akkor nem egyszerű a mutatvány. Gondolom, nem amatőrök csekkolják a vasat a talikon. És a szabály, az szabály Ha pedig nem akar versenyezni ( de akkor minek az a 6 dB+) akkor tényleg hatalmas a választék. Csak tudja megfizetni. Én kb. 400W-al hajtok két 91dB/x SPL-es subot sorbakötve -6 dB digitális gainnal, a 4x130W-al hajtott 93 dB/1Wxm érzékenységű komponensek mellett úgy, hogy az erősítőn minden maximumon van. Ennél csak lejjebb szokott menni a sub. Szóval köszi, több a soknál. Hogy nem javúlt tőle a hallásom az biztos. A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2017
Főszabály:
1W 90dB 2W 93dB 4W 96dB 8W 99dB 16W 102dB 32W 105dB 64W 108dB 128W 111dB 256W 114dB 512W 117dB 1024W 120dB Tehát, valahol valami csalás van. Mert ha pl. egy +6dB/50Hz hangolású reflexes subod van, akkor is csak 126dB/1kW az elérhető max. hangnyomás. A +15dB bassboost pedig nem lehet más, mint a beépített -15dB "folytás" megszüntetése. Avagy a pótméter egy állítható ellenállás, ami valahol a bemenő jel feszültségét állítható módon csökkenti. +15 dB-nél már kb. 0 az ellenállása, így megkapod az alap jelet. Vagyis először el kell belőle venni, hogy később tudj hozzáadni. Ha ez nem így lenne, elfolyna a végfok ic-d, mert a több mint kétszer duplázott áramerő mindent vinne, az erölködőd pedig detonálna.
400W-os erősítőt írt, tehát kb. 122dB lenne a vége. Szabad térben, 1 méteren. Az autó viszonylag zárt tér, emiatt lesz magasabb. A "potméter", ami amúgy egy kapcsoló, nem feltétlenül az alap jelet adja, egy sávszűrt jelet kapó műveleti erősítőn is állíthatja a gain-t, így aktívan emelve csak a mély hangokat. Azért is valószínű ez, mert azon a csatornán a kép szerint kikapcsolható az aluláteresztő szűrő, és akkor, ha egy sima ellenállás lenne, nem csak a mélyet, hanem az egész tartományt befolyásolná. Persze ehhez, hogy ne torzítson, a végfok bemeti érzékenységéhez képest kis jelet kell az erőerősítő bemenetére adni, de van a csatornának külön gain trimmere, tehát ez nem probléma.
Akár 15dB-el? Akkor a megoldás egy kisfiat, ahol a teljes kábelezés tuningal együtt megoldható 3m vezetékkel, extra szigeteléssel minden lehetséges nyílásra, ami a külvilágra nyílik, plusz bent marad a büdös tornacipő és a két bevásárló szatyor, a duplafalú homokkal kitömött szendvicsszerkezetes, lehető legnagyobb külső térfogatú subláda mellett
Én nem vágom ennyire az elektronikai részét, de ha a vége 400W, akkor ha egy túlvezérelt előerősített jelet kapna a végfok, akkor csak clippelne és leégetné a lengőtekercset. Nekem csak a SAL-omban van kapcsoló, a többi potis. A kapcsolós verziónál, gondolom a + xdB lesz a korlát mentes, a + 0dB pedig a korlátozott. Gondolok arra, hogyha van egy locsoló csövem, ami normál hálózati nyomáson max. 400 l vizet képes átengedni tíz perc alatt, akkor azt hiába kötöm rá a víztoronyra, mert le fog durranni a csapról, vagy szanaszét szakad. Ha jól értem amit írsz - mint egy aktív keresztváltónál - akkor is a műveleti erősítő előtt kell, hogy az alacsony szintű jelet vezérlje a kapcsoló, tehát korlát/nemkorlát metódussal. Az én fogalomtáramban meg ez még ugyan az |
Bejelentkezés
Hirdetés |