Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Biciklilámpa / bringalámpa
Lapozás: OK   6 / 17
(#) Dj Decybell válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 3, 2013 /
 
Tényleg! Eszembe se jutott.
Annak ellenére, hogy típusfüggő, mégis mekkora energy igénye van? Induljunk ki abból hogy 5ből csinálunk 5*5-öt (ledet) funkciókat megtartva természetesen. Számottevő lenne a vezérlés fogyasztása? Mert maga a ledeké jelentéktelen.
(#) Kovidivi válasza Dj Decybell hozzászólására (») Máj 3, 2013 /
 
FET-et vezérelni feszültséggel kell, aminek az energiaigénye nagyon-nagyon minimális, tranzisztort pedig bázisárammal, ami tört része a kapcsolt áramnak. Tehát az is elhanyagolható. Nézz be a tranzisztoros topicba, ott segítenek kiszámolni, hogy milyen kapcsolás a legjobb!
(#) Dj Decybell válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 3, 2013 /
 
Rendben köszi. Összeszedem ledjeim, és majd írok a topic-ba
(#) Dempsey válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 3, 2013 /
 
Jaja igazad van nekem se jutott eszembe hirtelen.
(#) fari14 hozzászólása Máj 28, 2013 /
 
Sziasztok!
Régóta szeretnék valami jó fényerejű powerledes, agydinamós (helyesebben agygenerátoros) biciklilámpát első lámpának. A led adott 1db 3W Cree Xpe kb 100 Lumen / W ha 3V-ot és 1A-t vesz fel. Ezt a ledet szeretném valami nem disszipatív( zener , LM7805 stb) módon, magas hatásfokkal meghajtani, lehetőleg a ledet a túl nagy áramtól és magasabb feszültségtől is védve. Az interneten igen sok kapcsolást láttam, de vagy eltávolított zeneres áramforráshoz volt tervezve vagy 2-3-4-stb db powerledhez. Néhány kapcsolást szimulátorprogrammal le is modelleztem(volna) ha a programban van olyan led ami 3v-ról megy, és voltak olyan kapcsolások amik több energiát disszipáltak, mint amit a led felhasznált. Egy gyári Philips Saferide 60-ban valahol azt olvastam, hogy step-down converter van (5V-18V) 90%-nál magasabb hatásfokkal. Ilyen áramkört elvileg a Texas Instruments honlapján is lehet tervezni (rajzol a program a megadott paraméterekre), de nem tudom, hogy megfelelő lenne-e egy ilyen kapcsolás powerled meghajtásra egyenirányítás és 4700µF szűrés után. Ha van valamilyen javaslatotok, vagy ötletetek, akkor azt szívesen venném, mert nem értek az ilyen bonyolult áramkör tervezéséhez. Segítségetek előre is köszönöm.
(#) Macsek71 válasza fari14 hozzászólására (») Máj 28, 2013 /
 
Szerintem ha 3 W dinamód van akkor egyenirányítva simán rákötheted a LEDet. ( legfeljebb tegyél elé pár(tíz) ohmos ellenállást )
(#) fari14 válasza Macsek71 hozzászólására (») Máj 28, 2013 /
 
Köszönöm az ötletet.
(#) fobq hozzászólása Máj 30, 2013 /
 
Sziasztok!
Tárolós (kondis) LED-es kerékpár-világítással kísérletezek. Az áramkör már működik, csak az ellenállásokat, LED-ek számát kell még kikísérletezni, ezzel kapcsolatban van egy kérdésem. A fogyasztás és fényerő tekintetében hogyan járnék jobban: egy LED nagyobb árammal, vagy több LED kisebb árammal? Például ha hátra a megállás pillanatában kb. 4mA esik: 1 vagy esetleg 4 LED-et építsek be?
-a kondenzátorpack: 3 x 10mF, 35V (egy diódával töltöm)
(1 db magasfényű piros LED -a méréseim szerint- 0,5 mA-ig még elfogadható fényt biztosít helyzetjelzésre.)
Köszönöm.
(#) bbalazs_ válasza fobq hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Mindenkeppen tobb, kisebb aramu, sorba kotott led.
A kondid 35V-ig jo, azaz kb 28-30V-ig biztonsagosan hasznalhatod. A kerdes, hogy a toltesi resz mit bir feszultsegben.
(#) Doky586 válasza fobq hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Nem jósolok hosszú kerékpározást..
de pár percig bírni fogja. Esetleg valami dc/dc ic-vel vagy induktivitásos fesz-váltóval lehet kisérletezni, de egy ceruzaaksi kapacitását meg se fogja közelíteni.

érdemes utánaszámolni.
(#) fobq válasza bbalazs_ hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Az 1N4007-es dióda is bírni fogja.
Viszont attól tartok sorban nekem nem lesz jó> Kis sebességnél nem lesz elég fesz a LED-eken (a kerékpár generátora tölti a kondikat). Többszörözőt meg nem akarok használni.
Én esetleg több párhuzamos LED-re gondoltom (tudom, általában azt mondják, ez nem javasolt, de hallottam már ellenpéldát is - éppen egy ilyen esetben).
Amúgy most kb 45 másodpercnél járok. 90-el már kiegyeznék, az kibír egy lámpás kereszteződést is.
(#) bbalazs_ válasza fobq hozzászólására (») Máj 30, 2013 / 1
 
Ha ram hallgatasz, teszel bele egy mikroprocit is meg egy fetet. Kevesbe igenyes kivitelezesnel egy 555-ost + fet vagy tranyo.
Ugyanis egy eros villanas mondjuk ketszeres fenyerovel es utana ot egyseg szunet sokkal jobban lathatova teszi a bicajt, mint az allando pislakolo feny. Es a fogyasztasa sokkal kisebb. Mikroproci azert egyszerubb, mert PC-rol allithatod be a villogasi parametereket viszonylag konnyen.

Az en bringamon van ket magasfenyu feher elol, nyolc magasfenyu piros hatul. Kettot villan gyorsan egymas utan es utana hosszabb szunet. 18f1422-es PIC es ket pici hexfet van benne. Az elso-hatso villantas idoben el van tolva, szoval nagyjabol felvaltva villannak, ez szogbol nezve elonyosebb.
Az egeszet egy kiszuperalt, 450mAh-s 3.7V-os modellhelikopter-akksi hajtja meg. Altalaban felevente szoktam tolteni.....
(#) helektro válasza fobq hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Semmit nem fogsz látni ilyen 5 vagy 3mm-es ledekkel.
Itt is igaz az energiamegmaradás, ha nem raksz bele energiát, fény sem jön ki.

Nincs olyan magasfényű led, amit akár 20mA-el is meghajtva elegendő fényt ad.
Legalább 15-20m-re előre kell világítani, hogy ne ess orra pl. tök sötétben. Erre ezek a LED-ek alkalmatlanok bármennyit is raksz össze.
(#) helektro válasza bbalazs_ hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Aki ezt a villogós kerékpár lámpát kitatálta, annak el kéne törni a kezét, azt amivel az elsőt megcsinálta. Mellesleg szabálytalan is, a Kresz ilyet nem engedélyez.

Én kerékpározom és autózom is és nincs rosszabb autósként, mikor egy ilyen kerékpáros megy előttem, vagy jön szembe. Mellesleg kerékpárosként is utálom, ha egy ilyen kerékpáros megy előttem.
Sokkal balesetveszélyesebb, mint ha folyamatosan világítana, mert így az autós szeme "vibrál" a villogó fénytől és emiatt később reagálhat.
A hozzászólás módosítva: Máj 30, 2013
(#) Bakman válasza helektro hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Idézet:
„Sokkal balesetveszélyesebb, mint ha folyamatosan világítana, mert így az autós szeme "vibrál" a villogó fénytől és emiatt később reagálhat.”


Vagy éppen előbb, mert sokkal feltűnőbb. Mondom ezt úgy, hogy a munkám miatt rengeteget kell vezetnem. Én áldom azokat a kerékpárosokat, akik ilyet használnak.
(#) bbalazs_ válasza helektro hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Varosban biztosan szoktal kozlekedni. Akkora fenyszennyezes van ejjel/este, hogy gyakorlatilag azt a hivatalos orokmecsest, amit a hires KRESZ eloir szabalyoskent, nem latod meg. Amikor a feklampaja felvillan valakinek elotted, akkor 2x21W-nyi feny omlik az arcodba + potfeklampa par wattal. (Ugye, szoktal ejjel lejton acsorogni lampanal azok mogott, akik nem kezifekkel tartjak a kocsit mozdulatlanul? Az autopalyan allando hatso kodlampaval kozlekedoket mar nem is emlitem - na, az tenyleg zavaro!) Ehhez kepest az a par mW-nyi LED elhanyagolhato. Mire esetleg zavaroan erosse valna, mar el is hagytad.

A kerekparosnak szerintem sokkal fontosabb LATSZANIA, mint latnia. Es ezt a villogo feny jobban elosegiti (inkabb fizetek par ezer buntetest, minthogy kivasaljon egy kamion).
Mar messzirol felhivja a figyelmet, hogy itt kerekparos van. Az autos nem kezd bele elozesbe, ha latja jottunket.

A legtobb ilyen lampa egyebkent atkapcsolhato folyamatos uzemre is, ha mondjuk ejjel megyunk erdoben vagy mas, alacsony fenyszennyezettsegu helyen. Bar a fenyvisszavero melleny ilyenkor sokkal hatasosabb.
(#) helektro válasza bbalazs_ hozzászólására (») Máj 30, 2013 /
 
Csak városban közlekedek kerékpárral.
De most nem ködlámpás, meg féklámpás autósokról van szó, hanem kerérpárosokról.
Nyilván nem véletlenül írja elő a kresz a hátsó prizma, a pedál prizma és a kerékprizma használatát. Éppen a láthatóság miatt. Sok kerékpáron ezek nincsennek, nem hogy mind, de ezek közül egy sincs.
Nem akarok vitát nyitni, de ha a kerékpáros láttatni akarja magát, akkor szerelje fel ezeket is, ne csak a csilli vili villogóját.
Nyilván az elsődleges szempont a láthatóság, de nem gondolnám, hogy a kerékpáros "látása" ne lenne legalább olyan fontos. Ha belemegy egy kátyúba, vagy elrántja a kormányt, mert későn veszi észre, az legalább olyan veszélyes, mintha nem látszana, mert pont annyira kiszámíthatatlan, mint ahogy egy világítás nélküli kerékpáros felbukkan az úton.


Nekem a kerékpáron mindehol van prizma, ill. előre egy power lede-es lámpa van, ami 20-30m-re előre megvilágítja az utat, hátul meg egy sima 3 ledes piros világítás van.
Tapasztalatból mondom, hogy a legtöbb első kerékpár világítás, amit tecsóba, ósanba lehet kapni fabatkát sem érnek, mert az ember nem lát vele és ennek könnyen bukás lehet a vége.
Szerinte az első világításon nem szabad sporólni és egy rendes világítást kell oda rakni és nem 0,5mA-rel meghajtott LED-et.
(#) Gabiorsi hozzászólása Máj 31, 2013 /
 
Én csak annyit írnék a témába, ha ma írnák a kresz-t, biztosan nem a dörzshajtású dinamót és a prizmákat írnák bele, hanem a ledeket és a láthatósági mellényt. Autó lámpába sokkal inkább zavaró a led, meg a xenon, mint bicónál és sokkal veszélyesebb is szerintem a nem xenont használónak
(#) fobq válasza bbalazs_ hozzászólására (») Máj 31, 2013 /
 
Ez működhet, ha értenék a procikhoz. A másik biciklimen telefonakksiról megy a világítás, de ebben az esetben szándékosan el akarom kerülni az akkumulátor használatát, úgyhogy be kell érjem a generátorral.
Azért kösz.
(#) fobq válasza helektro hozzászólására (») Máj 31, 2013 /
 
Van egy másik kerékpárom, amin telefonakksiról megy elől-hátul 1-1 5mm-es LED. Az első fehér LED fényerejét egy kapcsolóval tudom állítani (2 mA ill. 20 mA). Ha a faluban megyek a gyengébb is elég a helyzetjelzésre, a közvilágítás miatt én látok. Ha kimegyek a határba vaksötétbe, a 20 mA-re állított LED fényerejével tökéletesen látok, amennyit kell. (Persze nem egy fényszóró.) Nekem tehát bevált.
(#) Gabiorsi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 31, 2013 /
 
Ha én készítenék lámpát bicóra, akkor azt is laptop akkuval hajtanám. Vennék a vaterán laptop akkut, olyat, amiben a chip már leszámolta az üzemidőt és abból a cellából lehet sorba is és párhuzamosan is kötözgetve megfelelő feszültségű/teljesítményű akkupackot összeállítani, majd az ülés alá biggyeszteni.
Én még csak idáig jutottam az én szintemen, hogy ilyen módszerrel meghajtani a meglévő lámpákat, hogy kihagyjam a sorból a drága ceruzaelemet.
(#) fari14 válasza fari14 hozzászólására (») Jún 1, 2013 /
 
Sziasztok.
Ha esetleg valaki rajtam kívül még gondolkodott a fentebbi hozzászólásomon, akkor az ötletemet bővebben kifejteném. Az agygenerátortól(maximum értékek el nem távolított 6,2V gyári zenerrel kb. ~6-8V és kb. 500- 700mA) indulok a led felé. N és P mosfetes egyenirányítás után 2db 25V 3300µF elektrolit kondenzátor párhuzamosan szűrés céljából. Utána a megfelelő 4-11V közt is üzemelő step-down konverter (kimenő adatok: 1A és 3V ). Ez után az 5.5v 1F szuperkondi. Ezek után valami magasabb frekvenciás villogó áramkör következhetne 555 IC-vel, azért, hogy a led hőtermelését csökkentsem a ki-be kapcsolgatással, mégis folyamatos villódzásmentesnek ható folyamatos fényt adjon. Végül egy kis ellenállás és a led.
Vannak kapcsolóüzemű step-down konverterek is, de eddig csak 3,3V kimenő feszültségűt találtam, így félnék a 3v-os ledet hozzákötni (így az 555-ös villogó elfelejthető lenne), vagy nyugodtan megtehetném? A szuperkondit mindenképp szeretném beépíteni (1db-ot) ,de ha a led elé tenném akkor hiába a kapcsolóüzemű áramkör. Valami ötletetek a kondi elhelyezésére lenne esetleg? Amit itt leírtam az csak sci-fi vagy lehetséges jó elképzelés? Segítségeteket előre köszönöm.
(#) zolika60 válasza fari14 hozzászólására (») Jún 1, 2013 /
 
Lehet ellenállást is sorbakötni a LED-del.
(#) fari14 válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 1, 2013 /
 
Tényleg lehet ellenállást is sorbakötni, de az ellenállás elfűti a felesleges energiát, és félek, hogy kisebb sebességnél a teljesítményt elveszi a led elöl vagy nagyobb sebességnél nem elegendő. Féltem az igen drága ledemet mert nem 20Ft(húsz) forintba kerül sajnos ,ezért is gondoltam valami biztonságosabb, tervezhetőbb , a gyári megoldáshoz hasonló kapcsolásra. A gyári powerledes biciklilámpákban akkor miért nem egyenirányítás+szűrés+ellenállás+led van ,hisz tényleg egyszerűbb lenne és sokkal olcsóbb... Philips Saferide 60 Valami gyári elektronikához hasonló megoldásra gondoltam. Meggyőzhető vagyok az egyenirányítás + szűrés + 7805 + 5,5V 1F + ellenállás + LED megoldásról is és bármi egyszerűbb működőképes megoldásról, ha van megfelelő érv és sikerül a kételyeimet eloszlatni afelől, hogy a led nem megy idő előtt tönkre és fog alacsonyabb sebességnél is világítani villódzásmentesen. villodzasmentes alacsony sebessegnel Az érveket előre is köszönöm.
(#) bbalazs_ válasza fari14 hozzászólására (») Jún 2, 2013 /
 
Lehet kapni kifejezetten LED meghajto aramkoroket, amik tilthatok (ergo kapcsolgathatok) es fenyeroszabalyozhatok negyszogjellel (555+poti), szerintem neked talaltak ki.
(#) Dj Decybell válasza bbalazs_ hozzászólására (») Jún 2, 2013 /
 
Felvázolod légyszíves a lámpád? Ha elég egyszerű nekem, (és árban se vészes) inkább minthogy a gyári villogók ledduplázásával figurázzak.
(#) fari14 válasza bbalazs_ hozzászólására (») Jún 2, 2013 /
 
Tudnál légyszi esetleg konkrét ic-t javasolni?
(#) bbalazs_ válasza Dj Decybell hozzászólására (») Jún 3, 2013 /
 
Ha a kapcsolasi rajzra vagy kivancsi, az nincs, mert nem szoktam kesziteni ilyen egyszeru dolgok eseten (bonyolulttal meg meg nem talalkoztam )
A tango2-ben megrajzolt NYAK-ot tudom adni es/vagy a .ps-es allomanyt. Meg persze a pic programjat, akar forraskod, akar hex szintjen. Kuldj egy privatot maganban az email cimeddel.
(#) bbalazs_ válasza fari14 hozzászólására (») Jún 3, 2013 /
 
En az lm3404-est hasznaltam, de nem bicajhoz, hanem csillarba. Bicajnal siman a pwm-el hozom ki az eros villantast es direktbe engedem ra a ledre a 3.7-4.1V -ot. Talan a vekony vezetekek kepviselnek nemi minimalis ellenallast.
(#) fari14 válasza bbalazs_ hozzászólására (») Jún 4, 2013 /
 
Sajnos nem értek az IC programozáshoz és olyan kábelem, eszközöm sincs hozzá, azért köszi az ötletet. bbalazs #1448556 555-ös javaslatát megfontolandónak tartom és keresgélek ilyen kapcsolásokat, hátha akad megfelelő. Az 555-ös viszonylag olcsó is. Talán a mellékelt kapcsolások valamelyike némi módosítás után 3V 1A ledemet meg tudja majd hajtani, a feszültség bemeneti tartományt is picit módosítani lehetne , hogy 4 vagy 5 Volton is engedjen át áramot.555 kapcsolas
Következő: »»   6 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem