Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Biztonsági öv visszajelző kapcsolás
Témaindító: bencebratyo, idő: Okt 20, 2013
Témakörök:
Üdv,
Adott egy régebbi VW típusú autóm. Amerikai modell. GYÁRI biztonságtechnikai funkciója az autónak, hogy amíg nincs a vezetőoldali biztonsági öv bekapcsolva, addig nem lehet az autót beindítani. Gyakorlatilag a biztonsági öv egy test kábelt zár össze, ami az önindító reléjéhez megy. Az autóban van egy kis panel amibe a behúzott kézifékre figyelmeztető lámpa és a be NEM kapcsolt biztonsági övre figyelmeztető lámpa van. Viszont ez a panel abszolút nincs bekötve, ott a két ízzó benne, de amúgy semmi. A kéziféket megoldottam, ha be van húzva, akkor visszajelez a lámpa. A két ízzó közös +12v-ot kap (a panelon, amin gyárilag van, így van megoldva). A kéziféknél oké, mert ha be van húzva, akkor egy kapcsoló kapcsolja a testet és az ízzó világít. Viszont a biztonsági övnél akkor van test, hogy ha be van kötve az öv (Akkor adja testet az önindítónak is). Hogyan lehetne megoldani, hogy addig világítson gyújtásnál a bizt.öv visszajelző. A lényeg hogy a bekapcsolt övvel kapott test jel kapcsolná ki valahogyan a lámpát. Az ötleteket előre is köszönöm!
Egy egyszerű megoldás, ha nem akarsz elektronikát csinálni. De ez csak akkor jó, ha a visszajelző lámpa a gyújtáskapcsoló utáni szakaszról kapja meg a 12V-ot /tehát nem fixen az aksiról/.
Egy egyszerű kisteljesítményű relével megoldható, csak legyen bontó érintkezője is. /A biztonsági öv becsatolásával a relé behúz, szakítsa a visszajelző áramkörét, így tehát folyamatosan feszültség alatt van a relé, tehát van egy kis plusz fogyasztásod, de ez minimális/.
A műszerfal középrészén van a visszajelző, felette az utólagosan, de gyári kapcsolóra szerelt ködlámpa kapcsoló. Azon csak gyújtás után van +12, tehát erről vettem le a + -t a visszajelzőhöz. Tehát elméletileg adott minden.
Kérdésem, milyen relét ajánlanál? Konkrét, jelenleg is kapható darabra gondoltam. Bontó érintkező alatt mit értesz? Esetleg megoldható-e máshogy, pl. tranzisztorral?
Az autókban használt relé is jó lehet neked /5 kivezetéses/, de felesleges az a nagy kapcsolási áram, mikor csak egy kis égő megy majd róla, meg a relé áramfelvétele is többszöröse egy kis panelbe ültethető relétől.
Itt egy pár lehetőség még. A képen látszik, hogy a relé mikor nem kap feszültséget akkor is a középső és a bal érintkező vezet, ez a bontó érintkező. Idézet: „Esetleg megoldható-e máshogy, pl. tranzisztorral?” Ebben majd más tud benne segíteni, elvileg nem sok alkatrésszel megoldható.
Ennek a relének a legszélesebb oldala sincs 13mm. Ezt biztosan eltudod valahova rejteni az autó műszerfalába. Áram felvétele meg csak 12,5mA. Árban is jó. Kel ettől jobb?
Hello! Például így.. üdv!
Apró hiba, a kapcsolóról más is működik.
Idézet: Így a kapcsolóra menő vezetékbe iktatnám az ellenállást a gyújtáskapcsolóra menő helyett. Lehet így a tranzisztor állandó bázisáramot kap, a gyújtáskapcsolótól függetlenül ami viszont sajnos egy állandó fogyasztás. „Akkor adja testet az önindítónak is” A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2013
Hello! Igazad van, elkerülte a figyelmemet, de igazából akkor is megoldható, két diódával.. üdv!
Berajzoltam az önindítót, elméletileg így helyes igaz?
Tehát annyi, hogy az autóban a fülkébe bejövő testre van kötve a bizt.öv egyik szála. A másik szál közvetlen a relébe van bekötve. Ha az öv bedugva, akkor megy a test a relébe. Az ízzónak megvan már a fix +, csak gyújtás után kapja meg azt.
Ez így lehetséges. (Bár énnekem fogalmam sincs mi van a kocsidban.)
A rajzon is így szerepel, hogy a gyújtás után van az izzó..
Sziasztok!Egy kérdés,szerintetek a Renaultnál gyárilag hogy van ez megoldva?Mert most 1hete szenvedek vele,amióta üléseket cseréltem(plüss ülésről bőrre,ebben is mint a régiben van az ülés oldalában légzsák is),azóta nem világít a biztonságiöv visszajelzőm,de egyáltalán nem,olyan mintha beégett volna egy relé,és folyamatosan azt érzékelné,hogy be vagyok kötve.Igaz volt egy pici malőr is,mert amikor cseréltem az üléseket,ki kellett kötnöm az erősítő kábelt,és véletlenül hozzáért az ülés aljához(amit persze nem szerettem volna,de felelőtlen voltam ),de az erősítő biztijén kívül semmit nem kellett cserélnem.Lehet hogy ez adott egy pofont egy tranzisztornak,és azért nem jó.Igazság szerint nem emlékszem,hogy az új ülésekkel működött e,a régiekkel tuti volt.Várom segítőkész válaszotokat.Köszönöm. Jani
|
Bejelentkezés
Hirdetés |