Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   108 / 607
(#) kameleon2 válasza zolika60 hozzászólására (») Máj 12, 2014 /
 
Tetszik ez a "humán kaméleon" - csak éppen az a fránya 2 tonnás akksi ne kellene hozzá !
(#) zolika60 válasza kameleon2 hozzászólására (») Máj 12, 2014 /
 
Olyan lehet mint a régi viccben az orosz digitális karóra. Sokkal többet tud mint a japán, csak két bőröndben vannak hozzá az akkumulátorok.
(#) Collector válasza kérdező hozzászólására (») Máj 13, 2014 / 1
 
A tokamak és a fusor közt azért van egy kis különbség Előbbit házilag igen körülményes lenne megcsinálni.
(#) kérdező hozzászólása Máj 14, 2014 /
 
Sziasztok!
Épp azon gondolkodok, hogy melyik a jobb nagyban: a mezei 50Hz-es fojtó, vagy a "hiperszuper" elektronikus fénycsőelőtét. Alapjába véve a dolgokat, természetesen sok előnye van az elektronikusnak, (nem villog begyújtáskor, nincs ott a 100Hz-es lüktetés a fényben) de ha a hátrányait is nézzük, nem biztos, hogy előnyösebb, mint a sima fojtó. Egy szakszerűen tervezett, három fázisról működő armatúrákkal, kondival kikompenzált (cos fi 1-et is elérheti, ha jól van méretezve) teremvilágítás nem is annyira rossz. A felvett jelalak szinuszos, a fázistényező 1 (ha van kondi) a fény a 3 fázis miatt nem vibrál, legalábbis nem tapasztaltam, valamint a terhelés is egyenletes fázisonként. Az armatúrák élettartama meg szinte örök. (A suliban már lassan 50 éve megvannak, és egy armatúrát se kellett még cserélni, egybe van, világít, jól néz ki, nem is tervezik cserélni.)
Az elektronikus előtét azonban csúcsegyenirányítóval kezdődik, ami "tüskéket" vesz fel, és felharmonikusokkal szennyezi a hálózatot. Ezen viszont a kondi nem segít, csak az aktív PFC, de azt nem építik be minden egyes armatúrába. (Számítógépeknél már elég jól elterjedt, de a világításnál nem.) Ha az egész iskolában ég a villany, és mindenhol elektronikus előtét van, akkor ott már elég jelentős veszteség, kábel melegedés lehet emiatt. Egy átlagos terem világítása összesen 400-800, de a tornaterem összes fénycsöve pl. 8kW teljesítmény, ha mind ég. (Egy unalmas tornaórán megszámoltam. ) Ezek a teljesítmények jóval jelentősebbek, mint ami egy-egy kisebb informatikaterem fogyasztása.
(#) (Felhasználó 46585) válasza kérdező hozzászólására (») Máj 14, 2014 /
 
Sokkal jobb a hatásfoka az elektronikus előtétnek. A PF is sokkal jobb, hiába kompenzálják ki a cosfi 1-re a hagyományosnál, az nem azonos a pf-el. ( power faktor ) Egyébként hamarabb csináltak PFC-s előtéteket, mint PFC-s tápegységeket pc-khez.
(#) kérdező válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Ezek szerint sikerült kifognom egy nagyon gagyit, és azon végeztem a mérést. Egyébként mikor jelentek meg az első elektronikus előtétek? (220-230V-os hálózatra, mert vasúton már nagyon régóta van, több, mint 40 éve)
(#) (Felhasználó 46585) válasza kérdező hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Már 1993-ban találkoztam velük. Gondolom, a vasúton egyenfeszültség van, ott kézenfekvő az elektronikus előtét. Legalábbis a metron, kisföldalattin DC van. A buszokon is.
(#) kérdező válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
A vasúton váltóáram van, de nem minden kocsin. (A fűtés 1500V 50Hz, de világítani akkor is kell, amikor gép nélkül áll a szerelvény) A világítási feszültség 24V, arról mennek az elektronikus előtétek, bár inkább fénycsőinverternek hívják. A metrón nem tudom, honnan van a világítási fesz, a vontatás 825V.
(#) kérdező válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Pont akartam kérdezni, hogy jelenleg nem gyárt ilyet az EVIG? Mármint 220-230V-ra? Mert igen hosszú élettartamúak. Milyen a belső felépítésük? Egyet szívesen lekoppintanék, de 220-ra, kiegészítve PFC-vel. (Igaz, azzal csak a Villamos Műveknek jótékonykodok.)
(#) kérdező válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Ismerős a fütty, kicsit magasabb, mint a tv sorvég. Ismerem ezeket a kocsikat, még sok fut. Jelenleg van cég, ami gyárt ilyet Magyarországon?
(#) (Felhasználó 46585) válasza kérdező hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
80 V DC van a világításra, meg egyebekre. Inkább nem mondom el, hogy az oroszok hogy csinálták ezt meg a 2-es metrón...
(#) (Felhasználó 46585) válasza kérdező hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Hogyne lenne, csak már kisebb tételben. Meg sokkal fejlettebb elektronikával, bár az alap ugyanaz, terhelésről vezetett rezgőkörös inverter a becsületes neve. 50...100 kHz körül mennek, 97 % körüli hatásfokkal.
(#) lukacsp válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Ez az érdekességek topic, úgyhogy légyszi oszd meg, mert érdekel. Így már főleg!
(#) (Felhasználó 46585) válasza lukacsp hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Én úgy hallottam, hogy amikor a metrokocsikat behozták az országba, akkor a segédüzem akkumulátorait ( 80 V ) úgy töltötték, hogy a világításra használt izzólámpákból hármat sorbakötöttek és ( az a gázlámpaszerű búra, ami most is van a 2-es metron ) ez volt a töltőáram szabályozás az akksikhoz. Tehát, a lámpákon keresztül ment az akkutöltés... ugye nem nehéz elképzelni a lámpafogyasztást...darabszámra.
(#) lukacsp válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 15, 2014 /
 
Elég oroszos, és elég súlyos konstrukció, de akár még praktikusnak is mondható.
Az nem az inveretek, és frekvenciaváltók korszaka volt.
Azért mai szemmel a villamos járművek hajtásában is az a részlet, hogy fékellenállással elfűtjük a mozgási energiát féküzemben, az is elég bizarrnak tűnik. De akkor ez volt a technika. És még hozzátenném, hogy a hetvenes évek szemléletében (főleg a "nagyhatalmak" esetén) még a korlátlan és olcsó energia szemlélet volt a domináns. Mára ezek már nem igazán állnák meg a helyüket.
(#) kérdező hozzászólása Máj 16, 2014 /
 
Ettől függetlenül, amikor metróval, (orosz) villamossal (Ganz UV, Ganz csuklós) utazok álló helyzetben, feltolt áramszedőnél, (amikor ég a villany) mindig hallok egy olyan 400Hz körüli zümmögést. Gondolom egy 80-as évek beli korszerűsítés alkalmával kerülhetett bele egy 400Hz-es inverter, amiről mennek a kisebb feszültségű fogyasztók, pl. fénycsövek előtétjei. Az UV kocsin (már csak időszakosan jár 1-2 ünnepekkor) sima izzó van. Akkumulátor szerintem nincs, mert amikor egy pillanatra nincs drót az áramszedőnél, akkor mindig elmegy a villany. Ebben az esetben az izzók sorba vannak kötve? (Miért nem készült direkt 600V-os izzó kifejezetten villamosra, 825V-os metróra?)
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2014
(#) pucuka válasza kérdező hozzászólására (») Máj 16, 2014 /
 
Mindegyikben van akkumlátor. Már csak a segédüzemek miatt is. A kontaktorok is erről működnek. Az UV -k előtti villamosoknál nem volt akkumlátor, a kontaktor is kézi tekerenytyű volt. Az UV -nál, és az ipari csuklósoknál az akku töltő villamos gép, unformer volt. A KCsV7 -nél lehet hogy inverter. Annak a hangját hallhattad. Az orosz metróban nem tudom, de gyanítom abban is az volt Már az első UV -knál 36XX is volt akkumlátor. A hang amit hallasz, az az unformerek hangja, a fénycső inverterek sem 400 Hz -en mentek.
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2014
(#) kérdező válasza pucuka hozzászólására (») Máj 16, 2014 /
 
Akkor valami kontakthiba volt a világításnál, azért ment el. Pedig elég gyakori. Persze az is lehet, hogy a világítás, (UV-n az izzós) nem az akkumulátoros körön van, hanem simán rá van kötve.
(#) pucuka válasza kérdező hozzászólására (») Máj 16, 2014 /
 
A lámpás metróknál a világítás valóban sorbakötött izzók, a váltóknál el is alszik, és csak néhány égő megy akkuról. A fénycső világításúak meg akkuról.
(#) doky válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Máj 16, 2014 /
 
Ez egy valóban érdekes irányított robbantás. Bár a vidi feltöltője a cím alapján úgy gondolhatta, más történik.
(#) kérdező hozzászólása Máj 18, 2014 /
 
Sziasztok! Bővebben: Link
Érdekes dolog, de valóban így volt?
Idézet:
„A grafikonon jól látszott például, amikor a meccsek szünetében az emberek lámpát kapcsolnak. Az egyik látogató felemlegette, régen villanykapcsolással lehetett szavazni a tévében, és a battai erőműbe telefonáltak az eredményért.”

Tényleg volt ilyen?
Én biztosan rákapcsolnám ilyenkor a sütőt, bojlert, hősugárzót. Akkora terhelést raknék arra a pár percre, amennyit elbír a biztosíték. Persze ezért igazságosabb az sms, csak akkor még nem volt.
(#) pucuka válasza kérdező hozzászólására (») Máj 18, 2014 /
 
Volt.
(#) kérdező válasza pucuka hozzászólására (») Máj 18, 2014 /
 
Egy kísérletet most is meg lehetne csinálni. Megkérni mindenkit, hogy kapcsolja le a villanyt 5 percre. Kíváncsi lennék a különbségre.
(#) peti333 válasza kérdező hozzászólására (») Máj 18, 2014 /
 
Évente egyszer van a föld órája, ami erről szól (persze nem adatokat gyűjtenek).
(#) kérdező válasza peti333 hozzászólására (») Máj 18, 2014 /
 
Egy olyat is lehetne, hogy minél többet fogyasztani 1 percig. Bár lehet, hogy hatalmas áramkimaradás, lenne az eredménye.
(#) mex válasza kérdező hozzászólására (») Máj 18, 2014 /
 
Biztos lehetsz benne.
(#) pucuka válasza kérdező hozzászólására (») Máj 18, 2014 /
 
Aztán elég nagy gond az is, hogy a "most" információt hogyan juttatod el "mindenkihez".
(#) kérdező válasza pucuka hozzászólására (») Máj 18, 2014 /
 
pl. egy olimpia megnyitójának kezdetén. Olyankor azért sokan ülnek ma is a tv előtt. Vagy előre meghirdetett időponton. Függetlenül ettől lehetne egy Elektromosság világnapja, mert szerintem az emberiség legnagyobb találmánya az elektromos áram.
(#) pucuka válasza kérdező hozzászólására (») Máj 18, 2014 /
 
Az (reklám) idő pénz, a hozzájutásnak feltételei vannak. minél nagyobb a célközönség, (adásidő sáv, nézettség) annál drágább. A Ki mit tud -ban megtehették, saját műsoruk volt.
Talán közérdekű?
Ennél biztosabb, ha küldesz 10,1 millió SMS -t, és akkor ott van, hogy miként jutsz hozzá a fogyasztási adatokhoz, és azt mire értelmezed.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2014
(#) kameleon2 hozzászólása Máj 18, 2014 / 2
 
Téma volt itt már a fórumon, de ez kicsit több : A doboz
Következő: »»   108 / 607
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem