Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
Tetszik ez a "humán kaméleon" - csak éppen az a fránya 2 tonnás akksi ne kellene hozzá !
Olyan lehet mint a régi viccben az orosz digitális karóra. Sokkal többet tud mint a japán, csak két bőröndben vannak hozzá az akkumulátorok.
A tokamak és a fusor közt azért van egy kis különbség Előbbit házilag igen körülményes lenne megcsinálni.
Sziasztok!
Épp azon gondolkodok, hogy melyik a jobb nagyban: a mezei 50Hz-es fojtó, vagy a "hiperszuper" elektronikus fénycsőelőtét. Alapjába véve a dolgokat, természetesen sok előnye van az elektronikusnak, (nem villog begyújtáskor, nincs ott a 100Hz-es lüktetés a fényben) de ha a hátrányait is nézzük, nem biztos, hogy előnyösebb, mint a sima fojtó. Egy szakszerűen tervezett, három fázisról működő armatúrákkal, kondival kikompenzált (cos fi 1-et is elérheti, ha jól van méretezve) teremvilágítás nem is annyira rossz. A felvett jelalak szinuszos, a fázistényező 1 (ha van kondi) a fény a 3 fázis miatt nem vibrál, legalábbis nem tapasztaltam, valamint a terhelés is egyenletes fázisonként. Az armatúrák élettartama meg szinte örök. (A suliban már lassan 50 éve megvannak, és egy armatúrát se kellett még cserélni, egybe van, világít, jól néz ki, nem is tervezik cserélni.) Az elektronikus előtét azonban csúcsegyenirányítóval kezdődik, ami "tüskéket" vesz fel, és felharmonikusokkal szennyezi a hálózatot. Ezen viszont a kondi nem segít, csak az aktív PFC, de azt nem építik be minden egyes armatúrába. (Számítógépeknél már elég jól elterjedt, de a világításnál nem.) Ha az egész iskolában ég a villany, és mindenhol elektronikus előtét van, akkor ott már elég jelentős veszteség, kábel melegedés lehet emiatt. Egy átlagos terem világítása összesen 400-800, de a tornaterem összes fénycsöve pl. 8kW teljesítmény, ha mind ég. (Egy unalmas tornaórán megszámoltam. ) Ezek a teljesítmények jóval jelentősebbek, mint ami egy-egy kisebb informatikaterem fogyasztása.
Sokkal jobb a hatásfoka az elektronikus előtétnek. A PF is sokkal jobb, hiába kompenzálják ki a cosfi 1-re a hagyományosnál, az nem azonos a pf-el. ( power faktor ) Egyébként hamarabb csináltak PFC-s előtéteket, mint PFC-s tápegységeket pc-khez.
Ezek szerint sikerült kifognom egy nagyon gagyit, és azon végeztem a mérést. Egyébként mikor jelentek meg az első elektronikus előtétek? (220-230V-os hálózatra, mert vasúton már nagyon régóta van, több, mint 40 éve)
Már 1993-ban találkoztam velük. Gondolom, a vasúton egyenfeszültség van, ott kézenfekvő az elektronikus előtét. Legalábbis a metron, kisföldalattin DC van. A buszokon is.
A vasúton váltóáram van, de nem minden kocsin. (A fűtés 1500V 50Hz, de világítani akkor is kell, amikor gép nélkül áll a szerelvény) A világítási feszültség 24V, arról mennek az elektronikus előtétek, bár inkább fénycsőinverternek hívják. A metrón nem tudom, honnan van a világítási fesz, a vontatás 825V.
Pont akartam kérdezni, hogy jelenleg nem gyárt ilyet az EVIG? Mármint 220-230V-ra? Mert igen hosszú élettartamúak. Milyen a belső felépítésük? Egyet szívesen lekoppintanék, de 220-ra, kiegészítve PFC-vel. (Igaz, azzal csak a Villamos Műveknek jótékonykodok.)
Ismerős a fütty, kicsit magasabb, mint a tv sorvég. Ismerem ezeket a kocsikat, még sok fut. Jelenleg van cég, ami gyárt ilyet Magyarországon?
80 V DC van a világításra, meg egyebekre. Inkább nem mondom el, hogy az oroszok hogy csinálták ezt meg a 2-es metrón...
Hogyne lenne, csak már kisebb tételben. Meg sokkal fejlettebb elektronikával, bár az alap ugyanaz, terhelésről vezetett rezgőkörös inverter a becsületes neve. 50...100 kHz körül mennek, 97 % körüli hatásfokkal.
Ez az érdekességek topic, úgyhogy légyszi oszd meg, mert érdekel. Így már főleg!
Én úgy hallottam, hogy amikor a metrokocsikat behozták az országba, akkor a segédüzem akkumulátorait ( 80 V ) úgy töltötték, hogy a világításra használt izzólámpákból hármat sorbakötöttek és ( az a gázlámpaszerű búra, ami most is van a 2-es metron ) ez volt a töltőáram szabályozás az akksikhoz. Tehát, a lámpákon keresztül ment az akkutöltés... ugye nem nehéz elképzelni a lámpafogyasztást...darabszámra.
Elég oroszos, és elég súlyos konstrukció, de akár még praktikusnak is mondható.
Az nem az inveretek, és frekvenciaváltók korszaka volt. Azért mai szemmel a villamos járművek hajtásában is az a részlet, hogy fékellenállással elfűtjük a mozgási energiát féküzemben, az is elég bizarrnak tűnik. De akkor ez volt a technika. És még hozzátenném, hogy a hetvenes évek szemléletében (főleg a "nagyhatalmak" esetén) még a korlátlan és olcsó energia szemlélet volt a domináns. Mára ezek már nem igazán állnák meg a helyüket.
Ettől függetlenül, amikor metróval, (orosz) villamossal (Ganz UV, Ganz csuklós) utazok álló helyzetben, feltolt áramszedőnél, (amikor ég a villany) mindig hallok egy olyan 400Hz körüli zümmögést. Gondolom egy 80-as évek beli korszerűsítés alkalmával kerülhetett bele egy 400Hz-es inverter, amiről mennek a kisebb feszültségű fogyasztók, pl. fénycsövek előtétjei. Az UV kocsin (már csak időszakosan jár 1-2 ünnepekkor) sima izzó van. Akkumulátor szerintem nincs, mert amikor egy pillanatra nincs drót az áramszedőnél, akkor mindig elmegy a villany. Ebben az esetben az izzók sorba vannak kötve? (Miért nem készült direkt 600V-os izzó kifejezetten villamosra, 825V-os metróra?)
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2014
Mindegyikben van akkumlátor. Már csak a segédüzemek miatt is. A kontaktorok is erről működnek. Az UV -k előtti villamosoknál nem volt akkumlátor, a kontaktor is kézi tekerenytyű volt. Az UV -nál, és az ipari csuklósoknál az akku töltő villamos gép, unformer volt. A KCsV7 -nél lehet hogy inverter. Annak a hangját hallhattad. Az orosz metróban nem tudom, de gyanítom abban is az volt Már az első UV -knál 36XX is volt akkumlátor. A hang amit hallasz, az az unformerek hangja, a fénycső inverterek sem 400 Hz -en mentek.
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2014
Akkor valami kontakthiba volt a világításnál, azért ment el. Pedig elég gyakori. Persze az is lehet, hogy a világítás, (UV-n az izzós) nem az akkumulátoros körön van, hanem simán rá van kötve.
A lámpás metróknál a világítás valóban sorbakötött izzók, a váltóknál el is alszik, és csak néhány égő megy akkuról. A fénycső világításúak meg akkuról.
Ez egy valóban érdekes irányított robbantás. Bár a vidi feltöltője a cím alapján úgy gondolhatta, más történik.
Sziasztok! Bővebben: Link
Érdekes dolog, de valóban így volt? Idézet: „A grafikonon jól látszott például, amikor a meccsek szünetében az emberek lámpát kapcsolnak. Az egyik látogató felemlegette, régen villanykapcsolással lehetett szavazni a tévében, és a battai erőműbe telefonáltak az eredményért.” Tényleg volt ilyen? Én biztosan rákapcsolnám ilyenkor a sütőt, bojlert, hősugárzót. Akkora terhelést raknék arra a pár percre, amennyit elbír a biztosíték. Persze ezért igazságosabb az sms, csak akkor még nem volt.
Egy kísérletet most is meg lehetne csinálni. Megkérni mindenkit, hogy kapcsolja le a villanyt 5 percre. Kíváncsi lennék a különbségre.
Évente egyszer van a föld órája, ami erről szól (persze nem adatokat gyűjtenek).
Egy olyat is lehetne, hogy minél többet fogyasztani 1 percig. Bár lehet, hogy hatalmas áramkimaradás, lenne az eredménye.
Aztán elég nagy gond az is, hogy a "most" információt hogyan juttatod el "mindenkihez".
pl. egy olimpia megnyitójának kezdetén. Olyankor azért sokan ülnek ma is a tv előtt. Vagy előre meghirdetett időponton. Függetlenül ettől lehetne egy Elektromosság világnapja, mert szerintem az emberiség legnagyobb találmánya az elektromos áram.
Az (reklám) idő pénz, a hozzájutásnak feltételei vannak. minél nagyobb a célközönség, (adásidő sáv, nézettség) annál drágább. A Ki mit tud -ban megtehették, saját műsoruk volt.
Talán közérdekű? Ennél biztosabb, ha küldesz 10,1 millió SMS -t, és akkor ott van, hogy miként jutsz hozzá a fogyasztási adatokhoz, és azt mire értelmezed. A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2014
|
Bejelentkezés
Hirdetés |