Fórum témák
» Több friss téma |
Hi Mesterek!
Van egy kis gondom a megépített cuccal. A beszerelést követően a potival állítani akartam a kimenő feszültséget. 18V-ról kezdem lefele vinni a feszültséget, amikor elérte a 15v akkor a képen látható dolog történt. Nem értem a dolgot. Van ötlet hogy mi lehetett a gond? Akkor ezért melegedhettek a 47 Ohm-os ellenállások is? A hozzászólás módosítva: Aug 19, 2014
Ha a bekarikázott ellenállást változtatod, az nem jó. Az R4-(R3-R5) feszültségosztónál kell beavatkozni. Az R11 a kontroll-lámpa kör áramköri eleme, és ha már ez is előjött, én ide nagyobb értékűt tennék, legalább 10 kohm nagyságút. Szóval ez az ellenállás nem befolyásolja a töltési szintet.
Szia
Én a R3 R4 helyére raktam be egy trimert, ahogy itt ajánlták, teszi is szépen a dolgát. A bekarikázott ellenállás füstölt el.
Tegyél ide 10 kiloohm nagyságrendű ellenállást, amit korábban is javasoltam. Mivel FET-es kontroll vezérlő körben van, az is elképzelhető, hogy 390 kiloohm akart lenni. (Bár én azt kicsit sokallom.)
Sziasztok!
Segíteséget szeretnék kérni ehhez a kapcsoláshoz, feszültség szabályzó hogy 60 és 230 Volt feszültség között szabályozzon, mekkora kondenzátort használjak, illetve ki mekkora hűtőbordát javasol hozzá, ha 3kW-al van terhelve. Már megcsináltam tettem is hűtőbordát rá, rendben van, nem melegszik 800 watt-nál sem ilyesmire van szerelve: borda . Segítséget előre is köszönöm. A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2014
Na lenne egy apró , de fontos kérdésem: működöt valaha ez a kapcsolás?
Minden kicserélve átnézve stb. A szabályzás működik, de mihelyst terhelést kap mindent az aksiról szed le, nem pedig a generátorról! Esetleg tudnátok ajánlani egy megépített és bevált kapcsolást?
Ennek működnie kellene, ha a szabályzás is működik! Én arra gyanakszok, hogy terhelést rákötve többet fogyaszt, mint amennyit tölteni tud a generátor. Lehet, hogy alacsony a fordulatszám, azért termel keveset. Alapjáraton biztos nem tud annyit termelni. De letesztelheted egy egyszerű graetzzel. Itt nincs szabályzás, viszont ha terhelést teszel rá, színt kell vallania az energiaegyenlegnek.
na vissza raktam asztalra megint
Sajnos nem, raktam rá egy trafót a másik végére meg egy akksit. A trafó bőven elvinné a 21W izzót. Le "akasztottam" az első tranyó bázisát, ha földre rakom zárja a tirisztorokat ahogy kell. A szabályzó résszel lesz valami gond, a fesz osztó meg a zener körül. Rajz szerint rendbe van minden.
meg az a baj hogy a változik az aksi feszültsége csökken/nő akkor megindul a töltő feszültség le vagy felfele. Nem lehetne valahogy fix pl.: 14V re belőni "töltőfeszültségtől" és akku állapottól függetlenül ?!
Nem lehet, hogy rossz az akksi? Az megtréfálhat! Ha lecsökkent a kapacitása, megnőtt a belső ellenállása, csinálhat olyat, hogy túlszalad, hiszen a begyújtott tirisztor addig vezet, amig nullátmenet nem jön. Közben meg feltolja a feszültséget.
Nem hinném, itt az asztalon labortáppal helyettesítettem az aksit, egy....... á lerajzolom.
Mivel sikerült ellőni a tirisztorok gate-it , ezért hogy tudjanak dolgozni a géppel összeraktam egy lm317-et megfejelve 20A tranyókkal, remélem hogy bírja egy darabig. Nem tudom amint terhelést raktam fesz szab kimenetére a fesz felugrott a bemenő feszre, mintha nem zárt volna vissza a tirisztorok.
Üdv. Olyan kérdésem volna hogy a lenti kapcsolásban a tranzisztort mivel tudom helyettesíteni? A triak-ból csak ez a fajta jó vagy helyettesíthető elterjedtebb típusról is? Előreis köszönöm a válaszokat.
Nem tartom jó ötletnek az akku helyettesítését tápegységgel. Ide tényleg akku kellene fizikai valóságában,akár egy riasztós zselés is megteszi. A trafó szekunder tekercse nagyon merev, ide kellene sorba valami néhány ohmos ellenállás, vagy esetleg egy tompított/reflektor 12V autós bilux égő, aminek esetleg mindkét szálát párhuzamosan is lehetne kötni.
terhelésnek a kimeneten egy 12W 21W izzót használtam.
Visszaolvasva szemet szúrt:
Idézet: „Le "akasztottam" az első tranyó bázisát, ha földre rakom zárja a tirisztorokat ahogy kell” Ha ezt teszed, kicsapatod a tranzisztort, mert nincs, ami a bázisáramot korlátozza. A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2014
Ezt úgy értetettem vagy akartam mondani, hogy a szabályzásról lett leakasztva s kapott áramkorláton keresztül negatív feszültséget s így zárta a tirisztorokat. Az a lényeg hogy maga a szabályzás rész nem akart nekem működni se hogysem. Legfeljebb ha kapott itt (kecso) tirisztorokat akkor felcibálom a kocsiból az aksit s megnézem vele, de nem hinném hogy amiatt szenvedtem volna a kapcsolással. Amúgy tényleg van vagy volt valakinek már pozitív vissza jelzése evvel a kapcsolással? Nem a nyákterve érdekel, hanem maga a tapasztalata,vissza jelzése.
Én régebben szedtem szét és javítottam olyat, ami munkagépen volt, de kétfázisú, aminek az elve ugyanez és hasonló a vezérlése. (Ott szét volt rohadva az egyik tirisztor, mert valahogy bejutott a víz, meg volt repedve a műgyanta kiöntés.) Most találtam egy hasonló kapcsolást ,íme:http://www.motelek.net/schema/spannung/zweiwegregler.png
Vezérlés szempontjából úgyis csak a tirisztorok lényegesek, a két teljesítménydióda itt elmarad, mert ez egy csillagpontkivezetésű generátor, és a csillagpont itt egyből az akkupluszhoz megy.
Ha megnézel az oldalon hasonló kapcsolást:http://www.motelek.net/schema/spannung/regler
MpSA92 tranzisztort használnak sok helyen. De ha elolvasod a kapcsolásodban a német szöveget , ezt a verziót nem ajánlják, mert ha gond van az akkuval, vagy az olvadóbiztosító bedobja a törölközőt elszáll a feszültség. Miért nem nézel kicsit kidolgozottabb kapcsolást, ráadásul még a feszültséget is tudnád hangolni. Pl. ezt: http://www.motelek.net/schema/spannung/regler_pinout14.jpg
Ugyan azt a kapcsolást linkelted vissza amit én beraktam.
Bocsánat, tényleg. Összekeveredett. Akkor, amit kinéztem, most már remélem, helyesen:
http://www.motelek.net/schema/spannung/malaguti_umbau.png
Ha a TYN416-ost nem kapok a boltban,mivel tudom helyettesíteni?
Még annyit hogy ezt hogyan kell bekötni? (Angolos vagyok. ) A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2014
BT151-800R, TIC126M, vagy ágyúval verébre:2N6508 esetleg lehet ezeknek kisebb feszültségű verziói. a TO220 tokotású tirisztoroknál írás felénk, lábak lefelé (általában) balról jobbra: K, A, G
A TXN612 helyére is mehetnek ezek a típusok?
Ezek jellemzően kistestű kisteljesítményű robogókba való szabályzók, itt néhány Amperről van szó, de azért érdemes egy kicsit túlméretezni a biztonság kedvéért. A söntszabályzású tirisztoron nyilván nagyobb áram folyik (ez óvja meg a világítás körében lévő izzókat magasabb fordulaton a kiégéstől) az akkutöltő tirisztoron jóval kevesebb, hiszen itt csak csepptöltés van, mivel az akkuról csak rövid idejű fogyasztások vannak. (önindító, index, féklámpa, kürt ) Én ugyan nem építettem meg ezt a kapcsolást, de a vállalkozó kedvű német amatőr műszerészek feltehetően megépítették, hiszen mint állítható feszültségű verzíóként tették fel a gyárihoz képest. A tirisztorok adatlapját megtalálod az interneten, a google a barátod. Amiket én ajánlottam, jellemzően 12A-esek, kivéve a 2N6508-at, az 25A-es. Persze minimális hűtésről azért gondoskodni kell. A gyári szabályzót, amit te is bemutattál, kb két-három gyufásdoboznyi méretű aluház. Ez egyébként a robogók jellemző szabályzó mérete, legyen az japán vagy kínai gyártmány. Ami még fontos lehet: a tekercs testelt végű, kb 85-90%-nál van egy megcsapolás, ez megy a világításhoz, és persze a szabályzó sönttirisztorához és a graetz referenciához, míg a tekercs vége a töltő tirisztorhoz. Nálunk a Honda és azok kínai klónjai vannak elterjedve, a színek álralában így alakulnak: zöld:negatív (test) piros: akku + , sárga: világítás, fehér: töltés . Lehúzott szabályzónál alapjáraton a fehér kb 18V , a sárga kb. 15V . Persze ez típusonként egy kicsit változhat, de az arányok nagyjából stimmelnek. Lehúzott szabályzónál nem szabad a világítást rákapcsolni, illetve megpörgetni magasabb fordulaton, mert szabályzás hiányában rögtön kiveri a magasabb feszültség a lámpákat!
Azért építek feszültségszabályzót,mivel feltehetően ismerősöm motorjában az ment tönkre. Tünet: Motor akkumulátor nélkül nem indul,nem vág szikrát,viszont ha rúgás közben lámpa fel van kapcsolva a lámpa még is villog (persze amikor rúgjuk). Ezt lehet hogy más okozza? Visszatöltés eggyáltalán nincsen, mivel amikor jár a motor és lehúzzuk az akkumulátort,azonnal le is áll a gyujtás a motor megáll. Jóra tippeltem a probléma ügyében? Mert én arra gondoltam hogy a feszültségszabályzó szálhatott el ezért nincsen visszatöltés.
lehet,hogy inverteres CDI gyújtása van? Mert annak kell a 12V akkufeszültség.
Azért járó motornál elég meredek dolog akkut lehúzni bármilyen járműnél legyen az autó, motorkerékpár, robogó, munkagép. Még olvasni is rossz.
Nemtudom megmondani milyen típusú a gyujtás,annyit tudok hogy CDI vezérli. Én Rigával járok nekem nem telt ilyen úri dolgokra. A rigát be lehet tolni,be lehet rúgni,nincs töltés,CDI és egyéb ketyerék- ő Riga és kész .
Látom a linken,(ha helyes) hogy ez eredetileg egy Honda AF 35 robogóé. Ez bizony inverteres CDI , aminek a működéséhez kell DC 12V, praktikusan akkumulátorról. Mivel orosz nyelvű oldalra visz a link, gyanítható, hogy eredetileg is ezzel a gyújtással oldották meg (gyárilag?) Gondolom,hogy ha Riga , akkor valami újabb modell, és nem a hetvenes évekbeli. (Az megszakítós lendkerekes mágnesgyújtású volt.)
Nekem márpedig 1977-es lendkerekes Riga-16-om van. Igen,viszont akkor nem megoldható hogy a motor 'önellátó' legyen legalább a gyujtást nézve?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |