Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Feszültségszabályzó motorba
Lapozás: OK   29 / 58
(#) Baxi hozzászólása Aug 19, 2014 /
 
Hi Mesterek!
Van egy kis gondom a megépített cuccal. A beszerelést követően a potival állítani akartam a kimenő feszültséget. 18V-ról kezdem lefele vinni a feszültséget, amikor elérte a 15v akkor a képen látható dolog történt.
Nem értem a dolgot.
Van ötlet hogy mi lehetett a gond?
Akkor ezért melegedhettek a 47 Ohm-os ellenállások is?
A hozzászólás módosítva: Aug 19, 2014
(#) sevenhill válasza Baxi hozzászólására (») Aug 19, 2014 /
 
Ha a bekarikázott ellenállást változtatod, az nem jó. Az R4-(R3-R5) feszültségosztónál kell beavatkozni. Az R11 a kontroll-lámpa kör áramköri eleme, és ha már ez is előjött, én ide nagyobb értékűt tennék, legalább 10 kohm nagyságút. Szóval ez az ellenállás nem befolyásolja a töltési szintet.
(#) sevenhill válasza pohi hozzászólására (») Aug 19, 2014 /
 
Pohi, küldtem privát üzenetet !
(#) Baxi válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 21, 2014 /
 
Szia
Én a R3 R4 helyére raktam be egy trimert, ahogy itt ajánlták, teszi is szépen a dolgát. A bekarikázott ellenállás füstölt el.
(#) sevenhill válasza Baxi hozzászólására (») Aug 21, 2014 /
 
Tegyél ide 10 kiloohm nagyságrendű ellenállást, amit korábban is javasoltam. Mivel FET-es kontroll vezérlő körben van, az is elképzelhető, hogy 390 kiloohm akart lenni. (Bár én azt kicsit sokallom.)
(#) Andrassss hozzászólása Aug 22, 2014 /
 
Sziasztok!

Segíteséget szeretnék kérni ehhez a kapcsoláshoz, feszültség szabályzó hogy 60 és 230 Volt feszültség között szabályozzon, mekkora kondenzátort használjak, illetve ki mekkora hűtőbordát javasol hozzá, ha 3kW-al van terhelve. Már megcsináltam tettem is hűtőbordát rá, rendben van, nem melegszik 800 watt-nál sem ilyesmire van szerelve: borda .
Segítséget előre is köszönöm.
A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2014
(#) Baxi válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 22, 2014 /
 
Na lenne egy apró , de fontos kérdésem: működöt valaha ez a kapcsolás?
Minden kicserélve átnézve stb. A szabályzás működik, de mihelyst terhelést kap mindent az aksiról szed le, nem pedig a generátorról!
Esetleg tudnátok ajánlani egy megépített és bevált kapcsolást?
(#) sevenhill válasza Baxi hozzászólására (») Aug 22, 2014 /
 
Ennek működnie kellene, ha a szabályzás is működik! Én arra gyanakszok, hogy terhelést rákötve többet fogyaszt, mint amennyit tölteni tud a generátor. Lehet, hogy alacsony a fordulatszám, azért termel keveset. Alapjáraton biztos nem tud annyit termelni. De letesztelheted egy egyszerű graetzzel. Itt nincs szabályzás, viszont ha terhelést teszel rá, színt kell vallania az energiaegyenlegnek.
(#) Baxi válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 22, 2014 /
 
na vissza raktam asztalra megint
Sajnos nem, raktam rá egy trafót a másik végére meg egy akksit. A trafó bőven elvinné a 21W izzót.
Le "akasztottam" az első tranyó bázisát, ha földre rakom zárja a tirisztorokat ahogy kell. A szabályzó résszel lesz valami gond, a fesz osztó meg a zener körül. Rajz szerint rendbe van minden.
(#) Baxi válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 22, 2014 /
 
meg az a baj hogy a változik az aksi feszültsége csökken/nő akkor megindul a töltő feszültség le vagy felfele. Nem lehetne valahogy fix pl.: 14V re belőni "töltőfeszültségtől" és akku állapottól függetlenül ?!
(#) sevenhill válasza Baxi hozzászólására (») Aug 23, 2014 /
 
Nem lehet, hogy rossz az akksi? Az megtréfálhat! Ha lecsökkent a kapacitása, megnőtt a belső ellenállása, csinálhat olyat, hogy túlszalad, hiszen a begyújtott tirisztor addig vezet, amig nullátmenet nem jön. Közben meg feltolja a feszültséget.
(#) Baxi válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Nem hinném, itt az asztalon labortáppal helyettesítettem az aksit, egy....... á lerajzolom.
Mivel sikerült ellőni a tirisztorok gate-it , ezért hogy tudjanak dolgozni a géppel összeraktam egy lm317-et megfejelve 20A tranyókkal, remélem hogy bírja egy darabig.
Nem tudom amint terhelést raktam fesz szab kimenetére a fesz felugrott a bemenő feszre, mintha nem zárt volna vissza a tirisztorok.

Névtelen.jpg
    
(#) szikorapéter hozzászólása Aug 24, 2014 /
 
Üdv. Olyan kérdésem volna hogy a lenti kapcsolásban a tranzisztort mivel tudom helyettesíteni? A triak-ból csak ez a fajta jó vagy helyettesíthető elterjedtebb típusról is? Előreis köszönöm a válaszokat.
(#) sevenhill válasza Baxi hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Nem tartom jó ötletnek az akku helyettesítését tápegységgel. Ide tényleg akku kellene fizikai valóságában,akár egy riasztós zselés is megteszi. A trafó szekunder tekercse nagyon merev, ide kellene sorba valami néhány ohmos ellenállás, vagy esetleg egy tompított/reflektor 12V autós bilux égő, aminek esetleg mindkét szálát párhuzamosan is lehetne kötni.
(#) Baxi válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
terhelésnek a kimeneten egy 12W 21W izzót használtam.
(#) sevenhill válasza Baxi hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Visszaolvasva szemet szúrt:
Idézet:
„Le "akasztottam" az első tranyó bázisát, ha földre rakom zárja a tirisztorokat ahogy kell”

Ha ezt teszed, kicsapatod a tranzisztort, mert nincs, ami a bázisáramot korlátozza.
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2014
(#) Baxi válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Ezt úgy értetettem vagy akartam mondani, hogy a szabályzásról lett leakasztva s kapott áramkorláton keresztül negatív feszültséget s így zárta a tirisztorokat. Az a lényeg hogy maga a szabályzás rész nem akart nekem működni se hogysem. Legfeljebb ha kapott itt (kecso) tirisztorokat akkor felcibálom a kocsiból az aksit s megnézem vele, de nem hinném hogy amiatt szenvedtem volna a kapcsolással. Amúgy tényleg van vagy volt valakinek már pozitív vissza jelzése evvel a kapcsolással? Nem a nyákterve érdekel, hanem maga a tapasztalata,vissza jelzése.
(#) sevenhill válasza Baxi hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Én régebben szedtem szét és javítottam olyat, ami munkagépen volt, de kétfázisú, aminek az elve ugyanez és hasonló a vezérlése. (Ott szét volt rohadva az egyik tirisztor, mert valahogy bejutott a víz, meg volt repedve a műgyanta kiöntés.) Most találtam egy hasonló kapcsolást ,íme:http://www.motelek.net/schema/spannung/zweiwegregler.png
Vezérlés szempontjából úgyis csak a tirisztorok lényegesek, a két teljesítménydióda itt elmarad, mert ez egy csillagpontkivezetésű generátor, és a csillagpont itt egyből az akkupluszhoz megy.
(#) sevenhill válasza szikorapéter hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Ha megnézel az oldalon hasonló kapcsolást:http://www.motelek.net/schema/spannung/regler
MpSA92 tranzisztort használnak sok helyen. De ha elolvasod a kapcsolásodban a német szöveget , ezt a verziót nem ajánlják, mert ha gond van az akkuval, vagy az olvadóbiztosító bedobja a törölközőt elszáll a feszültség. Miért nem nézel kicsit kidolgozottabb kapcsolást, ráadásul még a feszültséget is tudnád hangolni. Pl. ezt: http://www.motelek.net/schema/spannung/regler_pinout14.jpg
(#) szikorapéter válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Ugyan azt a kapcsolást linkelted vissza amit én beraktam.
(#) sevenhill válasza szikorapéter hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Bocsánat, tényleg. Összekeveredett. Akkor, amit kinéztem, most már remélem, helyesen:
http://www.motelek.net/schema/spannung/malaguti_umbau.png
(#) szikorapéter válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
Ha a TYN416-ost nem kapok a boltban,mivel tudom helyettesíteni?
Még annyit hogy ezt hogyan kell bekötni? (Angolos vagyok. )
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2014
(#) sevenhill válasza szikorapéter hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
BT151-800R, TIC126M, vagy ágyúval verébre:2N6508 esetleg lehet ezeknek kisebb feszültségű verziói. a TO220 tokotású tirisztoroknál írás felénk, lábak lefelé (általában) balról jobbra: K, A, G
(#) szikorapéter válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 24, 2014 /
 
A TXN612 helyére is mehetnek ezek a típusok?
(#) sevenhill válasza szikorapéter hozzászólására (») Aug 24, 2014 / 1
 
Ezek jellemzően kistestű kisteljesítményű robogókba való szabályzók, itt néhány Amperről van szó, de azért érdemes egy kicsit túlméretezni a biztonság kedvéért. A söntszabályzású tirisztoron nyilván nagyobb áram folyik (ez óvja meg a világítás körében lévő izzókat magasabb fordulaton a kiégéstől) az akkutöltő tirisztoron jóval kevesebb, hiszen itt csak csepptöltés van, mivel az akkuról csak rövid idejű fogyasztások vannak. (önindító, index, féklámpa, kürt ) Én ugyan nem építettem meg ezt a kapcsolást, de a vállalkozó kedvű német amatőr műszerészek feltehetően megépítették, hiszen mint állítható feszültségű verzíóként tették fel a gyárihoz képest. A tirisztorok adatlapját megtalálod az interneten, a google a barátod. Amiket én ajánlottam, jellemzően 12A-esek, kivéve a 2N6508-at, az 25A-es. Persze minimális hűtésről azért gondoskodni kell. A gyári szabályzót, amit te is bemutattál, kb két-három gyufásdoboznyi méretű aluház. Ez egyébként a robogók jellemző szabályzó mérete, legyen az japán vagy kínai gyártmány. Ami még fontos lehet: a tekercs testelt végű, kb 85-90%-nál van egy megcsapolás, ez megy a világításhoz, és persze a szabályzó sönttirisztorához és a graetz referenciához, míg a tekercs vége a töltő tirisztorhoz. Nálunk a Honda és azok kínai klónjai vannak elterjedve, a színek álralában így alakulnak: zöld:negatív (test) piros: akku + , sárga: világítás, fehér: töltés . Lehúzott szabályzónál alapjáraton a fehér kb 18V , a sárga kb. 15V . Persze ez típusonként egy kicsit változhat, de az arányok nagyjából stimmelnek. Lehúzott szabályzónál nem szabad a világítást rákapcsolni, illetve megpörgetni magasabb fordulaton, mert szabályzás hiányában rögtön kiveri a magasabb feszültség a lámpákat!
(#) szikorapéter válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 25, 2014 /
 
Azért építek feszültségszabályzót,mivel feltehetően ismerősöm motorjában az ment tönkre. Tünet: Motor akkumulátor nélkül nem indul,nem vág szikrát,viszont ha rúgás közben lámpa fel van kapcsolva a lámpa még is villog (persze amikor rúgjuk). Ezt lehet hogy más okozza? Visszatöltés eggyáltalán nincsen, mivel amikor jár a motor és lehúzzuk az akkumulátort,azonnal le is áll a gyujtás a motor megáll. Jóra tippeltem a probléma ügyében? Mert én arra gondoltam hogy a feszültségszabályzó szálhatott el ezért nincsen visszatöltés.
(#) sevenhill válasza szikorapéter hozzászólására (») Aug 25, 2014 /
 
lehet,hogy inverteres CDI gyújtása van? Mert annak kell a 12V akkufeszültség.
Azért járó motornál elég meredek dolog akkut lehúzni bármilyen járműnél legyen az autó, motorkerékpár, robogó, munkagép. Még olvasni is rossz.
(#) szikorapéter válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 25, 2014 /
 
Nemtudom megmondani milyen típusú a gyujtás,annyit tudok hogy CDI vezérli. Én Rigával járok nekem nem telt ilyen úri dolgokra. A rigát be lehet tolni,be lehet rúgni,nincs töltés,CDI és egyéb ketyerék- ő Riga és kész .
(#) sevenhill válasza szikorapéter hozzászólására (») Aug 25, 2014 /
 
Látom a linken,(ha helyes) hogy ez eredetileg egy Honda AF 35 robogóé. Ez bizony inverteres CDI , aminek a működéséhez kell DC 12V, praktikusan akkumulátorról. Mivel orosz nyelvű oldalra visz a link, gyanítható, hogy eredetileg is ezzel a gyújtással oldották meg (gyárilag?) Gondolom,hogy ha Riga , akkor valami újabb modell, és nem a hetvenes évekbeli. (Az megszakítós lendkerekes mágnesgyújtású volt.)
(#) szikorapéter válasza sevenhill hozzászólására (») Aug 25, 2014 /
 
Nekem márpedig 1977-es lendkerekes Riga-16-om van. Igen,viszont akkor nem megoldható hogy a motor 'önellátó' legyen legalább a gyujtást nézve?
Következő: »»   29 / 58
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem