Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Nocsak! Még a végén használható hangsugárzó (már majdnem hangfalat írtam ) lesz belőle!
Most hogy felszabadult az a távolabbi nyílás, azért nagyon ne ragaszd be a fadugót. Pont ideális helyen van ahhoz hogy egy háromutas középsugárzóját oda tedd majdan. Igaz akkor a keresztváltót át kell tervezni, de hát ez a szép a hangláda építésben! Azt a marhaságot meg felejtsd el végleg, hogy köbcentire egyeznie kell a doboztérfogatnak a kiszámolttal.Mert ahány program és ahány hangszóró-mérés, annyiféle érték jön ki. Vagyis abból már tényleg nem kéne ügyet csinálni, hogy az a dugó most a pereme miatt belül 5 mm-el vékonyabb lesz, ezért 10 köbcentivel nagyobb lesz a légtér . Egyszerűbb lenne ha átmenetileg csak belülre csavaroznál fel valami lapot a nyílás mögé. Nehogy már egy SAL-nak nagyon elhangolja az "előírt" dobozméretét A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2014
A dugózással látszólag semmi gond nem volt. Simán megcsináltam a dugót, sikerült elég jól illeszteni, és a beragasztás is teljesen stabilnak tűnik. A külső lapját kicsit megcsiszoltam, és várakozáson felül jó felületet kaptam.
Csak az a frekvenciatartomány érdekes, ahol mindkettő szól. Egészen pontosan lehetne modellezni, de általában a legnagyobb gondoktól megmenekülsz, ha megpróbálod minél közelebb elhelyezni a két hangszórót.
Az 1759Hz annyit jelent, hogy csak attól magasabb frekvenciákon várható valami probléma. De eleve ebben az esetben a hangszórók iránykaraktere, rezonanciái is gondokat okoznak. Igy, hogy közelebb került a magas, rögtön más hibák lesznek lényegesebbek. A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2014
Köszönöm a választ.
Ez a megjegyzés: "...rögtön más hibák lesznek lényegesebbek." , már a sokadik utalás arra, milyen sok tényezőnek kellene itt együtt működni. De valójában senki nem mondja meg, mik a paraméterek, melyik fontos, és mik a lényeges vezérelvek. Téged is bíztatlak, készítsetek egy alap útmutatást nekünk. Akár csak elvi alapon, oktatási célzattal, kellene összefoglalni a lehetőleg betartandó szabályokat, és támpontokat adni a hangdobozt építeni akaróknak.
Szerintem ezekről 100 oldalas litániát is tudna írni a kolega. Én ehhez kevés vagyok.
A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2014
A mennyiség itt szinte lényegtelen. Olyan legyen a terjedelme, ami kell az elvi alapokhoz, és hasznos segítség tud lenni a gyakorlatban is.
Azért mert tökéletes hangdoboz nincsen. A millió forintos dobozokba is bele tudnak kötni itt ott... Szóval itt az a lényeg, hogy aki építi magán célra, neki megfeleljen 100%-an. Ha mindig másokra hallgatunk, hogy ezt igy kéne, azt ugy kéne, és ahány ember annyi féle képpen csinálni, akkor soha semmi nem lesz jó. Ami nekem tetszik az másnak biztosan nem fog. És ez forditva is így van.
Értem én, de ehhez idő kell, gondold végig a másik fél szemszögéből is. Én is tervezek cikket írni és publikálni a DAC-omat például, de már vagy egy éve tervezem....
A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2014
Ez pontosan így van. Ha profik terveznek, akkor is a felhasználási célt, igényeket veszik figyelembe, és az alapján szelektálnak, hogy mikor, melyik hiba hagyható benne, vagy épp mit szükséges műszaki szempontból elrontani az eladhatósághoz.
Én ezt szoktam ajánlgatni: Bővebben: Link Amit leír, az úgy emlékszem helytálló és pontos.
Alapnak biztos jó. A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2014
Azt sem jelenlegi formájában, hanem még néhány funkciót hozzáadva akarom publikálni, mint a rendes sleep funkció és bemenetválasztás és már megy is. De nincs energiám.
Köszönöm. Tanulmányozni fogom.
Egy rövid gondolat erejéig, pontosításként visszatérek az alapfelvetésemhez. Egyáltalán nem azt várnám a leírástól, hogy mondja meg mi a tuti megoldás. Sokkal inkább azt, bizonyos dolgok mit befolyásolnak, és általában mi a fontos, és mi kevésbé. Ez alapján, el lehet találni nagyjából a helyes irányt, és a finomságokat meg testre szabja az építő. Egy konyhai példát ide citálva: Ha megsózzuk, sós lesz. Aki sósan szereti többet tegyen bele, aki nem annyira az kevesebbet.
Durván eltorzítod a dolog lényegét (ne tedd, mert ártasz vele!).
Az esetek többségében a beszerezhető hangszórókból igyekszik az építő kihozni amit lehet. A doboz pedig rendkívül kevéssé "rugalmas". Ha egyszer elkészül, akkor azon már csak nagyon minimális mértékben lehet változtatni. Ha ezeket el tudod fogadni, akkor meg kell értsd, nekünk -tudatlanoknak-, támpontokra van szükségünk, mert az elején még akármilyen lehet a doboz. De milyen legyen az "akármilyen"? Azt gondolom, vannak viszonylag világos alapösszefüggések, amik megismerése segíthet.
Fogj egy kis kapszulát, csinálj neki egy nem rezgő álványt, próbálgasd, méregesd és nagyonsokmindent megtudsz, megértesz.
Több "fejezetet" is átolvastam. A műszaki helyt állóságot nem tudom megítélni, de a stílus, a részletesség szimpatikus. Számos kérdésemre választ találtam, sőt olyanokra is, amiket meg sem tudtam volna fogalmazni.
Említ egy alapirodalmat (Klinger: Hangdobozépítés). Ennek elérhetőségével kapcsolatban van valakinek információja?
Na remek, a legtöbb cikket átnéztem az oldalon még megjelenés előtt, vagy az után nem sokkal, nagy bakik nincsenek benne tudtommal.
Klinger pontatlanabb, mint Subvoice. Kissé(nagyon) idejétmúlt.
Weblapomon megtalálod!
Szia alkotó.
Valami nem stimmel a matekoddal! 30Mhz = 10 m 3Mhz = 100 m 300Khz = 1000 m !
A hang terjedési sebességével számold ki a hullámhosszt!
Engedj meg nekem egy kis okoskodást, mert azt vélelmezem tévedsz.
Hullámhossza gyakorlatilag minden időben ismétlődő hullámnak van. Ez egyenlő a terjedési sebesség és az ismétlődések számának hányadosával. Pl a fény is hullám, és annak a vákuumban való terjedési sebessége 300.000 km/s = 3x10 a nyolcadikon m/s. Az általad írt "méterek" ezzel számítva lennének helyesek. Pl. ez igaz is lenne a rádióhullámokra. De itt másról van szó, levegőben terjedő hang-hanghullámokról, aminek durván eltérő a terjedési sebessége. A pontos érték nehezen határozható meg, mert függ a hőmérséklettől, a levegő összetételétől (tisztaság), sűrűségétől (nyomás és tengerszint feletti magassság) és a nedvességtartalmától is. De nagyjából 340-345 m/s nagyságrendben szokás vele számolni. Ha ezzel utánaszámolsz, akkor jó eséllyel stimmelni fog a "matekom".
Idő közben gyakorlatilag mindent elolvastam. Ez nem azonos a "felfogtam" és "megértettem" állapottal, de mindenképpen nyomot hagyott már bennem.
Erre támaszkodva egy elég nyilvánvaló kérdésre keresem a választ. Nagyjából minden körülmény abba az irányba mutat, hogy a közepes teljesítményű, viszonylag kis hangszórókkal felépített, kétutas rendszerek szólnak jól szobai körülmények között. Ezt egyáltalán nem is esik nehezemre elfogadni, de az én gondolataimat nem fékezik mindenféle szakirányú előtanulmányok, ezért a legnyilvánvalóbb az ilyen hangszórók sokszorozásával elérni a teljesítmény növekedést. Ha egy 50 W-os "egységből" 4-et veszek, kettőt-kettőt sorba, majd ezeket párhuzamosan kötöm, akkor kapok egy 200 W-os, azonos impedanciájó egységet, ami azonos hangminőségű az eredeti "egységgel". Ez így van? (Sőt akár azt is racionálisnak tartanám, ha nem kötnénk őket sehogy össze, hanem mindet külön végfokról hajtanánk, és csak ezek bemeneteit párhuzamosítanánk, mert a 100W alatti végfokoknak nagyon jók lehetnek a paramétereik. Így a hangváltók nem látnák egymást.) Másik kapcsolódó kérdésem -megelőlegezve az előző gondolatom helyességét-: A dobozokból is 4 kell, amikben mondjuk 4 akusztikai labirintus van, és csak az elő és hátlapjuk közös? Vagy járható út egyetlen nagyobb doboz, aminek a térfogata az eredeti doboz négyszerese? Csak ötletelek, el tudom fogadni ha marhaság, de egy rövid indoklás azért sokat segítene az elfogadásban.
Subvoice ajánl egy doboztervezőt, töltsd le szimulálj vele, sok mindenre választ kapsz!
Ezzel sem értek teljesen egyet. A nagyobb méretnél nem kimondottan a nagyobb mozgó tömeg a probléma mert egyrészt az lehetne akár kevesebb is, meg azzal a tömeggel egyébként még menne feljebb is. A felfogatás (leginkább a pille) ami iszonyú merev, ezért olyan amilyen. Volt nagyon régről olyan 20cm-es hangszóróm ami jóval magasabbra ment mint a "korszerűbb" társai, pedig ugyanakkora mozgó tömege volt.
Éppen azt írtam le hogy a 8db teljesen máshogy szól mint a 2, és nem rosszabbul hanem épp ellenkezőleg.
Ha a négy hangsugárzó két külön helyiségben szól, akkor még akár helyes is lehet a gondolatsor, némi elméleti elhanyagolással. De most én ezzel mit csináljak?
Nem. A 4 hangdoboz közvetlen egymás mellett van (akár szerkezetileg is egy dobozban). Sztereó kép esetében a 4-es egységből van kettő. Ettől várnám a jó minőséget és a nagy terhelhetőséget egyszerre.
Van értelme?
A leghatározottan nincs. Olyan interferenciák lennének, hogy a füled lepörögne a fejedről hacsak nem tudod tökéletesen egyvonalba elhelyezni őket.
Joseph A. D'Appolito is tudja ezt
A hozzászólás módosítva: Nov 17, 2014
Nem mindegy, hogy egy dobozban vannak, vagy 4 külön dobozban egymás mellé rakosgatva. Ha egy vonalba vannak rakva, akkor a szélsőket nem nagyon hallani, ívet rakni belőlük elég nehéz. Az enyémben is 4 db van, de egymás hegyén hátán és így jó és az sem mindegy, hogy egymás fölé rakod a hangszórókat, ládákat, vagy egymás mellé.
Ne egymás mellé, hanem egymás fölé tedd. Nálam is hasonló megoldás van mint a szamóca által linkelt képen, csak nekem nem egyetlen dobozban van a 4db mély hanem 2 doboz van egymáson.
És sokkal szebben szól mint az 1db méllyel felépített doboz. |
Bejelentkezés
Hirdetés |