Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
A segítségeteket szeretném kérni a következőben: Van egy 3 fázisú motor, ami egy többtonnás hatalmas harangot mozgat. És úgy van megoldva egy mechanikus vezérlése, hogy váltva van kapcsolva a forgásiránya. Namármost egy olyat védelmet kellene csinálni, ami hogyha X másodpercig nem történik semmilyen oldalról megszakítás (a végálláskapcsolóknál), akkor tiltsa le egy relével, vagy valamivel a motor tápellátását. Várnám az ötleteteket És kérdezzetek ha valami nem vili Később jó lenne majd a mechanikus forgásirányváltót kiváltani valami elektronikusra, ami esztétikusabb és időtállóbb, megbízhatóbb is.
Szia !
különösebben nem kell gondolkozni, a motor mágneskapcsolójának áramkörébe tenni kell egy időrelét (boltban beszerezhető, gyártanak direkt relés automatikához, DIL...stb ) ami x ideig tartja csak húzva a mágneskapcsolót. az időrelé indító jelét pedig a végállások adják. Megméred a harang jobbról balra történő mozgásának idejét, hozzáadsz 5mp -t és ezzel gyakorlatilag kész is a védelem. Üdv!
A forgásirányt pedig bármelyik két fázis megcserélésével változtathatod emg.
Igen azt tudom. De kéne valami elektronika hozzá, meg amik érzékelik, h mikor cserélje meg a fázist.
Szia !
Kell jobb és bal oldalra egy végállás kapcsoló, azzal ez is megoldható, nem kell bonyolítani. Üdv!
két mikrokapcsoló, egy flip-flop áramkör, vezeték, cin, páka, csengő, motor
nagyjából ez kell hozzá...
Leírnád részletesebben?
Ezek csak a hozzávalók, nem a recept
Szia !
itt egy rajz amivel tudod a harangokat kongatni. "VJ" és "VB" a két végállás kapcsoló a harang jobb illetve bal legszélső elmozdulása helyén Üdv!
Tervezd meg lécci, kíváncsi vagyok rá
Köszi PCB
háát az a baj, hogy rájöttem nem olyan egyszerűek(azaz nem jöttem rá könnyen a működésükre) a flip-flop áramkörök, de tudnék egy alternatív megoldást, viszont gondolkoztam rajta, és az se jó(egymást digitálisan kiváltó kapcsolók , én így fogalmaznám meg) az a lényege, hogy két példány van a "flip-flop, bistabil, puffer" nevű topikból, és egymástól "zárják" el a tápfeszt ha aktívak, viszont ehhez kiürítéses fet vagy mi kell, ami meg ritka, szóval sajnos nem tudok segíteni
Bocs, azt hittem egyszerűbb lesz még valami: én most a forgásirányváltóról beszélek, remélem tudod!
Jaja tudom. De valamit ki kéne találni. Vagy legalább (ha nem is a teljes vezérlést) de a motor védelmi áramkörét meg kéne oldani.
PCB rajza nem igazán világos.
Szia !
Mi az ami nem világos ? Áramutas rajz olvasással vannak gondok, vagy mit nem értesz ? Üdv!
Szia !
Ha nem tudtok rajzot olvasni, meg kell először tanulni !
De tudok áramutat olvasni, sokat kellett ilyet csinálni.
Végülis ezen a rajzon a fáziscserét a KB KJ csinálja?
Szia !
Igen! "KB" -> balraforgás "KJ" -> jobbraforgás Üdv!
Szia!
De ugye amikor indítom a harangot, akkor az elsőre nem fog kimenni a végálláskapcsolóig, be kell lendülnie. Így az időkapcsoló fogja visszaengedni? Betud szép lassan (egyre nagyobbat mozdulni) lendülni?
Szia !
Akkor kicsit más a helyzet. Ird le pontosan, hogy működik most a harang ! Üdv!
Hát most elég kőkorszaki módon van megcsinálva, mindenféle csúszúérintkezőkkel. (Nem a legjobb megoldás, de működik). Egy három fázisú motor húzza, ékszíjtárcsája van - mellékelek rajzot.
És a fáziscserét azok a csúszóérintkezők oldják meg (elég bonyolultan, el sem tudom magyarázni). Úgy kell működnie (ez elég nagy harang - 2 méteres átmérője van, tehát több tonnás), hogy amikor bekapcsolom meghúz egy kicsit (egyik irányba pörög a motor), majd elengedi - mivel nem is tudná tovább húzni. És egyre jobban belengeti a harangot, később már csak pótolni kell az elveszett engergiát. Nade ugye a véghelyzetérzékelők csak a két legvégső ponton van. Az "beindító üzemben" (legalább 5-6 húzás) nem találkozik semmilyen szenzorral. Ekkora harangnál a higanykapcsolós megoldás szerintem kizárt, és nem is tudom, hogy a fáziscserét hogyan oldanám meg vele így hirtelen.
Van egy ötletem... igaz nagyon bonyolult...
egyik topicban olvastam, hogy valaki számíógépes egérrel akarja nézni, hogy a locsolócsőből mennyi van letekerve vagy valami hasonlót. Nos! figyelnéd, hogy mozog e az ékszíjad. ha már nem mozog akkor motor kikapcs és a harang a saját lendületétől átbillenik a másik állásba (ekkor nem kap a motor feszt) majd amikor a másik irányba megállt megrántod a motorral. Persze mind a 2 irányba húzhatod motorral, úgy gyorsabban kileng, de így meg energiatakarékosabb.
Szia !
Ok Nem kell nagyon alakítani semmin ! Holnap itt a megoldás Üdv!
Nem vagyok nagy elektronikus de amikor a temlpomban villamosították a harangot (kb 3,5 tonna) valami 120 000 Ftos elektronikát szereltek be! Lehet hogy komplikáltabb a dolog mint gondoljátok. De mondom én nem nagyon értek hozzá biztos van egyszerűbb megoldás is.
Szia !
"Be" gombal meglendíted a harangot, az automatán megáll, utána a lengetést az időrelék szabályozzák. Időrelék tipusa "elengedéskésleltetett" Addig harangoz amig ki nem kapcsolod ! Itt a rajz, ha nem értesz valamit irj. Üdv!
Szia !
Abból nem az elektronika kerül 120.000 Ft-ba Üdv!
Szia!
Nagyjából vili a rajz. De azért egy jelkövetést igazán írhatnál, meg lefuttathatnád a programot részletesen, h profin megértsem Meg beköthetnéd a motort is, biztos ami biztos
Szia !
Működés: Megnyomod a „Be” gombot „KL” relé meghúz, és meghúzza a „KB” relét. A motor balra kezd forogni és emeli a harangot balra. (harangtartó konzol vége emelkedik balra) eléri a jeladó az induktív érzékelőt. „KL” relé elejt és meghúz a „KsB” relé ami megindítja az „ID_1” időrelét. Az időrelén beállított idő elteltével a „KB” relé elejt és a harang a súlyánál fogva elindul visszafelé(jobbra). Mikor átbillen jobbra és a konzolon lévő jeladó eléri az induktív érzékelőt meghúz a „KsJ” relét ami elindítja az „ID_2” időrelét, ez meghúzza a „KJ” –t és a motor most jobbra emeli a harangot. Az „ID_2” ideje lejárta után a „KJ” relé elejt és a harang a súlyánál fogva elindul ismét balra, ahol kezdődik előröl a ciklus. Időrelé típusa: elengedés késleltetett (impulzus) működésű. Az induktív érzékelők az emelés irányában nem futhatnak túl a jeladójukon ! Olvasd amit irtam és kövesd a rajzot ! Üdv
Szia!
Azért benne induktív senzor, mert a harangnak nem kell teljesen odaérnie a végpontokhoz és már érzékeli? Meg én a kikapcsolást nem igazán értem. Ahová te tetted a KI gombot, az egyenlő a tápsín főkapcsolójával. És ha az éppen nincsen benyomva, akkor hiába nyomkodom a BE gombot. Ergo két kapcsolóval tudom csak beindítani?
Szia !
Nézd meg a harang002.png -t ott van hogy képzeltem el a jeladást és az érzékelést ! Nem a harang adja a jelet, a harangtartó konzolon van két jeladó ! Az igazából nem "ki" gomb hanem egy kapcsoló csak rosszul jelöltem Kell egy kapcsopló amivel áramalá helyezed, és ez kell arra is hogy abba tudd hagyni a harangozást. Tehát egy "be"gomb és egy "főkapcsoló" Tedd a kapcsolót és a nyomógombot egymás mellé, akkor nem felejted el bekapcsolni Üdv! |
Bejelentkezés
Hirdetés |