Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Inverter készítése
 
Témaindító: Tomy666, idő: Máj 24, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   26 / 61
(#) bope válasza laci669 hozzászólására (») Jún 30, 2011 / 1
 
Ha csak a veteményest akarod öntözni és nem egy nyomás alatt levő vízhálózatban akarsz betáplálni automatikusan akkor van megoldás. Kicsit más irányból kell a kérdést megközelíteni.Régebben kertészkedtem én is iparszerűen, sok víz kellett folyamatosan. Szivattyúm volt, villany az nem. Kerítettem egy robbanó motort aminek vízszintes a tengelykihajtása. A szivattyút és a motort fölszereltem egy tartó keretre, a szivattyúmotor végére a hűtő "venti" helyére egy hardy tárcsa egyik felét, a robbanó motor tengelyére a másik felét szerelve, egy tengelybe állítva összeraktam.Ehhez kellet egy kis forgácsoló munka és lakatos ismeretek. A motor egy BRIGS, valamikor új korában 3 lovas volt, én PB benzinnel indítottam, majd PB gázzal üzemeltettem egész nap. Ez a 3 tagú egység (szivattyú,villanymotor, robbanó motor)szolgáltatta az öntözővizet 3,8 bar nyomáson 52 liter/perc mennyiségben. több éven keresztül használtam. Időnként a háznál is kellet locsolni nem csak a szabadföldön ezért mindig szét kellet szednem a tengely kapcsolatott, és a szabadföldi használathoz vissza a BRIGS motort... macerás volt. A következő szezonra átalakítottam a hardy tárcsát. Beépítettem egy Wartburg szabadonfutót. Így már tetszőleges üzemmódban tudtam használni szerelgetés nélkül.
Egyszer nagyon meleg időszakban éjszaka is kellet locsolni a szabadföldben, kellet volna egy kis világosság, tettem egy kísérletet ha már ott forog az villanymotor üresen nem lehetne generátorként használni, valahogy fölgerjeszteni és egy lámpát esetleg meghajtani vele? De igen , 2 nap múllva egy 250 W-os halogén fényvető világított a paprika tábla szélén.
Van amikor nem látjuk a fától az erdőt!
(#) zolika82 hozzászólása Jún 30, 2011 /
 
Sziasztok.tud valaki segíteni nekem abban, hogy lehet akkumulátor töltőből invertert készíteni?Ha jól értelmezem?220v/12v töltő kapcsolási rajzát megfordítóm és 12v/220v kötőm akkor működik?aksiból áramot tudok készíteni?
Érdeklődés szintjén és amatőr vagyok e kérdésben.
remélem tud valaki segíteni a témában.Köszi előre is.
(#) kadarist válasza zolika82 hozzászólására (») Jún 30, 2011 /
 
Szia!
Sajnos az akkutöltők is, mint a legtöbb tápegység csak egyirányú energiaátvitelre alkalmas.
(#) dobiedvin válasza bope hozzászólására (») Júl 2, 2011 /
 
Bope!
Ki tudnád fejteni bővebben ezt a kondi helyett folytótekercses dolgot? ilyen tekercset lehet venni, vagy magamnak kell tekerni?
Ez a megoldás azoknál is használható ahol rendes üzem közben is kondival működik, vagy csak annál amelyiknél csak induláshoz használnak kondit?
kÖSZI
(#) erbe válasza dobiedvin hozzászólására (») Júl 2, 2011 /
 
Több megoldás lehetséges. Lehet készíteni megfelelő fojtótekercset, de általában úgy szokták megoldani, hogy a segédfázis tekercset nagyobb ellenállásúra készítik, mint a főfázist, így fáziseltérés lép fel. Az indítónyomaték viszont sokkal kisebb a kondenzátorosnál. Sajnos, a fojtós indításhoz nehezebb megtalálni a számítási módszert, mert nem túl gyakori. Lehet kísérletezni nagyobb gyári trafók szekunder tekercsével úgy 42 V-ostól fölfelé.
(#) dobiedvin hozzászólása Júl 2, 2011 /
 
És itt csak két eset lehetséges? Tehát vagy elindul vele a motor vagy nem?
(#) erbe válasza dobiedvin hozzászólására (») Júl 2, 2011 /
 
Nagyjából igen.
A kondis indítással ellentétben, ami rezonancia közelében lényegesen megnöveli az áramot, ez inkább csökkenti. Emiatt kisebb a leégés veszélye, van idő reagálni, lekapcsolni, de sokkal kisebb az indítónyomaték. Nem ok nélkül használják olyan helyeken, ahol terheletlenül indul a motor és később kapja a terhelést. Mosógép, daráló ...
A szivattyú is megfelel ennek a feltételnek.
(#) Ideiglenes válasza bope hozzászólására (») Júl 3, 2011 /
 
Gyanús, hogy ez a megoldás figyelembe veszi a motoron levő kondenzátort is. Két lóerő tartományra tervezve, ami kb 1,5kW.
(#) erbe válasza Ideiglenes hozzászólására (») Júl 3, 2011 /
 
Nem zavar, hogy nem inverter, hanem háromfázisú frekiváltó?
(#) dobiedvin hozzászólása Júl 4, 2011 /
 
Azt írod hogy lehet kísérletezni, 42V-tól fölfelé... Ha ez a feltétel megvan akkor mi a másik aminek meg kellene lennie amire nincs számítási mód? Induktivitás?
(#) erbe válasza dobiedvin hozzászólására (») Júl 4, 2011 /
 
Van rá számítási mód, csak meg kellene találni.
Milyen másik feltételről beszélsz?
Ami az elinduláshoz kell, hogy a két tekercs árama fázisban eltolva jelentkezzen. Mivel mindkét tekercs induktív, emiatt mindkettő 90 fokról indít. Ebből von le a huzalellenállás miatt jelentkező valós tényező. Amivel csalni tudunk, hogy az egyiknek az ellenállását növelve közelítjük a fázistolását a nullához, vagy a másiknak a körébe további induktivitást téve annak a fázistolását közelítjük jobban a 90 fokhoz. Ezt tudja "jobban" a kondenzátor, mert nemcsak hogy nullára tudja kompenzálni a tekercs induktivitása keltette fázistolást, hanem át tudja billenteni a nullán. Amíg két tekercs között akárhogy játszunk, nagyjából 60 fok fázistolást tudunk létrehozni úgy, hogy közben még használható áram is follyon, addig a kondenzátor könnyűszerrel beállítja a kívánt 90 fokot.
(#) dobiedvin hozzászólása Júl 4, 2011 /
 
"gyári trafók" méh telepen van ilyen?
(#) Ideiglenes válasza erbe hozzászólására (») Júl 4, 2011 /
 
Meglehet, hogy a kolléga hozzászólását félreolvastam, de mintha a kondenzátoros motor hajtásának problemetikájáról írt volna kicsit feljebb. Te nem ezt olvastad ki abból a hozzászólásból, amire válaszként a "Változtatható sebességű indukciós motor vezérlő" linkjét beillesztettem? Lehet, hogy nem ugyanazt a magyar nyelvet beszéljük?
Hozzáteszem a szerző a leírásban azt fejtegeti, hogy nagyon sok változtatható sebességű háromfázisú motorvezérlő létezik, de neki nem arra volt szüksége, hanem egy olyan megoldásra, ami az ő egyfázisú medenceszivattyúját meghajtaná, ami ugyebár kondenzátort is tartalmaz. Na ehhez fejlesztette ki a motorvezérlőjét és mint a 2007-es tervezői verseny győztes munkája szerepel a fent hivatkozott oldalon.
Miről is van akkor szó? Örülnék, ha legközelebb figyelmesebben elolvasnád mire írsz ilyen félrevezető hozzászólást, hogy "Nem zavar, hogy nem inverter, hanem háromfázisú frekiváltó?".
(#) erbe válasza Ideiglenes hozzászólására (») Júl 4, 2011 /
 
Sajnálatos módon a leírást nem olvastam, csak a rajzot néztem, ahol W1-W2, V1-V2, U1-U2-t találtam.
Villanyszerelő meg rajzból ért.
(#) erbe válasza dobiedvin hozzászólására (») Júl 4, 2011 /
 
Tömegével.
Sajnálatos módon. Ma már ugyanis nincs Ezermester bolt és MAGÉV, ahol az "újrahasznosítással" a gyakorlatban is foglalkoztak.
(#) dobiedvin hozzászólása Júl 5, 2011 /
 
De ezek nem vasmaggal vannak körülvéve? vagy hogyan lehet hozzájuk férni? Az hogy hány voltos az gondolom rá van írva...
Amúgy nem tudom hova használnak 42V- vagy attól több, trafókat. Apukám villanyszerelő de neki se volt ötlete
(#) dobiedvin hozzászólása Júl 6, 2011 /
 
Volt itthon egy 40 W-os fénycső előtét ellenállás. (folytótekercs) Rátettem egy 130 W-os segédfázisos szivattyúmotorra kondi helyett és elindult vele simán, csak nem mertem hosszan járatni. Szerintetek ha nagyobb teljesítményű előtétellenállással működtetném, nem károsodna a motor, és az inverter?
(#) erbe válasza dobiedvin hozzászólására (») Júl 6, 2011 /
 
40 W-os fojtó kicsi. Léteznek 80, 125, 250 W-os higanygőz fojtók, de nagyobb motorokhoz indításra még a 400-as is kicsi. Ha már pörög a motor, az indítót le lehet választani, akár kondi, akár fojtó. Ha jól van méretezve, rajta maradhat üzemi kondi-, fojtóként, de ez mindig jóval kisebb, kb 20 %-a az indítónak. De 130-as motorhoz a 40 W-os fojtót még üzeminek is kevesellem.
Amíg egy rosszul-túlméretezett kondi simán leégethet egy motort, fojtónál ez csak akkor fordulhat elő, ha túl kis teljesítményű és nem indul el a motor.
Kisfeszültségű trafókat kisebb szerszámgépekhez és szerszámgépvezérlésekhez használnak.
(#) dobiedvin válasza erbe hozzászólására (») Júl 7, 2011 /
 
De pl:130-as motorhoz 250-es már csak elég nem?
(#) joci1987 hozzászólása Júl 27, 2011 /
 
Üdvözletem

Olyan kapcsolásra szeretnék ötleteket kérni ami 12V egyenáramból csinál váltóáramot (még a kimenő feszültség nem biztos, de max 60V). Egy váltóáramú motort (3W-os) üzemelnék vele. A motor óragépként üzemelne távcsőállványon. A célom (mivel nem értek csak egy kicsit az elektronikához) a lehető legegyszerűbb kapcsolás megvalósítása (IC nélkül). A témában már az első hozzászólásnál láttam egy nagyon egyszerű kapcsolást, ami csak néhány elemből áll. Nem tudom, hogy ezzel a kapcsolással lehetséges-e megvalósítani a váltóáram előállítását úgy, hogy 50 Hz legyen a frekvencia (vagy talán állítható legyen a frekvencia).

Várom és előre is köszönöm a válaszokat
(#) Peter65 válasza joci1987 hozzászólására (») Júl 27, 2011 /
 
Szia!
Szerintem neked léptető motor kellene.
A szokásos aszinkron motorok fordulata kismértékben változik a terhelés hatására, ezért hiába csinálsz kvarc pontosságú 50Hz-et, a motor nem fogja pontosan követni. Ha szinkron motorod van, az jó lehet, de ezt pontosan tisztázni kellene.
A léptető motoroknak több kedvező tulajdonságát kihasználhatnád; alacsony fordulatszám, nagy nyomaték, pontosan kézben tartható lépésszám, így a fordulat is pontosan tudható. Ekkora teljesítményre egy régi nyomtatóból kibányászott példány is megteszi, és azok között van olyan is, ami 12V-ról is szépen elüzemel.
Ha nagy fordulat kell, és nincs szinkronmotorod, akkor ajánlom figyelmedbe a BLDC motorokat. Ilyen van általában a ventilátorokban is. Akár egy ilyen ventilátor is "felokosítható", hogy pontosan annyival forogjon, mint az elvárás.
Szóval: Milyen motorod van?
(#) joci1987 hozzászólása Júl 28, 2011 /
 
Üdv.

A motor egy 8 pólusú aszinkronmotor. Egy időzítőben találtam és azért lenne jó ezzel megvalósítani,
mert megvan a hozzá tratozó lassító hajtás ami az áttételeknek köszönhetően a fordulatszámot leviszi
1fordulat / 24 órára. Mivel a csillagokat nem 1 fordulat / 24 óra fordulattal hanem kb 1 fordulat / 23 óra 57 perc
forulattal kellene követni, úgy gondolom, hogy a terhelés miatt ( ami a távcső pontos egyensúlya miatt szinte 0 )
annyit fog késni a motor, hogy pont megfelelő lesz a követés (persze ezt lehet, hogy rosszul gondolom )
Mindenki eddíg azt javasolta, hogy léptetőmotort használjak, de ezzel a motorral szeretném megoldani a követést majd
talán később készítenék hozzá léptetőmotoros mozgatást is. Tehát a kérdésem az lenne, hogy hogyan tudnék átalakítani 12 V
egyenáramot váltóárammá. Esetleg ezzel a kapcsolással lehetséges lenne ?
http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/c7/c78d74e357a5fb11407bf...a4.gif

Előre is köszönöm a választ
(#) Peter65 válasza joci1987 hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Üdv.
A kapcsolás valószínűleg működőképes némi kiegészítővel -a tranyók mellé tegyél egy-egy reverz diódát, vagy R1 és R2 értékét alacsony értéken kell tartani.
Azonban lebeszéllek arról, hogy ezt építsd meg. Ha a jelenlegi motor-mechanika együttest akarod használni, ennél sokkal pontosabb megoldást kellene keresni. Ha nyílthurkúan építed meg (magyarán nem lesz visszacsatoló jeled a motor fordulatszámáról), akkor is valamilyen stabil oszcillátornak kell adnia az időalapot. Az általad választott kapcsolás nem ilyen. Szinte bármilyen paramétere megváltozik a kapcsolásnak, megváltozik a működési frekvencia olyan mértékben, hogy az számodra használhatatlanná teszi.
Szerintem legalább egy NE555-ös alapú időzítő kellene, de én inkább egy kvarc oszcillátorból indulnék ki. Az előállított stabil frekvenciát le kellene osztani, a leosztott jellel vezérelni két fetet, amiket az általad választott kapcsoláshoz hasonló teljesítmény kört működtetnek.
Korábban írtad, hogy ne legyen benne IC. Szerintem használható áramkört nem fogsz tudni anélkül összehozni. Amit fentebb vázoltam kb. féltucat CMOS IC-ből összehozható. Ezt még univerzális panelon össze lehet huzalozni, és a nyákgyártást megúszhatnád.
Ha érdekel, rajzolhatok valamit kiindulásnak.
(#) joci1987 hozzászólása Júl 28, 2011 /
 
Üdv.

Köszönöm a válaszokat. Pár kérdés:
A frekvencia nagyon nagy tartományban változna a fent említett kapcsolásban vagy csak 1-2 Hz-et mászna el?
Összevissza változna a frekvencia vagy stabilan beállna egy frekvenciára és csak időnként változna (például ha elindítom a motort akkor beáll egy frekvenciára és ott is marad vagy az ellenállások változása stb. is jelentősen befolyásolná a frekvenciát? )?
Ez a kapcsolás már stabilabb lenne? http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/99/99ff430223f60d86dfa7a...be.jpg

Azért kérdetek ilyeneket mert nekem nem kell "halálpontos" csillagkövetés nem fotózni akarok amihez valóban nagyon pontos követés kell. Hanem csak azt szeretném, hogy valamelyest kövesse a csillagokat.
Egyébként örülnék neki ha valami egyszerű (és olcsó ) kapcsolást vázolnál számomra.
(#) Peter65 válasza joci1987 hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Üdv!
Ha nem változik semmi, a freki sem változik. De a hőmérséklet és a tápláló feszültség változásának hatására szerintem akár 10%-os változás is simán összejön.
Az 555-ös kapcsolás az már sokkal stabilabb, ha megépíted valószínűleg működni fog.
Én is rajzoltam egyet, a mellékletben megtalálod. 2db CMOS IC-vel működik. A CD4060 áramkörben lévő oszcillátor jele van leosztva 50Hz-re, ami a CD4049B meghajtókon keresztül a feteket kapcsolgatja. A freki értékének állítására szolgál a 10K-s trimer poti.
A 4060-ra kvarcot is lehetne tenni, és akkor persze sokkal pontosabb. Az áramkör előnye a viszonylag pontos 50%-os kitöltési tényező, és a kis működési áramfelvétel (feltételezem aksiról fog menni). Trafónak régi puskás trafót kellene szerezni, azt be lehet kötni úgy a hogy rajzoltam.
Ha valami nem világos, igyekszem válaszolni.
(#) mlaci96 hozzászólása Júl 29, 2011 /
 
lehetséges számítógéptápból invertert készíteni ?
(#) Peter65 válasza mlaci96 hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Szerintem csak néhány alkatrészt tudsz felhasználni:
TL494 lehet a vezérlő IC-je az inverternek,
Ha többfokozatú, felhasználhatod esetleg a trafóját,
Beleteheted a PC táp házába,
Néhány ellenállást, diódát is talán felhasználhatsz.
A kapcsoló tranyók nagyfeszültségűek, alacsony áramerősítési tényezővel, nem a legjobbak a kisfeszültségű tekercsek kapcsolgatásához, de ha többfokozatú, akkor esetleg jók lehetnek a közbenső DC kör utáni fokozatba.
(#) sam001 hozzászólása Júl 31, 2011 /
 
Egy kis segítségre lenne szükségem a linkelt képen látható konverteren van egy pár ismeretlen alktarész aminek a típusa és értéke kellene. Ez egy 230V-110V konverter. És még egy kérdés hogy lehet 170V-ot kihozni belőle?
Válaszokat előre is köszönöm

konverter.jpg
    
(#) Peter65 válasza sam001 hozzászólására (») Júl 31, 2011 /
 
Ez egy fázishasításon alapuló átalakító akarna lenni, de a visszarajzolásba több hiba is belecsúszhatott. A trimer állításával lehetett valószínűleg beállítani a kijövő feszültséget. Az ilyen átalakítók felhasználhatósága azonban koránt sem teljes körű. Jó lehet 110V-os izzólámpához, fűtőtesthez, és miden olyan készülékhez, ami ohmos terhelés, és a feszültség effektív vagy abszolút középértéke szabja meg a működést. Minden másnál már gond van. Az erősen induktív fogyasztó esetében máshová kell állítani a potit, különben lényegesen nagyobb fesz megy ki, mint ohmos terhelés esetén. Az olyan elektronikai készülékek esetében, amelyek tápegységükben csúcsegyenirányítást alkalmaznak, megint teljesen más munkapontra kell állítani, mert különben könnyen tönkreteheti az elektronikai készüléket, ráadásul a beállítása nagyon nagy körültekintést igényel.
Ha a te alkalmazásodhoz az ilyen fázishasítós megoldás megfelelő, akkor inkább javaslom, hogy készíts egy másik, sokkal stabilabbat. A mellékletbe betettem egy ilyen fázishasítót. Ne zavarjon meg, hogy a rajz 110V-ról megy, működni fog hasonlóan 230V-on is. A félvezetők típusai sem kizárólagosak, bármelyik 30-40V-os diakot, 600-800V-os triakot felhasználhatod. A kimeneted értelemszerűen a terhelés lesz.
(#) tandem hozzászólása Aug 1, 2011 /
 
Hello mindenkinek!
Autós erősítőt készítek csak gondom van a táppal
azaz a trafójával milyen menetű trafót építsek bele?
A kapcsolás itt:100w sub
Eredetileg at/ATX táp trafója van benne.
Köszönöm előre is.
Következő: »»   26 / 61
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem