Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű táp 230V-ról
 
Témaindító: cimopata, idő: Szept 13, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   393 / 783
(#) sector99 válasza voodoo hozzászólására (») Aug 14, 2013 /
 
Én igen !! .....és még sokan mások is...szerintem... Várom !
(#) (Felhasználó 46585) válasza voodoo hozzászólására (») Aug 15, 2013 /
 
Ajaj...

"Tápjavítási, bizontsági óvintézkedések, indítás előtti tanácsok lesznek benne. Mit célszerű legelősnek megnézni
-ha el se indul
-ha.... "

A működést kell megérteni! Az alapműködést, mi hogyan működik. Akkor semmiféle listára, jótanácsra nincs szükség. Az egyik mozdulat jön a másikból. Tudom, hogy ez nem egyszerű, de sajnos az alapvető dolgok ismerete nélkül nem fog menni. Ez nem olyan, hogy elromlott a tv-m és megcsinálom egy mit nézzek meg sorrend alapján... Kell tudni, hogyan működik egy kondi, mire jó egy fojtótekercs, mi a sztatikusan tárolt energia, mi a szórt induktivitás, mi az ohm törvény, stb. Matemetikából elég a négy alapművelet. Igaz, azt nem baj, ha nagyon tudja az ember.

Te azt hiszed, hogy egy ilyen leírással mindenki olyan okos lesz... de jó lenne... akkor én is kérnék egy autószerelő leírást, mert nagyon szeretnék érteni az autószereléshez. Vagy, nagyon szeretnék érteni az asztalosmunkákhoz... meg azt is jó lenne tudni, hogy milyen szerszámok vannak a csavarhúzón, a fúrógépen, meg mondjuk a flexxen és a szkópon kívül... van egy pár. Ezt a tudást nem lehet cikkekből megszerezni, csak akkor, ha nagyon keményen a gyakorlatban is használod. És ez nem megy máról holnapra. Nagyon hosszú idő kell ahhoz, hogy "ökölszabályok" nélkül tudj dönteni akár csak egy alapkapcsolás ügyében is. ( Forward, híd, rezonáns, ZVS, stb ) A megszerzett tudás nem azt jelenti, hogy 100 W felett ne csináljunk fly-back-et. hanem azt, hogy kezdjük el mérlegelni az összes paramétert. Mondjuk, tegyük bele az árakat is... meg az alkatrészek darabszámát... meg a nyákméretet... nem biztos, hogy baj, hogy nem lesz annyira jó a hatásfok,,, stb...

Nem kellenek számolók, azok csak arra jók, hogy összezavarjanak. A négy alapművelet kell, meg tudd őket alkalmazni. Az a néhány képlet ami kell szintén nem a semmiből jött elő. Nem empirikus képletek, hanem fizikai összefüggések alapján lettek megalkotva. Ezeket az összefüggéseket kell megérteni és akkor a képleteteket sem kell megjegyezni, mert maguktól jönnek a ceruzád alá.

De azért írd meg ezt a cikkfélét. Azzal is tanulsz és máris előrébb vagy. És majd millió kérdést kapsz, hiszen pont a lényeg, a " kályhától indulunk " nem lesz leírva. De azért próbáld meg. Közben úgyis rájössz, hogy saját magadnak is egy millió kérdést fogsz feltenni. Aztán rájössz, hogy megkérdezed: miért? A végén meg rájössz, hogy vissza az alapokhoz...

A majmok is ugyanezt mondják: ülnek a fa tetején, nézik az embereket és anyu megszólal: no, apjuk, kezdjük előről...
(#) fordkapcs válasza lorylaci hozzászólására (») Aug 15, 2013 /
 
Esetleg 1T forward-ként? Az azért egyszerűbb lenne egy UCCxxx meghajtóval mint a 2T.
(#) Ge Lee válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 15, 2013 /
 
Valóban, PC táp is van ilyen. Nekem is van valahol egy bontva (ha kell majd előkeresem, elvileg UC3842-vel megy), 3-400W-ig a snubber sem vészes bele, a túlfesz kordában tartására pedig egy szupresszor dióda van benne. Nagyjából olyan egyszerű az egész mint a flyback.

Jut eszembe hegesztő is van ilyen, elvileg működik is, persze biztos hogy nem ekkora árammal.
A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2013

inv160a-2.gif
    
(#) _vl_ válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 15, 2013 /
 
Azért most engem kíváncsivá tettél: mi az, amiben az 1T forward jobb, mint a 2T forward (amiről lentebb elég negatívan nyilatkoztál)?
(#) Ge Lee válasza _vl_ hozzászólására (») Aug 15, 2013 /
 
Nem írtam hogy jobb, hanem arra utaltam hogy egyszerűbb. Nem kell gate trafó, és csak 1 tranyó kell bele a 2 helyett. Egy nagyobb feszültségű pedig nem kerül annyiba mint 2db 500V-os, ha jól emlékszem.
(#) fordkapcs válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 15, 2013 /
 
Hasonló okokból agyalok rajta én is, az UCxxx közvetlenül is meg tud hajtani egy FEtet, így egész egyszerű tápot lehetne csinálni. Az 1T nyitóüzemű PC tápról nincs rajzod véletlenül?
A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2013
(#) emmzolee válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 16, 2013 /
 
Ilyet találtam a neten:

Bővebben: Link
(#) Ge Lee válasza fordkapcs hozzászólására (») Aug 16, 2013 /
 
Az enyémet maximum visszarajzolni tudnám, de ezen az oldalon alul találsz többet is. Ami nekem van abban nincs lemágnesező tekercs a trafón, hanem a snubber kör van a szupresszorral. Nem bonyolult, egyszer ha nagyon unatkozom majd visszarajzolom.
(#) laszlo63 hozzászólása Aug 17, 2013 /
 
Sziasztok! A segitségeteket kérem 24V-os el. kerékpár vezérlő javitásához.Tudom hogy sok változat létezik, ezért mellékelek fotókat. Félvezetők: LM 339N, 2N5401,2N5551,MBR20100CT dióda,FET 2Db amiről lecsiszolták az adatokat/egyébként ugye ez nem gond/. Hibajelenség:az LM339 nem kap tápot, az előtte lévő zener jónak tünik. Azért kérek segitséget mert lehet valaki rutinból tudja a hibát,és nem kell kiforrasztanom egy csomó alkatrészt hogy mérni tudjak,jó vagy nem. Egyéb infó nem jut eszembe,asegitséget előre is köszönöm! Üdv: László
A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2013
(#) lorylaci válasza laszlo63 hozzászólására (») Aug 17, 2013 /
 
Tudnál valami nagyobb felbontású képet berakni? Ezen sajnos én nem látok semmit.
(#) laszlo63 válasza lorylaci hozzászólására (») Aug 17, 2013 /
 
Megpróbálom ujra lefényképezni,mert ez valóban nem használható. Köszönöm hogy reagáltál a kérdésemre. Most útra kell kelnem, este leszek gépközelbe. Üdv: László
(#) laszlo63 hozzászólása Aug 17, 2013 /
 
Bocs de ráadásul töltő fotót raktam fel! Mégegyszer elnézést. László
(#) laszlo63 hozzászólása Aug 17, 2013 /
 
Gyors keresés után találtam a 24V-os vezérlőről pár fotót:
(#) proli007 válasza laszlo63 hozzászólására (») Aug 17, 2013 /
 
Hello! Ha nincs a zéneren feszültség, annak logikusan három oka lehet.
- Nincs bekapcsolva valami..
- szakadt a zéner előtét ellenállása..
- Zárlatos a zéner, vagy az azzal a táppal táplált valami..
üdv!
(#) laszlo63 hozzászólása Aug 17, 2013 /
 
Üdvözöllek Proli007! Holnap megkezdem az alkatrészeket ellenőrizni, és remélem megtalálom a bűnöst. Köszönöm az utmutatást. Már 1-2 kapcsolást megépítettem amit a külömböző oldalakon közzé tettél. Pl: akku kisütő ák, akkutöltőkstb. Nagyon értékelem a segitőkész hozzászólásaidat, nem a levegőbe beszélsz mint sokan mások. Néhány éve már nyugdijasként rendszeresen olvasom a szakmai fórumokat, és hasznosnak tartom.
Üdv: László
(#) epyn hozzászólása Aug 19, 2013 /
 
Érdeklődnék,van-e valakinek átalakitási tapasztalata a PS3 FAT (APS-231 tipus)tápegységével kapcsolatban.
Konkrétan a kimenő 12V-os DC feszültséget szeretném redukálni,alaposan.
5-8V környékére.
PFC vezérlő ic UC3854,ezt gondolom nem kellene bántani
a nagyáramú nagyfrekis tarfót cxa8038a (SONY) vezérli.
(#) lorylaci válasza epyn hozzászólására (») Aug 19, 2013 /
 
Nem tudom milyen topológia, valószínűleg egy átalakítós témában többet tudnak mondani.

Első körben a visszacsatolást kell megnézni, valószínűleg van egy TL431 IC, aminél egy ellenállásosztó határozza meg a feszültséget. Ennek módosításával a feszültség biztosan módosítható.
(#) epyn válasza lorylaci hozzászólására (») Aug 19, 2013 /
 
Van több is 4 visszacsatolás van a tápban opto-kal.
jobb alsó sarokban Szerencsére szitázva vannak.
De nem tudtam visszacsipogtatni az optók osztóit.Teljes bizonyossággal nem.
(#) Ge Lee válasza epyn hozzászólására (») Aug 19, 2013 /
 
Oda van írva mindegyikhez hogy mi a funkciója. Jobbról a másodikhoz az van írva hogy 12V reg, vagyis az szabályozza a 12V-ot. Annak az optónak nézd át a primer körét.
(#) epyn válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 19, 2013 /
 
Idézet:
„Szerencsére szitázva vannak.
De nem tudtam visszacsipogtatni az optók osztóit.Teljes bizonyossággal nem.”

Ezzel van problémám,nem azzal hogy hol kell keresnem a lehetőséget a feszültség módositáshoz.Eddig 5-7 skiccet csináltam,de mindig más és más kapcsolási rajzot firkált a ceruzám.Lehet nem kellene bántanom? CSak nagyon jó táp,stabil a feszültsége és zavarmentes,jobb mint egy buherált PC táp.
(#) Ge Lee válasza epyn hozzászólására (») Aug 19, 2013 /
 
Nem szükséges rajzolni. Keress az optó előtt 431-et vagy azzal ekvivalens alkatrészt. Ha nem találsz, akkor csak egy zénerrel van megoldva, azt látok kapásból kettőt is, kb. 2cm-el feljebb. De inkább az alkatrészoldalt kellett volna lefotózni.
(#) voodoo válasza epyn hozzászólására (») Aug 19, 2013 /
 
Nem értem, minek kell szétbuherálni egy normális tápot? Ilyen kis teljesítményre amit ez tud szolgáltatni egyszerűbb a hagyományos trafó, vagy maximum csinálni egy tök újat, valami flybackot ami tudja ugyan ezt ekkora fesszel és sacc 100W...
Na, mindegy tegyük fel, hogy hegyet lehet vele rekeszteni annyi van belőle és ezzel a hozzá állással, ha egy két PAD a trafó kiforrasztása végett felszakad, sem lesz gond és reméljük csak 1 rétegű (max alul felül) szóval én rátekernék egy pár kört a trafóra, ha sikerül úgy kiszedni (és a kezeddel oda férsz tehát megfelelő húzóerőt tudsz kifejteni mert nincs körbe barikádozva sok csitrisz alkatrésszel) majd ezután a trafó szétszedési módszereket alkalmazva rákanyarintasz pár kört, gondolom 5-8V-ra nem fog kelleni 100 menet....

Nevezzük úgy, hogy ez a "trógerebb", de biztosabb feszültségmódosítási lehetőség.
(#) epyn válasza voodoo hozzászólására (») Aug 19, 2013 /
 
Idézet:
„Nem értem, minek kell szétbuherálni egy normális tápot?”

Mert itt mindenki szeretne valamit átalakitani,javitani,de igazad van,minek?
fleabay-ről veszek tizenpár dollárért egy gyári 5V@16A-osat és kész.Csak a mérettel vagyok mindig bajban,mert 20-30milcsivel hosszabbak,mint kellene.Sebaj,fűrészem van
Viccet offolom,nem tudom tekerni a trafót,a secunder részen kellene az osztót meghackelnem,de ha nem megy,akkor nem megy.Remélem,azért lesz valaki aki próbálkozott már a PS3 táppal,köztetek sok a rendkivüli hozzáértessel rendelkező.
(#) voodoo válasza epyn hozzászólására (») Aug 19, 2013 /
 
Nem kell venni újat. Csak mérlegeld a valós lehetőségeket.

-ez egy gyári táp, méghozzá SMD alkatrészekkel amihez szerintem elengedehetlen kézügyesség, türelem és alkatrész-teszter kell, már csak azért is mert óvatosan (el ne törjön a fórróságtól amikor kiforrasztod) hogy utánna tudj következtetni milyen értékű volt az a kondi, vagy elleállás, pici tranyó... Pont.
Szerintem egyértelmű, hogy a házilag kivitelezett SMD-s tápot, ha nem sikerül megoldani se baj ott a kapcsirajz, vissza azonosítod. De itt csak a sötétben matatsz, pláne, ha még pechedre össze is forr két PAD. De ha imádsz kínlódni ?
Jó, aláírom:
Meglehet próbálni trükközgetni itt egyéb módszerekkel, csak lehet visszafordíthatatlan hibát okozol eme csinos kis tápba amit, ha őszinte akarok lenni: én sajnálnám szétfarigcsálni.

-Annyi idő alatt amíg neki állsz ezen tapogatózni, annyi idő alatt már össze is dobsz egy kis alacsony kivitelezésű valami rossz PC tápból, bontott alkatrészekből felépített tápot, (Na, ha nincs is kéznél valami PC boltba talán ingyen is adnak egyet) és biztosan működni fog.

-A gyári táp áthackelgetésébe rengeteg időt ölsz bele ráadásul mások se fogják pontosan tudni csak maximum következtetnek saját tapasztalataira. Ez kevesebb esély, mint a dupla vagy semmi. Akkor miért éri meg? Jobb, lesz ott ülni majd egy rossz táppal a kezedbe és gondolkodni azon mit rontottál el? Netán akik próbáltak volna segíteni ők mondtak valamit félre? (mert ugyebár ők sem látják, te mit és hogyan csinálsz) Aztán jön a sírás-rívás és egyel több "jólesz az még valamire" című tag fog gyarapodni a fiókodba. Netán a kukába végzi. Kudarcélmény a köbön. Fain.

-Másik dolog: nem hiszem hogy gyakran alakított át valaki PS3 tápot alacsonyabb feszültségűre, pláne nem 1-2 alkatrész cakk'um pack kiforrasztja című opcióval. Sőt még rajz sincs. Mennyi ennek a valószínüsége? Szerintem nem sok, és most ezzel az őszinteségemmel nem voltam pesszimista. A táp átalakítás, mint fogalom nekem azt jelképezi, hogy fogja magát Pistike és szétszed egy vagy több gyárit, kinéz egy topológiát és ahhoz mérten épít a felhasznált anyagokból egy tök újat, majd elkezd örülni.

-Mihez kell egyáltalán annyira az a 5-8V? Annyira érzékeny kis piszernyák valami? Jó lenne egy stab 7805 vagy 7808 is akkor, ha annyira picike azt elbírja, lehet kapni nagyobb tokozásba, ha többet kajál és rá egy hűtőzászló aztán jóvilág. De ha, nem ilyen 0.5-1 Amperre kell akkor meg csak azt tudom mondani, hogy hosszú fáradságos idő helyett inkább építs egy újat. Szinte a fiók aljából össze lehet szedni hozzá az alkatrészeket.

Vagyunk itt annyian, ha valahol elakadsz, valamelyikőnk biztosan tud segíteni.
(#) emmzolee hozzászólása Aug 19, 2013 /
 
Hello.

Szeretnék valamit megtanulni, de ehhez kellene egy kis segítség. A Skori oldalán olvasom, hogy Ha egy tápot át varjálok ZCS üzem módról ZVS-re, akkor csökken a veszteség és szebb lesz a (rezonáns) tápban lévő primer áram is.
Az én Cimó féle rezonáns tápom vesztesdégeit szeretném csökkenteni, mert azok a bibik amit a Skori leírt, azok mind meg vannak. Sajna nem szép szinusz a primer áram, mert a fetek nyitásakor beszakad egy időre. (Ez természetesnek tekinthető) Na de már ott tartok, hogy fűteni kezdi a feteket, amik terhelés közben megpusztulnak. Bekapcsoláskor elég nagyot rezegés van a fetek miatt.
Na. Ezt szeretném valahogy úgy méretezni, hogy ne kelljen modernebb fet. Azt is olvastam a skorinál, hogy lehetne a trafót is úgy méretezni, hogy ne kelljen a fetekkel párhuzamosan kapcsolni kondikat.
Ha kondit akarnék betenni, vagy a tekercset át méretezni, ahhoz számítani kellene.
Hogy lehet ezt számítani?
Kössz
(#) epyn válasza voodoo hozzászólására (») Aug 20, 2013 /
 
Teljesen igazat adok.De nekem se műszereim,se tapasztalatom nincs a kapcsolóüzemű dolgokhoz.Pláne amiben magasdelejt is kell kapcsolgatni
Ergo:nem akarok -újat-épiteni.Kezdem már unni a barkácsolást,áramkör-és nyákkészitést és az ezzel járó vesződségeket.A PS3-ast is inkább hagyom.
Inkább veszek egyet és valahogy alkalmazom,vagy várok,hátha az apróban találok egyet,ami jó lesz nekem.
Illetve talán adok még egy esélyt egy ATX tápnak,alakitgatnom sem kell sokat és a mérete is megfelelő.
De egyébként azért kell az 5V,mert áramgenyáról mennek a fogyasztók,amik 2-3Von üzemelnek és a többi maradék feszkó pedig fűt.Veszettül.Az áramfelvétel pedig meghaladja a 12A-t.A stabkocka és társai kilőve.
Minden esetre köszönöm.
(#) Ge Lee válasza emmzolee hozzászólására (») Aug 20, 2013 /
 
Tehettél volna fel képet, mert nem derül ki hogy magával a ZCS móddal van problémád, vagy azzal, hogy nem teljesen ZCS módban működik a táp. Utóbbi esetben csak a kondi értéke nem megfelelő mint ahogy az a B ábrán is látszik, ezért kapcsol bele a FET az áramba.

zcs.jpg
    
(#) fordkapcs válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 20, 2013 /
 
A félhíd feszültsége ezt szinte még jobban mutatja: Ha a trapéz szára szabályos, nincs benne törés, és közel annyi ideig tart a fel/lefutása, mint a holtidő akkor jó a ZVS mód. Ha törés van benne akkor a fel/lefutásba belekapcsol a fet -> vagy a ZVS kondi túl nagy, vagy a (primer/zvs) induktivitás. Elvileg a FETek kapacitása önmagában is elegendő lehet, ha a primer induktivitás pont megfelelő (nem könnyú belőni).
Tehát:
- először terheletlen állapotban legyen szép trapézjel.
- utána a tápot terhelve, a frekit addig álítjuk mig megint szép lesz a trapézjel, Ekkor az áram szinuszos formája is szépen beáll. Csakhogy az áram szélesebb frekitartományban hasonlít a szinuszra, mint félhíd kimenete a trapézjel-re - ezért célszerűbb azt mérni (esetleg kétcsatornás szkópal (+ leválasztás) mindkettőt egyszerrre).
A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2013
(#) kmegyd13 hozzászólása Aug 20, 2013 /
 
üdv. már jó pár éve olvasgatom a topikot és rágóta szerettem volna építeni egy kapcsi tápot, háát neki is fogtam. Cimpota féle ir2153-as IC-set építettem meg. már jó ideje kínlódok vele és nem tudok dűlőre jutni vele. Ebbe szeretnék segítséget kérni a tapasztaltabb versenyzőktől. Sok munkával de sikerül már működésre bírni, de a jelalakokat sehogy nem tudom beállítani. az áram váltó fűrészjele sem tiszta és a szekunder tekercs sem akar hasonlítani a szinuszra. Ezek mellett ha üres járásban járatom kb fél óra alatt szinte forr a vasmagom. a kiszámoltak alapján 50menet kell én már újratekertem és 56menet a primerem, de igy is melegszik. a trafóm induktivitása 60uH, ehhez most 47nF-os kondik vannak benne. Aksisfúrót akarnék vele táplálni. Az áramkorlátot kapcsoló fet helyett egy sima BC-tranyót rajtam bele és ha a 10kohm-os potiját valamelyik végégállásba tekerem csak akkor megy a táp, ha köztes állásba van akk fütyül és leáll a táp, a poti az nem szakadt! 100W-os leválasztóval próbálgatom, söt elsönek egy 25w-ospróbalámpát is sorba kötöttem vele, mert az elején sok volt az elhalálozás. aztán azt hittem hogy már használható, a jelalakoktól eltekintve, bedugtam közvetlenől a hálózatba és nyomtam egy kövéret a fúrón és egyből elszállt benne minden. Ebbe szeretnék tanácsot kérni, hátha valaki már járt igy én meg figyelmen kivűl hagyok valamit. üdv.
Következő: »»   393 / 783
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem