Fórum témák
» Több friss téma |
Laptop nélkül sehogy. Két alternatíva van:
1. Veszel hozzá egy laptopot, és azzal töltöd. 2. Szétszeded és a benne lévő cellákból készítesz magadnak akkucsomagot, - és veszel hozzá rendes balanszeres Litiumos töltőt, és védő áramkört.
Ugy gondolom az akkucsomag kesz, ha 4S kapcsolasban van. Lebontja rola a laptop elektronikajat es kivezeti a csatlakozasi pontokat, majd ahogy irtad tolti Li cellankenti toltovel, vagy kulon tolti cellankent. Ha a gyari elektronikaja balanszol lehet ki sem kell kotni.
A gyári elektronikát ki kell venni a laptop akkuból, nincs kecmec, azt nem tudod használni saját szakálladra kényed kedved szerint...
A hozzászólás módosítva: Okt 6, 2018
Sziasztok!
Pár hete itt a csoportban javasoltatok fúrógép töltőnek egy LM2596S DC-DC CC CV töltő elektronikát. Megrendeltem, a napokban meg is jött. Viszont egy kérdésem felmerült vele kapcsolatban. Még korábban Ali-ról rendeltem 4S BMS panelt. Ez lett a fúrógép akkuba beépítve, illetve kettő, mert a géphez két akku van. Már első próbáknál feltűnt, hogy az eddigi tapasztalatokkal ellentétben ez a BMS máshogy viselkedik. Töltés végeztével a B6 töltőm nem befejezettnek írja a töltést, hanem Connection break-nek, vagyis olyan, mintha túltöltés miatt letiltana a panel. Ez a problémám a töltés vezérlővel is. Este beállítottam a kimeneti feszültségét 17V-ra, 500mA-es áramkorlátra. A töltés vége ledet pedig úgy szerettem volna beállítani 1-2mA-es korlátra, amikor már nincs vagy csak minimális a töltés. De itt is az volt a helyzet, hogy a BMS letiltott, a töltő panelen nem volt kimenő áram, így nem világított a töltés befejezés led. A cellák feszültségét megmérve, egyiken 0,1-0,2V-tal kevesebb volt, mintha nem balancolna rendesen a BMS. Szerintetek ez normális? Sajnos így pont a lényegét nem tudom meg, hogy mikor van az akku teljesen feltöltve. Illetve az a fura, hogy BMS tiltáskor a folyamatos feszültség visszajelző led sem világít újra. Illetve az jutott eszembe, hogy a töltés végezte ledet vezérlő potit feltekerem fullra, így folyamatosan fog világítani és amikor vége a töltésnek, az előző okok miat kialszik. Ez viszont nem tudom, hogy mennyire jó megoldás. Szerintetek? Üdv: Gábor
Hány Ah -s az akkucsomag? Milyen módon állítottad be a töltőáramot a töltőfeszültséget és a töltés vége ledet? Az utóbbi nagyon kevésre van állítva, azt az akkukapacitáshoz kell állítani, pl 0.1C értékre...
A B6 jól van kalibrálva feszültségre? A kínai klónoknál simán előfordul, hogy túltölti a cellát. Meg a töltőáramot állítsd kisebbre, hogy legyen ideje balanszálni, mielőtt letilt.
Sziasztok!
Bontott laptop akkukból van összerakva. Olyan 2A, talán kicsit magasabb a tesztek szerint a kapacitása. Akkor 200mA-re kellene állítanom? Töltőáramot direkt állítottam picire, hogy a gyári trafója bírja, illetve nem szükséges, hogy gyorsan feltöltse. Töltőfeszültséget 18V-ra állítottam, így kb 1V-tal magasabb, mint a teljes feltöltés. Vagy ezt 16,8-ra kellett volna, hogy pont a teljes feltötlési feszültséggel egyezzen meg? B6-al eddig csak 3S pakkokat töltöttem, ott nem volt ilyen gond. Amúgy kínai klón. Ezt felhasználói menüből lehet kalibrálni, lehet, hogy nem is a panel visekedik furán, hanem a töltő tölt túl? De labortápról meg a töltő panelrről is ugyan ez a jelenség. 3S BMS-nél viszont ilyet nem tapasztaltam.
Na akkor most tisztázzuk már az imax B6 -al töltesz vagy az LM2596 -al?
Előbbinél manuálisan nem tudsz feszültséget állítani, csak a sorbakapcsolt cellák számát. Valamint annál a kikapcsolási áramot sem te határozod meg (ha jól emlékszem). Annak működnie kell. Az LM2596 pedig gyanítom a töltés vége felé, mikor már kis áram folyik csak, a kimeneti feszültsége megnő 0.1-0.3V -al, (ami normális jelenség mer nem négyvezetékes mérés történik), és ez elég is a BMS -nek, hogy túltöltés miatt tiltson... Ui.: A pár mV -os cellafeszültség különbség nem biztos, hogy a balanszer hibája, sokkal inkább a használt cellák hibája... A töltés befejeztével néhány óra után a cellák feszültsége egyedi módon áll be a belső ellenállás és az elhasználódás fügvényében, mivel nem azonos cellákról van szó, ami szintén normális. A hozzászólás módosítva: Okt 13, 2018
Mindkettővel töltöttem a cellákat. Most mivel megjött a töltésvezérlő, már azzal próbáltam, mert összeraknám véglegesen.
B6-nál tényleg csak a cellák számát tudod állítani. A töltőáramot tudod szabályozni bizonyos keretek között, a minimum, amire le tudom vinni, az 0,1A.
A kikapcsolási áram és a töltőáram nem ugyan az. Az állíthatatlanságot én az előbbire értettem...
Értem, szóval állítsam 200mA-re a töltés vége jelző áramot. A töltőáramot 500mA-en hagyom. A feszültséget módosítsam, vagy az jó úgy, hogy magasabb a teljesen feltöltött állapottól?
Megpróbálhatod úgy hagyni a feszültséget, de lehet akkor is le fog tiltani az említett négyvezetékes mérés hiánya miatt. Ha ez a helyzet, akkor 16.6V -ot javasolnék beállítani töltőfeszültségnek.
Illetve (ha van elég időd) kísérletezgethetsz is a 17V -ot 0.1V -onként csökkentve... A hozzászólás módosítva: Okt 13, 2018
Ok, köszönöm a tanácsot. Ez apukám fúrógépe lenne.
Nekem is van egy, ami volt a teszt igazából. Az 3S BMS-sel van hajtva. Ott ilyen gond nincs, de akkor ennek megfelelően fogom beállítani majd.
Nagyobb feszültséggel tölteni egy akkupakkot teljesen felesleges. Nem nyersz vele semmit, a töltésed nem CC-CV módon, hanem CC módon megy végig, esélye van a túltöltésnek, ha a BMS meghibásodik, nem tudjuk, a BMS-nek mekkora a maximális bemenő feszültsége. Honnan jött az ötlet egyáltalán?
4S-nél állíts be 16.8V-ot, ezzel még marad egy kis tartalékod is, 4.25V-ra lehet a cellákat maximum tölteni. Ha jól csinálod, akkor a töltés utolsó szakaszában kisebb áram folyik, mint a balanszer áram, így a balanszer áramkör el tudja látni a feladatát. A cellánkénti feszültség különbség lassan kompenzálásra kerül, töltésenként mindig csak kis mértékben. 68mA (40-100mA általában) kisütés elég lassan tud csak balanszálni. 0.5Ah különbséget több, mint 7 óra alatt tudna leküzdeni... Töltés kész jelzés: ha a töltőáram 2A, akkor én 100mA-re állítanám, de ilyenkor még a balanszer áramkör működik! Úgy kellene megoldani, hogy ne kapcsoljon le a BMS soha, így tudjon egy kicsi töltőáram folyni, a balanszer pedig meríti a túltöltött cellát. Másképpen nem érsz el a célodhoz.
Köszönöm! A magasabb feszültséget magasabb áramának nem volt pontos oka, azért állítottam be magasabbra mert a BMS-nek a max bemenő feszültségébe ez még bőven belefér.
Akkor viszont visszaveszem a feszültséget 16,8V-ra és kipróbálom így a napokban. Az áramfelvétellel nincs gond, mert fokozatosan csökkenve a vége felé már 20-30mA volt a multiméter szerinti áramfelvétel.
Most próbálom állítgatni a megfelelő értékre, de nem nagyon akar sikerülni. Szerintem kicsit belekeveredtem.
A feszültséget beállítom akkor 16,8V-ra. Ezzel nincs is semmi baj. Az áramokat úgy próbáltam, hogy akku helyett fogyasztót kötöttem rá (12/24V izzó, akupakktól függően), ezen a kimeneti áramot beállítottam levittem 0,2A-ra, itt beállítottam, hogy kapcsoljon fel a töltés vége led. A kimeneti áramot pedig visszavittem 0,5A-ra. Lemeritettem az akuimat kb 15,2V-ra, de de töltéskor nem 0,5A-val tölt és egyik led sem világít. A 3S pakkal is próbálkoztam, ott 12,6V-ra állítottam a feszt, az áramokat ugyanúgy mint fent. Itt 11V-ra merített akkut rákötve 0,28A töltőáram megy és nem világít semmi. A kimeneti töltőáramt hiába tekerem, nem megy feljebb. Lejebb tekerve viszont a töltés vége 0,23 és 0,18A között világít. Mit csinálok rosszul? Ti milyen módszerrel szoktátok beállítani?
Én úgy szoktam csinálni, hogy a hajszálvékony vezetékeket kicserélem legalább 1mm2-re, és olyan tápról táplálom meg a töltő áramkört, ami tud legalább kétszeres teljesítményt, mint amennyit le szeretnék venni. Te mekkora feszültséget adsz a DC-DC-nek? Raksz fel képet?
A vezetékeim azért elég vékonyak amit a próbához használok. A tápom viszont bírja, azzal nem lehet probléma. 2-2,5V-al magasabb bemeneti feszt állítok be, mint a töltő feszültség. A labortáp áramkorlátja meg fel van tekerve teljesen. A táp töltéskor ugyanakkora áramfelvételt ír, mint a töltő elektronika és ak akku között lévő multiméter.
A képen kicsit kusza a vezetékezés. Most a +s akkupakk van bekötve, így a képeket is erről készítettem. Első képen az akku üresjárati feszültsége látható. Második képen a labortáp kimeneti feszültsége. Ez utóbbi terhelés és üresjáratban is stabil. Az utolsó három képen látható a problémám: 3. kép: Ha a potmétert végpontig tekerem, akkor sem éri ela töltő áram a 0,3A-t sem. Illetve a töltőn csak a bekapcsolást jelző led világít. 4. kép: Ha elkezdem csökkenteni a kimeneti áramot, akkor olyan 0,25A környéké elkezd világítani mind a kettő led. 5. kép: 0,18A környékétől a töltés vége led kialszik. Ezt nem is értem, hogy az hogy aludhat ki, ha be van állítva adott áramra, akkor miért alszik ki alatta. Illetve amiről nem csináltam képet, ha nagyon letekerem 0,1A alá a kimeneti áramot, akkor mind a kettő led kialszik ismét. A 4S pakk esetén is ugyan ez van, ott a feszültség értéke tér csak el. Abban az esetben a korábbi javaslatok szerint 16,8V a kimeneti és szintén 2-2,5V-tal ettől magasabb a bemeneti feszültsége a töltő elektronikának
Nem jó. A dc-dc konverternek ne 2-3V-tal nagyobb feszültséget adj, hanem 5-10V-tal nagyobbat, sőt, 24-30V-tól sem lesz semmi baja a konverternek! A labortápból kevesebb áramnak kell folynia, mint a dc-dc és az akksi között. Jelenleg a dc-dc konvertered nem tud megfelelően működni, ezért nem folyik elég áram.
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2018
Valamint a krokodilcsipeszes vezetékeket is cseréld le, a DC-DC konverteredbe pedig forrassz be négy normális vezetéket, a kimenetére minél rövidebbet, a bemenetén lehet hosszabb is...
Ha 10V-tal többet adok neki, tehát a labortáp 22V-ra fel van tekerve, akkor is ugyan ez a jelenség, sajnos semmi nem változik. Tehát max 0,28A a töltőáram és a töltés vége led 0,18 és 0,23A közé tudom beállítani. Ezen a tartományon kívül nem nagyon akar világítani.
Azt viszont tényleg észrevettem, hogy így a DC-DC-nek kisebb az áramfelvétele a labortáp szerint.
Akkor rakd rá a lemerült akksit a dc-dc-re, és élesben állítsd a potit! Mérjed a dc-dc és az akksi között az áramot. A töltés kész LED-del el tudsz járni hasonlóan, ha már csak kis áram folyik, a megfelelő potit (!!!) tekerd addig, amíg el nem kezd világítani.
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2018
Akkor lemerítem teljesen és úgy megpróbálom. De az a fura, hogy annyira lemeritettem már ezt is, hogy simán nagyobb áramfelvételt kellene generálnia. Legalábbis, ha a B6-ra most rádugnám, az ilyenkor még legalább 1A környékén szokta tölteni.
A 2V-os különbséget azért írtam, mert azt írta az eladó oldala.
Ez a krokodilcsipeszes vezeték egy vicc. Vágd ketté, alig néhány szálból áll. Ezen nem lehet nagyobb áramokat átvinni.
Ez csak a próba miatt van, nem 1-2 A-t szeretnék átvinni rajta, 0,4-0,5A máskor át szokott rajta menni melegedés nélkül. Az ennél magasabb áramerősség viszont már tényleg problémás. De mivel ezt többen is jeleztétek, forrasztok bele fix vezetéket.
Sziasztok.Használt li-ion akksikat tesztelek 1 A-el merítve, és melegednek, kb 40-45 C fokosak.Ez normális?Ilyeneket lehetne használni elektromos bicaj aksiban?Gondolom, ott nem kell folyamatosan 1 A-t leadniuk, mert nem mindig megyünk a bicajjal hegyre.
Kiszámoltam, hogy 250 W-os motor esetében 36 voltos akksiról 10s4p felépítésben, ha 250 W-ot fogyasztunk, akkor egy cella kb 1,7 A-t kell leadjon.Na de szerintem nem mindig fogyasztunk 250 W -ot.Van amikor többet is, de azért általában kevesebbet, hisz pedálozással is besegítünk.(pedelec)
|
Bejelentkezés
Hirdetés |