Fórum témák
» Több friss téma |
Koszonom valaszod.
Kibovitem meg egy mikrovezerlovel, egy hovedelemmel, egy valos ideju oraval es soros csatoloval, aztan jelentkezem az eredmenyekkel. Addig is koszonom a valaszaid es tamogato hozzaallasod. Neked ajandekozom az 50 pontot. Udv, Csaba
Sziasztok.
Elég halott ez a topik, de a kérdésem ide tartozik. PIC-el szeretnék hajtani egy h-hidat (kettőt). Nézegettem különböző hidakat, csináltam sajátot, de nem sok sikerrel. Tömören a lényeg: előre, hátra, PWM, és 24V DC-be és kb. 60-70A. Próbálgattam azt a kapcsolást amit "watt" csinált, és ide rakott fel, de nem nagyon értem az ir2113 működési elvét, úgyhogy elvetettem. Csináltam egy P + N csatornás FET-tel plusz 4db NAND kapuval, de nem bírta a kapcsolgatást. Ebben szeretnék egy kis segítséget kérni, hogy lehet ilyen nagy áramra biztonságossan működő H-hidat csinálni?
Szia!
Én egy gyári javításával küszködöm egy jó ideje. Az PIC-et használ,illetve logikai IC-t a zárlatra kapcsolás ellen. Azt figyeltem meg,hogy az alkatrészek paramétereinek kismértékű megváltozása is működésképtelenséget okoz. Remélem,hogy találsz itt a topikban segítséget. Én is figyelni fogom az ötleteket,hátha a javításban is segítségemre lesznek. Ottó
Hali!
Az IR2113 egy dupla fetmeghajtó, amikor kinyit az alsó fet, akkor feltölti a diódán keresztül a kondit, ami majd biztosítja a felső fet kinyitásához szükséges feszültséget. Ekkor biztosítani kell, hogy bizonyos időközönként be legyen kapcsolva az alsó fet is. Gondolok arra, hogy pwm-el vezérled a hid egyik felét, (egyik irány) egyik oldalt csak a felső a másikon csak az alsó menne. Nos így nem tud működni.Egy oldalon a felső után ki kell nyitni az alsőt is.Tehát: PLl.: 80% pwm nél 20% ideig az alsót is ki kell nyitni.Fontos hogy 60-70 A áramnál biztosítva legyen a két fet biztonságos lezárása, azaz a holtidő beállítása. Egyszerű nand kapukkal nagy valószínűséggel összenyitottak a fetek, és zárlatot okoztak.A használt félvezetőknek az adattábláján meg kell nézni, a be és kikapcsolási időket, legalább annyi idővel késleltetni kell a másik fet(ek) bekapcsolását.70A megszakításakor jelentős feszültség visszarugás lehet a hálózat fele is... üdv.: Foxi Rakhattál volna fel rajzot is, mert Watt 2 rajzot is készített, nem tudom a tiéd melyik lehet. Tesznél csak 2-3 A terhelés legyen, és legyen áramkorlátozó ellenállás pl boyler fűtőbetét ez 30 Ohm 1800W-os ellenállás, nem kell fetet cserélni...
Szia!
Azok FET meghajtó IC-k. A logikai jeleket alakítják át a FETek meghajtására alkalmas feszültségszintre, nagy áramterhelhetőség mellett. Bár a MOSFET tranzisztorok feszültséggel vezérelhető eszközök, az átkapcsoláskor a Gate elektróda és a csatorna között levő oxidkapacitást tölteni illetve kisütni kell, mely nagy áramokkal gyorsan megvalósítható. Ezek a meghajtók amperes nagyságrendű áramokat tudnak leadni, ezzel nagy sebességű átkapcsolást tesznek lehetővé. A FETeken disszipálódó teljesítmény nagyban függ az átkapcsolás időtartamától, ráadásul a maximális kapcsolási frekvencia is ettől függ. Hátrányuk, hogy viszonylag drágák ezek az eszközök, de általánosságban nagyban megkönnyítik az ember életét.
Én is próbálta már AND kapukkal (74hc08), de nem az igazi. Nekem 2 biten + 1 PWM kimeneten kellene a vezérlés és mindez duplán, azaz két motorra.
Csak meghajtóval lehet ekkora áramot kapcsolni. P-s FET ekkora áramra létezik, de egy db nem bírja sokáig, legalább 200A-nyi FET kéne. 100A-s FET viszont inkább N-es van, amit duplázni kéne(azaz összesen 8db). Az N-es FET-et viszont felül csak úgy lehet bekapcsolni, ha egy segédtáppal 10V-al több feszt állítunk elő a meghajtó tápjának, mint 24V, hogy ki tudjon rendesen nyitni. Az ir2113 csak dinamikus állapotban működik a felső ágon, de ha minden igaz fix tápot is lehetne rákapcsolni, ilyenen már törtem a fejem, de még nem foglalkoztam vele közelebről.
Köszönöm a részletes leírást a fetmeghajtó ic-ről, így már sokkal érthetőbb számomra.Amúgy a (825047) -es hozzászólásban lévő kapcsolást nezegettem. Mint fentebb írtam a PIC 2 biten +PWM kimeneten vezérelné a hidat.
Wat. a motor amit vezérelni szeretnék 24v 500W-os, de terhelésnél 60-70 ampert felvesz, szerintem az IRF4905 3x3db már elbírná. De sokkal jobban tetszik a fetmeghajtós megoldás, csak akkor a vezérlést kell megoldjam.
Ennek a fetnek 100nSec a nyitási és zárási ideje Megoldás a kontrollerben egy nop utasítás, illetve egy utasítás lezárja a fetet, a következő nyitja a másikat.
Köszönöm a segítséget. Igazából a programot már 99%-ban megírtam és nemnagyon fér bele még egy nop, túl sok feladata van a mikrovezérlőnek. Megpróbálom hardveresen megoldani.
Csatoltam azt a verziót, ami már talán működik is, szemben a korábbi rajzzal, amiben ir2113-ak vannak. Természetesen ezek csak skiccek, kipróbálva nincsenek!
Szia.
Az elöző verzió is megy rendesen, nincs vele baj, csak nekem nem ment a fejembe, a vezérlés menete. A baj csak annyi, hogy már kész a progi a vezérléshez és, hogy mennyit szenvedtem vele..... Találtam még itthon pár darab MC34151-et kipróbálom azokat is. Azért köszönöm szépen, a sok segítséget.
Sziasztok.
Egy ujjabb problémám támadt a nagyelesítményű h-híddal kapcsolatban. A lényeg: Sikerült végülis az ir2113-as vezérlővel (Watt kapcsolása és az adatlap és kis métrékben saját) összeállítani egy tökéletesen működő H-hidat, amit 2-biten + PWM-el tudok vezérelni. A fő gondom, hogy nem tudom, hogy kéne kiszámolni a teljesítményét, merthogy feleslegesen nem akarok összekötni 4-5 fet-et. Sajnos nem nagyon találtam leírást arra, hogy kell egy h-híd teljesítményét kiszámolni, és az alkatrészeket mérertezni. Ha segítene ebben valaki, megköszönném.
Én nem szoktam számolgatni. Ha jó a meghajtása a FET-nek, akkor kétszer, háromszor akkora áramra méretezek, mint amit hajtani szeretnék. PL. 50A-ig elég az IRF3205. 100A-re kettőt-hármat teszek...
Az se rossz megoldás. Lehet, hogy Én is csak a hasamra ütök és berakok mondjuk 3-at oldalankét.( A motor 24V 500W, terhelve indulásnál 57A és lassan visszaáll 25A-ra). Egyépként külföldi oldalakon is azt olvastam, hogy a hasraütés a legjobb megoldás amatőr szinten. Még azt szeretném kérdezni, hogy a DC-DC konverteres megoldás, amit rajzoltál, az mért jobb az előzönél. Az adatlap szerint elég a dióda+kondik.(A DC-DC konverterekben nem vagyok otthon.)
Azért, mert az ir2113 csak akkor tud előállítani magasabb feszültséget a Vb ponton, ha Lo és a Hi kimenetek felváltva kapcsolgatva vannak(Erről korábban írtunk bővebben, olvass vissza!). A híd kapcsolásnál ez nem teljesül. Azt írod kipróbáltad, neked hogy alakult a Vb feszültsége?
Igen kipróbáltam és megy szépen. Ha csak azt a kapcsolást nézem amit Te rajzoltál, (DC-DC konverter nélkül, csak egy dióda a Vb lára) ott 22V felsö FET-ek Drain lábára megy, ebböl 78l12-vel 12 volt az ir2113 Vcc lábára onnan az 1n4148 a Vb lábra. Amikor elindítom, megkapja a PWM jelet, a Vb lábon 29,4 voltot mértem az egyik ic-n, a másik Vb lábán 15,6 voltot. Ha megfordítom a jelet akkor ugyanez csak fordítva.
Akkor valamit mi értünk félre az IC működése kapcsán!
Próbáld ki légyszíves, hogy nem PWM jelet kapcsolsz a bemenetekre, hanem vagy H-t vagy L-t! Még FET sem kell, csak egy-egy 10k-s ellenállás a meghajtó kimeneteire a test felé. Mérd meg milyen feszek vannak a kimeneteken! köszi!
Kérésed számomra parancs.
Kipróbáltam és igy 32 voltot mértem a Vb lábon, igaz csak addig megy míg a kondiba van fesz.(legalábbis ha jól értelmeztem) HA 100uf kondi van rajta akkor tovább megy a motor. A FET-et nem vettem ki, de a motor megkapta a 22 voltot, tehát a kimeneten 22 volt van. Ja azt elfelejtettem írni, hogy ugyanazok a paraméterek mint az előzökben.
Köszi! Ugye nem terhelted le akimenetet 10-val? Ha leterhelted volna, gyorsabban kisütötte volna a kondit. Tehát még is csak az a helyzet, hogy ha csak egyik ágát akarod használni, mint a H hídnál, akkor egy idő után nem fog működni a felső kimenet, csak ha időközben irányt is váltasz kellő rendszerességgel, ami ugye nem írható elő, mint feltétel egy motor vezérlésnél.
Nem terheltem le 10k-val, de ahogy írtam, a FET-ek és a motor rajta volt. Még csak dugdosós panelon van összerakva, de ha PWM jelt adok neki akkor szépen megy, előre, hátra.
Felső FET nem melegedett? Azon gondolkodom, hogy a Vb hogyan tud feltöltődni, ha a hozzá tartozó Lo ág nem kapcsol. Lehet, hogy a motoron keresztül?
A másik, hogy 100% nál biztosan nem tud töltődni, azaz szerintem 98% fölé ne engedd a vezérlést!
Nem melegedtek a felső FET-ek, igaz csak egy kis teljesítményü motor volt rajta (400mA). Most méregedtem megint, és ugyanaz az eredmény, ha pwm-el vezérlem az egyik ir2113 Vb lábán a GND-hez képest 32 volt van, a másikon 12V, amit a stab ic csinál, hogy hogy lehet ott 32V azt nem tudom, hacsak nem úgy ahogy írtad, a "motoron keresztül", ugyanis védödiódák még nincsenek benne. A kimeneten (motoron) akkora fesz van, amekkorát a felső FET-ek Drain lábaira kapcsolok, jelen esetbén 21V. Azt viszont olvastam már máshol is, hogy ezt a vezérlőt csak PWM-el lehet működtetni, és természetesen nem lehet teljesen felvinni a vezérlést, mert a kondi nem tud feltöltödni. Nézegettem külföldi honlapokon ezzel az ic-vel kapcsolásokat, és talán egy vagy kettőnél láttam DC-DC konvertert, máshol csak egy dióda van a Vb lábra rakva.
Sziasztok.
Összeállítottam egy H-hidat. Elméletileg működik, de szeretném, hogyha valaki megerősítene ebben. Próbapanelen összeraktam, a FETmeghajtót meg a FET-ket, és egy 1A-os motorral teszteltem, müködött, de nem voltak benne a diódák (1N4148), meg a suppressorok sem. Kb. 40A-t kell kibírnia. A FET-t lehet, hogy IRF1405-re cserélem, abból elég négy. Még az áramkorlát beállítását sem számolta ki, amit 35A-ra szeretnék majd beállítani.
Sziasztok.
Megcsináltam a nyákot a H-hídhoz, és ma teszteltem 0-15A között. Tökéletesen működik . Az előzőleg feltett kapcsi hibás, de javítottam a hibákat. Felteszem hátha valakinek kell. Csináltam egy fotót a kész vezérlésről, és egy nemtúljó fotót a kimenő jelről szkóppal. Kb 1KHz 12volt. 2A . Egy probléma még akad vele. A 0,1 ohm-os ellenállás, (ami az áramméréshez kell) teljesítménye kicsi, már 2A-nél forrósodik.
Köszönöm szépen.
Most teszteltem folyamatos 12V 37A-al, kb. 30 percen keresztül, és sajnos eléggé melegszenek a FET-ek, igaz csak 4db van benne, és egy 1cm x 5cm x 2mm alulemez hűtőborda / db. Ha folyamatos a nagy áram, rendes hűtőborda kell neki, de inkább az irf1405-ös a jó választás. Most az áramkorláttal küzdök, mert nem megy rendesen. Hogy miértnem arra még nem jöttem rá.
Az R13 ellenállás szerintem rossz helyen van, a kimenettel sorba kellene kötni, hogy a Zener áramát korlátozhassa. És helyette inkább 1k-t tennék. A zenerrel párhuzamosan 100n- 1µF közti kerámia kondenzátor sem árt, a műveleti erősítő elég nagy meredekséggel képes a kimenetét pozitív táp közelébe húzni, nem biztos, hogy a zener is képes ilyen gyorsan reagálni.
Időközben a zener kikerült belőle, nem volt jó megoldás, helyette egy ellenállásosztóval oldottam meg, hogy csak 3,3V menjen az uC-be. A gondom az, hogy össze vissza ugrál az LM kimenetén a fesz. Ezt úgy értem, hogy pl. eléri a 12A-t és felugrik 5V-ra (ha nincs benne az osztó), de 13A után visszaesik 1,2V-ra, majd 20A körül ismét felugrik. Próbáltam, hogy lehúzom földre egy 10K-val, de nem segített rajta.
Kompenzálni kéne az LM-et a visszacsatoló ágban. Első körben egy 470p-vel, aztán esetleg növelni, ha nem csillapodna a kapkodása 1n...xn?).
A másik, hogy az LM helyett olyan OPA kéne, ami 3,3V-ról is működik és rail-to-rail a kimenete, pl. MCP6001. |
Bejelentkezés
Hirdetés |