Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Mikrovezérlős DC motor szabályzó
Lapozás: OK   2 / 4
(#) boros000 válasza watt hozzászólására (») Okt 29, 2010 /
 
Koszonom valaszod.
Kibovitem meg egy mikrovezerlovel, egy hovedelemmel, egy valos ideju oraval es soros csatoloval, aztan jelentkezem az eredmenyekkel.
Addig is koszonom a valaszaid es tamogato hozzaallasod.
Neked ajandekozom az 50 pontot.

Udv,
Csaba
(#) szitko hozzászólása Ápr 28, 2011 /
 
Sziasztok.
Elég halott ez a topik, de a kérdésem ide tartozik.
PIC-el szeretnék hajtani egy h-hidat (kettőt). Nézegettem különböző hidakat, csináltam sajátot, de nem sok sikerrel.
Tömören a lényeg: előre, hátra, PWM, és 24V DC-be és kb. 60-70A.
Próbálgattam azt a kapcsolást amit "watt" csinált, és ide rakott fel, de nem nagyon értem az ir2113 működési elvét, úgyhogy elvetettem. Csináltam egy P + N csatornás FET-tel plusz 4db NAND kapuval, de nem bírta a kapcsolgatást. Ebben szeretnék egy kis segítséget kérni, hogy lehet ilyen nagy áramra biztonságossan működő H-hidat csinálni?
(#) otto54 válasza szitko hozzászólására (») Ápr 28, 2011 /
 
Szia!
Én egy gyári javításával küszködöm egy jó ideje.
Az PIC-et használ,illetve logikai IC-t a zárlatra kapcsolás ellen. Azt figyeltem meg,hogy az alkatrészek paramétereinek kismértékű megváltozása is működésképtelenséget okoz.
Remélem,hogy találsz itt a topikban segítséget.
Én is figyelni fogom az ötleteket,hátha a javításban is segítségemre lesznek.
Ottó
(#) foxi63 válasza szitko hozzászólására (») Ápr 28, 2011 /
 
Hali!
Az IR2113 egy dupla fetmeghajtó, amikor kinyit az alsó fet, akkor feltölti a diódán keresztül a kondit, ami majd biztosítja a felső fet kinyitásához szükséges feszültséget. Ekkor biztosítani kell, hogy bizonyos időközönként be legyen kapcsolva az alsó fet is. Gondolok arra, hogy pwm-el vezérled a hid egyik felét, (egyik irány) egyik oldalt csak a felső a másikon csak az alsó menne. Nos így nem tud működni.Egy oldalon a felső után ki kell nyitni az alsőt is.Tehát: PLl.: 80% pwm nél 20% ideig az alsót is ki kell nyitni.Fontos hogy 60-70 A áramnál biztosítva legyen a két fet biztonságos lezárása, azaz a holtidő beállítása. Egyszerű nand kapukkal nagy valószínűséggel összenyitottak a fetek, és zárlatot okoztak.A használt félvezetőknek az adattábláján meg kell nézni, a be és kikapcsolási időket, legalább annyi idővel késleltetni kell a másik fet(ek) bekapcsolását.70A megszakításakor jelentős feszültség visszarugás lehet a hálózat fele is...
üdv.: Foxi
Rakhattál volna fel rajzot is, mert Watt 2 rajzot is készített, nem tudom a tiéd melyik lehet.
Tesznél csak 2-3 A terhelés legyen, és legyen áramkorlátozó ellenállás pl boyler fűtőbetét ez 30 Ohm 1800W-os ellenállás, nem kell fetet cserélni...
(#) El_Pinyo válasza szitko hozzászólására (») Ápr 28, 2011 /
 
Szia!
Azok FET meghajtó IC-k. A logikai jeleket alakítják át a FETek meghajtására alkalmas feszültségszintre, nagy áramterhelhetőség mellett. Bár a MOSFET tranzisztorok feszültséggel vezérelhető eszközök, az átkapcsoláskor a Gate elektróda és a csatorna között levő oxidkapacitást tölteni illetve kisütni kell, mely nagy áramokkal gyorsan megvalósítható. Ezek a meghajtók amperes nagyságrendű áramokat tudnak leadni, ezzel nagy sebességű átkapcsolást tesznek lehetővé. A FETeken disszipálódó teljesítmény nagyban függ az átkapcsolás időtartamától, ráadásul a maximális kapcsolási frekvencia is ettől függ. Hátrányuk, hogy viszonylag drágák ezek az eszközök, de általánosságban nagyban megkönnyítik az ember életét.
(#) szitko válasza otto54 hozzászólására (») Ápr 28, 2011 /
 
Én is próbálta már AND kapukkal (74hc08), de nem az igazi. Nekem 2 biten + 1 PWM kimeneten kellene a vezérlés és mindez duplán, azaz két motorra.
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Ápr 28, 2011 /
 
Csak meghajtóval lehet ekkora áramot kapcsolni. P-s FET ekkora áramra létezik, de egy db nem bírja sokáig, legalább 200A-nyi FET kéne. 100A-s FET viszont inkább N-es van, amit duplázni kéne(azaz összesen 8db). Az N-es FET-et viszont felül csak úgy lehet bekapcsolni, ha egy segédtáppal 10V-al több feszt állítunk elő a meghajtó tápjának, mint 24V, hogy ki tudjon rendesen nyitni. Az ir2113 csak dinamikus állapotban működik a felső ágon, de ha minden igaz fix tápot is lehetne rákapcsolni, ilyenen már törtem a fejem, de még nem foglalkoztam vele közelebről.
(#) szitko válasza foxi63 hozzászólására (») Ápr 28, 2011 /
 
Köszönöm a részletes leírást a fetmeghajtó ic-ről, így már sokkal érthetőbb számomra.Amúgy a (825047) -es hozzászólásban lévő kapcsolást nezegettem. Mint fentebb írtam a PIC 2 biten +PWM kimeneten vezérelné a hidat.
Wat. a motor amit vezérelni szeretnék 24v 500W-os, de terhelésnél 60-70 ampert felvesz, szerintem az IRF4905 3x3db már elbírná. De sokkal jobban tetszik a fetmeghajtós megoldás, csak akkor a vezérlést kell megoldjam.
(#) foxi63 válasza szitko hozzászólására (») Ápr 28, 2011 /
 
Ennek a fetnek 100nSec a nyitási és zárási ideje Megoldás a kontrollerben egy nop utasítás, illetve egy utasítás lezárja a fetet, a következő nyitja a másikat.
(#) szitko válasza foxi63 hozzászólására (») Ápr 28, 2011 /
 
Köszönöm a segítséget. Igazából a programot már 99%-ban megírtam és nemnagyon fér bele még egy nop, túl sok feladata van a mikrovezérlőnek. Megpróbálom hardveresen megoldani.
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Csatoltam azt a verziót, ami már talán működik is, szemben a korábbi rajzzal, amiben ir2113-ak vannak. Természetesen ezek csak skiccek, kipróbálva nincsenek!
(#) szitko válasza watt hozzászólására (») Ápr 29, 2011 /
 
Szia.
Az elöző verzió is megy rendesen, nincs vele baj, csak nekem nem ment a fejembe, a vezérlés menete. A baj csak annyi, hogy már kész a progi a vezérléshez és, hogy mennyit szenvedtem vele..... Találtam még itthon pár darab MC34151-et kipróbálom azokat is. Azért köszönöm szépen, a sok segítséget.
(#) szitko hozzászólása Máj 4, 2011 /
 
Sziasztok.
Egy ujjabb problémám támadt a nagyelesítményű h-híddal kapcsolatban.
A lényeg:
Sikerült végülis az ir2113-as vezérlővel (Watt kapcsolása és az adatlap és kis métrékben saját) összeállítani egy tökéletesen működő H-hidat, amit 2-biten + PWM-el tudok vezérelni. A fő gondom, hogy nem tudom, hogy kéne kiszámolni a teljesítményét, merthogy feleslegesen nem akarok összekötni 4-5 fet-et. Sajnos nem nagyon találtam leírást arra, hogy kell egy h-híd teljesítményét kiszámolni, és az alkatrészeket mérertezni. Ha segítene ebben valaki, megköszönném.
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Máj 4, 2011 /
 
Én nem szoktam számolgatni. Ha jó a meghajtása a FET-nek, akkor kétszer, háromszor akkora áramra méretezek, mint amit hajtani szeretnék. PL. 50A-ig elég az IRF3205. 100A-re kettőt-hármat teszek...
(#) szitko válasza watt hozzászólására (») Máj 4, 2011 /
 
Az se rossz megoldás. Lehet, hogy Én is csak a hasamra ütök és berakok mondjuk 3-at oldalankét.( A motor 24V 500W, terhelve indulásnál 57A és lassan visszaáll 25A-ra). Egyépként külföldi oldalakon is azt olvastam, hogy a hasraütés a legjobb megoldás amatőr szinten. Még azt szeretném kérdezni, hogy a DC-DC konverteres megoldás, amit rajzoltál, az mért jobb az előzönél. Az adatlap szerint elég a dióda+kondik.(A DC-DC konverterekben nem vagyok otthon.)
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Máj 4, 2011 /
 
Azért, mert az ir2113 csak akkor tud előállítani magasabb feszültséget a Vb ponton, ha Lo és a Hi kimenetek felváltva kapcsolgatva vannak(Erről korábban írtunk bővebben, olvass vissza!). A híd kapcsolásnál ez nem teljesül. Azt írod kipróbáltad, neked hogy alakult a Vb feszültsége?
(#) szitko válasza watt hozzászólására (») Máj 4, 2011 /
 
Igen kipróbáltam és megy szépen. Ha csak azt a kapcsolást nézem amit Te rajzoltál, (DC-DC konverter nélkül, csak egy dióda a Vb lára) ott 22V felsö FET-ek Drain lábára megy, ebböl 78l12-vel 12 volt az ir2113 Vcc lábára onnan az 1n4148 a Vb lábra. Amikor elindítom, megkapja a PWM jelet, a Vb lábon 29,4 voltot mértem az egyik ic-n, a másik Vb lábán 15,6 voltot. Ha megfordítom a jelet akkor ugyanez csak fordítva.
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Máj 4, 2011 /
 
Akkor valamit mi értünk félre az IC működése kapcsán!
Próbáld ki légyszíves, hogy nem PWM jelet kapcsolsz a bemenetekre, hanem vagy H-t vagy L-t! Még FET sem kell, csak egy-egy 10k-s ellenállás a meghajtó kimeneteire a test felé. Mérd meg milyen feszek vannak a kimeneteken! köszi!
(#) szitko válasza watt hozzászólására (») Máj 4, 2011 /
 
Kérésed számomra parancs.
Kipróbáltam és igy 32 voltot mértem a Vb lábon, igaz csak addig megy míg a kondiba van fesz.(legalábbis ha jól értelmeztem) HA 100uf kondi van rajta akkor tovább megy a motor. A FET-et nem vettem ki, de a motor megkapta a 22 voltot, tehát a kimeneten 22 volt van. Ja azt elfelejtettem írni, hogy ugyanazok a paraméterek mint az előzökben.
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Máj 4, 2011 /
 
Köszi! Ugye nem terhelted le akimenetet 10-val? Ha leterhelted volna, gyorsabban kisütötte volna a kondit. Tehát még is csak az a helyzet, hogy ha csak egyik ágát akarod használni, mint a H hídnál, akkor egy idő után nem fog működni a felső kimenet, csak ha időközben irányt is váltasz kellő rendszerességgel, ami ugye nem írható elő, mint feltétel egy motor vezérlésnél.
(#) szitko válasza watt hozzászólására (») Máj 5, 2011 /
 
Nem terheltem le 10k-val, de ahogy írtam, a FET-ek és a motor rajta volt. Még csak dugdosós panelon van összerakva, de ha PWM jelt adok neki akkor szépen megy, előre, hátra.
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Máj 5, 2011 /
 
Felső FET nem melegedett? Azon gondolkodom, hogy a Vb hogyan tud feltöltődni, ha a hozzá tartozó Lo ág nem kapcsol. Lehet, hogy a motoron keresztül?
A másik, hogy 100% nál biztosan nem tud töltődni, azaz szerintem 98% fölé ne engedd a vezérlést!
(#) szitko válasza watt hozzászólására (») Máj 5, 2011 /
 
Nem melegedtek a felső FET-ek, igaz csak egy kis teljesítményü motor volt rajta (400mA). Most méregedtem megint, és ugyanaz az eredmény, ha pwm-el vezérlem az egyik ir2113 Vb lábán a GND-hez képest 32 volt van, a másikon 12V, amit a stab ic csinál, hogy hogy lehet ott 32V azt nem tudom, hacsak nem úgy ahogy írtad, a "motoron keresztül", ugyanis védödiódák még nincsenek benne. A kimeneten (motoron) akkora fesz van, amekkorát a felső FET-ek Drain lábaira kapcsolok, jelen esetbén 21V. Azt viszont olvastam már máshol is, hogy ezt a vezérlőt csak PWM-el lehet működtetni, és természetesen nem lehet teljesen felvinni a vezérlést, mert a kondi nem tud feltöltödni. Nézegettem külföldi honlapokon ezzel az ic-vel kapcsolásokat, és talán egy vagy kettőnél láttam DC-DC konvertert, máshol csak egy dióda van a Vb lábra rakva.
(#) szitko hozzászólása Dec 12, 2011 /
 
Sziasztok.
Összeállítottam egy H-hidat. Elméletileg működik, de szeretném, hogyha valaki megerősítene ebben. Próbapanelen összeraktam, a FETmeghajtót meg a FET-ket, és egy 1A-os motorral teszteltem, müködött, de nem voltak benne a diódák (1N4148), meg a suppressorok sem.
Kb. 40A-t kell kibírnia. A FET-t lehet, hogy IRF1405-re cserélem, abból elég négy. Még az áramkorlát beállítását sem számolta ki, amit 35A-ra szeretnék majd beállítani.

gw_hid.PDF
    
(#) szitko válasza szitko hozzászólására (») Dec 13, 2011 /
 
Sziasztok.
Megcsináltam a nyákot a H-hídhoz, és ma teszteltem 0-15A között. Tökéletesen működik . Az előzőleg feltett kapcsi hibás, de javítottam a hibákat. Felteszem hátha valakinek kell. Csináltam egy fotót a kész vezérlésről, és egy nemtúljó fotót a kimenő jelről szkóppal. Kb 1KHz 12volt. 2A .
Egy probléma még akad vele. A 0,1 ohm-os ellenállás, (ami az áramméréshez kell) teljesítménye kicsi, már 2A-nél forrósodik.
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Dec 13, 2011 /
 
Szép munka, gratulálok!
(#) szitko válasza watt hozzászólására (») Dec 13, 2011 /
 
Köszönöm szépen.
Most teszteltem folyamatos 12V 37A-al, kb. 30 percen keresztül, és sajnos eléggé melegszenek a FET-ek, igaz csak 4db van benne, és egy 1cm x 5cm x 2mm alulemez hűtőborda / db. Ha folyamatos a nagy áram, rendes hűtőborda kell neki, de inkább az irf1405-ös a jó választás.
Most az áramkorláttal küzdök, mert nem megy rendesen. Hogy miértnem arra még nem jöttem rá.
(#) El_Pinyo válasza szitko hozzászólására (») Dec 13, 2011 /
 
Az R13 ellenállás szerintem rossz helyen van, a kimenettel sorba kellene kötni, hogy a Zener áramát korlátozhassa. És helyette inkább 1k-t tennék. A zenerrel párhuzamosan 100n- 1µF közti kerámia kondenzátor sem árt, a műveleti erősítő elég nagy meredekséggel képes a kimenetét pozitív táp közelébe húzni, nem biztos, hogy a zener is képes ilyen gyorsan reagálni.
(#) szitko válasza El_Pinyo hozzászólására (») Dec 13, 2011 /
 
Időközben a zener kikerült belőle, nem volt jó megoldás, helyette egy ellenállásosztóval oldottam meg, hogy csak 3,3V menjen az uC-be. A gondom az, hogy össze vissza ugrál az LM kimenetén a fesz. Ezt úgy értem, hogy pl. eléri a 12A-t és felugrik 5V-ra (ha nincs benne az osztó), de 13A után visszaesik 1,2V-ra, majd 20A körül ismét felugrik. Próbáltam, hogy lehúzom földre egy 10K-val, de nem segített rajta.
(#) watt válasza szitko hozzászólására (») Dec 14, 2011 /
 
Kompenzálni kéne az LM-et a visszacsatoló ágban. Első körben egy 470p-vel, aztán esetleg növelni, ha nem csillapodna a kapkodása 1n...xn?).
A másik, hogy az LM helyett olyan OPA kéne, ami 3,3V-ról is működik és rail-to-rail a kimenete, pl. MCP6001.
Következő: »»   2 / 4
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem