Fórum témák
» Több friss téma |
még a graetz híd sem kell.. univerzális soros a motorod
Hello!
De a 100n/470ohm-ot, inkább a Triac-al kösse párhuzamosan, mint a hálózattal.. (és inkább 100ohm/100nF) Az A1/A2 szerintem fel van cserélve. üdv! proli007
Sziasztok!
Olyan kérdésem lenne, hogy mivel lehetne legegyszerűbben és olcsóbban egy ablaktőrlő motor (12V) fordulatszám szabályozását megoldani? Más célra használnám a motort (lekvárkeverés) Kb. 3 A a max. amit kér a motor, tehát ezt is bírnia kellene. Tudomásom szerint nem olcsó egy ilyen poti. Tranzisztoros megoldás ide nem alkalmazható? Előre is köszönöm a választ.
Sziasztok,
segítségeteket kérném egy fordulatszám szabályozott aszinkron motor, és egy fordulatszám szabályozott egyenáramú motor összehasonlításában. Elsősorban az aszinkron motor előnyeit kellene kiemelni. Előre is köszönöm segítségeteket. Üdv. Erik
Az egyenáramú motor fordulatszámát viszonylag egyszerűen, a kapocsfeszültség változtatásával lehet megoldani.
Viszont az egyenáramú motorok mechanikailag kényes alkatrésze a komutátor - keferendszer. Ezek kopó alkatrészek, szennyeződnek, szikráznak. A váltóáramú asszinkron motorok viszont mechanikailag egy roppant egyszerű kivitelűek, pl. a rövidrezárt forgórészűben nincs semilyen mozgó érintkező, a tekercselt forgórészűben sincs komutátor, csak csúszógyűrű. Ellenben a fordulatszám szabályzása nehézkesebb, csak pólusszám átkapcsolással fokozatonként, vagy frekvencia váltóval folyamatosan lehetséges.
Értem. Esetleg még tudsz valamit írni róluk. pl: Melyik alkalmasabb nyomatékállandó hajtásra? Melyik drágább?
Vagy olyan tulajdonságok amelyek alapján az aszinkron gép hozható ki nyertesen a fordulatszám szabályozásra. Köszönöm
Ma már minden területen igyekeznek asszinkron motorokat alkalmazni, régen is szerettek volna, csak a fordulatszám szabályzás nem volt egyszerűen megoldható. Rendelkezésre állnak nem túl drágán frekvencia átalakítók, és ezzel már a szabályzás sem túl nagy gond. A lényeg, hogy az asszinkron motorok igen mostoha körülmények esetén is nagy üzembiztonsággal, kevés karbantartássál üzemelnek. Gépjármű, vasúti hajtások. A vasúti járművek villamos hajtására ma már szinte kizárólag háromfázisú motorokat egyedi szabályozható áramátalakítóval használnak. Az asszinkron motornak, és a kapcsolóüzemű átalakítónak igen jó a hatásfoka, szemben az egyenáramú motorok fordulatszabályzó ellenállásaival szemben. Ez csak mond valamit.
A hozzászólás módosítva: Nov 25, 2012
Tisztelt Pucuka! Nekem egy 3F aszinkron motor fordulatszám-szabályozását kellene megoldanom,de én sajnos nem találok ilyen nem túl drágán frekvencia átalakítókat. Építenék is egyet, ha nincs kész termék a palettán, de sajnos még kapcs. rajzot sem találok róla. Tudsz esetleg valamilyen forrást?
Köszönettel: Pityu
Sziasztok
Autó ablaktörlő motorjához tudnátok ajánlani valami működő fordulatszámszabályzó kapcsolási rajzot? Köszi Üdv *Szerekeszettem. Miért húzod szét ezt a pár szót 10 sorra? A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2013
Ebben nagyon jó kapcsolásokra lehet lelni.
Sziasztok!
Kis segítséget szeretnék, van egy villanymotor (sima szénkefés) 30V-ról üzemel, és kellene egy áramkör hozzá ami fokozatosan növeli a sebességét. Elkezd forogni nagyon kis fordulaton aztán fokozatosan felgyorsul, és ennek lehessen állítani a sebességét hogy milyen hamar pörögjön fel. Az én ötletem az volt hogy egy 555-ös el adom az órajelet a 4017-es nek ami egy ellenállás létrán keresztül nyit egy tranzisztort, de ilyen pontos ellenállásokat nem fogok találni. Bárkinek van valami ötlete szívesen fogadom, egy kikötés van, hogy mikrovezérlő ne legyen benne.
Dc vezérelt PWM szabályzó. Szerintem még 555-ből is lehet csinálni.
A felfutáshoz pedig kondi töltése konstans árammal. Az áram változtatásával beállítható a felfutás sebessége.
Köszönöm a válaszod, a PWM-részével még nincs is gondom az 555-el, de hogy viszem én ebbe bele a kondi töltődési karakterisztikáját?
Az 555 5-ös lábán! Viszont ez a pont aránylag alacsony impedanciájú, valószínűleg kelleni fogy egy műveleti erősítő is a kondi és a 5-ös láb közé...
A kísérletezést mostmár rád bízom !
Köszönöm szépen!
Egészség!
Bővebben: Link
Hello!
Analóg digital átalakítóval akkor kell/érdemes vezetni a PWM-et, ha igen lassan változtatnád a fordulatot. Egyébként van az R-2R átalakító, abba nem kellene speciális ellenállások, csak két féle, ami 1:2 arányú. (De felbontástól függően pontos ellenállások kellenek.) négy bittel, már 16 lépést kapsz. De szerintem elsőre próbáld meg ezzel a kapcsolással. (Motorra védődiódát tegyél!) üdv!
Ez nagyon szuper, köszönöm szépen!
Az időzítését az R6-al tudom állítani? Ha lenne egy kis időd esetleg, akkor nem írnád le nagy vonalakban, hogy mit csinál az áramkör? Én nekem meg sem fordult volna a fejemben, hogy műveleti erősítővel csináljam meg.
Hello!
Ez egy nagyon egyszerű áramkör, hogy ne lehetne érteni a működését, ha valaki tudja mi az a PWM. De ám legyen.. - Az U1b egy egyszerű oszcillátor, ami töltögeti-kisütögeti a C2 kondit, így azon egy fűrészfeszültség alakul ki. - Ezt a fűrészfeszültséget hasonlítja össze az U1a műveleti erősítő a C3 kondiban lévő feszültséggel, ami komparátorként működik. Attól függően, hogy a C3-ban lévő feszültség "hol keresztezi a fűrészfeszültséget az U1a kimenetén változó kitöltésű négyszögjel jelenik meg. Ez kapcsolgatja a Fet tranyót. - A "rampa" fel-lefutás meredekségét, a C3 kondi töltés-kisütése adja. Az alapvetően az időállandóját R6*C3 adja. Kisütés kicsit lassabb, mert R6-hoz R5 értéke hozzáadódik. Vagy is a lefutás hosszabb. Ha ez gond, lehet csökkenteni R5 értékét, vagy felcserélni R5 ellenállást a kapcsolóval, komparátor +- bemenetét megcserélni. ekkor a felfutás lesz hosszabb. - Az áramkörnek van egy sajátossága,hogy a kondi táptól tápig töltődik, míg a fűrészjel amplitúdója nem érheti el ezt az értéket. Vagy is a PWM szabályozásnak alul-felül van egy kis holtideje. Cserében viszont ténylegesen 0..100% között szabályoz. Ha a holtidő zavaró lenne, akkor lehetne használni két limitter áramkört, ami nem engedné a fűrész feszültségcsúcsai alá-fölé töltődni C3 kondit. A szabályzás jellege is fűrészfeszültség tendenciájú lenne, de a két fűrész azonos görbe alatti töltődése miatt ez némileg linearizálódik. - Nos ennyi az egész. Ez az egyszerű parasztos Fet meghajtás, csak akkor alkalmazható, ha a terhelőáram nem túlzott értékű, és a PWM frekvenciát (amit az R3-C2 határoz meg) nem választjuk magas értékre. üdv!
Sziasztok.
Én egy ablaktörlő motrot szeretnék le lassítani.. Próbáltam sima potenciométerekkel, de azok kifüstölnek .. Mi volna a megoldás?
Szia!
A megoldás: PWM. Olvass vissza, de van külön PWM (impulzusszélesség moduláció) topik a fórumon.
Sziasztok,
Segítséget szeretnék kérni szénkefés motorból csináltam egy hobbi körfűrész közvetlen hajtással. Ezzel csak az a gondom hogy iszonyatos a fordulat számom és ezt szeretném le csökkenteni. Ennek a problémának a megoldásában kérem segítségeteket rajzzal vagy egyéb formában. Előre is köszönöm
Szia! Szénkefés-kommutátoros motorok jól szabályozhatóak triakos szabályzókkal, de tekintettel arra, hogy neked az üzemi fordulat beállítása a célod, javaslom, hogy előbb nézd meg jobban a motort. Valószínűleg egy soros motorod van, aminek a fordulata terhelés nélkül valóban nagyon magasra felmehet. Ha tényleg ez a helyzet, akkor azt kellene csak elérni, hogy terheletlen állapotban se csökkenjen le a gerjesztő áram. Ezt a forgórésszel párhuzamosan kötött ellenállással is elérheted. Igaz, ezen jelentős, több száz wattos veszteség is lehet, de viszonylag robosztus, nehezen meghibásodó megoldás. Az is igaz, hogy ez csak akkor jó, ha terhelve, fűrészelés közben megfelelő a fordulat, és csak üresjárásban megy fel túl magasra a fordulat. A triakos szabályzókkal a feszültség, és ezzel a teljesítmény csökkentésével tudod a fordulatot lentebb állítani, ezért inkább a mechanikai áttételt szokás választani.
A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2013
Hello!
A linkelt rajzon nincs rajta a potik teljesítménye mivel ez a legegyszerűbb kisméretű és kevés alkatrésszel gyorsan megépíthető kapcsolás ezt szeretném elkészíteni. Tehát a potik hány wattosak legyenek? Köszönöm előre is.
Köszönöm, hogy megerősítettél mert más kapcsolásoknál amit láttam meg volt külön adva a potik teljesítménye is ezért voltam bizonytalan. A fojtótekercset elfelejtettem kérdezni, hogy milyen legyen. Axiális vagy toroid magra tekert és hány uH legyen?
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2013
helo
segitséget kérnék volna egy futopadom sajnos szénné égett a vezérlés egy Motor fordulatszám szabályzó kellene rá vagy rajz a motor 230volt 430w sajna egyenáramu állo mágneses elöre is köszönöm a segitéget
Szia!
poszívónak a szabályzója jó neked.Esetleg tl 494 + fet ,(DC motor fordulatszabályzása topic)
helo
a porszivo válto áramu ez a motor egyen áramu Mod: Sürgősen szedd elő a shift gombodat és magyar helyesírási tudományodat! A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |