Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motor fordulatszám szabályzó
 
Témaindító: Tomy666, idő: Jan 18, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   10 / 22
(#) foxi63 válasza poda hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
még a graetz híd sem kell.. univerzális soros a motorod
(#) proli007 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Aug 10, 2012 /
 
Hello!
De a 100n/470ohm-ot, inkább a Triac-al kösse párhuzamosan, mint a hálózattal.. (és inkább 100ohm/100nF) Az A1/A2 szerintem fel van cserélve.
üdv! proli007
(#) dobiedvin hozzászólása Nov 12, 2012 /
 
Sziasztok!
Olyan kérdésem lenne, hogy mivel lehetne legegyszerűbben és olcsóbban egy ablaktőrlő motor (12V) fordulatszám szabályozását megoldani? Más célra használnám a motort (lekvárkeverés)
Kb. 3 A a max. amit kér a motor, tehát ezt is bírnia kellene. Tudomásom szerint nem olcsó egy ilyen poti. Tranzisztoros megoldás ide nem alkalmazható?
Előre is köszönöm a választ.
(#) erikruzsa hozzászólása Nov 25, 2012 /
 
Sziasztok,

segítségeteket kérném egy fordulatszám szabályozott aszinkron motor, és egy fordulatszám szabályozott egyenáramú motor összehasonlításában.
Elsősorban az aszinkron motor előnyeit kellene kiemelni.
Előre is köszönöm segítségeteket.

Üdv.
Erik
(#) pucuka válasza erikruzsa hozzászólására (») Nov 25, 2012 /
 
Az egyenáramú motor fordulatszámát viszonylag egyszerűen, a kapocsfeszültség változtatásával lehet megoldani.
Viszont az egyenáramú motorok mechanikailag kényes alkatrésze a komutátor - keferendszer. Ezek kopó alkatrészek, szennyeződnek, szikráznak.
A váltóáramú asszinkron motorok viszont mechanikailag egy roppant egyszerű kivitelűek, pl. a rövidrezárt forgórészűben nincs semilyen mozgó érintkező, a tekercselt forgórészűben sincs komutátor, csak csúszógyűrű.
Ellenben a fordulatszám szabályzása nehézkesebb, csak pólusszám átkapcsolással fokozatonként, vagy frekvencia váltóval folyamatosan lehetséges.
(#) erikruzsa hozzászólása Nov 25, 2012 /
 
Értem. Esetleg még tudsz valamit írni róluk. pl: Melyik alkalmasabb nyomatékállandó hajtásra? Melyik drágább?
Vagy olyan tulajdonságok amelyek alapján az aszinkron gép hozható ki nyertesen a fordulatszám szabályozásra.

Köszönöm
(#) pucuka válasza erikruzsa hozzászólására (») Nov 25, 2012 /
 
Ma már minden területen igyekeznek asszinkron motorokat alkalmazni, régen is szerettek volna, csak a fordulatszám szabályzás nem volt egyszerűen megoldható. Rendelkezésre állnak nem túl drágán frekvencia átalakítók, és ezzel már a szabályzás sem túl nagy gond. A lényeg, hogy az asszinkron motorok igen mostoha körülmények esetén is nagy üzembiztonsággal, kevés karbantartássál üzemelnek. Gépjármű, vasúti hajtások. A vasúti járművek villamos hajtására ma már szinte kizárólag háromfázisú motorokat egyedi szabályozható áramátalakítóval használnak. Az asszinkron motornak, és a kapcsolóüzemű átalakítónak igen jó a hatásfoka, szemben az egyenáramú motorok fordulatszabályzó ellenállásaival szemben. Ez csak mond valamit.
A hozzászólás módosítva: Nov 25, 2012
(#) marti.istvan válasza pucuka hozzászólására (») Dec 29, 2012 /
 
Tisztelt Pucuka! Nekem egy 3F aszinkron motor fordulatszám-szabályozását kellene megoldanom,de én sajnos nem találok ilyen nem túl drágán frekvencia átalakítókat. Építenék is egyet, ha nincs kész termék a palettán, de sajnos még kapcs. rajzot sem találok róla. Tudsz esetleg valamilyen forrást?
Köszönettel: Pityu
(#) Pigi hozzászólása Márc 2, 2013 /
 
Sziasztok
Autó ablaktörlő motorjához tudnátok ajánlani valami működő fordulatszámszabályzó kapcsolási rajzot?
Köszi Üdv

*Szerekeszettem. Miért húzod szét ezt a pár szót 10 sorra?
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2013
(#) orcika70 válasza Pigi hozzászólására (») Márc 2, 2013 /
 
Ebben nagyon jó kapcsolásokra lehet lelni.
(#) brainiac hozzászólása Márc 13, 2013 /
 
Sziasztok!
Kis segítséget szeretnék, van egy villanymotor (sima szénkefés) 30V-ról üzemel, és kellene egy áramkör hozzá ami fokozatosan növeli a sebességét. Elkezd forogni nagyon kis fordulaton aztán fokozatosan felgyorsul, és ennek lehessen állítani a sebességét hogy milyen hamar pörögjön fel.
Az én ötletem az volt hogy egy 555-ös el adom az órajelet a 4017-es nek ami egy ellenállás létrán keresztül nyit egy tranzisztort, de ilyen pontos ellenállásokat nem fogok találni.
Bárkinek van valami ötlete szívesen fogadom, egy kikötés van, hogy mikrovezérlő ne legyen benne.

terv1.png
    
(#) dB_Thunder válasza brainiac hozzászólására (») Márc 13, 2013 / 1
 
Dc vezérelt PWM szabályzó. Szerintem még 555-ből is lehet csinálni.
A felfutáshoz pedig kondi töltése konstans árammal. Az áram változtatásával beállítható a felfutás sebessége.
(#) brainiac válasza dB_Thunder hozzászólására (») Márc 13, 2013 /
 
Köszönöm a válaszod, a PWM-részével még nincs is gondom az 555-el, de hogy viszem én ebbe bele a kondi töltődési karakterisztikáját?
(#) dB_Thunder válasza brainiac hozzászólására (») Márc 13, 2013 / 1
 
Az 555 5-ös lábán! Viszont ez a pont aránylag alacsony impedanciájú, valószínűleg kelleni fogy egy műveleti erősítő is a kondi és a 5-ös láb közé...
A kísérletezést mostmár rád bízom !
(#) brainiac válasza dB_Thunder hozzászólására (») Márc 13, 2013 /
 
Köszönöm szépen!
(#) dB_Thunder válasza brainiac hozzászólására (») Márc 13, 2013 /
 
Egészség!
Bővebben: Link
(#) proli007 válasza brainiac hozzászólására (») Márc 13, 2013 /
 
Hello!
Analóg digital átalakítóval akkor kell/érdemes vezetni a PWM-et, ha igen lassan változtatnád a fordulatot. Egyébként van az R-2R átalakító, abba nem kellene speciális ellenállások, csak két féle, ami 1:2 arányú. (De felbontástól függően pontos ellenállások kellenek.) négy bittel, már 16 lépést kapsz.
De szerintem elsőre próbáld meg ezzel a kapcsolással. (Motorra védődiódát tegyél!)
üdv!
(#) brainiac válasza proli007 hozzászólására (») Márc 14, 2013 /
 
Ez nagyon szuper, köszönöm szépen!
Az időzítését az R6-al tudom állítani?
Ha lenne egy kis időd esetleg, akkor nem írnád le nagy vonalakban, hogy mit csinál az áramkör? Én nekem meg sem fordult volna a fejemben, hogy műveleti erősítővel csináljam meg.
(#) proli007 válasza brainiac hozzászólására (») Márc 15, 2013 / 1
 
Hello!
Ez egy nagyon egyszerű áramkör, hogy ne lehetne érteni a működését, ha valaki tudja mi az a PWM. De ám legyen..
- Az U1b egy egyszerű oszcillátor, ami töltögeti-kisütögeti a C2 kondit, így azon egy fűrészfeszültség alakul ki.
- Ezt a fűrészfeszültséget hasonlítja össze az U1a műveleti erősítő a C3 kondiban lévő feszültséggel, ami komparátorként működik. Attól függően, hogy a C3-ban lévő feszültség "hol keresztezi a fűrészfeszültséget az U1a kimenetén változó kitöltésű négyszögjel jelenik meg. Ez kapcsolgatja a Fet tranyót.
- A "rampa" fel-lefutás meredekségét, a C3 kondi töltés-kisütése adja. Az alapvetően az időállandóját R6*C3 adja. Kisütés kicsit lassabb, mert R6-hoz R5 értéke hozzáadódik. Vagy is a lefutás hosszabb. Ha ez gond, lehet csökkenteni R5 értékét, vagy felcserélni R5 ellenállást a kapcsolóval, komparátor +- bemenetét megcserélni. ekkor a felfutás lesz hosszabb.
- Az áramkörnek van egy sajátossága,hogy a kondi táptól tápig töltődik, míg a fűrészjel amplitúdója nem érheti el ezt az értéket. Vagy is a PWM szabályozásnak alul-felül van egy kis holtideje. Cserében viszont ténylegesen 0..100% között szabályoz. Ha a holtidő zavaró lenne, akkor lehetne használni két limitter áramkört, ami nem engedné a fűrész feszültségcsúcsai alá-fölé töltődni C3 kondit.
A szabályzás jellege is fűrészfeszültség tendenciájú lenne, de a két fűrész azonos görbe alatti töltődése miatt ez némileg linearizálódik.
- Nos ennyi az egész. Ez az egyszerű parasztos Fet meghajtás, csak akkor alkalmazható, ha a terhelőáram nem túlzott értékű, és a PWM frekvenciát (amit az R3-C2 határoz meg) nem választjuk magas értékre.
üdv!
(#) brainiac válasza proli007 hozzászólására (») Márc 15, 2013 /
 
Köszönöm szépen, így már világos.
(#) seres54 hozzászólása Máj 13, 2013 /
 
Sziasztok.
Én egy ablaktörlő motrot szeretnék le lassítani.. Próbáltam sima potenciométerekkel, de azok kifüstölnek .. Mi volna a megoldás?
(#) kadarist válasza seres54 hozzászólására (») Máj 13, 2013 /
 
Szia!
A megoldás: PWM. Olvass vissza, de van külön PWM (impulzusszélesség moduláció) topik a fórumon.
(#) Aftershock hozzászólása Jún 7, 2013 /
 
Sziasztok,
Segítséget szeretnék kérni szénkefés motorból csináltam egy hobbi körfűrész közvetlen hajtással. Ezzel csak az a gondom hogy iszonyatos a fordulat számom és ezt szeretném le csökkenteni. Ennek a problémának a megoldásában kérem segítségeteket rajzzal vagy egyéb formában. Előre is köszönöm
(#) Peter65 válasza Aftershock hozzászólására (») Jún 7, 2013 /
 
Szia! Szénkefés-kommutátoros motorok jól szabályozhatóak triakos szabályzókkal, de tekintettel arra, hogy neked az üzemi fordulat beállítása a célod, javaslom, hogy előbb nézd meg jobban a motort. Valószínűleg egy soros motorod van, aminek a fordulata terhelés nélkül valóban nagyon magasra felmehet. Ha tényleg ez a helyzet, akkor azt kellene csak elérni, hogy terheletlen állapotban se csökkenjen le a gerjesztő áram. Ezt a forgórésszel párhuzamosan kötött ellenállással is elérheted. Igaz, ezen jelentős, több száz wattos veszteség is lehet, de viszonylag robosztus, nehezen meghibásodó megoldás. Az is igaz, hogy ez csak akkor jó, ha terhelve, fűrészelés közben megfelelő a fordulat, és csak üresjárásban megy fel túl magasra a fordulat. A triakos szabályzókkal a feszültség, és ezzel a teljesítmény csökkentésével tudod a fordulatot lentebb állítani, ezért inkább a mechanikai áttételt szokás választani.
A hozzászólás módosítva: Jún 7, 2013
(#) Zoli1974 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Aug 28, 2013 /
 
Hello!
A linkelt rajzon nincs rajta a potik teljesítménye mivel ez a legegyszerűbb kisméretű és kevés alkatrésszel gyorsan megépíthető kapcsolás ezt szeretném elkészíteni.
Tehát a potik hány wattosak legyenek?
Köszönöm előre is.
(#) Zoli1974 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Aug 28, 2013 /
 
Köszönöm, hogy megerősítettél mert más kapcsolásoknál amit láttam meg volt külön adva a potik teljesítménye is ezért voltam bizonytalan. A fojtótekercset elfelejtettem kérdezni, hogy milyen legyen. Axiális vagy toroid magra tekert és hány uH legyen?
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2013
(#) roby71 hozzászólása Okt 9, 2013 /
 
helo
segitséget kérnék
volna egy futopadom sajnos szénné égett a vezérlés
egy Motor fordulatszám szabályzó kellene rá
vagy rajz
a motor 230volt 430w sajna egyenáramu állo mágneses
elöre is köszönöm a segitéget
(#) foxi63 válasza roby71 hozzászólására (») Okt 9, 2013 /
 
Szia!
poszívónak a szabályzója jó neked.Esetleg tl 494 + fet ,(DC motor fordulatszabályzása topic)
(#) roby71 válasza foxi63 hozzászólására (») Okt 10, 2013 /
 
helo
a porszivo válto áramu ez a motor egyen áramu

Mod: Sürgősen szedd elő a shift gombodat és magyar helyesírási tudományodat!
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2013
(#) kadarist válasza roby71 hozzászólására (») Okt 10, 2013 /
 
Nincs ezzel semmi bal, ki kell egészíteni egy egyenirányítóval a szabályzót. De ha volt az eredeti vezérlőben terhelés-fordulatszám kompenzáció, akkor azt most nélkülöznöd kell.
Következő: »»   10 / 22
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem