Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Motorgyújtás
Szia gulyi88
Hát nem illik más top secretjét ki beszélni. A viccet félre téve én se írhattam volna le a működését jobban (sőt ). De én azt a 30Voltot kevésnek gondolom. Mert én az Orosz kollégáktól kicsit nagyobb feszültségeket kaptam. Ők azt írták minimum 1000Volt kell a hengerben a nyomáson való működéshez. Asztalon 400Volt , időzítve 3000V , bár ezt az időzítettet nem nagyon értem.
Te jó ég! Hová keveredtem. Előre bocsátom, hogy elsődleges célom a motoromba életet lehelni. A szakmai vitátokba nem tudok részt venni a szakértelem hiánya miatt. De nagy élvezettel olvasom azt is. Kár, hogy kicsit személyes a hangvétel. De lássuk mi volt a feladatom:
Sajnos a mérésekhez csak egy DÜWI multiméter állt rendelkezésemre, így nem tudom mennyire pontosak az adatok. Gerjesztőtekercs feszültsége önindítózás közben terheletlenül: 59-60 V. Áramkörrel terhelve (gyújtás rákötve): 49-50 V. A kondenzátoron 290-300 V. váltófeszt mértem. A gyertyahézag 0,5 mm. A 0,4-hez képest nem látok változást, de 0,6-nál már mintha ki-ki maradna az egyik oldalon a szikra (persze lehet, hogy nem jól láttam). Alapjában véve picinek látom a szikrákat, de a motor még nincs indítható állapotban, ezért csak szabadon teszteltem a gyertyákat. Hengerben, nyomás alatt még nem, de gondolom ott nehezednek a feltételek. Kiváncsian várom a lehetőségeimet! Üdvözlettel: Péter
A kondenzátoron mért feszültség megfelelő egy normál CDI trafónál. A szikra "kicsinysége" nagy valószínűséggel a kettős szikraköznek is köszönhető.
Egyébként a kondenzátoron egyenfeszültséget kellene mérni, nem tudom a váltó elírás volt-e, vagy csak a mérés közbeni csökkenésére gondoltál. Ha van esetleg 1uF, vagy 1.5µF értékű kapacitás 400-630V kivitelben, érdemes kipróbálni a jelenlegi helyett. Az ok egyszerű:kisebb kapacitás nagyobb feszültségre fog töltődni, és miután a gyújtótrafó adott, a nagyobb feszültség nagyobb szekunder oldali feszültséget is jelent, ami nagyobb távolságot képes átütni. Természetesen rövidül az időtartama, de a próba majd kideríti elég- e a biztos gyújtáshoz.
Igazad van, googli aztmondja hogy 1-3Kv kell az íveléshez a szikraközben.
Na akkor ezen még rágódok egy kicsit. Szikrközben üzem alatt 3000V, 300V a kondiban, így sohasem tud kinyitni a diódasor, szabad levegőn igen, de járó motornál meg nem, akkor meg minek? Parasztvakítás, persz jól mutat a videón... Olyat kell kitalálni, ami működik is.
Mex!
Köszönöm a segítséget. Valóban elírtam az egyenfeszt. Most összerakom a karburátort, és üzemi körülmények között fogok tesztelni mindkét kondival. A stabil működés lesz a mérvadó. Referálni fogok az eredményről. Tovább olvasom a témát és igyekszem tanulni belőle. Mégegyszer köszönöm: Péter
Csak még egy kérdés.
Mitől védi a D4 dióda az áramkört (láttam rajzot, ahol hiányzott. Egy kinai replikát.)? Miért nem "sül ki" a kondi ezen keresztül a test felé? Köszönöm: Péter
Legjobb, ha én is megismétlem nyemi tanácsát, tanulmányozd át a gulyi88 jóvoltából felkerült irodalmat, sok hasznos dolog van benne.
Nekem is lenne még kérdésem: a jeladó melyik kivezetését testelted, illetve milyen jelzés alapján?
Szia,- Figyelem a hozzászólásokat - de talán nem kellene ilyen szigorú hangvételeket alkalmazni. Itt mindenki önkéntes - én is az vagyok. A képen feltett NDK gyújtásokat ismeri e valaki? Megköszönném,- ha valaki értelmezné. Az utolsó szakmai dolgokról annyit - a salakmotorok a 60 -as évek elején is már metilakohollal működtek - és most is azzal működnek. 500 ccm - négyütemű - mágnes gyújtás. Hosszú löketű motorok. Egy másik út a propán-bután üzem. Az én autóm is így működik. De lehetne ez földgáz is. A hengerben összeálló robbanó keverék mindíg ugyanúgy működik. Akkor javul a helyzet - ha nem egy - hanem két gyertya van hengerenként. A repülésben ez kötelező. Egyébként ha egyszerre megy a két gyújtó kör - az alapjárat kb. 200-at emelkedik (start próba). De bizonyos pld. olasz -autóknál is van már ilyen megoldás. A két gyertyán pontosan egyszerre van szikra. Igen - kompresszió alatt máskép működnek a dolgok. Erről már csináltak extra gyors kamerákkal felvételeket a henger belsejében. Én még mindíg a hovercraftom gyújtásával szenvedek mert megtekercselték a táp-tekercsemet az eredeti 180 ohmos ellenállás helyett 22 ohmra. Mivel elveszett az eredeti - nem volt minta. 0,3 -as vezetékkel tekercselték - csak ezért ennyit,- hogy elférjen a lendkerék alatt...
Ezzel azonos. Bővebben: Link Ha hall jeladót szeretnél hozzá, azt is lehet.
Szia!
Eredetileg az alaplapon két különböző színnel jelölték a jeladó két kivezetését. Ebből az egyik testelve volt. Ezt követtem én is. Amikor már működött a kapcsolás, felcseréltem a kettőt (hátha más lesz a szikra), de úgy nem is szikrázott. Letöltöttem az ajánlott irodalom részletet, de most beszerzem az egész könyvet. Van mit tanulnom. Üdv: Péter
Szia,- egyáltalán nem tzdom,- hogy a két különféle dolog mi. Melyik a tirisztoros vezérlés és mi a másik? nem találok róla semmi irodalmat. Miért van az egyik hátán az a marha nagy fém? Hűtőlemez lenne? csak számozás van rajta.
Sziasztok!
Van valakinek infója erről a gyujtómodulról, illetve a vezérléséről: BERU 0 040 100 039 Elvileg Mercedesben volt, de én máshol szeretném használni. Üdv:Zsolt
Akár hogy ötletelek csak a gyertyakapacitás növelése elég egyszerű és hatásos módszer a szikra pillanatnyi teljesítményének növelésére.
Ívelési időt nyújtani elég nehéz, mindamellett a lényegi gyújtást a szikrafej azaz a gyertyakapacitás kisülése a szikraközön végzi (kb W = 9kV^2*Csz/2 nagyon rövid idő alatt). Tényleg egyszerűbb lehet a több (rövid) szikra képzése. Váltó szikrát adó esetben a DCDC-t újra lehet indítani, amikor már a tirivel párhuzamos dióda vezet, ezen idő alatt talán vissza lehet tölteni az elhasznált energiát, és minden gyújtás azonos energiasznittel történhet.
Ez a Wrtburg bekötése.Bővebben: Link A hátulján a fém hűtőborda, de anélkül is megy, ha nincs túl meleg helyen.
Hát persze, hogy nézem. Bent van a fórumfigyelőmben.
Igen ez hasonlít. De még most sem tudom mi van benne. Tirisztor vagy tranzisztor. Gondolon nem mindegy a gyújtó trafó primer ellenállása miatt. A Hall-os megoldást meg is tudnám csinálni a lendkeréken kívül is. Nekem viszont fordulatonként kétszer kell gyújtás - de egy gyújtótrafóval aminek a két végén vannak a gyertyák. Tehát nincs gyújtás elosztó.
Szia Nyemi,- nehéz ügy a tekercselősökkel boldogulni. Az általuk elvesztett gerjesztő tekercsemet 0,3-as huzallal tekercselték meg- most csak 26 V AC-t tudok rajta mérni a korábbi 48 V helyett. Attól féltek,- hogy nem fér el a lendkerék alatt a töb menet. Nem tudom mi van ha 0,2-es huzallal lenne megtekercselve. Ha ennek tetejére tennének egy másik kis tekercset - az megfelelne e jeladónak? Végül is az orosz hómobilok ilyenek. Onnan is nehéz valamit beszerezni. Viszont van már négyütemű Trabant elektronikám is - de nem tudni abban mi van. Ez az egész Cuyuna ügy probléma mindenhol - mert megszünt a gyár az USA-ban. Illetve van egy másik helyette - amely nem jogutód. Hasonló a helyzet mint a kínai klímáknál. Egy két éves géphez már nem lehet utólag egy infra távvezérlőt sem szerezni. Valaki leejti - vége. Üdv- repulo21
Szia repulo21
Az én javaslatom hogy szerez egy jó Hall jeladót meg egy iker nagy feszültségű gyújtótekercset, és állíts össze egy elektronikus akkumulátorról működő gyújtást. Igaz hogy nem lesz előgyújtás állításod, de így lesz a legmegbízhatóbb. A hall helyét majd kísérlettel kell megalapítani, mert a szikra valamelyik mágnes váltáskor fog bekövetkezni , így fordulatonként két szikrád lesz pontosan 180° közzel. A tekercset meg a tekercselőst (meg főleg ) felejtsd el. Üdv nyemi
Szia
gulyi88 Köszönöm választ de én azt az elvet követném amit az Oroszok is (lásd rajz, megint "ZVS" ). A gyertya kapacitásos megoldást, meg gyengének tartom, mert ott nincs bevitt plusz energia. Üdv nyemi
Szia nyemi,- A Hall jeladó elhelyezését nem látom tisztán a lendkerék alatt. 4 db. mágnes van változó polaritással. Észak-Dél. Teljes szélességgel most. Ha nekem fordulatonként kétszer kell szikra - akkor kétszer kell szikra jel. Magyarul egy Hall jeladó kell két mágnessel és kettős gyújtótekerccsel. Mivel a Trabant-Wartburg gyújtás jelen van - egy Hall jeladó kell hozzá. Ilyet szeretnék még szerezni. De még most sem tudom,- hogy a Trabant gyújtás milyen belülről. Kell e új gyújtótekercs - vagy nem. A fix előgyújtás szerintem is elég ebben az esetben.
Szia repulo21
Csináltam neked egy rajzott, mert így látható hogy is fog ez működni. Az előnye ennek a megoldásnak még ,hogy csak egy hengernél kell előgyújtást állítani. A másik hengernél a 180° szikra távolság miatt automatikusan beáll ugyanarra az értékre. Ha valamit nem értesz, kérdez nyugodtan, szívesen válaszolok. Üdv nyemi
Szia nyemi,- Igy már jobban értem - csak még sosem láttam hall jeladót. Azt értem,- hogy a 180 fokos eltérés automatikusan adja a másik henger gyújtását is. A mostani mágnesek meglehetősen erősek - könnyen magukhoz vonzanak acél tárgyakat. A világítás 3db. sorba kötött tekercsben kb. 3 V AC-t indukálnak önindítózásnál kivett gyertyákkal. gondolom egy 2-3.000 -res fordulatnál már jók akku. töltésre is. Szerintem az én gyújtótrafóm jó - egy Subaru autós fele. Ezzel működött is a gép. Meg is mértük a primer ohmos ellenállását ami 0,7 Ohm. A két végére lehet tenni a kábeleket ahol egyszerre van szikra. Szekunder R=14 kOhm + pipák. De megvan az eredeti is az 0,3 Ohm- szekunder 17,1 KOhm pipákkal együtt. Megmértük preciziós műszerrel. A felső holtpontot nagy pontossággal megmértem indikátor műszerrel és a lendkerék ék-pálya jelnél bejelöltem a gyújtás házon ( ez a legbiztosabb). Ha 16-18 fokos előgyújtást alkalamazok jónak kell lenni. A dugattyú lökete azonos a ROTAX motoréval - ott jó a 18 fok. Stroboszkóp lámpám van (kínai) külső-induktív érzékelője van és 12 V DC-vel működik. Szerintem a gyári szervíz könyv is rossz - mert azt írja - magasabb fordulatszámnál csökkenti az előgyújtást az elektronika. Ez szembe megy a normális működési logikával. Megjegyzem - fiatalabb koromban láttam olyat motorversenyen (salak),- hogy a magas előgyújtás állítás miatt fordítva indult el egy motor - amit persze nem lehetett érzékelni berugás miatt. Csak amikor a startnál a versenyző ráadta a gázt - a motor hátrafelé indult el - ő meg elöl átesett a kormányon....( akkor még voltak kétütemű salak motorok is - ma csak 500 ccm-es négyütemű motorok vannak).
üdv: repulo21
Sziasztok!
Beszereztem egy AM6-ról koppintott kínai blokkot és beépítettem az Apriliámba a saját gyújtásával és elektronikájával. Szépen indul meg megy is de egy nagy próblémám van vele A fordulatszám le van korlátozva :S:S. mellékelt képen van a bekötése, namármost a kérdésem az lenne hogy valahogy ki lehet-e iktatni a tiltást vagy maga az elektronika lehet úgy megépítve hogy bizonyos fordulat felett letilt? Esetleg tudtok ajánlani valami tiltás mentes elektronikát ami jó hozzá? Amit tudok:a CDI egy Keeway TX50-é, jeladó 100-200Ohm (mellékeltem képet hogy hol helyezkedik el), trafó primer 0,4Ohm A válaszokat előre is köszönöm!
Üdv mindenkinek.
Ugyan nem gyújtás, de ide illek szerintem. A képen látható olaj pumpa nagyon sok motoron van, nem egy esetben jó lett volna kiváltani ezzel a mechanikus olaj szivattyút. Bővebben: Link Viszont az lenne a kérdésem, hogy hogyan lehet meghajtani, azt tudom, hogy a gyári megoldásnál, kell neki egy 12V, meg a gyújtás jeladótól egy jel. Csak mi lehet a logikája? Minden jelnél kinyit egy bizonyos időre? De mennyi lehet ez az idő? Valakinek van róla tapasztalata vagy valami infója azt szívesen fogadnám. Üdv. Zoltán
Szevasz!
A jeladó impulzusait számláló is fogadja a gyújtáselektronikában, és meghatározott impulzusszám után engedélyezi a pumpa működtetését, ugyancsak meghatározott időtartamra. Tudom, hogy ez így majdnem nesze semmi-fogd meg jól, de mindenesetre ez az alapja. A mechanikus szivattyú szállítási teljesítményéből viszont számolható egy ugyancsak ismert paraméterekkel rendelkező elektromos szivattyú működtetési gyakorisága, tehát nem akkora ördöngösség egy elektronikus upgrade. Nem igérem biztosra, de megpróbálok egy ilyen robogóelektronikát előkotorni, vagyis nem az elektronika van meg, hanem a rajz, amit szétbontás után készítettem róla, emlékeim szerint az osztási arányt ki lehet deríteni a nyákrajzolat, és az ic-k alapján.
Köszönöm a gyors választ.
Aprilia SR robogón van ilyen elektronika, ami csak ezt csinálja, sajnos még nem sikerült szereznem. Ez valójában csak egy mágnes szelep igaz? Maga a motor vákuumja szívja át rajta az olajt ha nyitva van, jól gondolom? Üdv: Zoltán
Ezt nem tudom megválaszolni biztosra, lehet szelep, és lehet sima membrászivattyú is.
Hétvége felé lesz nálam egy olyan motor amibe van ilyen szivattyú.
Lehet, hogy éppen szét is szedem, de szkóppal tuti ránézek, hogy milyen jelet kap. Üdv! |
Bejelentkezés
Hirdetés |