Fórum témák
» Több friss téma |
Gratulálok a sikeres fejlesztéshez!
A diódák valószínüleg tönkrementek a túlfeszültségtől mert az autó generátor diódái 50-100 voltosak. Én ezt a fajta generátort sokkal többe nézem mint a légmagosat ! Nem kell hozzá sok mágnes csak egy kis fémmunka és az eredmény mindent felülmúl van feszültség bőven és viszonylag kis fordulaton! És biztos hogy az árammal sem lessz gond!
Értem. Csinálhatsz olyat,hogy 3db egyforma izzót( pl: 230V 60W, vagy 100W) csillagba kötsz és azzal terhelve forgatod meg. Így szimmetrikusan terheled a három tekercset. Ha kísérletezel jegyezd fel a különböző fordulatokhoz tartozó feszültségeket ,és áramokat. ez később még hasznodra lesz. Ha velünk is megosztod akkor mi is tanulunk belőle. Nekem is van egy hasonló, csak kisebb teljesítményű motorom, ugyanezt szeretném elkövetni vele (ha lesz időm).
Nekem van egy trabant felujított dinamóm! Ingyen elvihető! Ékszíjtárcsa is van rajta, igy áttétellel nagyobb sebesség is elérhető. Igaz ez csak 6 voltot szolgáltat.
Már többször említetted az állórész belső felületén a vas/levegő arányt. Ennek van valami előírása vagy ajánlása az egyenletes járáshoz? Én ezzel még soha nem találkoztam, most viszont érdekel. Igaz, hogy én a nem „ragadást” a légrés fluxus eloszlásnak tulajdonítom, de ez most még csak spekuláció.
A lényeg a főmágneses kör mágneses ellenállásának függése a szögelfordulástól (minnél kisebb legyen).
Ha a belső felület és környéke csak vas, vagy csak levegő, vagy csak akármi, akkor a mágneses kör ellenállása nem változik az elfordulással, ezért nem is tud ragadni. Szóval fontos az arány, de fontos a felbontás is (mennyire homogén az eloszlás)! 1mmenként váltakozó vas-levegő nem egyenértékű fele vas, fele levegővel, noha ugyanannyi anyag ugyanakkora arány. Ugynakkor a forgórész mánges-levegő aránya és eloszlása is számít, vagyis a kettő együtt okozza a ragadást. Én se találkoztam még soha ilyen kifejezéssel, saját gyártmány...
Amit írsz igaz, csak ezt meg kell valósítani a gyakorlatban tudatosan. Érdekes, hogy ezt a pólussaru felrakást nem alkalmazzák a gyakorlatban. Tartom valószínűnek, hogy rontja tekercs jelalakját és a billenő nyomatékot. Persze nekünk még így is nagyon jó generátor, csak gondoskodni kellene a bármilyen villanymotornál történő alkalmazhatóságáról (méretek megadása a készítőnek), meg a gyártást kellene egyszerűsíteni, levinni egy esztergapad felhasználás szintre.
Engem annyira nem érint a téma, nem fogok mágneses generátort építeni, csak leírtam a gondolataimat.
(A gyári buherálatlan aszinkron motor munkárafogása ami érdekel.) Ennél egyszerűbb felépítést aligha lehetne kitalálni, gondolkoztam már, hogy hogyan tudnék csak esztergán ilyen forgórészt csinálni , inkább el kell menni egy maróshoz (levésegetni hatszögre marha sok idő, ékpályát még érdemes kivésni esztergán, de ezt..). A fő méretek pedig kiadódnak a motor méreteiből (maradék méretek meg nem kritikusak), mindössze a mágnes vastagságát és szélességét kell leszimulálni (generátor24 nek is jobb lett volna egy 60*30*3 mm eredőjű mágnespakk/pólus). Jelalakot rontja egyértelmű, de ez célgenerátor, egyátalán nem kell a szinusz megbeszéltük már (sőtt..). Így se ragad, de ha a szélességre méretrevágott sarukat ferdén csavarozzuk a helyére, és azután esztergáljuk le az átmérőt, akkor horonyferdített forgórészt kapunk, vagy enyhén trapéz alakú sarukat teszünk fel felváltva. A saru vastagsági méretét én többre hagynám, mint generátor24, úgy hogy esztergálás után ne éle, hanem 1,5-2mm lapja maradjon oldalt. Ilyesmi pólussaru alkamazva van PL simson pannónia és egyéb(romet..) kismocik lendkerekén. Iparban meg csinának pont olyan mágnest, amilyen kell (milliós darabszámnál megéri).
Az aszinkron motort én akkor hagytam abba, amikor sikerült felgerjesztenem a fúrógépbe fogott egyfázisú villanymotort, és a kezemen is éreztem, hogy milyen nagy teljesítményt visz el csak maga a gerjesztés. Nálam itt alig van szél, meg kell becsülni a 30-40 wattot is (na meg nem értek a vezérlés elektronikához).
Légy szíves, nézd már meg szimuláción, mi van akkor, ha a mágneseket hengeres forgórészre raknánk fel, mint ahogy az a Pudding1 forgórészén látszik. A saruk megfogását és megmunkálását meg el lehet készíteni marás nélkül is. Ja, én sem vagyok ebben érdekelt, én maradok a vasgyűrűs figuránál.
Üdvözlet!Sok oldalból próbálom leszűrni a szakmai hozzá szólásokat!Vajon a méretezéseket tekintve,ha meg maradunk a házi építgetések kategóriáiba,akkor közel200 voltos kapocs feszültség mellett ami legalább 5 amper tud szolgáltatni(kb 1kw-os) milyen tekercselési méretezést kellene követni,vagy vmi ki induló pont,tekercs szám ,pólus párok állandó forgó mágnes darab számai stb,fizikai felépítés,hatás fok....Hozzá teszem nem inverteres rendszerű akku táplálásba gondolkodom!
Ennél sokkal egyszerűbb hasznosítási forma:szélerősség függvényében mind frekvencia,illetve kapocs fesz -től függetlenül csak fűtő betét táplálására lenne szükségem! Hiszen ebből a megközelítésből hő energia tárolása lényegesen egyszerűbb feladatnak tűnne!akár nyári,vagy téli szezonba széláramlat gyakoriságát,vagy ritkaságát tekintve!Szóval tanácsot szeretnék kérni milyen alternátor építésében lenne érdemes gondolkoni,estleg házi építés,vagy meglévő forgó eszköz átalakításában! Hozzá szólásokat előre is köszönöm!Üdvözlettel Csaba.
Lehet hogy jobb lenne először azt megnézned, milyen szél áll rendelkezésedre. A szélgép tervezett magasságában egy egyszerű szélsebesség mérővel. Az egy négyzetméterről levehető szélteljesítményből már meghatározható a szélkerék nagyság (kiderülhet, hogy emelni kell a magasságon). A szélkerék típusa meghatároz egy fordulatot, akkor már lehet a generátor fajtán gondolkodni. Hogy aztán milyen gépre rajtolsz rá, az függ a hely széljárásától, a Te anyagi és gépkészítési lehetőségeidtől.
Megjegyzés: a fórumozók közül sokan szeretnének olyan gépet, mint amilyet felvázoltál.
Én is olyat szeretnék,sajnos utópia...
Ha meg is tudnám építeni,az első vihar tönkretenné. Akkora géphez már komoly szabályzás kellene!
Én is azt teszem, figyelem a fórumot és ami számomra lényeges, megjegyzem, elmentem, rákérdezek.
Bizonyára olyan generátorra gondolsz, mint az akkumulátor nélküli motorkerékpárokban van. Alapjáratban is termel akkora feszültséget, hogy látod az utat, de ha felbőgeted, akkor sem égeti ki az égőt. Rengeteget gondolkodtam ezen a dolgon, hogy miért nem lehetne ezt a szélgép esetégen is megoldani. Amennyiben rosszul gondoltam, remélem kijavítanak, akik biztosan tudják. A motorkerékpár generátorra csak egy nagyon kicsi részét használja el a motor teljesítményéből. Mi, ezzel ellentétben, a szélkerék teljes teljesítményét szeretnünk elektromos áramra átalakítani. Ezt a teljesítményingadozást már nem bírná ki a bojler ellenállás kacagás nélkül. A méretezéstől függően termelne, nem termelne, vagy kiégne. Még nem végeztem olyan kísérletet, hogy adott egy ellenállás, amelyik melegítésre szolgál, kap félannyi vagy harmadannyi feszültséget mint a normális, termel – e értékelhető hőt. Valakinek ha van tapasztalata e téren és közzétenné, megköszönném. Annyit szűrtem le a fórumról, vízmelegítéssel kapcsolatban, hogy a fölösleges energiát, ami már nem kell az akkumulátor töltésére, mert már csordultig van, nem is olyan egyszerű elfűteni. A szélerőmű tovább tölti az akkumulátorokat, de az automatika bekapcsolja a bojler ellenállását, amelyik az akku feszültségére van méretezve, vagy az inverteren keresztül táplálja. Még az sem árt, ha van egy időzítő kapcsoló, különben a relé utánozni fogja a varrógépet. Meglátásom szerint a vezérlő elektronikát nem lehet hanyagolni.
Üdv forumtársak!
Van egy autó generátorom melynek forgórésze átvan alakítva állandó megnesessé.A két forgórész kosár közül ki van szedve az elektromágnes, és a helyére 2db 50mm átmérőjű és 14mm vastag N48as anyagú Neodym mágnes gyűrű van beszerelve aminek 20mm a furata így éppen felcsúszott a tengelyre. Az állórészt áttekercseltettem 0.6mm es dróttal, amennyi csak elfért a hornyokban. 100as fordulaton ad 14V feszültséget és 0.6A áramot. Készítettem rá egy fogaskerekes áttételt is, ezzel az áttétellel míg a lapátok egyszer körbefordulnak addig a generátor 2.5 fordulatot tesz.Van hozzá 310es pvc csőből kivágott lapát 3db 1m hosszú, és ez fel van szerelve egy 200mm átméröjű aluminim tárcsára.Rotor átmérö 2200mm. Ami a lényeg hogy megválnék ezektől akár egészben akár darabokban is ha értelmes ajánlat van rá! Képek amint lesznek teszem fel!
Sziasztok!
A motorkerékpároknál egyszerűen oldják meg a feszültségkorlátozást: a fesszabályzó rövidrezárja a tekercset. Ezzel az elvvel, a rövidzár fűtőellenállásra cserélésével egyszerűen megoldható a többletenergia elfűtése, a kivánt akkufeszültség elérésekor. Épitettem már helyben talált rajz alapján ilyen fesszabályzót, csak a felhasznált fetektől függ a teljesitménye. Természetesen a fűtőellenállást akkorára kell méretezni, hogy akár a teljes teljesitményt képes legyen elfűteni. üdv:hp
Sziasztok!
Szélkerék generátor tervezése, építése előtt állok, ehhez kérném tapasztaltabbak segítségét. Ez a projekt nem átalakítás lesz, a mágnesek és a csapágyak kivételével az összes alkatrész saját gyártású lesz, a célnak leginkább megfelelő kialakítással. Ehhez tekintélyes géppark áll rendelkezésemre. Az elképzelésem: vasmagos kivitel, neodym mágnesek, áttétel nélküli közvetlen meghajtás (először 1m-es lapátok lesznek felszerelve próbaként). Szeretném, ha a generátor képes lenne 2,5kW leadására (akkor is, ha ezt a most vázolt lapátméret nem indokolja). Az elektromos robogók BLDC motorjaihoz hasonló szerkezetben gondolkozom. Gépészmérnök vagyok, némi elektrotechnikai ismerettel, de a méretezés minden része érdekel. A FEMM programot már letöltöttem megpróbálok vele barátkozni, hátha segít. Bármilyen segítséget szívesen veszek, a válaszokat előre is köszönöm.
Nem gondoltam a levelem írása közben, hogy ha azt mondom motorkerékpár, mindenki olyan korszerű gépre gondol, amelyik még azt is kijelzi, amikor csörög a mobiltelefon az ember zsebébe. Egy egész egyszerű áramfejlesztőjűre gondoltam. Olyanokra, mint amelyek Danuvia, vagy nálunk rendszeresített Mobra. 1960 és 70 között gyártották. Ezeket ismerem és motoroztam velük. Az áramfejlesztője két-három tekercsből állott, amelyikből az egyik a gyújtás, és a többi világítás. Semmilyen vezérlés sincs benne. Egyikben sem volt semmilyen elektronika, legfeljebb két szelénlemez, amelyik egy akkut töltött, hogy legyen parkoló fénye a járműnek.
Illesztve volt a fogyasztás az áramfejlesztő teljesítményéhez.Ezért csinálta azt,hogy kiégett az első ízzó,akkor a hátsó is kiégett rövid időn belül...
Nem a feszültség volt a döntő,hanem a teljesítmény.(Watt)
A szélkerék, generátor, fűtés összeilleszthető, az indulásához és a szabályzáshoz nem kell elektronika. Igaz így a hatásfok nem az elérhető maximum, de egyszerű és olcsó. A szélgép védelme a jól méretezett és elkészített viharvédelem. Ezen alapul a szélgép készítés megtérülésének gondolata nálam.
Gulyi88-cal az illesztést régebben kielemeztük. Nem aratott osztatlan sikert…, de remélem lesz gyakorlati haszna.
Sziasztok!
Először is szeretnék egy érdekes oldalt megosztani veletek: WindGenKits Ez egy vertikális szélkerék építésére csábit igen érdekes üzleti modellel: megcsinálhatod teljesen magad, vagy ha valahol elakadtál, mindent megvehetsz. Rajzok, videók az oldalon rendelkezésre állnak. Nagyon megtetszett az ötlet, gyakorlatilag egy Hugh Piggott féle alternátort valósít meg. Elkezdtem számolgatni, hogy mennyi lenne egy ilyen alternátor és megdöbbentem. A mágnesek (ék alakú neodymium) kb 35e Ft, a réz hasonlóan drága. Épített valaki ilyesmit? Mi a tapasztalat árak szempontjából? Üdv: vgereben
Forogna ez olyan gyorsan, mint egy vízszintes tengelyű? A felhasznált alumínium lemezből, ha vízszintes tengelyű szélkereket készítenünk, nem járnunk sokkal jobban? Én is vacakolok egy generátorral, de nem elég neki a fordulat. A led csak pislog.
Ha elég neked néhány watt,akkor egy stepping motor kell neked! Nyomtatókban is van például.Megtekerem kézzel a tengelyét,kiégeti a ledet.Nekem volt fent a gépen próbaképp,a kerékpár első ízzó vakítóan világított róla.Terhelés nélkül 18V-ot is mértem rajta.
Pár százas fordulaton már termel 12V-ot.
A lényeg most nem a meghajtó egységen van, hanem hogy érdemes e nekiállni egyáltalán generátort/alternátort csinálni. Véleményem szerint ha az ember a stepper motor/pár watt szintet meg akarja haladni, akkor a gyári generátor/alternátor olcsóbban jön ki.
Lehet mikor ez a fórum indult, még ez másként volt, de most már 300 EUR-ért 600 wattos komplett szélkereketet generátorral lehet rendelni németország érintésével Kínából
Nem vagyok hajlandó lemondani az alkotás szépségéről. Ma festettem le a 6 db, 2 m hosszú 14 cm széles lapátokat. Vele párhuzamosan építem a cd meghajtókból kimentett Hall érzékelőkkel, szélirányjelzőt. Lenn a szobámban ledek fogják mutatni a szél irányát. Négy égtáj és négy melléktáj beosztásban. Ezt a nyolc jelzést öt szálon akarom lehozni. Elég primitív megoldás, de tőlem többre nem futja.
Igen lehet venni gyári építésű gépeket!
Mindössze 1 gond van velük,a tengerpartra tervezték őket...Magyarországon igen gyenge a szél,pont ennyit fog a gyári gép dolgozni.(alig)Itt nálunk az átlag szél sebesség 3M/s... Ha megvennénk a gyári gépeket,erre a fórumra nem is lenne szükség.
.....ahogy elnézegettem, eddig nem sok szélgenerátor épült házilag ami megközelítette a gyári értékeket, pedig mint említetted, azok sem túl hatékonyak.....
Ami valoban jó hatásfoku szélgép,az nagyon drága,a legtöbb kisérletező szeles zsebéhez.Következésképpen,ami szép és jó,az sokba kerül,ami meg olcsó,az meg amolyan olcsó húsnak hig a leve.
Neked kell legjobban tudni,milyen a gyári!
Te írtad hogy 3 lapátosat átalakítottad 6 lapátosra,és dupla annyit termelt,mint gyári kivitelben. Nem azokkal a gépekkel van baj,csak nem Magyarországi szelekhez lettek beállítva.
Üdv mindenkinek!
Aránylag rendszeresen olvaslak benneteket. Én keresem azt a fórumozó generátor építőt, aki egy lassú fordulatszámú (0-100-150/n) állandó mágneses, cca 500W-os, 3F, generátort tud csinálni, U=3*200-250V AC. Szívesen megvenném, akár több darabot is. A másik témám, amiben kis segítség kellene: -alacsony fordulaton, szellő esetén kapcsoló üzemű 12V akku töltés -magasabb fordulaton inverterre menne 50-200V között -nagyon magas fordulaton pedig a fórumon említett víz melegítés, ami egyben leszabályzná is a generátort. Az átkapcsolásokat vagy mágneskapcsolósra vagy sziládtest relésre gondoltam. A kis feszültségeket hasznosító, kapcsolóüzemű tötőben kéne a segítség, egy rajz, ötlet, de akár gyátás is. Remélem, hogy kapok segítséget és talán ötletet is adtam.
Igen ez stimmel is, csupán arra céloztam hogy nagyon sokan építenek, építettek szélgenerátort az elmúlt 8-10 évben, mióta a fórumokat bújom, de valahogy a sikeres végeredményről, éves termelési adatokról, hosszabb távú tapasztalatokról nem találok bejegyzéseket. (Akiknek jól sikerült, ülnek a titkon hogy hogyan csinálták?) Nekem októberben lesz meg 1 éve hogy termel a 2kW-os 6 lapátos, akkor felteszem az adatokat, bár nem lesz teljes 1 év mivel tavasszal 1 hónapra le kellett állítanom amíg javítottam, de az szinte biztos hogy éves szinten meg sem közelíti egy 2kW-os napelemes rendszer teljesítményét. Ettől függetlenül , nem adom fel a kísérletezést, csak sajna az idő hiány......(A 12v-os generátoraimat akartam rávenni hogy a windyboy 200v-os bemenőjére dolgozzanak -hálózat kimaradáskor pedig ismét 12v-os akkura- ez sikeresen megoldódott.) A következő játékom az fd300-as lapátjainak lemásolása lesz, de az eredeti súly felére.
Szeretnék én is egy ilyen gépet. Nem vásárolni, hanem építeni. Sziriusztól kaptam egy táblázatot, bizonyára sokan ismeritek. Egy négyzetméterről levehető teljesítmény címen fut. csak pár adatot ragadnák ki belőle. 2 m/s sebességű szél, egy négyzetméteren csak 1,46 W energiát szállít, de ez még távolról sem 1,46 W elektromos energia. Legtöbb gép meg sem mozdul ennyi széllel. 20 m/s szél 1462,64 W energiát szállít. Ebből már lehet gazdálkodni, de őrizzen meg bennünket a Mindenható, hogy ekkora szélből sok legyen.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |