Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Robotika kezdőknek
 
Témaindító: mspike, idő: Júl 18, 2005
Lapozás: OK   39 / 82
(#) hackerfish válasza borvendeg hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Hát ez az, hogy annyira nem komoly, első robot lesz, és csak kísérletezésre kell. Modjuk összecsapni sem szeretném, de túl sokat sem költenék rá. Megpróbálok legó fogaskerekekből építeni valami áttételt...
Az az igazság, hogy engem a szoftver része kicsit jobban érdekel, mint a mechanika. De előbb-utóbb ezt is biztos megkedvelem.
(#) Mallar válasza hackerfish hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Tudom mit érzel Mikor még nem építettem meg a vázamat, szinte égetett az érzés hogy már programozzam a robotot , viszont sokat segít ha van egy biztos mechanikára épülő robotod. Ha nem hullik szét mindíg és nem kapar, jól fordul, künnyű rá rögzíteni a szenzorokat az nagy előny. Szóval megéri időt szánni rá. Az én ajánlásom akkor is az áttételes modellmotor a hestore-ról. azzal tényleg piskóta már, csak kereket szerezz egy régi játékautóról, vagy a hestoreról azt is. akkor már félig kész is vagy.
(#) puli122 válasza vagnerjazon hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Ez a vezérlő tökéletes. Bár 2 motort hajt, én úgy használom őket, hogy a benne lévő két hidat párhuzamosítottam ( rajz a doksiban ) így nagyobb árammal terhelhető, és kevésbé melegszik. Így 1-1 vezérlő per motor.
SENSE A -t és B-t én földre kötöttem, mert nem használtam, amúgy meg ott van hogy azthiszem 1,5 ohm -os ellenállás kell a föld felé, és azon mérhetsz akkor egy az átfolyó árammal azonosan növekvő feszt. 0-2V-ig
(#) vagnerjazon válasza puli122 hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Köszönöm, tehát ezek szerint nem muszáj használni, hanem egyszerűen földre kell kötni a SENSE lábakat? Az csak arra van, hogy lehessen mérni a motorok áramfelvételét? Még nem tudom, hogy szükség lesz-e rá, ezen még gondolkozom. Viszont lenne egy kérdésem: ez a motor ugye nagyjából olyan tulajdonságokkal bír, csak 12V-os, ami nekem jobb lenne, mert akkuról fog menni (tudom hogy van 6V-os akku, de már megvan amit használni fogok), így nem kéne a 6V előállításával bajlódni, és nem utolsó sorban a 0,75A jóval kisebb melegedést okozna a vezérlőnek, így elég lenne egy. Úgy látom, hogy a nyomatéka 0,49-cel kevesebb (amúgy ez miben van megadva? N*m?), meg 6-tal kevesebbet fordul, de ez belefér, jól gondolom?
(#) puli122 válasza vagnerjazon hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Igen, SENSE lábak mehetnek a földre. Ha oda teszel ellenállást, akkor a rajtuk eső feszt tudod mérni, abból meg következtetni az áramfelvételre. Én nem használom, de nem rossz dolog.
Ez a motor 99%ban olyan mint amit linkeltem. Nekem jobb volt a 6V mert olyan aksim volt. De amúgy ugyan olyan. ( Conrad-os adatok sokszor nem igazán jók amúgy )
(#) hackerfish válasza Mallar hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
A következőhöz már az áttételes hestore motorokat fogom használni.
Most viszont megpróbálok abból dolgozni, amim van. A képen látható, hogy hogy fog kinézni a dolog. Az alap egy PC táp, vagy PC ház része. Kifúrkálom a motortartókkal együtt, és összecsavarozom őket. A váz oldalán is vannak lukak, az áttételt megpróbálom majd azokhoz rögzíteni. Két műanyag lego fogaskerékre gondoltam. A motoron lenne egy kicsi, a kerék tengelyén meg egy nagyobb. A kerekeket már megrendeltem, szintén hestoreból.
(#) borvendeg válasza hackerfish hozzászólására (») Jún 2, 2011 /
 
Hajrá! Csak így tovább!
(#) hackerfish válasza borvendeg hozzászólására (») Jún 3, 2011 /
 
Motorokhoz szokás szűrőkondit rakni, már több helyen is láttam. Ez arra szolgál, hogy a túl sűrű irányváltás ne tegye tönkre a motort? A motorhoz milyen típusú és értékű kondit kell használni?
Van négy darab 2A103J feliratú fekete színű kondim. Már láttam motorokon hasonlót, ez jó lesz ide is?
(#) bankimajki válasza hackerfish hozzászólására (») Jún 3, 2011 /
 
A kondival a motor által termelt zaj mértékét csökkentik. (A kommutátor igen nagy zajt tud okozni.) Általában 10-100nF-os kerámia kondit használnak szűrésre.
(#) hackerfish válasza lazsi hozzászólására (») Jún 3, 2011 /
 
R sötét = 1M = 1000K
R világos = 72K
R előtét = gyökalatt(1000 * 72) ~ 268K
Ez így már jó?
(#) lazsi válasza hackerfish hozzászólására (») Jún 4, 2011 /
 
Igen.
És 270 kOhm-osat könnyű beszerezni
(#) hackerfish hozzászólása Jún 5, 2011 /
 
Köszi a segítséget! Még építgetem a vázat... Mit gondoltok, megoldható a dolog a jelenlegi PIC-kel (16F627) vagy mindenképpen szükségem lesz egy másik típusra, amin van analóg/digitális átalakító?
(#) H2opok hozzászólása Jún 7, 2011 /
 
Egy kis segítség kellene.
Olyan csatlakozó kellene, ami egy 360 fokban forgó testre, az álló részről át lehetne vinni a tápfeszt, szervóknak a jelet, stb. Ez kb. 15-25 vezeték lenne, mivel a tápfesz -en kívül legalább 3-5 szervó is dolgozik, aminek alapból kell 3 ér/szervó.
Nem tudom olvasta-e valaki, még régebbi hozzászólásomban volt, hogy az R2D2 -t építem. Nos annak a "fejéhez" kellene. Végül is, a tápfeszt meg tudom oldani csúszógyűrűkkel, szénkefével, de a szervóknak már túl sok gyürű kellene. Keresgéltem már forgó csatlakozókkal kapcsolatban, de sehol nem találtam. A kinti építők valami ilyesmit használnak.Képek alapján a forgástengelyen rögzített, 360fokban forgó, és legalább 25 szálat tartalmazó csatit használnak.
Lehet itthon ilyet kapni? Vagy van valakiknek valami ötlete hogyan lehetne ezt megoldani?
(#) borvendeg válasza H2opok hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
A szervóknak nem kell mind a 3 szálat külön átvinni! Kettő a táp azt elég egyszer. Akkor már csak szervónként egy ér kell. Nekem mikor forgó csati kellett jack dugót használtam de annak nem elég a pólusa. Valami olyasmi elvűt szerintem lehetne építeni. Szerintem brutál drága lehet a gyári.
(#) H2opok válasza borvendeg hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Ebben igazad lehet. Csak azt nem tudom, hogy a vevő hogyan vezérli a szervót? Az adja a veszt is mikor kell, vagy csak a jelet. Mert a vevőbe megy a táp, 6V. Amúgy ez 9csatis Rc-s táv + vevő.
Meg nem tudom, szerintem a szervó jelet nem lenne szerencsés csúszógyürüsre vagy szénkefésre csinálni. Habár a gyári csati is valami ilyesmi módon van megcsinálva.
(#) borvendeg válasza H2opok hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
A szervó úgy működik, hogy a két tápvezeték fixen tápon van. A vezérlő csak tolja neki a négyszögjelet. Egyépként én úgy csinálnám, mint a jack dugó esztergálni kell kis réz csövecskéket és felfűzni valami szigetelőre. Itt nem lenne szikrázás meg ilyen gondok mint pl egy motornál, mert egy folytonos gyűrű van és nincs felszabdalva mint egy motor komutátor és áram is nagyon kevés folyik. Szerintem jól összekoptatott szénkefékkel tökéletes lehet.
Közbe eszembe jutott egy megabrutál elvetemült ötlet. Ha nagyon nem tetszik a szénkefe lehetne fém fogaskerekeket használni. Csak az már baromi bonyolult mechanikailag.
(#) Fizikus válasza H2opok hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Ugy is meg lehetne oldani, hogy a forgastengelybe teszel egy optocsatolo-hoz hasonlo megoldast (led + fototranzisztor). Ha ezt elegge learnyekolod, akkor ezzel atkuldheted az adatokat. De hasznalhatsz infra taviranyitot es vevot is. Alulra es felulre is raksz egy-egy mikrovezerlot ami sorosan kommunikal egymassal. Az alsorol atkuldod a felsore a szervopoziciokat. A szervokat meg majd vezerli a felso.
Igy csak a tapot kell meg atvinned. (Biztosan korkoros fejforgatas kell? Nem eleg pl kb. 340-350 fok? Mert akkor siman egy hosszu adatkabellel megoldhato, ha csinalsz ra 1 hurkot es megfelelo megvezetest. Igy tud ennyit forogni.)
(#) borvendeg válasza Fizikus hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Ahogy elnéztem a projectet szerintem meg akarja úszni a kontroller használatát. Legalábbis eddig úgy vettem ki.
Viszont amit írsz az nem rossz mert egy fejhez ritkán szokott sokszor körbefordulni. Ha megelégszel azzal hogy csak egy kört vagy nem egész egy kört fordul körbe akkor ITT van sok féle megoldás ilyen típusú kábelvezetésre. A kulcsszó: energialánc.
(#) lazsi válasza Fizikus hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Idézet:
„Biztosan korkoros fejforgatas kell? Nem eleg pl kb. 340-350 fok? Mert akkor siman egy hosszu adatkabellel megoldhato,”

Ő 360 fokot írt, nem körkörös mozgást...
Egyébként az adatkábel nem a rendszeres mozgatásra van tervezve. Akkor már sokkal jobb megoldás tintasugaras vagy tűs nyomtatóból kiszedni a fejhez menő kábelt. Az eredetileg is folyamatos hajlítgatásra készült.
(#) H2opok válasza Fizikus hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Igen , folyamatos mozgást akarok. Persze egyszerűbb lenne ha csak 360 fokig forogna, majd vissza.Akkor elég lenne sima vezetékezés is. Na majd kitalálok valamit, lehet egyszerűbb lenne ez a csúszógyűrűs, mivel rengeteg hely van benne, mivel a fej átmérője 460mm. Ma néztük és arra gondoltam -mivel nyákgyártással foglalkozom- hogy csinálok egy 300mm -es kör nyákot, amin ki lesznek maratva a gyűrük, amennyi kell. Ez lesz az álló rész. A forgó részen pedig -ugyan ott ahol a gyűrük az állórészen- lesznek az érintkezők, vagy kefék.
(#) borvendeg válasza H2opok hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Ha nyákgyártással foglalkozol akkor az a legkézenfekvőbb. Gagyi digitmultikba vannak a forgókapcsolóban ilyen pici réz érintkezők lehet az jó is lenne (tápnak esetleg erősebb de a jelet tuti kibírja). Mondjuk a csúszópályát le kéne aranyozni az lenne az igazi de minimum kémiai ónozni.
(#) H2opok válasza borvendeg hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Nálunk a legvastagabb réz a nyákon, 105mikron. Az szerintem bőven elég. Aranyozást megoldom nem gond. Viszont az ónozás szerintem nem igazán jó ötlet, mert az ón elég "puha" anyag, és ahol az érintkezők futnak, hamar ki fog kopni.
Már csak az a kérdés, hogy az érintkezőket miből kellene megcsinálni. A vagy kefés, vagy valamilyen acél lemezes megoldás.
(#) lazsi válasza H2opok hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Idézet:
„Már csak az a kérdés, hogy az érintkezőket miből kellene megcsinálni”

Bontott relé?
(#) borvendeg válasza H2opok hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Egyet én is ajánlottam de akár mosógép programkapcsoló vagy ilyesmikben lenne érdemes gondolkodni. A szénkefés szerintem eléggé durung ilyen kis áramokhoz max a tápoknak.
(#) H2opok válasza lazsi hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Na erre nem is gondoltam.Van 1 rakat.
(#) mikrofarad hozzászólása Jún 9, 2011 /
 
Én is nekivágtam! KezdésnekEZT építeném meg, egyenlőre az AVR-re várok. Az első módosításom az lenne, hogy a kapcsolók helyére fototranzisztort kötnék, bemenetre pedig 2 infraledet
(#) titizi3 hozzászólása Jún 9, 2011 /
 
quadrocopter
quadrocopter építés
(#) titizi3 hozzászólása Jún 11, 2011 /
 
www.quadrocopter.blog.hu
(#) mrgrassy hozzászólása Jún 13, 2011 /
 
sziasztok Én egy robot kart szeretnék építeni bipoláris léptető motorokkal. az elektronika már meg van a vezérlés is és gépről tudom irányítani a motorokat, de a mechanikával gondjaim vannak ugyanis nem tudom hogyan helyezzem el a motorokat ugy a karban, hogy elbirják a motorokat is és a szerkezetet is valaki tudna nekem segíteni ?(csak kis robot kar lesz tesztelésre)

használt motorok:
3db
http://www.hqelektronik.hu/info/hu/i00200.html

vezérlések:
http://www.minibee.hu/

és a mechanikába kéne segítség remélem valakinek lesz jó ötlete
(#) borvendeg válasza mrgrassy hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Hát ezek nem túl erős motorok. Valamiféle áttétel mindenképp kell. Baromi erős de lassú robotkart lehet csinálni menetes szárakkal. Ha gyorsabbat akarsz akkor erősebb motorok kellenek. Vagy ha nem ragaszkodsz a léptető motorhoz akkor menetes szár+DC motor+encoder Így a sebességed egész tűrhető lesz.
Adj pontosabb specifikációt:
Mekkora sújt bírjon el?
Milyen feladatot lásson el? (pl:egy kólás dobozt tegyen arrébb vagy egy gyufásdobozt. Nagyságrendi különbség van a kettő között.)
Illetve valami elképzelésed van e? Mivel tudsz jól dolgozni? Alu? Fa? Műanyag? Plexi(ez jó lehet könnyű megmunkálni nem túl drága és könnyű is)?
Következő: »»   39 / 82
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem