Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Házilag építhető fémkereső
Én azért kb 1/2 évig "dolgoztam rajta és az egész lakást elfoglaltam.... csak aztán vettem.
Viszont ezek az érzékenységek tényleg nem adnak használható gépet. Növeld a vevő menetszámát, nekem inkább az volt a gond, hogy túl érzékenyek voltak a fejek, igaz, ilyen egyszerű elektronikával soha nem csináltam VLF gépet, nem tudom az elektronika mit tud. Ha a 100ast nem jelzi, az egyértelműen fázishelyzet beállítási probléma. Ferrittel beállítottad a földhatás kizárást?
Növeljem a vevő menetszámát? A DD leírás alapján készítettem, az ott megadott adatokkal, 120 menet jelenleg. Mennyire növeljem szerinted?
A fázishelyzetet szkóppal próbáltam beállítani, nagyjából 90 fok eltolásra. Az az érdekes, hogy cserélgettem a megjelölt kondikat, de csak a szinuszhullámból kapcsolt jel helyzete változott, a két csatorna közötti eltolás nem. Végállásban körülbelül lehet 90 fokot kihozni. Volt egy ferritantennám, de valahova elkevertem. Még két hete megvolt... A földhatás kizárás beállítása pontosan hogy megy? Olyasmit olvastam, hogy közelíteni kell a tekercshez, és ennek hatására nem jelezhet be. Vagy benne kell hagyni, és úgy próbálni érmékkel?
Ezt írtad: 200 menetes adó, 60 menetes vevő, omega alakban hajlítva.
Amikor a merőleges ferritet nem fogja jelezni, akkor valószínűleg használható lesz élesben is. Ha nincs fázistolás változás a csatornák között, akkor valami nagyon nem megy. Lissajous ábrával nézed? Amíg ez a rész nem megy, addig nem fog rendesen működni a gép. Meg van a rádiótechnika évkönyv egyébként vagy csak a rajz?
Az omega fej zárlatos lett kiöntés után, ezért újat kellett építeni. Az itt talált DD leírás nagyon jó, és azt írtátok, hogy az omega pontban lát, a DD egy nagyobb sávot. Emiatt döntöttem a DD mellett. Kipróbálom ezt is.
Nekem egyébként most jobban tetszik, mint a régi omega. Az évkönyvek is megvannak (köszönet érte, aki rendelkezésre bocsátotta) A fázistolás változtatható egy potméterrel, de úgy tűnik, a 90 fok mindig valamelyik véghelyzetben van, ezt nem tudom behozni középállásba. Elnézést a félreérthetőségért. Tegnap este egyébként megtaláltam a ferrit antennát, úgyhogy remélem tovább tudok megint lépni.
heló!
Az equinoxban van a C12-es kondi annak mi az értéke? (5,6? ) És milyenek legyenek a kondik? kerámia vagy fóliakondi?
5,6 pf.
Szerintem annak tök mindegy, nem a kondikon fog múlni
Ja, én voltam figyelmetlen, mert írtad hogy a DD ben 120 a vevő, azt már ne növeled.
A DD fejnél is nagyon sok múlik a formán, próbáld ol úgy, hogy az átlapolt részt kiegyenesíted... Változtass a condikon....vagy az ellenálláson, nem jó, ha végállásban van a 90 fok szerintem, mert lehet, hogyha kiöntöd, a végén egyszerűen nem tudod beállítani, másrészt, betehetsz egy kis potit, amivel utána lehet állítani a földhatást, pl nedves talajon. Diszkrimináció mennyire működik?
Eddig teljesen egyenesre alakítottam az átlapolt részt, de akkor nem is kísérletezek a hajlítással.
A végállás miatt próbáltam én is kísérletezni a középre húzással, de mindkét csatornát párhuzamosan tolta el, az egymáshoz képesti helyzetük megmaradt. Az eredeti értékkel volt még a legszebb, a szinuszhoz viszonyítva a legszimmetrikusabb. Az egyik csúcs volt akkor éppen.Lehet, hogy a potival soros ellenállás értékét fogom még csökkenteni, bár ezt nem nagyon akartam. A diszkrimináció az omega esetében nagyon szépen ment, igaz az érzékenysége is csökkent. A DD-vel még eddig nem sikerült olyan jól elkülöníteni a fémeket.
Hogy tolhatja el mindkét csatornát? IC514 és 13 as lábán szimmetrikus négyszög van?
Többcsatornás szkopon nézed egymás alatt, vagy lissajou-val?
IC3 5 és 13 as lába kapcsolgat a négyszögre, ott meg vannak a jelek? Azok milyen fázisviszonyban vannak?
IC 3 1 és 4 lábán olyan sinust kéne látni, aminek hiányzik a fele minden periódusban, ez meg van?
Azt hiszem szkópot kell javítanom. Egy öreg gép, elég sokat állt, valószínűleg a kapcsolói nem adnak át már rendesen.
Először a kapcsolt szinusz alapján próbáltam, hogy melyik része van meg a görbének. Próbáltam Lissajoust is, de elég torz az ábra, pedig a szinusz szép egészségesnek tűnik. Kicsit nehezíti a dolgot, hogy a szkóp AC/DC kapcsolója nem jó, csak az AC-t mutatja (a négyszögjeleket is szépen differenciálja ) De az analóg kapcsolók mennek, vágják a jelet. Az előbb sikerült elérni kb. 20 cm távolságot, a 100 Ft-ossal is, a diszkriminálás is működött. Viszont a ferritantennát nagyon jelzi, akárhogy is állítom a potit. Próbálgattam többféle kondit a fázistolás beállítására, nem csak az előerősítőnél, hanem a poti mellett, a négyszögesítőben, de még mindig nem sikerült elérni a 90 fokot. A potival kb. 30-40 fokot tudok tologatni, de mindig megáll a 90 fok előtt
És ha megfordítod az egyik tekercset? Bekötést vagy fizikailag. Ha nincs meg a fázishelyes beállítás, akkor nem fémkereső lesz, hanem egy talajtávolság mérő és minden milliméter változásra visítani fog...egy folyamatos visítás mellett, és jelzi a buckákat, gödröket
Úgy néz ki, elindult.
Most még csak asztalon, szanaszéjjel, de érzéketlen a ferritrúdra, és kb. 18 cm-ről stabilan jelzi az 5 Ft-ost meg a 100-ast is. A hangja is más, ha a csavarhúzóval ijesztgetem, mint az érmékre. A fázistolást állító poti előtti ellenállást csökkentettem kicsit, és jó lett. Köszönöm a segítséget mindenkinek! A talajtávolság mérő berendezés felhasználásán még gondolkozok
Gratulálok! Én jó régen, vagy 15, de tán 20 éve rajzoltam vissza egy akkor profi gépet, de kissé akartam rajta javítani, még évek múlva is találtam benne hibát :pirul:
De jó gép és szeretem, igaz a fej tönkre ment és egy éve már nem volt használatban. Van egy explorererm és bár vicces módon pár dologban jobb a saját építés, összességében mégis inkább használom az expit. Azért kérlek, írj a tapasztalataidról, akár priviben, nagyon érdekes számomra egy pici méretű disces gép.
Ma végre kipróbáltam , leírom a tapasztalataimat.
MD1, "gyári" nyák, saját készítésű DD fejjel. Asztalon kb 15-20 cm-re látott egy 5 Ft-ost, és meg tudta különböztetni a vasat a nem vastól. Ugyanezt produkálta terepen is. Találomra kiválasztott réten találtunk kb. 1 kg bombaszilánkot, csavart, konzervdoboz tetőt. A legértékesebb egy fél patkó volt. Tapasztalt ismerősöm tanácsára először mindent kiástunk, hogy szokjuk a gép hangját, jelzéseit. Minden esetben előre meg tudtam mondani, hogy vas lesz az eredmény. Más fémmel ott nem találkoztunk. Itthon a kertben kifejezetten színesfémet kerestem. Találtam 2 elveszett sárgaréz nyílhegyet, alufóliát, alumínium kupakot, és egyéb érdekes dolgokat. A tapasztalatok: a nagyobb vasdarabok kivételével kezdők számára is tisztán megkülönböztethető a mágnesezhető és a többi fém. A nagyobb vasdaraboknál még nem teljesen egyértelmű, a kisebb színesfémekhez hasonlóan jelez. Talán később, ha kiélesedik a fülem... Az érzékenysége kis tárgyakra kb. 15-20 cm. Találat esetén merőleges méréssel általában pár cm pontossággal behatárolható a tárgy. Mivel csak ideiglenesen raktam össze, a konstrukciós tökéletlenségek miatt időnként tévesen bejelez, amikor a fej megmozdul. Még nincs megoldva a merev rögzíthetőség, de lehet, hogy nem is lesz. Könnyen elbillenő fejjel ugyanis egyetlen talajra tevéssel felveszi a talajjal tökéletesen párhuzamos pozíciót, így nem kell állítgatni, ha változatos a terep. Még egyszer köszönöm a segítséget mindenkinek! Most már csak a van hátra...
udvozlom, szeretnem megepteni , a femkeresot... esetleg elkerhetnem a rajzot?
Sziasztok!
Megépítettem equinoxot de sajnos nem működik, teljesen süket. :no: Sehol semmi sem melegszik rajta nem tudom mi lehet a baja. A BY159 helyett is 1N4148-at használtam ez okozhatja a hibát ? holnap teszek fel képeket róla
Szia Yowie, anno írtam ide egy kérdést, többek között ezt válaszoltad "Szerintem egyszerűbb készülékeknél több értelme van belenyúlni az elektronikába és pl megemelni a tekercset tápláló rész tápfeszültségét," a kérdésem az lenne hogy ez mennyire megvalósítható?
Mozgatja a fantáziámat nagyon,persze tudom vegyek nagyobb fejet,de egyenlőre nincs keret,viszont ha pár centit el tudnék érni valahogy,már az nagy eredmény lenne.
Én ebbe nem nyúlkálnék bele, ez egy PIC-es gép, az egyszerűbb alatt pl a Fisher 12xx sorozatot, PI (surf és társai, delta, egyéb gépeket) értettem. Ha esetleg visszarajzolod, lehet, hogy megtalálod a tekercs meghajtóját, így a fényképről ez elég nehézkes. Tényleg a nagyobb fej a megoldás, ha arra nincs keret, az is probléma lesz, ha ez a ketyere megpusztul. Vaterán van egy srác aki csinál fejet, ez azért szerintem olcsóbb.
Gyakran a beállítás is sokat segít, pl ha lejeb veszed a vasszűrést, sokban javítja az érzékenységet, sokan az expiken is leveszik, pedig ott tulajdonképpen nem számít. Egy jel, főleg ha messze van, nem egyértelmű és a gép gyakran zajnak veszi, ha egy részét nem látja a magas vasszűrés miatt. Másik a lengetés szabályossága és sebessége. A sebesség gépenként változik, érdemes kikísérletezni olyan tárggyal, amit egyébként keresel. Az is fontos, hogy aprólékosan tapogasd le a területet, mert a DD (ha olyan fejed van) igaz, sáv kereső, de a legmélyebbre mégis középső szakaszon megy, tehát akár legyen 1-2 cm átfedés a sávok között, amit húzol. A koncentrikusra ez mé nagyobb átfedéssel igaz. Tyúklépésben menj. Unalmas de hatásos. Remélem tudtam segíteni
Köszi a segítséget,már egy jó pár éve keresőzöm a technikával nem lesz gond.Ez egy alapvetően nagyon szuper kis gép,érzékeny stb,alapból vasszűrés nélkül használom,mivel több hangszín van,ill vdi kijelzés.De sajnos nem egy mélység király,ha veszek fejet maradnék a gyárinál mindenképp.Belenyúlni én sem szívesen nyúlnék bele,csak gondoltam megkérdezem,amúgy egy white's m6.
Helló! Mikor megláttam a fényképet, akkor rácsodálkoztam. Most Te vagy tükörben fényképezted a keresőt, vagy a nyákkészítésnél valamit elrontottál.
Gondolom vasaltad és nyomtatás előtt nem tükrözted a nyákrajzot. Ha az IC-k és a félvezetők nem haltak el, akkor azokat is tükrözd meg. Az IC-k lábát hajlítsad át, a tranyókat pedig fordítva ültessed be. De a legtisztább lenne egy új nyák, új félvezetőkkel. Vagy, ha le tudod tesztelni a működő képességüket, úgy is jó.
Helló! Köszi a segítséget! Igen vasaltam a nyákot. De azt nem értem mert az alkatrészeket is tükrözve ültettem be. (vagy legalábbis úgy akartam) ezt légyszi meg tudnád nézni? Vagy teljesen újat kéne csinálni akkor?
Gondolom, hogy az RT évkönyvből csináltad a készüléket. Ott, amit látsz nyákrajzot, annak kell lennie a lemezen, lemaratva. Tehát, ha azt kinyomtatod, akkor annak a tükörképét kell nyomtatni. A beültetésnél lévő ábrát meg valahogy úgy kellene értelmezni, hogy a beültetendő alkatrészek felől nézed a lapot és a nyákrajzolat azért halványabb, mert azt nem látni, az a másik oldalon van.
Ha az IC-k lábát áthajlítod, hogy a felirat ne az IC hátán, hanem a hasán legyen, a tranzisztorokat 180 fokkal elforgatva teszed be, akkor működhet. A FET-et is meg kell fordítani, a hűtőtönk legyen fölül. A nyákrajzon az IC-k 1-es lábát egy pont jelöli. Azt a pontot megtalálod az IC-ken is. Azok passzoljanak. Ha megnézed a beültetett IC-ken a pöttyöt és a nyákon lévőt, akkor látod, hogy nem passzolnak.
Hali! Köszi a segítséget, megforgattam mindent így tökéletesen műűködik (úgy visít mint egy kismalac) Az mitől lehet hogy 9voltról csak sipol de 7,2voltról pedig tökéletesen kattog?
Fémet is érzékel, vagy csak tekercs nélkül próbálod? Mert tekercs nélkül másképpen viselkedik. Hangolási problémám nekem is volt, az R3 ellenállás értékét csökkentettem. Már nem emlékszem, hogy mennyire.
Akkor ellenőrizzed voltmérővel az IC4 munkapontját, ha eddig nem tetted. Ha akkor sem szereti a 10 voltot, akkor R3 csökkentése. Kell ennek mennie 12 voltról is.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |