Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni: Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel. Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek. Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Lapozás: OK   113 / 371
(#) gaben62 válasza attti hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Amikor már túl vagy a vasmag keresztmetszet számításán, ezután jöhet a menetszám/számítás.
Ha ez is megvan akkor a trafó teljesítménye alapján ki tudod számolni a primer/ huzal átmérőt, profik ezt már fejből tudják táblázat nélkül/, a szekunder tekercs/huzal átm-öt a trafó teljesítményéhez is kell méretezni, U/I-re számolással, valamint az is fontos mennyi menet fér rá az adott huzalból.
Kicsi menetszámok esetén pl.12V-24V-36V, ezt saccolni is meglehet, a huzal hosszt is ki lehet számolni /próba tekeréssel/, mennyi menet fér egy sorba+kitöltési tényezővel kalkulálni, nem kell hozzá számítógép program.
(#) pucuka válasza viktorka0011 hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
A vasmag "telítését" nem szokás számolni. Ez egy anyagjellemző, amit a gyártó többnyire a katalógusában, vagy gyártmány ismertetőjében megad, illetve, ha nagyon kíváncsi vagy rá, egy adott vasmag típuson meg lehet mérni. Ökölszabályként például az általánosan hálózati transzformátor céljára használt trafólemez (dinamólemez) 4 típusnak a telítési indukciója 1.2 Tesla körül van, és a számításoknál ehhez az értékhez kell igazodni.
(#) viktorka0011 válasza pucuka hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Úgy érzem rosszul fogalmaztam!Én arra lennék kíváncsi hogy, egy fojtótekercsnél milyen áramnál megy telítésben egy adott vasmag.
(#) attti válasza _JANI_ hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
a primerhez hany menet kell
(#) _JANI_ válasza attti hozzászólására (») Jún 9, 2011 /
 
Biztos nem olvasható a válaszom... (#999707) _JANI_ válasza attti hozzászólására (#999394). F - mellék.
Ajánlom olvasásra ezt ez oldalt: Transzformátorok tervezése.
(#) Dániel X hozzászólása Jún 12, 2011 /
 
Üdv!

Mostanság a trafóknál azt írják hogy VA. Van valami alapján át lehet ezt számolni Wattá?
(#) Abukodonozo válasza Dániel X hozzászólására (») Jún 12, 2011 / 1
 
A VA-ben is adnak meg teljesítményt. A VA az tulajdonképpen wattban értelmezendő, mivel P (teljesítmény - W) = U (feszültség - V) x I (áramerősség - A).
(#) Dániel X válasza Abukodonozo hozzászólására (») Jún 12, 2011 /
 
Akkor pl 70 VA közel 70 watt? Mert erről sehol nem találtam leírást, információt.
(#) Abukodonozo válasza Dániel X hozzászólására (») Jún 12, 2011 / 1
 
A 70 VA az 70 watt.
(#) Dániel X válasza Abukodonozo hozzászólására (») Jún 12, 2011 /
 
Köszönöm segítségedet, válaszodat.
(#) Abukodonozo válasza Dániel X hozzászólására (») Jún 12, 2011 /
 
Nincsmit!
(#) djgabi_8 hozzászólása Jún 14, 2011 /
 
heló
Tudna valaki segíteni? 250W HGL-lámpához szeretnék előtét trafót építeni.
(#) c27 válasza winkleer hozzászólására (») Jún 14, 2011 /
 
És ha valaki zsírral keni be a lemezeket? Pl. szilikonzsírral akkor valamennyire szigetelni fog és mégsem tapadnak össze sztem talán még könnyebben elcsúsznak egymáson. (Mellesleg a korrózió ellen sem rossz.)
(#) szendi001 válasza djgabi_8 hozzászólására (») Jún 14, 2011 /
 
Szia Gabi! Feltételezem nyákozni kell. Nem egyszerűbb szerezni egy leselejtezettet? Nagyon drága abele való cucc, még új árhoz képest is, érdemes lehet körbenézned a Vakerán.
Üdv C27! nem kell zsírozni és semmi hasonló varázslat, igazából a bontott vas minden extra dolog nélkül kiváló ahogy van. Inkább nagyon (híg) vékony trafó lakk összeszereléskor.
(#) Alkotó hozzászólása Jún 16, 2011 /
 
Vásároltam 200mV-os digitális kijelző meghajtásához külön transzformátort. Ezzel kapcsolatban vannak érdekes tapasztalataim.
1. A küllemre teljesen azonos megjelenésű (minden méret pontosan stimmel) Makrai trafó adatlapján, és a felfestett felirat szerint is "keresztbe" kell kötni a tekercseket a sorosításhoz. Ezzel szemben az én trafómnál erről szó sincs, szépen logikusan sorba kell kötni a tekercseket (lásd fotók). Talán ez semmit nem számít, de engem zavar, ha ilyen alapvető eltérés van két teljesen azonosnak tűnő trafó között. Hol van itt a csereszavatosság.
2. A nyugalmi áram 20mA. Ez valójában nem sok ha önmagában vizsgáljuk, de ha mellé teszünk egy 200W-os toroidot (hússzoros teljesítmény), aminek szintén e körül van az üresjárati áramfelvétele, akkor már talán joggal sokallhatnánk.
3. A szekunder feszültség értéke elég érdekes. Ez egy 2x9V-os névleges szekunder feszültségű trafó elvileg. Csakhogy a valós érték ehhez képest majdnem 2x13V terheletlenül. Aztán terhelve már esik jelentősen, de mindkét tekercset egyszerre terhelve 590mA-el (kicsit több mint a névleges maximum), még mindig 2x10V-ra esik csak vissza. Elvileg ez senkit se érdekel, de így a 16Vos elkóim már határértékük fölött kapnak feszültséget, és lényegesen többet kell elfűteni a 7805-öknek is.
De legalább tetszetős kinézetű darab, legalábbis az én izlésem szerint.
(#) djgabi_8 válasza szendi001 hozzászólására (») Jún 17, 2011 /
 
Kerestem vaterán, de nem találtam, újonnan meg nagyon drága lenne.
(#) szendi001 válasza djgabi_8 hozzászólására (») Jún 17, 2011 /
 
Ok. Kellene a névleges árama a lámpának: egy kb 120- watt körüli trafóvasra kell tekerni 0,8-as vezetékből annyit amennyi korrekt soronkénti prespán szigeteléssel szigeteléssel ráfér. (kb 8-9 sor) Az utolsó 4 sorban leágazást készíteni, és ezzel indítani a lámpát a legtöbb menetet használva. Ha nem elegendő a fényerő, kihagyni egy sort.
A méretezés nem túl egzakt, de anno bontottam pár fojtót 125 Wattos lámpához, és ahhoz 80 wattnak megfelelő vas dukált, vékonyabb huzallal. Biztosan oda lehet méretezni névleges áramra a fojtót egy lépésben is, de 10-20 % tévedés itt nem számít annyit, inkább picit kevesebb áram legyen, mint több, élettartam miatt.
Várjuk a fejleményeket.
(#) szendi001 hozzászólása Jún 17, 2011 /
 
Bővebben: Link Így néz ki ami neked kell, az arányok stimmelnek és szerintem jól jön ki a menetszám. Ez 7 eFt körül van.
(#) gyengeagep hozzászólása Jún 20, 2011 /
 
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni! Én még kezdő vagyok itt, gépészmérnöknek tanulok, de még viszonylag távol áll tőlem az elektronika.
Simsonomhoz szeretnék egy töltő/féklámpatekercset csinálni. A huzal már megvan. Abban szeretném segítségeteket kérni, hogy milyen lakkal vonjam be a huzalt, hogy ne legyen menetzárlat? Inkább márka, vagy név érdekel, meg azért a közelítő ára is. Sajnos a debreceni hobbielektronika boltba nem tudtam mostanába eljutni, ezért jó lenne, ha ott is lehetne kapni. Elnézést a sok kitételért.
Nagyon köszönöm előre is mindenki segítségét.
(#) velkey válasza gyengeagep hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Szerintem a nitrolakk tökéletes oda és egy litert a kezedbe nyomnak 1700-ért bármelyik festékboltban.
(#) Dániel X válasza gyengeagep hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Üdv!

Ha nem tudod forrasztani a végét akkor már van rajta szigetelés nem kell rá. Ha kimondottan tekercsnek valót vettél akkor biztos hogy szigetelt.
(#) gyengeagep hozzászólása Jún 20, 2011 /
 
az az igazság, hogy lehet, hogy ki fogtok röhögni, de 2 lehetőségem is van. Mert apám MTZ generátorában van egy réztekercs, ami azt hiszem 0,8-as. arra gondoltam, hogy abból esetleg egy világítótekercset rakok össze. De lehet, hogy vékonyabb lesz a huzal, csak az a baj, hogy nincs rajta semmilyen lakk, csak a csupasz huzal. Nitrolakkal már próbálkoztam, de nem a legjobb. 1 mm-es huzalból amennyit csak tudtam, annyit tekertem a nagyobb méretű vasmagra, minden sor között 10 óra szünet száradás, és mégis a 12 V 15w-os égő épphogy pislogott
(#) mpisti válasza gyengeagep hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Ha generátorban volt az a tekercs,akkor egészen biztos,hogy a huzal szigetelt.A lakknak nem az az elsődleges feladata hogy a huzalt szigetelje,hanem az,hogy a meneteket rögzítse elmozdulás ellen. Tehát egy tekercs lakkozás nélkül is működőképes, lakkozni akkor érdemes a kész tekercset,ha az adott feladatra tökéletesen megfelel, nem kell módosítani a menetszámot,vagy a tekercs kialakítását. Egyébként a Simson lendkerekével előállítható teljesítménynek a lendkerékben elhelyezett mágnesek ereje szab határt(no meg a légrés a pólustalp és a lendkerék közt). Ne gondold,hogy tetszőleges teljesítményt ki tudsz venni belőle. A lendkerék mágnesek az idő előrehaladtával a meleg és a rezgés miatt sokat veszítenek az erejükből, emiatt egy idő után más a motor beindítása sem lesz egyszerű feladat. Amikor a Simsonokat tervezték,még nem volt neodimium mágnes,csak hagyományos nikkel alapú. Ezt vedd figyelembe, amikor egy tekercset tervezel beépíteni a lendkerékbe.
(#) gyengeagep válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
köszönöm a segítséget. Nem nagyon tudok még itt eligazodni, nem sokat látogattam ide
(#) gyengeagep válasza mpisti hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Nekem most az lenne amúgy is az elsődleges, hogy gyakorlatra tegyek szert. Mert most kaptam egy fél szatyor vasmagot, különböző méretűt, és megpróbálnám a különböző tekercset elkészíteni. 2 lenne tartalék, de a töltőtekercs kellene. Tudnátok segíteni abban, hogy számítsam ki a menetszámot?
(#) dobo válasza gyengeagep hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Na akkor gyakorlatias leszek!
Fogod a vasmagotraksz rá egy sor szigetelést mondjuk prespánt vagy valami keményebb papírt.
Aztán elkezded feltekerni rá széppen feszesen egymás mellé a 0,8mm átmérőjű huzalt ammenyi csak ráfér kb 15 méter fog ráférni. Aztán a tekercselés végén kösd le vékony de erős cérnával .alakisd ki a forrasztási helyet és forraszd meg a testelést is. aztán rakd lele lakkba 1-2 órára (bármilyen lakk jó)
És aztán szárítsd ki rakd ki a napra pár napra.
Aztán előre rakj 21 W-os 12 V-os izzót .És lőn világosság.
A hátsó lámpát és a féklámpát a másik tekercsre kösd.
(#) dobo válasza dobo hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Hátra 12v 5 W a helyzetjelző és 21W a féklámpa.
Nekem 50-es szimón ez bevált (6 voltos volt de mostmár nem veri ki a 12-est sem.)
(#) paladin hozzászólása Jún 20, 2011 /
 
sziasztok van egy trafom 24.5 kg nincs rajta semi iras eleg regi meg mertem a primer drot 3.2mm a kimeno pedig 14mm meg terheltem a primert 220 v minden jo csak kicsit melegszik meg tudna valaki mondani hogy tudnam meg alapitani hogy a primer hany voltos ja es a szekunder 20v 300 ad ki 220v ha tudtok segitsetek legy szi ja a vasmag keresztmetszete 18*10 cm
(#) ujfalusi válasza paladin hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
Ez azért egy kicsit zagyva.
(#) bihari laci válasza paladin hozzászólására (») Jún 20, 2011 /
 
SZia,nézd meg a primer oldalnak a tekercs ellenálását,lehet hogy menet zárlatos ,és azért melegszik.
Következő: »»   113 / 371
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem