Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Amikor már túl vagy a vasmag keresztmetszet számításán, ezután jöhet a menetszám/számítás.
Ha ez is megvan akkor a trafó teljesítménye alapján ki tudod számolni a primer/ huzal átmérőt, profik ezt már fejből tudják táblázat nélkül/, a szekunder tekercs/huzal átm-öt a trafó teljesítményéhez is kell méretezni, U/I-re számolással, valamint az is fontos mennyi menet fér rá az adott huzalból. Kicsi menetszámok esetén pl.12V-24V-36V, ezt saccolni is meglehet, a huzal hosszt is ki lehet számolni /próba tekeréssel/, mennyi menet fér egy sorba+kitöltési tényezővel kalkulálni, nem kell hozzá számítógép program.
A vasmag "telítését" nem szokás számolni. Ez egy anyagjellemző, amit a gyártó többnyire a katalógusában, vagy gyártmány ismertetőjében megad, illetve, ha nagyon kíváncsi vagy rá, egy adott vasmag típuson meg lehet mérni. Ökölszabályként például az általánosan hálózati transzformátor céljára használt trafólemez (dinamólemez) 4 típusnak a telítési indukciója 1.2 Tesla körül van, és a számításoknál ehhez az értékhez kell igazodni.
Úgy érzem rosszul fogalmaztam!Én arra lennék kíváncsi hogy, egy fojtótekercsnél milyen áramnál megy telítésben egy adott vasmag.
Biztos nem olvasható a válaszom... (#999707) _JANI_ válasza attti hozzászólására (#999394). F - mellék.
Ajánlom olvasásra ezt ez oldalt: Transzformátorok tervezése.
Üdv!
Mostanság a trafóknál azt írják hogy VA. Van valami alapján át lehet ezt számolni Wattá?
A VA-ben is adnak meg teljesítményt. A VA az tulajdonképpen wattban értelmezendő, mivel P (teljesítmény - W) = U (feszültség - V) x I (áramerősség - A).
Akkor pl 70 VA közel 70 watt? Mert erről sehol nem találtam leírást, információt.
A 70 VA az 70 watt.
Köszönöm segítségedet, válaszodat.
Nincsmit!
heló
Tudna valaki segíteni? 250W HGL-lámpához szeretnék előtét trafót építeni.
És ha valaki zsírral keni be a lemezeket? Pl. szilikonzsírral akkor valamennyire szigetelni fog és mégsem tapadnak össze sztem talán még könnyebben elcsúsznak egymáson. (Mellesleg a korrózió ellen sem rossz.)
Szia Gabi! Feltételezem nyákozni kell. Nem egyszerűbb szerezni egy leselejtezettet? Nagyon drága abele való cucc, még új árhoz képest is, érdemes lehet körbenézned a Vakerán.
Üdv C27! nem kell zsírozni és semmi hasonló varázslat, igazából a bontott vas minden extra dolog nélkül kiváló ahogy van. Inkább nagyon (híg) vékony trafó lakk összeszereléskor.
Vásároltam 200mV-os digitális kijelző meghajtásához külön transzformátort. Ezzel kapcsolatban vannak érdekes tapasztalataim.
1. A küllemre teljesen azonos megjelenésű (minden méret pontosan stimmel) Makrai trafó adatlapján, és a felfestett felirat szerint is "keresztbe" kell kötni a tekercseket a sorosításhoz. Ezzel szemben az én trafómnál erről szó sincs, szépen logikusan sorba kell kötni a tekercseket (lásd fotók). Talán ez semmit nem számít, de engem zavar, ha ilyen alapvető eltérés van két teljesen azonosnak tűnő trafó között. Hol van itt a csereszavatosság. 2. A nyugalmi áram 20mA. Ez valójában nem sok ha önmagában vizsgáljuk, de ha mellé teszünk egy 200W-os toroidot (hússzoros teljesítmény), aminek szintén e körül van az üresjárati áramfelvétele, akkor már talán joggal sokallhatnánk. 3. A szekunder feszültség értéke elég érdekes. Ez egy 2x9V-os névleges szekunder feszültségű trafó elvileg. Csakhogy a valós érték ehhez képest majdnem 2x13V terheletlenül. Aztán terhelve már esik jelentősen, de mindkét tekercset egyszerre terhelve 590mA-el (kicsit több mint a névleges maximum), még mindig 2x10V-ra esik csak vissza. Elvileg ez senkit se érdekel, de így a 16Vos elkóim már határértékük fölött kapnak feszültséget, és lényegesen többet kell elfűteni a 7805-öknek is. De legalább tetszetős kinézetű darab, legalábbis az én izlésem szerint.
Kerestem vaterán, de nem találtam, újonnan meg nagyon drága lenne.
Ok. Kellene a névleges árama a lámpának: egy kb 120- watt körüli trafóvasra kell tekerni 0,8-as vezetékből annyit amennyi korrekt soronkénti prespán szigeteléssel szigeteléssel ráfér. (kb 8-9 sor) Az utolsó 4 sorban leágazást készíteni, és ezzel indítani a lámpát a legtöbb menetet használva. Ha nem elegendő a fényerő, kihagyni egy sort.
A méretezés nem túl egzakt, de anno bontottam pár fojtót 125 Wattos lámpához, és ahhoz 80 wattnak megfelelő vas dukált, vékonyabb huzallal. Biztosan oda lehet méretezni névleges áramra a fojtót egy lépésben is, de 10-20 % tévedés itt nem számít annyit, inkább picit kevesebb áram legyen, mint több, élettartam miatt. Várjuk a fejleményeket.
Bővebben: Link Így néz ki ami neked kell, az arányok stimmelnek és szerintem jól jön ki a menetszám. Ez 7 eFt körül van.
Sziasztok! Segítséget szeretnék kérni! Én még kezdő vagyok itt, gépészmérnöknek tanulok, de még viszonylag távol áll tőlem az elektronika.
Simsonomhoz szeretnék egy töltő/féklámpatekercset csinálni. A huzal már megvan. Abban szeretném segítségeteket kérni, hogy milyen lakkal vonjam be a huzalt, hogy ne legyen menetzárlat? Inkább márka, vagy név érdekel, meg azért a közelítő ára is. Sajnos a debreceni hobbielektronika boltba nem tudtam mostanába eljutni, ezért jó lenne, ha ott is lehetne kapni. Elnézést a sok kitételért. Nagyon köszönöm előre is mindenki segítségét.
Szerintem a nitrolakk tökéletes oda és egy litert a kezedbe nyomnak 1700-ért bármelyik festékboltban.
Üdv!
Ha nem tudod forrasztani a végét akkor már van rajta szigetelés nem kell rá. Ha kimondottan tekercsnek valót vettél akkor biztos hogy szigetelt.
az az igazság, hogy lehet, hogy ki fogtok röhögni, de 2 lehetőségem is van. Mert apám MTZ generátorában van egy réztekercs, ami azt hiszem 0,8-as. arra gondoltam, hogy abból esetleg egy világítótekercset rakok össze. De lehet, hogy vékonyabb lesz a huzal, csak az a baj, hogy nincs rajta semmilyen lakk, csak a csupasz huzal. Nitrolakkal már próbálkoztam, de nem a legjobb. 1 mm-es huzalból amennyit csak tudtam, annyit tekertem a nagyobb méretű vasmagra, minden sor között 10 óra szünet száradás, és mégis a 12 V 15w-os égő épphogy pislogott
Ha generátorban volt az a tekercs,akkor egészen biztos,hogy a huzal szigetelt.A lakknak nem az az elsődleges feladata hogy a huzalt szigetelje,hanem az,hogy a meneteket rögzítse elmozdulás ellen. Tehát egy tekercs lakkozás nélkül is működőképes, lakkozni akkor érdemes a kész tekercset,ha az adott feladatra tökéletesen megfelel, nem kell módosítani a menetszámot,vagy a tekercs kialakítását. Egyébként a Simson lendkerekével előállítható teljesítménynek a lendkerékben elhelyezett mágnesek ereje szab határt(no meg a légrés a pólustalp és a lendkerék közt). Ne gondold,hogy tetszőleges teljesítményt ki tudsz venni belőle. A lendkerék mágnesek az idő előrehaladtával a meleg és a rezgés miatt sokat veszítenek az erejükből, emiatt egy idő után más a motor beindítása sem lesz egyszerű feladat. Amikor a Simsonokat tervezték,még nem volt neodimium mágnes,csak hagyományos nikkel alapú. Ezt vedd figyelembe, amikor egy tekercset tervezel beépíteni a lendkerékbe.
köszönöm a segítséget. Nem nagyon tudok még itt eligazodni, nem sokat látogattam ide
Nekem most az lenne amúgy is az elsődleges, hogy gyakorlatra tegyek szert. Mert most kaptam egy fél szatyor vasmagot, különböző méretűt, és megpróbálnám a különböző tekercset elkészíteni. 2 lenne tartalék, de a töltőtekercs kellene. Tudnátok segíteni abban, hogy számítsam ki a menetszámot?
Na akkor gyakorlatias leszek!
Fogod a vasmagotraksz rá egy sor szigetelést mondjuk prespánt vagy valami keményebb papírt. Aztán elkezded feltekerni rá széppen feszesen egymás mellé a 0,8mm átmérőjű huzalt ammenyi csak ráfér kb 15 méter fog ráférni. Aztán a tekercselés végén kösd le vékony de erős cérnával .alakisd ki a forrasztási helyet és forraszd meg a testelést is. aztán rakd lele lakkba 1-2 órára (bármilyen lakk jó) És aztán szárítsd ki rakd ki a napra pár napra. Aztán előre rakj 21 W-os 12 V-os izzót .És lőn világosság. A hátsó lámpát és a féklámpát a másik tekercsre kösd.
Hátra 12v 5 W a helyzetjelző és 21W a féklámpa.
Nekem 50-es szimón ez bevált (6 voltos volt de mostmár nem veri ki a 12-est sem.)
sziasztok van egy trafom 24.5 kg nincs rajta semi iras eleg regi meg mertem a primer drot 3.2mm a kimeno pedig 14mm meg terheltem a primert 220 v minden jo csak kicsit melegszik meg tudna valaki mondani hogy tudnam meg alapitani hogy a primer hany voltos ja es a szekunder 20v 300 ad ki 220v ha tudtok segitsetek legy szi ja a vasmag keresztmetszete 18*10 cm
SZia,nézd meg a primer oldalnak a tekercs ellenálását,lehet hogy menet zárlatos ,és azért melegszik.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |