Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Olcsón nem kapsz, réz ára kilónként több mint 3 rongy. Én kimérve csak a kistarcsai Villértben tudok drótról, mindenhol máshol 20 kilót kapsz csak. Határozott nem a használt drótra.
Igazából nem a használton lett volna a hangsúly mert használtam már újra zománc szigetelésűt is gond nélkül, csak a lakkosat nem merem.
Az a baj hogy kb 2500-3000/kg tudnék de csak 8kg a legkisebb az meg sose fogyna el és úgy elég drága is egybe. Valami tekercselőtől kéne venni 1-2kg-ot adna biztosan csak a közelbe nincs, messze meg nem akarok, mert többe kerül az utazás költsége.
Sziasztok!
Tanácsot szeretnék kérni. Elkészítettem életem elsö transzformátort ez alapján egy EI66/22 vasra és 15VA kéne kiizzadnia. Végig számoltam a dolgokat es a primer menetszám: 1080 menet (230v) a szekunder pedig 32 menetre adódott (6.3v). Fel is tekertem és adta a kért feszültséget is csak nem élet képes a konstrukció, mert a primer tekercs nagyon melegszik. Megtudnátok nekem mondani hogy hol rontottam el a méretezést?
Annyit még elfelejtettem mondani hogy a tervek szerint van egy másik primerje is egy 1137 menetű tekercs (220v), csak ezt még nem raktam rá, de gondolom ez nem okozhatja az említett hibát, vagy mégis?
Helló.
Én nem vagyok nagyon szakértő ebben, inkább javaslom trafóméretező program használatát. A hobbielektronikáról is letölthető keress rá. A hibát én abban látom hogy a primer tekercs menetszáma alacsony. (Csak jelzésképpen nekem a 30VA-es hipersil trafómra kellett 2350 menet.) Az okosabbak majd megmondják, hogy mit rontottál el, ez csak az én véleményem.
A program méretezése szerint ha nem rontottam el valamit.
Köszönöm! Akkor meg is keresem azt a progit
Hát itt a hobbielektronikán nem sikerült megtaláltam, de google-el találtam néhány csak azok nem mennek win7 alatt, tudok olyan verzióról ami fut win7 alatt is?
Feltelepíted ezt, és megy Win7 alatt is.
Üdv, ez a vasmag 20VA-t tud, szóval a teljesítmény jó.
Viszont a menetszámnak 3100 körül kéne lennie (egy megközelítő számítás alapján, (huzalátmérő 0,21 mm). De 0,2 mm-es is jó, ha 15VA elég.
Kipróbáltam egy pillanatra világított de az égőből valami füst jött.
4A-es biszti kivágta.
Üdv mindenkinek!
Remélem tud nekem valaki segiteni, a kérdés a kovetkező: Mekkora keresztmetszetű toroid mag kellene egy hegesztőtrafóhoz ami 220V 50Hz ről 30V kb 250A , a mag méretre lesz gyártva. kb hány kW os kellene lenni a trafonak? Előre is köszönök mindent!
Milyen hegesztőről lenne szó? A 250 A pálcás hegesztőhöz kicsit sok, de ahhoz nem is illik a toroid. CO2-es hegesztőnél megfelel, de azt ilyen áramhoz már 3 fázisról szokás üzemeltetni, amihez ugye 3 toroid kellene.
Hol gyártatod méretre a toroidot? Ha már ilyen jól állsz, akkor már csakis hiperszilből!
Hogy a kérdésedre is válaszoljak:
Toroidból 40-45 cm2 keresztmetszetű már leadhatja a kért feszültséget és áramot. Még normál lemezből is. Ha leírod, hogy 30 V * 250 A, még meg is kérdezed, hány KW-os az a 7500 W szekunder teljesítményű trafó? Egyébként normál trafószámítás szerint kb 4 KVA, mert a hegesztőknél a Bekapcsolási Idő (Bi) szerint túlterhelhető a trafó.
Nem pálcás , amint irtad co2 lenne. Magamról csak annyit, hogy külföldön élek(Szerbia). A 3 fázis nem megoldható mert ahová kellene ott nincs csak sima monofázis. Ezért mérlegelem a lehetőségeket. A magról annyit , hogy nem olcsó de egyszer akarok egy biztosan jót. Mondjuk még 2OO A is megtenné.
Ami eddig megoldható egy 5O X 12O mm keresztmetszetu mag sima trafólemezből.
Szép reggelt a Délvidéken!
A trafódhoz mágneses sönt kell, különben leveri a biztosítékot az első ív előtt. Fizikailag jobb a lemez, mert kontrollálható a tekercselés felépítésével a maximális áram. Négyzetes O alakú lemezzel érdemesebb próbálkozni. Összességében valószínű olcsóbb venni egy használt MIG hegesztőt, de jó munkát a készítéshez.
50*120-as maggal már jó CO2 hegesztőt készíthetsz. Mágneses söntöt meg ne tegyél bele, mert a trafónak lapos karakterisztikájúnak kell (illik) lennie. Egy fázisról még a 200 A is kétséges. Ahhoz 32 A-es automata kellene. Ipari CO2-kben még sohasem láttam toroidot. Biztos megvan az oka (annyival drágább, hogy nem éri meg. ).
gabe76 és pucuka:
Szóval, mielőtt kiadok akármennyit is erre a trafóra, szeretnék látni egy képletet ami mutatja, hogy ez az autotrafó 2000 Wattot kibír. Van ilyen egyenlet, vagy ilyesmi inkább úgy megy, hogy majd utólag derül ki, hogy mennyit bír el? Amúgy, mi a definíciója a "kibírásnak"? Úgy értem, hogy például a trafó nem melegszik egy bizonyos hőmérséklet értékkel feljebb mint a környezeti hőmérséklet? Szóval, utólag honnan tudja meg valaki, hogy a kezében lévő trafót tényleg lehet terhelni annyival amennyi rá van írva?
Ipari szempontból a kibírás, egyhe légáramlat mellett a környezeti hőmérséklethez képest a vas maximum 30 celsius fokkal történő hőmérséklet emelkedését takarja, az végtelen hosszú maximális terelés esetén. Logikusn tűző nap mellett se legyen 60 celsiusnál melegebb, über terhelésen.
Számítani könnyen lehet, de a tekercselés nem mindegy. Tegyük fel, hogy 115 Voltos bemenőnél akarsz 230 Volt kimenőt. 2 KW esetén. cos Fi 0,8 nál a névleges áram mondjuk 11A kerekítve. A bemenő áramnak akkor nyilvánvalóan 22A körül kell lennie. Hogyan oszlik meg az áram? Egyszer kb a teljesítmény fele megy vasra a másik fele megy sorosan. Tehát az első tekercs 115 Voltra 11 A re van méretezve a második meg szintén 11 A-re, hiszen ott jelenik meg a trafóból származó energia. Lefelé transzformálásnál más a logika. 230 bemenőből fél tekercsnél van a 115 Volt. A primer áram 11A. Azt kell kisakkozni, hogy a 22 A névleges áram a kimeneten úgy jelenik-e meg, hogy a 115 Voltot egyszer terheljük 11 Amperrel, plusz a hálózat felől sorosan jön némi áram. Ekkor a felső tekercsnek vastagabb huzalból kellene lennie. A legjobban két esetben jársz: veszel egy 2 kW os toroidot, a neked megfelelő tekercseléssel. Leválaszt, soha nem megy tönkre. Vagy: Veszel egy 1,5 kW nak megfelelő auto tafót azonos huzallal tekerve mindenhol. Annyira túl van lőve, hogy ez sem ég le soha 2 KW terhelésnél. Szerintem belefér az eredeti dobozba. Az ipari gyakorlatban is ezért tesznek 630 VA -es trafót egy mágneskapcsolós áramkörbe ahol 1 A terhelés van csak. A kínai azért égett le, mert csak optimális áttétel esetén tudja csúcsban a wattot 5 percig. Utána max a teljesítmény felét. Ha az áttételt változtatod, tehát mást feszt akarsz, mindenképpen csökken az átvihető teljesítmény.
Nem hangzik jól. Van egy ilyen folytóm ajándékba ha szerzel egy másik égőt.
A mag adósság törlesztése alkalmából készülne, a tekerés a problémásabb, de megvásárolható a lakkozottdrót a primernek , sekundernek lapitott vastagfalú rézcső megfelelő szigeteléssel.
Persze gyári lágyinditással.
Adott még itthon kb 25kg 2x2,5mm es szigetelt téglalap keresztmetszetű drót.
szendi001: Tehát akkor mit javasolsz nekem a leégett trafóval kapcsolatban, a méreteket már korábban megadtam, ezzel a EI vasmaggal mekkora az a legnagyobb teljesítményű autotrafó amit kilehetne hozni belőle újratekercseléssel? Mivel a vasmag adott, csak a menetek száma es a rézkábel atmérője változó.
Vagy nem érdemes ezt újratekercselni, inkább vegyek egy torroid trafót? Mennyibe kerül egy olyan? Lehet arra több berendezést rákötni egy időben, vagy csak egyet?
Üdv!
Hiperszil trafó tekercselésébe fogtam. 1.4T-vel számoltam a meneteket. Kész vagyok de még megmaradt annyi hely az ablakban, hogy kb 1.2T-ra is le tudnék jönni. Érdemes újratekercselnem? 1.4T-val a hiperszil vajon mennyire fog melegedni?
Szerintem add el a 25 kg formahuzalt, és vegyél az árából egy inverteres CO hegesztőt Szerintem még maradna is pénz.
A legolcsóbban, bár nem a legjobban úgy jársz, ha újra tekerteted eredeti állapotba, és kb fele teljesítménnyel használod (max kw)
Toroidot sok helyen lehet csináltatni, Bővebben: Link Kompromisszumként 1,2 KW os vasra javasolnék egy auto tarfód, de azt írd már meg hogy lefele vagy felfelé kell neked transzformálni? Mi a terhelés, ami 2 kW-ot vesz fel 110 volton?Bővebben: Link
Köszi. Nem módosítottam rajta és működik is szépen. Azt tudtam, hogy a hiperszil max indukciója 1.6T de azt is, hogy minél kisebbre vesszük annál jobbak a paramétereink.
Idézet: „minél kisebbre vesszük annál jobbak a paramétereink.” Melyik paramétereink? Mert a hatásfok annál jobb, minél jobban megközelítjük a vas határterhelését és így érhetjük el a legnagyobb kivehető teljesítményt is. Milyen paraméter van még?
Pl. melegedés vagy telítődés. Bárhol megnéztem mindenhol a kisebb indukció választását javasolják ha lehetséges.
Csak tudnám, a lemezgyártók miért törik magukat az 1,6-1,8 T elviselésére képes magok gyártásával?
Trafót úgy célszerű méretezni, hogy a vas és rézveszteség nagyjából egyforma legyen. Ha csökkented a gerjesztést, a vasveszteség csökken, a rézveszteség nő, a kivehető teljesítmény csökken. 1,7 T helyett 1,2 alkalmazásánál kb felére. ??? Ha a mag 1,6-1,7 T-re készült, erre méretezve nem léphet föl telítődés. A melegedés meg a használat függvénye. Ha zárt hőszigetelt dobozban szeretnél erősítőt üzemeltetni, ahol a szórt mágneses tér csökkentése is fontos, kicsi gerj. kell. Ha szakaszos üzemű hegesztőt gyártasz, ahol a teljesítmény a lényeges és pálcától pálcáig van ideje hűlni, akkor nagy gerjesztés... |
Bejelentkezés
Hirdetés |