Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
PA cuccoknál szokott ebből probléma lenni ,hogy melegedés hatására változnak a paraméterei, leginkább az érzékenység szokott lejjebb kúszni, de valamelyest az átvitel is elkúszhat. Egy jobb hangfal persze nem ilyen, csak az mondjuk nem is biztos hogy kijön 1-2millió Ft-ból. Otthoni használatú hsz-nál jóval kisebb a melegedés mértéke ésszerű határokon belüli használat esetén, ezeknél inkább az átvitel szokott valamelyest változni, de amég a hsz csak lineárisan mozog addig ez nem szokott számottevő lenni.
Igen, ez szerintem is így van. Végülis ha belegondolsz, egy otthoni cuccot úgysem halgat az ember hatalmas hangerőn. Legfőképp hasonlóan egy bulihoz mondjuk egész éjjel. Nincs mitől melegednie, ha meg mégis meg van kergetve, akkor annak többnyire olyan a gazdája, hogy vagy el is száll az egész, vagy úgysem hallja a külömbséget.
De szerintem kocsiban mindenképp kijön a dolog, mert ha csak arra gondolunk, hogy télen teljesen másképp szól a kocsban az épített zene, mint közepes hőmérsékletnél. Arról nem is beszélek, hogy a viszonylag jól beállított rendszer nyári forróságú kocsiban bekapcsolva lehet hogy halgathatatlanul csúnya mélyet ad. Más: Kérdeztem egy helyen ma. A 19-es MDF lap lehet hogy nem is 19mm-es, hanem már hasonlóan a bútorlapokhoz, csak 18mm. Az megfelel? Van egyébként következő méret, de az szerintem irreális, mert 25mm vastag. De a legnagyobb baj az hogy a 18-asból csinálnak amit szeretnék, a 25-ösből meg kell venni az egész táblát, ami lehet hogy drága. Ezt hülye fejjel nem kérdeztem. Ha megcsinálom 18-asból, akkor hogy szokták merevíteni? Ha élére állítva kicsi bordákat teszek a nagy felületekhez, akkor az nem fogja akadájozni a levegő mozgásait?
18-as is megfelel ,de szerintem ugyanaz amit ők mondanak... jó merevítés pl a két szembe lévő oldal közé beilleszteni egy lécet, ami nem engedi rezonálni egyik oldalt se.ez a levegő mozgását nem akadályozza csak kiszorít minimális mennyiségű levegőt.
Oké. Értem. "Elvileg" mindent tudok ahhoz hogy építsek egy mélyládát a kocsimba. Gondolom, hogy nem lesz olcsóbb minta egy készet megvennék, de betudom ezt a problémát annak, hogy olyan lesz amilyet én szeretnék.
Még egy kérdésem lenne: Említetted, hogy a mélyládának a literszámon kívül mindegy az alakja. Én a kocsimat méregettem és úgy láttam, hogy amit szivesen feláldoznék ládára, az egy olyan láda, aminek a méretei a következők: Szélessége 86cm Magassága: 34cm Felül 20cm Alul 32cm a mélysége. Így lenne számításaim szerint 53,58 liter. Baj lenne, ha ilyen hosszúkás lenne? Nem rezonálna nagyon? Valamint ha tovább növelné az ember a litert vajon használnék neki, vagy rontanék a helyzeten?
Nem érdemes tovább növelni, de én ezt 76liternek számolom, ha jól értelmeztem a méreteket. Minél nagyobb egy oldallap annál jobban érdemes kimerevíteni. Ebből majd le kell vonni a reflexcső térfogatát, illetve a hsz amennyit kiszorít.
Szia!
Egy Mélyláda literszámolóval számoltam ki z 53 litert, de ott a két oldalfalat beljebb számolta a progi. Simán manuálisan ha kiszámolom, akkor 19mm-es MDF 55,11 liter, 18-as pedig 56,11 liter. A 76,024 liter pedig akkor oké, ha a falvastagságot nem vonjuk le. Végülis, ha a reflexnyílást és a hangszórókat levonjuk, meg hozzá számolom az esetleges merevítéseket, akkkor 50 liter lesz. Nem tudom néhány decit érdemes-e számolgatni. Ha jól akar szólni, akkor ...
Mindent azért nem.
Terhelhetőség és max kitérés arányát is figyelemebe kell venni ami meghatározza a hangolási frekit és a dobozméretet. Szükség van a hangszóró T/S paramétereire. Az erősítő teljesítményére . A felhasználás módja ,és helye alapján el lehet dönteni , mi a fontosabb az alsó határfreki ,vagy a terhelhetőség. Autós felhasználás esetén közbeszól a CABIN-GAIN is.
Ez egy freeair-es hsz... Nem akar új hangszórót venni, ezért szeretne egy viszonylag jó megoldást.. A hsz terhelhetősége még kalaptartóban se lenne túlságosan alacsony, mivel alapvetően arra tervezték csak Honda130 próbák során azt mondta ,h hogy zárt dobozban sokkal jobban szólt mint a kalaptartóban...
Akkor rendben, bár én az egyszerűség kedvéért mindig belső méretekkel számolok , csak a legvégén számolom rá az oldalméreteket. Szerintem mindenestül érdemes rászámolnod 3-4litert. Bár ez a te esetedben talán súrolja az elhanyagolható kategóriát.
Ezekről a max. kitérés és alsó határfreki arányáról mesélhetnél még nekem. Mit kell itt nézni? Nem elég az, hogy az alsó határfrekit figyelve hangolom a reflexnyílást? Lehet hogy nem jól tudom, de nem úgy kell ezt csinálni, hogy a hangszóró rezonancia frekvenciájára kellhangolni a dobozt, mert ha felette maradok, akkor elszabadul a hangszóró, ha ennek alá megy a zene? Lehet lököttséget írtam, de ezért vagyok itt, hogy picit kikupáljatok. Meg mi az a CABIN-GAIN?
Az előbbi üzenetemet ptesza-nak szántam, csak véletlenül az új kérdésre nyomtam.Bocsi!
Igen, jól látod amit írtál. Viszont "nagyon sajnos" kezdek egyre közelíteni a tragédiához, miszerint muszáj lesz megválnom a két Monacortól. Most ott tartok, kipróbáltam minden elérhető lehetőséget és muszáj lesz elfogadnom, hogy bármilyen megoldással több mint kompromisszumos lenne a Monacorral a hangzás. Pillanatnyilag amit tervezek, belepróbálni egy olyan reflexládába, amit nem a Monacorokhoz készítek, hanem a JBL-hez. Ennek oka az, hogy mivel több száz litereket kérne, úgysem lehet megközelíteni. Szerintem a több száz liter meg azért szólna fáziskésésesen, mert túl nagy. Érdekes, hogy a hangszóróim szabadlevegősek, a Qts-e meg 0,61. Egy leírásban azt írták, hogy ezzel a Qts-sel zárt dobozban a helye. Most akkor mi van? Járatni kell? Vagy mi? A JBL-hez megcsinálandó ládám egy Magnat másolat lesz. Hallottam a hangját régen és a liter száma egyezése miatt bízom benne hogy a JBL jól fogja bezenélni. 50 liter fölé úgy sem merek menni, mert szerintem az már sok lenne. Így sem értem, hogy a Média Markt-ban ez a JBL hangszóró miért van jóval kisebb ládában mint amit a gyári leírásja vasol? Tehát a lényeg, hogy a Monacort bele akarom próbálni egy utolsó esély gyanánt. Ha itt sem tetszik, megy a háztól. De ha valakit érdekelne, 11-körül vettem, 6500-ért viheti. A reflexláda meg megmaradna menekülő útvonalnak a JBL-lavórral. Ez van! Nem akartam belebonyolódni és mégis megtettem.
Érdekes dolgot mondott nekem pár napja egy szaki. Konkrétan egy hangosításban jártas elektronikai alkatrész boltos. Tőle rendeltem a Monacorokat. Azt mondta, szerinte ezek a hangszórók két utas rendszerbe valók és nem három utasba. Ezen gondolkodok egy ideje. Ezszámítana?
Igazából én is azért számolom a külméreteket és ebből vonom le a falvastagságot, mert a láda méreteit kaptam meg . Ezek külméretek, mert ezt lehet mérni megbontás nélkül. Végülis mivel egy kész láda másolata lenne a cél, a literszámolás pedig nem doboztervezés célját szolgálja hanem vissza ellenőrzést, ezért nem tudom, hohgy van-e értelme bármit is le vagyrászámolni. A prototipus is ugyanazokkal a veszteségekkel van megcsinálva és az enyémben is bele lóg majd a hangszóró. Mondjuk majd meglátom, hogy merevítés kell-ebele, esetleg arra számolok valamennyit.
Eléggé egyszerű a dolog. Nagyobb dobozban mélyebbre megy ,de előbb eléri a max kitérést. Ha eléggé kicsire választod akkor talán soha ,mert inkább elég a tekercs.Ez igaz zárt ,és reflex dobozra is. Nagy általánosságban a hangolási frekit rezonancia freki környékére válasszák, de inkább magasabbra.Alája ritkán , de akkor már tudni kell mit teszünk. A cabin gain egy olyan jelenség ami kicsi zárt térben jelentkezik, mint pl az autó. A JBL hangszórók adatlapján be szokták jelölni ezt is.
Nahát! Picit mintha eltüntetek volna. Ahhoz képest hogy eddig minden nap kaptam valamire választ, most meg 3 napja semmi. Hát hogyan hogy?...
A kérdéseid nagy részére Te is tudnál választ találni, és másoknak pedig nincs kedve 10-jére leírni, hogy mi az a cabin-gain, főleg, hogy két hsz-al feljebb ott van. Ha nem tudsz valamit, google megtalálja a választ, csak jól kell keresni. Vagy ha elkezded olvasni a hasonló témákat itt HE-n, az elejétől kezdve, annyi információ lesz a markodban, amennyit kérdésekkel 5év alatt sem szereznél meg. Néha nem is éri meg kérdezni, mert hamarabb megtalálod a választ. Ha pedig nem, akkor az olyan téma, ami vagy tabu, vagy nagyon bonyolult
Mint mondtam ,ez a hangszóró sosem fog igazán jól szólni(én alapvetően nem hiszek ebben a freeaires dologban, egy mélynyomónak kell egy masszív dolog szerintem), amit leírtam abban szerintem viszonylag jól szólna, de sajnos nem tudom mihez képest fog viszonylag jól szólni, mert még sosem hallottam ilyen hsz-t. Ha úgy itéled meg , mindenképp vegyél másik hsz-t, de szerintem most jobban járj utána mit mibe hova szánsz.
Köszönöm szépen az útba igazítást! Írtál kb. 350 karaktert, mert nincs kedved leírni 100-ban a Cabin rain jelenséget. Mivel eddig mindenre kaptam választ, miért kellett volna azt feltételeznem, hogy ezt meg senkinek nem lesz kedve leírni? Ráadásul azt a személyt kérdeztem, aki ezt szóbahozta. Az hogy elküldesz a Google-ra, ami majd esetleg egy másik honlapot ajánl, esetleg egy másik fórumot, nem tudom mennyire etikus dolog, de hát ez van. Kicsit régi állami áruház illata van, ahol maga a boltos küldött néha tovább hogy "a másikba ez asszonyom kétszáz forinttal olcsóbb.- Mondta édesanyámnak.- Ugye nem őrült meg hogy itt vegye meg?
Figyu! Ha már ide tévedtem és megszerettem ezt a fórumot, hadd tegyem az itteni embereknek fel a kérdéseim. Pusztán tiszteletből, mert aki amiben jobb nálam, azt el kell ismerni. Természetesen nézegetem én a google-t is, de ott is csak úgy lehet, ha az ember tudja mit szeretne keresni. Ahhoz is kell okosodni, hogy az ember megtudja, hogy mit kell kérdezni. Tanáraim annak idején már egy-egy kérdés után is dicséredben részesítettek, ha úgy adódott: "Igen! A kérdés nagyon jó!" És Igen...Azt is nekik köszönhettük, hogy megtanítottak jól kérdezni.
Itt mindíg ez megy, tépik a szájukat és villognak, hogy mekkora szavakat ismernek, de igazából fogalmuk sincs szerintem, hogy mit jelent. Állandóan megy a cirkusz, hogy "google" és én konkrétan rákersetem erre a Cabin jelenségre és mindenhol csak azt találtam, hogy "előfordulhat ollykor..", de értelmes magyar leírás sehol sem volt.
Egy kérdés miatt, meg senki sem fog végigolvasni 200 topikot, mert akármit írsz be ide a keresőbe kidob egy halom topikot és válogass...
És nagy valószínűséggel igazad is lesz. Mármint abban, hogy nemfog jól szólni soha. Csak akkor hova csinálták ezt a hangszórót? A Monacor egy hosszúmúltú márka, még akkor is ha van nála jobb. Csinál mélynyomót is és hangosítós cuccokat is. A szobai hangfalépítésről nem is beszélek. Képes lenne olyanhangszórót készíteni, amit pusztán a marketing miatt elnevez free air-nek és közben még dobozba sem jó? Nem értem. Vagy csak simán szar? Arról már 90%-ban lemondtam, hogy a kocsimban rendesen szóljon. Következésképp nem fog szólni sehogy az autómban, mert eltakarítom itthonról. Csak úgy gondolkodom: Hova készítette ezt a Monacor? Azért elmennék egy Monacor gyárba, ami gondolom máris sántít, mert kínában lehet, de csak úgy írom. Megnézném, hogy mondjuk egy teszthalgatással bemutatják ezt a hangszórót és nekik szépen szól.
Ezt persze nem kell komolyan venni, csak beszélgetés szintjén írtam.
Látszik, hogy azért a jobb cégek is beszállnak bizonyos dolgokba a marketing kedvéért, és hát kezdő fejjel belecsúsztál ebbe.
Tökéletesen igazad van. Nem akartam leírni ezeket a szavakat, mert tőlem mint kérdező úgy hatott volna, hogy lusta vagyok keresni, mert nem szánok időt a keresésre. De én sem találtam semmi használhatót a témával kapcsolatban. Egyébként minden mással kapcsolatban találtam, úgy hogy nem mondom hogy nem tanultam belőle. Amire nem volt időm, azt ki is nyomtattam és bevittem a melóhelyemre és ott olvastam el. Nem lehet mondani, hogy nem foglalkozom a kérdésekkel, mert foglalokzom. Csak az a baj, mire leszegy jónak tűnő elképzelésem, addigra mindig jön egy újjabb információ, ami teljesátértékelést von maga után. Így vagyok benneebben a témában már lassan két hónapja,mikor nem is akartam vele foglalkozni ennit. Én csak venni akartama kalaptartóban lévő Alpine-ok helyett két 30-cas lavórt ami pici erőt ad a hangzásnak és nagyobbat, szebbet szól. Juj wazze! De mellé fogtam ezekkel a Monacorokkal.
Nekem egyszer volt ilyen lila peremes monacor hangszóróm, azóta udvari kerti parti hangfalat tákolt belőle fater és még a konnektroba is bedugta és túl is élte , viszont előtte én kb 5 különböző dobozt csináltam neki és egyikben sem volt hajlandó értékelhető hangot produkálni, inkább csak lengett összevissza. Egy cimborámnak van valami SAL szürke autós mélynyomója ami max 100W-ot képes elviselni, viszont jó adatai vannak és egy átlagos méretű dobozban lemegy 30Hz-ig, szóval még az is sokkal többet ér... így van ez sajnos.
Sziasztok!
Újra itt... Dobnom kellet az EW-1205-ös hangszórót amit ajánlottatok,mert nagyon macerás lenne a beszerzése. Mit szólnátok mondjuk egy SAL SPA-3040 és DP-10 pároshoz? RedSun-ról mint gyártótól hallott valaki valamit? Állítólag jó minőségű cuccokat koppintanak egész tűrhető minőségben. Két 15 colos Q303-at tudnék nyomott áron szerezni. (Bár ilyen típus számon semmi infót sem találtam róla.)
Tudod mi a legnagyobb probléma? Az, hogy még annyira kezdő sem vagyok, hogy így befaragjak. Régebben volt egy öreg Hondám, aminek még az ajtókárpitja olyan furnér lemez volt mint a Trabantnak. Tök érintetlen kocsi volt, nem volt rajta semmi szétbarmolva. Nagyon szerettem és én sem voltam hajlandó az ajtókárpitba bevágni egy hangszórót, mint az előttem lévő összes gazdája sem tette. Következésképp 5 teljes évig tök süketségben autózgattam vele. Nem mondom hogy hiányzott, de mikor eladtam és vettem egy Nissan Sunny-t, azt mondtam, hogy az előző kocsimban nem volt zene, de ebben lesz. Minjárt vettem egy Clarion 16-os szettet, egy Magnat Schumasher erősítőt, egy Magnat Xpesson reflexládát, egy Panasonic MP3-mas fejegységet, egy pár józsefvárosi ovál hangszórót és egy egész hétvégén beszereltem a lehető legnagyobb precizitással. Na aztán bekapcsoltam és sírtam. Ezt hajtogattam: "Ez így szóóól?!" A Clarion csipogói kiszúrták aszemem. A Józsefvárosi oválok ordítottak, reflexláda nem csinált mást csak dörmögött és szétment a fejem tőle, a Panasonic alig találta meg a számokat. Nem értettem, hol a 150000 forintom. Ma már tudom hogy nem volt drága, de azt is, hogy mi volt a baj. Az oválok Magnat LS693-ra lettek cserélve, a Schumachert kiegészítendő bekötöttem egy crossovert, a Clarion csipogókat megfékeztük ellenállással és: nem szúrták ki aszemem, nem ment szét a fejem, sőt le ment a mélyhangom a pincébe is ha kellett és tényleg jól szólt. Csak aztán Csabika szájából elhangzott egy nagyon rossz dolog: Jó,Jó, de most kéne még a hangerőre kb. 2-3 fokozat és elégedett lennék. Ami ezután következett az két év szopás a dupla ládákkal, és erősítővel, a velük együttjáró zavarokkal és a hangszórók cserélgetésével. Csak a kalaptartómban volt 4 általam készített precíz kalaptartó és 7 pár hangszóró. Ami feleslegessé vált féláron adtam el, még ha 3 napot használtam akkor is. A végeredmény a narancssárga Hertz lett, amit megdupláztam. Ma is azt mondom, hogy a legjobb volt, de volt egy hibája. Jó év eltelt és a szövetes membránszél megráncosodott, úgy megszállt az egész. Kiszívta a nap is szinte fehérre. Elmesélhetném a többit is, de biztosan unalmas lenne. A lényeg az, hogy tapasztaltam és mégis megettem. Hozzáteszem, hogy már az elejétől kezdve felvetődött a kérdés bennem, miszerint a freeair hangszóróra azért mondják-e rá, hogy akár doboz nélkül is használható, mert olyan jó hogy ott is jól szól, vagy azért mondják-e rá, mert végülis mindegy hol használjuk, mert mindenképp egyformán szar? Megkaptam egyébként a választ, de annyira szerettem volna kalaptartós megoldást, hogy mégis belementem. Nem mondom hogy nem kellett volna, mert ellenkező esetben most is ez izgatna. Igaz hogy szólhatna rég a kocsimban a jó zene, de mindegy már.
A felétől egy dolog járt csak a fejemben, ami a végére érve is ott maradt: jól k.......tt veled a Csabika... :yes:
A JBL hangszórók adatlapján be szokták jelölni ezt is.
Mi lenne ha vennéd a fáradságot és keresnél egy JBL adatlapot. T/S paraméterekkel ,átvitellel ,meg ajánlott doboz tervel? Akkor megtudnám mutatni... Pl GT4-12
Ez mind szubjektív, van aki kimondottan arra megy ,hogy dörmögjön az autója, amikor a gyári fejegységen mennek a gyári oválok, hátul meg egy 600W-os Sal mélynomó a maga minőségével beremegteti az egész utcát és akkor meg vannak elégedve vele. Ahogy látom te nem erre vágysz szóval nehezebb dolgod lesz jót választani!
A freeaires hsz meg véleményem szerint azért freeaires , mert a hsz felfüggesztése van annyira kemény, (magas Vas érték) ,hogy nem érzékeny a nagy doboztérfogatra, olyan értelemben, hogy nem megy annyira a terhelhetőség rovására. Persze ez rengeteg komromisszummal jár együtt. Az egész doboztervezés erről szól, a komromisszumokról. De ez csak elmélkedés a részemről, több mint valószínű ,hogy nem elég precíz a leírásom..
SPA-ból inkább a 38cm-est próbáld, annak legalább van valami érzékenysége. Én ilyet használok egy MNC 33356-os driverrel és tölcsérrel, azzal nagyon frankón be lehet lőni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |