Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   77 / 229
(#) Lacaboy válasza bbalazs_ hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Nem raktam bele,de nem is baj,mert legalább ez rámutatott arra,hogy a vezérlést is jócskán túl kell méretezni. 60Amperre volt méretezve a vezérlőm, nem gondoltam volna,hogy egy 25Amperes motor 60Ampernél többet vegyen fel induláskor. Most egy kicsit félre rakom a bringa témát és elkezdem a robogó átalakítást. Egy régebbi tíopusú suzuki 50ccm-es robogót fogok átalakítani elektromosra, ma teljesen kibeleztem. Egy 24V/350W motort tervezek bele és teljesen ledes világítása lesz kivéve a fényszórót,bár lehet megpróbálkozom valami telux leddel vagy valami nagy fényerejűvel. Töltök fel képeket hamarosan
(#) bbalazs_ válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Akkor a robogonal hasonlo gondokkal fogsz megkuzdeni.
A motor az elejen 5x-os aramot is felvehet (extrem esetben tobbet is) igy az eso par milliszekundum miatt oriasi pazarlast keszulsz elkovetni.
(#) minicooper válasza bbalazs_ hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Ez a tervem: van egy 1.1 Kw-os 2845-ös fordulatú motorom és inverteren keresztül szeretném meghajtatni mijen akkumulátor volna erre a legalkalmasabb?
(#) Lacaboy válasza bbalazs_ hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Mi a tanácsod? Mi a megoldás szerinted?
A robogónál alapból nagy leosztás van és még tervezek egy 4:1 arányú leosztást. Így felfog tudni pörögni a motor rendesen. Itt a bringánál az volt a baj,hogy nem volt megfelelő áttételezés, olyan 3:1hez lehetett ami nagyon kevés,de nem ismertem a motort,így nem tudtam,hogy kevés lesz reménykedtem a sikerben. Szóval tulajdonképpen majdhogynem rövidzárként viselkedett amikor elakartam indulni vele.
(#) mgy válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Csak egy naiv kérdés.
Honnan tudod, vagy hogy mérted, a motorod indításkori 140 A áramfelvételét ?
Én 6.3 kW-os (72 Volt) motornál egyenáramú lakatfogóval, nem tudtam 200 Ampernél többet mérni.
Tudom ez nem csúcs érték, mert tized - század mp-ig lehetett nagyságrendekkel több, de te mérésed is érdekel.
Kösz .
(#) Lacaboy válasza mgy hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Egy deprez műszerrel mértem, régi darab 200Amperig van skálázva. Nemtudom,hogy hiteles e stb, szóval csak közelítő érték. A motornak annyira félresikerült az áttételezése a láncokkal,hogy tulajdonképpen úgy viselkedett mint ha teljesen le lett volna fogva a tengelye és ezáltal szinte rövidzárként viselkedett, ami egy autós 12V/45Ah akksiból elég sokat kitud hozni, az a csoda,hogy több nem jött ki és nem égett el a kábelezés.
(#) minicooper hozzászólása Szept 11, 2011 /
 
nem tudtok segiteni? :hide:
(#) Bulcsú válasza minicooper hozzászólására (») Szept 11, 2011 /
 
Szerintem az inverter fölösleges csak a hatásfokot rontja.Hány voltos a motorod az inverterből arra következtetek hogy 230? Milyen motor? Egyenáramú , vagy váltakozóáramú? kefés vagy kefe nélküli? Attól függ az akkumulátor, vagyis ettől is, még függ attól is mennyit akarsz rászánni, mennyire fontos a súlya az akkummulátornak mekkora hatótávot akarsz? Kicsit több infóra lenne szükség.
(#) Bulcsú válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 12, 2011 /
 
Szia Lacaboy,

Ha megadsz pár adatot nekem én segítek kiszámolni neked hogy mekkora áttétel kéne pontosan. Az adatok amik kellenénk:
robogó sebességváltójának pontos áttétele
motor max fordulatszáma
kerék átmérő
az egész jármű súlya vezetővel együtt
max tervezett sebesség( 350W os motor esetén kb 20 vagy kevesebb, ha megadod az adatokat kiszámolom mi várható tőle)
és választunk egy megfelelő áttételt

amúgy milyen a motor pontosan? kefés dc motor?

és szerintem mindenképpen kell áramkorlátozás mivel indulásnál egy motor áramkorlát nélkül annyi áramot vesz fel hogy hosszú távon valami tuti elég ha túlméretezett a vezérlő vagy az akksi vagy a motor fogja feladni
(#) bbalazs_ válasza Lacaboy hozzászólására (») Szept 12, 2011 /
 
A megoldas az, hogy TESZEL ra aramkorlatot es akkor max annyi tortenhet, hogy nem indul rendesen a motor, ha az attetel nem megfelelo es nem kell probalkozasonkent egy keszlet FET-tel fizetned.
A vezerlot tulmeretezheted, ha van rajta aramkorlat, akkor mondjuk dupla feszultseg vagy tobb es zaroiranyu diodak szinten jokora aramra es feszultsegre.

Az attetel elsosorban a moci vegsebesseget fogja meghatarozni, szoval arra meretezd. Persz ekerdes, hogy inkabb varosban hasznalnad-e (gondolom igen) vagy orszagutotn. Az elsonel a vegsebesseg kozeleben keveset fog menni, szoval inkabb nyomatekra meretezd, vagyis nagyobb attetellel. Ha megis a masodik, akkor azert azt vedd figyelembe, hogy 50 km/h folott mar a legellenallas nagyon jelentos. Sot, talan 40 felett is.
(#) feszoj77 válasza Poc hozzászólására (») Szept 12, 2011 /
 
Köszönöm a választ tehát valahogy igy gondoltad.
(#) feszoj77 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 12, 2011 /
 
Hálás köszönet a válaszért és a képért is.
(#) minicooper válasza Bulcsú hozzászólására (») Szept 12, 2011 /
 
Igen a motor egy 230 voltos,váltakozóáramú,kefés..egy kompresszorból szedtem ki.Hatótávot nem tudok mondani de Kb.2 órát birjon folyamatos működéssel,hát a súly:az akksi súlya ne legyen több 10 KG-nál.Hajéandó vagyok rászánni 100000 Ft-t.
És bocsesz hogy ilyen kevés adatot adtam ha valamire még kiváncsi vagy csak kérdezz bátran!!!
(#) zolika60 válasza minicooper hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Ebből nem igen lesz bicikli. Elméletileg persze lehetne, de nagyon bonyolult elektronikával és sok veszteséggel. Tehát ne foglalkozz vele.
(#) Bulcsú válasza minicooper hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Hát ahogy zolika mondja ebből nem lesz bicikli, de 100 ezerből lehet simán sőt talán a teléből is.Mutatok egy oldat és leírok egy koncepciót amin magam is dolgozom jelenleg, és várok az ösztöndíjamra mert abból fog megépülni és kicsit szűkebb keretből gazdálkodom, 60 ezer fog rendelkezésemre állni. Pénz mellet szükség lesz egy kis barkácsolásra is de az némi kézügyességgel megoldható. Külföldi fórumon sokan használnak RC-motorokat( modell repülőgép motorokat) erre a célra, és már jópár kész gépet láttam menet közben is, egypárról linkeltem is fel videókat,képeket. A lényeg hogy ezek a motorok erősek kicsik és könnyűek és viszonylag nagy a fordulatszámuk, ami jó is mert csökkentve a fordulatszámot nő a nyomaték, de mégis kisméretűek és könnyűek maradnak. Csinálok egy listát amibe leírom mire lesz szükség hozzá, és utána egy két számítással megnézzük mire lesz képes a gép.
(#) Bulcsú válasza Bulcsú hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Ebben vannak hogy mik lennének szükségesek ez a akkus verzió a drágább, 22,2V 20Ah azaz 444Wh.Nemsoká számolgatok egy kicsit hogy mi várható ettől a rendszertől meg hogyan képzelem el a megépítését.
(#) zolika60 válasza Bulcsú hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Szépen összeszedtél mindent. Továbbra is csak az a kérdés motoszkál bennem, mennyire lesz ez tartós technika. Lánckereket például itt találsz:Bővebben: Link
(#) Bulcsú hozzászólása Szept 13, 2011 /
 
Ha maradunk az árlistában leírtaknál akkor, most kiszámoljuk a max sebességet 26" kerék esetén. A motor maximális fordulatszám 22,2*280=6216rpm az 103,6rps amit a felx áttétel 3,7ére lecsökkent így az 28rps lesz és a 11fogú és 53fogú lánckerékből álló áttétel pedig lecsökkenti 5,8rps az fordulatszámot. A kerék kerülete 2m és így 11,6m/s lesz a max sebesség ami durván 42km/h ás csúcssebességet jelent. A motor nyomatéka max 9,5/280*60A (60A korlátozás esetén) a két lassítóáttétel kb 17,7 szeres összesen tehát a max nyomaték a kerék tengelyén kb 36Nm lesz. Nm=kg*m/s^2*m -> 80kg os összsúly esetén 36=80*a*0,66 -> a=0,68m/s^2 tehát a 11,6m/s os (42km/h ás sebességet) 17s alatt éri el.
Mos ki kellene számolni a hatótávolságot, de az függ a használat módjától is nagyban.

A gördülési munka= m*g*f*v=80*9,8*0,02*11,6=182W
kell a gördüléshez 42 km/h-val és ott van még a légellenállás: y*Cw*A*v^3/2=1,2*0,79*11,6^3/2=740W a légellenállásra. Összesen 922W. Az akupakk 444Wh így a hatótáv max sebességgel egyenes terepen 20km.Nézzük meg mi van ha csak mondjuk 20al megyünk. Gördülési ellenállás:88W Légellenálláshoz:83W Összesen: 171W az 2,6 óra üzemidő és 52km hatótávolság.
(#) Bulcsú válasza zolika60 hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Köszi azokat sehol nem találtam.Tartósságot illetően majd akkor tudok csak nyilatkozni ha már megépítettem és teszteltem is. Én még tervezek ezen kívül hozzá egy PIC-es áramkorlátozás ami figyeli a fázisáramokat és ha az adott értéket eléri az áram akkor visszaveszi a kitöltési tényezőt és ezt a korlátot majd mondjuk egy 3 állású kapcsolóval lehet állítani 300W hosszú távra 600W közép távra MAX W-ha csak élvezni akarom a vezetést
(#) Ricsi89 válasza Bulcsú hozzászólására (») Szept 13, 2011 /
 
Érdekesek a számítások, de az áttétel és motor, stb hatásfoka hol marad? Mint tudjuk a motor sem alakítja az összes energiát mozgási energiává és az áttételen is veszlik el egy jelentős rész. Minél több áttétel, annál jobban romlik a hatásfok.
A motorhoz gondolkozzál el valami jó hűtésen, mert hamar el fog füstölni. Azért egy RC repülőnél a légcsavar elég jó hűtést produkál.
(#) Bulcsú válasza Ricsi89 hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
A hatásfok kimaradt most hozzáteszem, 90% fölött van a motor hatásfoka a a felx áttétele 95%-os a lánchajtás is 95% körül van ez összesen 0,9*0,95*0,95=0,81 azaz 81% tehát a két teljesítményérték 922/0,81=1138W lesz és a 211W lesz.Ezáltal csökken az üzemidő is 444/1138=0,39 óra 42km/h órás sebességgel az 16km hatótáv 444/211=2,1 óra 20km/h sebességgel 42km hatótávolság.Köszönöm hogy ezt mondtad tegnap még volt eszemben mikor írtam csak egyszerre több dologgal is foglalkoztam és ez lemaradt. Hűtő ventilátor nem szükséges mert van a motorban alapban is, és ha itt nem fog a motor állandóan max terhelésen menni, hacsak nem kajak gázt húz az ember végig amíg megy valahova, de akkor is ha az áramkorlátozás hozzá van építve akkor az elfűtött hőmenyiség kevesebb.Vannak ere vonatkozó szimulációk és tapasztalatok a neten.Majd linkelek párat.
(#) Lacaboy válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
A motor melegszik benne valószínűleg.

Közben én is végeztem számításokat, egy 800Wattos motorral 35-40km/h-t érnék el 4000es motor fordulaton. De még van mit számolnom.
(#) minicooper hozzászólása Szept 14, 2011 /
 
Na mindeggy akkor hagyom!!! Azért kössz!!!
(#) Bulcsú válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
Szívesen. A melegedés kapcsán egyetértek egyrészt Lacaboyjal hogy a motor miatt melegedhet és írtad hogy akkor melegszik nagyon amikor nagy terhelésnek van kitéve pl.vágás és akkor a motor nagy áramokat vesz fel ez is erre enged következtetni. Nem saját tapasztalat és nem is láttam mért értéket egy hajtómű tényleges hatásfokáról , de elméletben ez 95% hatásfokú azaz max 5%-nyi teljesítmény alakulhatna hővé a hajtómű miatt, azt nem tartom túl soknak, de majd kísérletezem vele, ha meglesznek az alkatrészek.

Esetleg azt tudja valaki hogy egy kisflexnek mekkora forgatónyomatékot bír ki a tengelye?? és egy nagynak? 8Nm kéne minimum elbírnia
(#) zolika60 válasza Bulcsú hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
A konkrét értéket nem tudom, de kis flexnél nem ritka hiba, hogy az áttételben széttörnek a fogaskerekek. Főleg a kici ócó típusúaknál. Ha már flex én a nagyot választanám. Még az sem biztos, hogy elég erős lesz, de szerintem a modellmotort kiszolgálja.
(#) Bulcsú hozzászólása Szept 14, 2011 /
 
Sikerült hozzájutnom egy 2400W os ipari Bosch-nah a hajtóművéhez ez elég komolynak néz ki, és erősnek is, és kaptam egy csomó márkás kisflexet, úgyhogy most van miből válogatnom. De amúgy ezzel a széttört fogas jelenséggel sajnos már én is találkoztam kisfelxnél.Hétvégén bontottam egy olcsót, de törött volt két foga is. De bízom benn hogy találok egy alkalmasat.
(#) zolika60 válasza Bulcsú hozzászólására (») Szept 14, 2011 /
 
A Bosch ígéretesnek tűnik, azzal próbálkozz.
(#) janbor hozzászólása Szept 19, 2011 /
 
Kedves LOFTY-s sorstársak ! Találkoztatok-e LOFTY gépkönyvvel ? Rájött-e már valaki, hogy a 36V-os led-es lámpán található led jelzések mikor működnek ( akku töltöttség ) ? Amennyiben tudtok tájékoztassatok. Tisztelettel:janbor
(#) Poc hozzászólása Szept 19, 2011 /
 
Üdv mindenkinek!
van egy 36V-os töltőm ami állítólag töltés közben megázott,és ezért ment tönkre!
Nos ha valaki megismeri a belsejét képről árulja már el nekem a 3 megjelölt ellenállás értékét,mert szénné égtek,meg meg is szakadtak,ezért fogalmam sincs milyenek lehettek
(#) Maci58 válasza Biro F. hozzászólására (») Szept 19, 2011 /
 
Szia a te válaszod volt hozzá a legközelebb egy pár küllő laza volt,mag húztam őket és már halkabb lett de még mindig ciripelt, na most jön a java 1.8bár volt a kerék nyomás felfújattam 4bárra és megszűnt a ciripelés lehet csak ennyi baja volt,erre nem gondoltam,de az a lényeg ,hogy jóóóóóóó lett.További szép napot..
Következő: »»   77 / 229
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem